MARC_S schreef:
Ook jij kiest ervoor om geen trainingen met Vera te doen. Maar als jij graag jachttraining met je hond wilde doen en dan jaren zodat ze een werkend leven kreeg dan zou je wel moeten. Wat ga je dan doen? Motiveren met snoep? Vooral honden die training volgen en dus bv papiertjes halen in de jacht moeten toch iets? Dan ben je dus blij dat je hond gek is van de dummy of de bal. Wij hebben Eva bewust balgek gemaakt omdat je alleen dan met een herder echt iets kan gaan doen. Agillity in ons geval. Wij gaan geen agillity doen met frolics want dat werkt niet. Volgens mij geeft niemand op agillity waar EVa traint snoep aan de hond als motivatie. We willen graag dat ze goed wordt en evt wedstrijden kan doen want daar hebben we nu net een herder voor genomen. Voor nog wel meer maar je zal er toch iets mee moeten aangezien ze met liefde en knuffels en lange wandelingen echt niet toe komt. Dus wat doe je dan? Ik vind dat je dus echt jarenlang iets met je hond moet doen. Dan wordt hij vanzelf goed want jaar na jaar lachen om allerlei gedragingen die niemand wil zien hou je niet vol.
Ik kan je niet helemaal volgen denk ik

Ik beloon Vera ook vrijwel alleen maar met de bal, en ze doet er zo ongeveer alles voor net als voor de dummy. Ik train zelf dagelijks met haar met apporteerdingetjes, want met alleen knuffels en lange wandelingen doe je haar ook tekort, gezien haar enorme drive tot apporteren, en ze doet ook echt graag iets samen met de baas.
Alleen ik vind gevoelsmatig bijvoorbeeld agility al anders omdat de hond het zelf volgens mij ook leuk vindt om dat parcoursje te doen, en daar ook lol uit haalt met als summum de bal beloning. Op dat filmpje zie ik persoonlijk een hond die alleen maar lijkt te denken 'bal bal bal", die hij vervolgens maar niet krijgt, en ik heb niet direct het idee dat dat volgen en zit/af etc ook puur de lol ervan is. Maar goed, daar kan ik naast zitten hoor.