Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Frenk schreef:
crutz schreef:
Frenk schreef:Maar hoe is een gemiddelde herder als je 'm niet balgek maakt?
bal gek, want je hoeft ze niet bal gek te maken....
Dat wordt anders wel steeds geschreven :wink:
volgens mij alleen door Marc en Martijn (dat ze Eva bewust bal-gek hebben gemaakt) en niet door de mensen hier in het topic die IPO of KNPV doen...

ik doe het in elkgeval niet, ja gewoon leuk met een balletje spelen met een jonge hond om het zoeken (vnl dan in hoog gras en zo) wat te stimuleren,
maar op het moment dat ik echt aan het apporteren ga werken gaat dat toch met plicht voor het netjes vast houden, dan haal ik er dus zelf BEWUST veel van die gekte af, want een hond die helemaal hyper-gek is kan niet netjes en geconcentreerd zoeken, wel heeft de hond dat in basis nodig (maar dus in aanleg en niet gemaakt) om het er af te kunnen halen, anders hou je helemaal niets over....en ja, ook daar zou je mee moeten kunnen trainen, alleen dan ben je echt alleen maar bezig met trukjes leren ipv over de van nature aanwezige driften te werken...
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef: mijn honden liggen nu te slapen, ZONDER BAL, als ze in huis lopen doen ze dat ZONDER BAL je zult geen bal in huis aantreffen nl, als we aangelijnd lopen is dat meestal ZONDER BAL... de momenten dat ze zonder bal zijn, zijn veel en veel meer dan de momenten dat ze wel een bal hebben... Die bal krijgen ze dus ook alleen als ik vind dat het mag en dat is als ze loslopen, dat is als ze gaan trainen en dat is als ze gaan zwemmen...
ehmmmm, Ace heeft 3 eigen gevonden lekgebeten voetballen in zijn kennel liggen en dus idd altijd een bal bij zich :wink:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

crutz schreef:
Frenk schreef:
crutz schreef:
volgens mij alleen door Marc en Martijn (dat ze Eva bewust bal-gek hebben gemaakt) en niet door de mensen hier in het topic die IPO of KNPV doen...
Ook door Malinois. Dat ze het elke pup leert, schreef ze ergens.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
crutz schreef:
Frenk schreef:
crutz schreef: bal gek, want je hoeft ze niet bal gek te maken....
malinois schreef:
Frenk schreef:
crutz schreef:
ik leer mijn pups spelen met een balletje... dat elke dag.. niks meer en niks minder... en dan met name met het oog op apporteren...
nogmaals hoe wil je een hond op een andere manier 'balgek' maken dan?
bal vastbinden in de bek? dit is ruim voldoende om een hond de bal leuk te laten vinden is mijn ervaring.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
malinois schreef: mijn honden liggen nu te slapen, ZONDER BAL, als ze in huis lopen doen ze dat ZONDER BAL je zult geen bal in huis aantreffen nl, als we aangelijnd lopen is dat meestal ZONDER BAL... de momenten dat ze zonder bal zijn, zijn veel en veel meer dan de momenten dat ze wel een bal hebben... Die bal krijgen ze dus ook alleen als ik vind dat het mag en dat is als ze loslopen, dat is als ze gaan trainen en dat is als ze gaan zwemmen...
ehmmmm, Ace heeft 3 eigen gevonden lekgebeten voetballen in zijn kennel liggen en dus idd altijd een bal bij zich :wink:
Ik heb het in het pension wel gedaan maar hier doe ik het niet...
Hij wacht maar tot ie weer buiten is :wink: daarnaast willen ze anders de bal uit de andere kennel weer hebben en ik heb geen zin in dat gemok en verdedig van de bal :wink:
Ik hou hem trouwens ook niet bij me met wandelen ofzo, hond loopt er gewoon mee in zn bek...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Frenk schreef:
renee-uk schreef:
Frenk schreef:
renee-uk schreef: Nee, dat vindt jij!
En waar haal jij het vandaan dat een hond alleen maar balbalbal doet?
De training is een onderdeel van zn hondenleven daarnaast zijn er nog heel veel andere momenten waarbij de bal geen enkele rol speelt.
werkelijk Frenk, je bent enorm kortzichtig!
Dat laatste beweer ik nergens hoor, maar goed, wind je vooral enorm op :ok:
En een hond die heel heftig balgek is, dat noem ik hysterisch balgek. En hoe ik hysterisch bedoel heb ik al uitgelegd, dus ook daar hoef je niet zo over te vallen :wink:
daar (dikgedrukte hierboven) beweer je dat volgens mij toch echt wel.
Nee hoor, maar ik had er misschien bij moeten zetten alleen maar tijdens de training of op plekken waar hij de bal verwacht. :wink:

Ja hoor, want omdat je de rest er niet bij gezegd hebt staat het er toch echt!

frenk schreef:Gestoord? ik zeg toch nergens gestoord?
Met het woord hysterie wordt doorgaans een psychische aandoening of een gemoedstoestand aangeduid, dus toch wel gestoord volgens jou!
Nee. En omdat ik die verwarring bij jullie al bemerkte leg ik uit hoe ik het woord hysterisch gebruik. :wink:

tja dus wij moeten ook nog rekening houden met hoe jij een woord wil gebruiken en -zie bovenstaand rood- wat je bedoelt ook als je het er niet bijzet :?
Ik vind dat wel een beetje veel gevraagd hoor
Ik ga niet verder op deze manier discussieren, had alleen nu even geen zin om dit te laten gaan.
Je bent een beste meid Frenk, maar soms gaat al mn haar overeind doordat je koste wat kost je gelijk wilt halen
Misschien kunnen we in deze beter besluiten dat we het toch niet eens worden en het daarbij te laten :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
crutz schreef:
Ik heb het in het pension wel gedaan maar hier doe ik het niet...
Hij wacht maar tot ie weer buiten is :wink: daarnaast willen ze anders de bal uit de andere kennel weer hebben en ik heb geen zin in dat gemok en verdedig van de bal :wink:
Ik hou hem trouwens ook niet bij me met wandelen ofzo, hond loopt er gewoon mee in zn bek...
hier dichte kennelwanden dus geen ruzie erover :wink:
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

malinois schreef: we hadden het nu over de manier waarop deze honden liepen en niet met TT op staart...
als het gedrag is wat gaat om leven of dood oke, maar als mn eten gejat wordt gaat het niet om leven of dood, toch hoeven ze dat echt hier niet te proberen bijv.
Iets uitbouwen op afstand bijv. wat hij doet door de zit, af staan etc. achter elkaar te doen zul je dus met een TT moeten doen op een gegeven moment omdat er geen andere manier is... dus nadat alles dichtbij is aangeleerd met zn balletje...
En nogmaals de TT is net zo goed een hulpmiddel als een balletje bij hem.
Wordt in principe niet gebruikt als zwaar correctiemiddel.
Ik ben het er niet mee eens dat er geen andere manier is. Het is heel goed mogelijk om zonder correctiemiddelen te leren om een hond op afstand een oefening te laten doen en op zijn plek te blijven.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

ik heb net 4 paginas over een balletje gelezen :denken: maar ik snap nog steeds niet wat het probleem is als je hond gek is van een bal en je hem daar mee kunt trainen ....
of je nu met een frolic of een bal traint maar geen klap uit toch ?

ik heb mijn pup nooit bewust bal gek gemaakt maar ze doet meer voor een bal dan voor iets lekkers. ik vind dat alleen maar handig :19:
als je merkt dat je hond zo gek op iets is ( bal,snoep,stok enz ) kun je dat volgens mij mooi gebruiken in je training, dat lijkt mij nou juist een super humaan trainings middel....... en als je merkt dat je er meer mee kunt bereiken omdat je hond het zo leuk vind opdrachten voor de bal uit te voeren.. wat is dan het probleem... want dat is het toch, opdracht goed is bal... nou hier vinden ze het een leuk spel ....
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

frank1985 schreef: ik snap nog steeds niet wat het probleem is als je hond gek is van een bal en je hem daar mee kunt trainen ....

ik heb mijn pup nooit bewust bal gek gemaakt maar ze doet meer voor een bal dan voor iets lekkers. ik vind dat alleen maar handig :19:
als je merkt dat je hond zo gek op iets is ( bal,snoep,stok enz ) kun je dat volgens mij mooi gebruiken in je training, dat lijkt mij nou juist een super humaan trainings middel....... en als je merkt dat je er meer mee kunt bereiken omdat je hond het zo leuk vind opdrachten voor de bal uit te voeren.. wat is dan het probleem... want dat is het toch, opdracht goed is bal... nou hier vinden ze het een leuk spel ....
hier een dogo canario (geen eens een herder) die zo gek is van een bal
nooit "speciaal" op getraint, gewoon met een bal gespeeld en ook zij doet alles voor haar balletje, maar ook voor snoepjes of stokken
zij is gewoon immens goed te trainen (nu het vrouwtje nog :N: )
ik moet wel zeggen dat ik er soms met mijn verstand niet bij kan
gisteren 20min gelopen (joggen) en tussen door met het balletje gegooid, op de terug weg is ze stik kapot, maar ze blijft er achter gaan :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

saffie schreef:
malinois schreef: we hadden het nu over de manier waarop deze honden liepen en niet met TT op staart...
als het gedrag is wat gaat om leven of dood oke, maar als mn eten gejat wordt gaat het niet om leven of dood, toch hoeven ze dat echt hier niet te proberen bijv.
Iets uitbouwen op afstand bijv. wat hij doet door de zit, af staan etc. achter elkaar te doen zul je dus met een TT moeten doen op een gegeven moment omdat er geen andere manier is... dus nadat alles dichtbij is aangeleerd met zn balletje...
En nogmaals de TT is net zo goed een hulpmiddel als een balletje bij hem.
Wordt in principe niet gebruikt als zwaar correctiemiddel.
Ik ben het er niet mee eens dat er geen andere manier is. Het is heel goed mogelijk om zonder correctiemiddelen te leren om een hond op afstand een oefening te laten doen en op zijn plek te blijven.
net als die middelen is een tt dus ook een hulpmiddel :wink:
de een zal misschien iets anders gebruiken de ander een TT beiden goed zolang je weet wat je doet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:ik heb net 4 paginas over een balletje gelezen :denken: maar ik snap nog steeds niet wat het probleem is als je hond gek is van een bal en je hem daar mee kunt trainen ....

Nou Frank, daar ben ik dus ook nog steeds niet uit wat daar zo vreselijk aan is.... :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

crutz schreef: volgens mij alleen door Marc en Martijn (dat ze Eva bewust bal-gek hebben gemaakt) en niet door de mensen hier in het topic die IPO of KNPV doen...
Wat is bewust balgek maken? Wij hebben speciaal zo'n bal gekocht omdat dat ons aangeraden werd toen ik IPO wilde doen. Dus dan met die bal spelen buiten. Maar balgek maken lukt denk ik sowieso niet. Wel nam Eva alles in de bek en ging er mee lopen. Uiteindelijk hebben we gekozen om haar een bal te geven ipv haar met colaflessen en stukken plastic te laten spelen. :mrgreen: Dat is wat ik bedoelde met balgek maken. Voorwerpen hebben wilde ze altijd al.
[/img]
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
crutz schreef: volgens mij alleen door Marc en Martijn (dat ze Eva bewust bal-gek hebben gemaakt) en niet door de mensen hier in het topic die IPO of KNPV doen...
Wat is bewust balgek maken? Wij hebben speciaal zo'n bal gekocht omdat dat ons aangeraden werd toen ik IPO wilde doen. Dus dan met die bal spelen buiten. Maar balgek maken lukt denk ik sowieso niet. Wel nam Eva alles in de bek en ging er mee lopen. Uiteindelijk hebben we gekozen om haar een bal te geven ipv haar met colaflessen en stukken plastic te laten spelen. :mrgreen: Dat is wat ik bedoelde met balgek maken. Voorwerpen hebben wilde ze altijd al.
[/img]
oke, ging ook alleen maar even in op dat Frenk aangaf dat "men" het had over bewust balgek maken en ik dat naar mijn idee alleen uit jullie hoek had horen komen.....alleen je bedoelde daar dus mee veel met de bal spelen, hetzelfde eigenlijk als dat ik het bedoelde :wink:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Frenk schreef:Maar goed... Je hebt goed doen en je hebt honden bij wie bepaalde eigenschappen zover doorgefokt zijn dat het buitensporig wordt. En daar krijg ik een onaangenaam gevoel van.
Wij fokken die honden zo, zodat ze de kunstjes die wij verzinnen het meest strak uit kunnen voeren.
Wat heeft een hond daaraan?
Jij vindt dat buitensporig. Pirma hoor, maar daarmee is dat dan nog niet zo.

Die focus op een balletje of wat voor voorwerp dan ook is gewoon iets wat van nature in de hond zit en wat je gebruikt om iets mee gedaan te krijgen en om je hond te belonen. Ik raad je aan eens het boek van de Coppingers te lezen, dan kijk je misschien eens wat genuanceerder aan tegen het gebruiken van natuurlijke driften :ok:

Zoals al eerder gezegd, als je absolute focus wil zien, moet je eens naar m'n inmiddels slechtziende, bijna dove oude Maxje komen kijken. Totaal onherleidbaar straathondje van volslagen onbekende herkomst, en van nature zo gefocust op voorwerpen (om het even welke, een keer weggooien en hij wil het hebben), dat je hem nooit maar dan werkelijk nooit hoeft te belonen om iets te gaan zoeken/halen. De actie op zich is de beloning. Hij zou nog niet eens naar een frolicje kijken :mrgreen: En ook al is hij nu echt versleten op z'n 14e, opgeven zal hij nooit, hij zou letterlijk doorgaan todat hij erbij neervalt. Zonder er ooit in getraind te zijn overigens :19: En zonder beloning behalve de actie zelf. Jij hebt blijkbaar een heel ander type hond, prima, maar maak dat nou niet de Maat der Dingen.

Wat jij denk ik niet goed onderscheid is het verschil tussen natuurlijke driften, het fokken erop (en in welke mate het resultaat ervan precies stuurbaar is) en de invloed van persoonlijke keuzes van de baas en de aard van de gekozen sport en de voorkeuren voor het trainen ervan. Jij ziet een hond die volgt met een extreme koppositie en trekt vervolgens een verband met doorgeschoten fokken. Tja. Ik wed dat hij hem ook op een andere manier had kunnen laten volgen. Maar dit is zijn keuze geweest. Niet de jouwe, niet die van Inge O, zou ook de mijne niet zijn op deze manier, maar het is slechts het gevolg van een keuze. Godzijdank maken we niet allemaal dezelfde keuzes in het leven :wink:

Je zou ook bewondering kunnen hebben voor de mate van concentratie die zo'n hond kan opbrengen. In dit geval in een gestyleerde sport, die wel of niet je smaak kan zijn (lekker belangrijk). Maar denk eens aan een reddingshond die in het puin naar overlevenden of lijken moet zoeken. Die zal zo'n sterke drift en concentratie nodig hebben om zijn taak te kunen volbrengen. Anders kun je nog zoveel belonen met forlicjes, maar dat zal niet werken.

Dat jij voor jouw gezelschapshond zulke eigenschappen niet op prijs stelt, lijkt me prima. Als ik jouw verhalen over hem hoor, denk ik ook niet: goh lijkt me een hondje voor mij. Nou en? Daarmee hoef ik hem nog niet negatief af te schilderen.

En nogmaals, veel van waar hier links en rechts kritiek op geleverd wordt of vraagtekens bij gezet worden, zijn geen dingen die perse zo moeten volgens die sporten, maar keuzes van de geleiders.

Ik denk dat je je bovendien vergist als je denkt dat het voor de hond geen voldoening oplevert als hij iets heel goed moet doen ipv maar half. Ik vind dat moeilijk uit te leggen, en dacht er toen ik net begon ook anders over, maar als je net ietsje meer vraagt van de hond, wordt hij ook enthousiaster en wordt er attenter van. Tenminste, met het type hond dat wij hebben.

En waar het appel goed voor is? Omdat het bij elke situatie/oefening nodig is. De hond moet steeds opnieuw voorgebracht worden, netjes wachten totdat het zijn beurt is, blijven liggen ook als er geen paaltje in de buurt is om hem aan vast te leggen, niet tot actie overgaan totdat jij het commando geeft, je moet hem vooruit kunnen sturen over bijv. een sloot of een andersoortige hindernis, of onder prikkeldraad door. En voor dat soort dingen leggen appeloefeningen de basis. De stijl ervan is je eigen keuze.
Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:
Frenk schreef:
renee-uk schreef:
Frenk schreef: Dat laatste beweer ik nergens hoor, maar goed, wind je vooral enorm op :ok:
En een hond die heel heftig balgek is, dat noem ik hysterisch balgek. En hoe ik hysterisch bedoel heb ik al uitgelegd, dus ook daar hoef je niet zo over te vallen :wink:
daar (dikgedrukte hierboven) beweer je dat volgens mij toch echt wel.
Nee hoor, maar ik had er misschien bij moeten zetten alleen maar tijdens de training of op plekken waar hij de bal verwacht. :wink:

Ja hoor, want omdat je de rest er niet bij gezegd hebt staat het er toch echt!

frenk schreef:Gestoord? ik zeg toch nergens gestoord?
Met het woord hysterie wordt doorgaans een psychische aandoening of een gemoedstoestand aangeduid, dus toch wel gestoord volgens jou!
Nee. En omdat ik die verwarring bij jullie al bemerkte leg ik uit hoe ik het woord hysterisch gebruik. :wink:

tja dus wij moeten ook nog rekening houden met hoe jij een woord wil gebruiken en -zie bovenstaand rood- wat je bedoelt ook als je het er niet bijzet :?
Ik vind dat wel een beetje veel gevraagd hoor
Ik ga niet verder op deze manier discussieren, had alleen nu even geen zin om dit te laten gaan.
Je bent een beste meid Frenk, maar soms gaat al mn haar overeind doordat je koste wat kost je gelijk wilt halen
Misschien kunnen we in deze beter besluiten dat we het toch niet eens worden en het daarbij te laten :mrgreen:
Je moet een woord in een context lezen ja. En als er verwarring ontstaat dan verduidelijk ik het wel. En over dat eerste stukje.. Voor mij was het duidelijk dat we het over bepaalde situaties hadden. Ik heb volgens mij zelfs ergens geschreven dat ik me besef dat een hond dit niet altijd doet. Dus volgens mij moet jij wat beter lezen :wink:
En ik wil mijn gelijk niet halen. Ik heb een mening en die uit ik. That's all :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:
Frenk schreef:
crutz schreef:
Frenk schreef: Dat wordt anders wel steeds geschreven :wink:
malinois schreef:
Frenk schreef:
crutz schreef: bal gek, want je hoeft ze niet bal gek te maken....
ik leer mijn pups spelen met een balletje... dat elke dag.. niks meer en niks minder... en dan met name met het oog op apporteren...
nogmaals hoe wil je een hond op een andere manier 'balgek' maken dan?
bal vastbinden in de bek? dit is ruim voldoende om een hond de bal leuk te laten vinden is mijn ervaring.
Ik reageerde op crutz :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

malinois schreef:de een zal misschien iets anders gebruiken de ander een TT beiden goed zolang je weet wat je doet.
Dat vind jij, maar dat "is" niet zo :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

crutz schreef:
MARC_S schreef:
[/img]
oke, ging ook alleen maar even in op dat Frenk aangaf dat "men" het had over bewust balgek maken en ik dat naar mijn idee alleen uit jullie hoek had horen komen.....alleen je bedoelde daar dus mee veel met de bal spelen, hetzelfde eigenlijk als dat ik het bedoelde :wink:
Nogmaals, Malinois schreef dat. Ik zal even de quotes opzoeken dan maar :roll:
malinois schreef:balletjesgek? Dat zijn ze hier ook, ik ben er maar wat blij mee... en ik denk mensen met andere honden ook.
Dat leer ik hier elke pup aan...
en
malinois schreef:Daarnaast heb ik met mijn honden nu gemerkt dat het wel heel fijn is dat je een balgekke hond hebt in combi met andere honden... dus alleen al om deze reden zou ik een hond balgek maken al zou ik nooit met hem trainen.
Zo dan :ok:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Volgens mij is het zo dat een ieder kiest voor een manier van belonen en/of straffen die bij hem/haar en de hond past.
De één beloont met voer, de ander met een balletje, weer een ander gebruikt voornamelijk stembeloningen.
De één straft niet, de ander gebruikt een stemcorrectie, een ander een lijncorrectie, weer een ander zal fysieke straffen gebruiken en weer een ander een tt.
Zolang je dit alles weldoordacht en met beleid doet, is er m.i. niets mis mee.

Biène is ballengek en dat is maar wat handig. Bv. met het zoeken naar een slachtoffer. Balletje tussen de voeten van het slachtoffer waardoor ze daar op gericht blijft en niet bij het gezicht gaat staan blaffen (veiligheid). Met voer werkt belonen bij een slachtoffer niet voor haar, want als ze maar dènkt dat er iets te vreten valt zal ze op het slachtoffer springen om te gaan zoeken naar die beloning. :roll: Doet best zeer. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gos
Zeer actief

Inge O schreef:
Gos schreef: En nogmaals, veel van waar hier links en rechts kritiek op geleverd wordt of vraagtekens bij gezet worden, zijn geen dingen die perse zo moeten volgens die sporten, maar keuzes van de geleiders.
dat is inderdaad mijn enige punt van kritiek, die 'keuzes' van geleiders, die vervolgens geen keuzes meer zijn want ze doen een bepaalde sport (in dit geval het IPO) wél in een bepaalde richting evolueren. en dat is het enige wat ik afkeur - niet de trainingsmethode op zich, niet het feit dat de hond er geen lol zou in hebben maar de (voor mij!) overdreven uitvoering die mij meer aan een marionettenspel dan aan een leuke baas-hond-samenwerking laat denken.
Dat weet ik ook wel Inge :wink: Die nuancering mis ik wel eens bij anderen.

Die keuzes zijn echter overal, en zeker waar mensen in groepsverband dingen ondernemen. Ook in de kynologie :wink: , de rasverenigingen etc. Als mensen eens wat meer relativerend naar de keuzes gingen kijken i.p.v. het op te hangen aan een "hoger" iets, of dat nou de sport of africhting is, de hond als huishond of werkhond of "het Ras", dan zou dat niet verkeerd zijn denk ik persoonlijk. Dat geeft misschien ook wat meer verdraagzaamheid t.o.v. mensen die andere keuzes maken.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:Maar goed... Je hebt goed doen en je hebt honden bij wie bepaalde eigenschappen zover doorgefokt zijn dat het buitensporig wordt. En daar krijg ik een onaangenaam gevoel van.
Wij fokken die honden zo, zodat ze de kunstjes die wij verzinnen het meest strak uit kunnen voeren.
Wat heeft een hond daaraan?
Jij vindt dat buitensporig. Pirma hoor, maar daarmee is dat dan nog niet zo.
Het is uitvergroot gedrag omdat er al jarenlang op geselecteerd wordt door mensen. Dat is toch gewoon zo. Wat is er nou verkeerd aan om dat te benoemen? Waarom mag je dat wel zeggen over lang haar of platte neuzen, maar niet over gedrag/driften?
Die focus op een balletje of wat voor voorwerp dan ook is gewoon iets wat van nature in de hond zit en wat je gebruikt om iets mee gedaan te krijgen en om je hond te belonen. Ik raad je aan eens het boek van de Coppingers te lezen, dan kijk je misschien eens wat genuanceerder aan tegen het gebruiken van natuurlijke driften :ok:
In hoeverre is de drift nog natuurlijk en in hoeverre is hij gevormd door menselijke selecties?
En ook al is hij nu echt versleten op z'n 14e, opgeven zal hij nooit, hij zou letterlijk doorgaan todat hij erbij neervalt. Zonder er ooit in getraind te zijn overigens :19: En zonder beloning behalve de actie zelf. Jij hebt blijkbaar een heel ander type hond, prima, maar maak dat nou niet de Maat der Dingen.
Dat maak ik het ook zeker niet. :ok:
Wat jij denk ik niet goed onderscheid is het verschil tussen natuurlijke driften, het fokken erop (en in welke mate het resultaat ervan precies stuurbaar is) en de invloed van persoonlijke keuzes van de baas en de aard van de gekozen sport en de voorkeuren voor het trainen ervan. Jij ziet een hond die volgt met een extreme koppositie en trekt vervolgens een verband met doorgeschoten fokken.
Ik denk dat de drive van zo'n hond wel degelijk beinvloedt is door de keuzes die er in het fokken gemaakt zijn ja.
Je zou ook bewondering kunnen hebben voor de mate van concentratie die zo'n hond kan opbrengen. In dit geval in een gestyleerde sport, die wel of niet je smaak kan zijn (lekker belangrijk). Maar denk eens aan een reddingshond die in het puin naar overlevenden of lijken moet zoeken. Die zal zo'n sterke drift en concentratie nodig hebben om zijn taak te kunen volbrengen. Anders kun je nog zoveel belonen met forlicjes, maar dat zal niet werken.
Maar nu vergelijk je een werkende hond met een hond die een kunstje doet :19:
Dat jij voor jouw gezelschapshond zulke eigenschappen niet op prijs stelt, lijkt me prima. Als ik jouw verhalen over hem hoor, denk ik ook niet: goh lijkt me een hondje voor mij. Nou en? Daarmee hoef ik hem nog niet negatief af te schilderen.
Negatief afschilderen? Ik zeg alleen maar hoe ik ernaar kijk. Dat is geen negatief afschilderen?
En waar het appel goed voor is? Omdat het bij elke situatie/oefening nodig is. De hond moet steeds opnieuw voorgebracht worden, netjes wachten totdat het zijn beurt is, blijven liggen ook als er geen paaltje in de buurt is om hem aan vast te leggen, niet tot actie overgaan totdat jij het commando geeft, je moet hem vooruit kunnen sturen over bijv. een sloot of een andersoortige hindernis, of onder prikkeldraad door. En voor dat soort dingen leggen appeloefeningen de basis. De stijl ervan is je eigen keuze.
Ik heb volgens mij niet in twijfel getrokken waar appel voor nodig is in jullie sport :wink: ik zeg alleen maar dat ik het niet prettig vind om te kijken naar de hond op dat filmpje :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

HIer dus ook zo'n hond met een extreme ballengekte.
Nou ja, niet eens zozeer de bal maar alles wat maar te apporteren valt.
Ze erg dat ze daar op bepaalde momenten onbereikbaar van wordt.

Dat heb ik haar niet aangeleerd, dat zit toch echt in haar. Die drive om te apporteren e.d.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:Die keuzes zijn echter overal, en zeker waar mensen in groepsverband dingen ondernemen. Ook in de kynologie :wink: , de rasverenigingen etc. Als mensen eens wat meer relativerend naar de keuzes gingen kijken i.p.v. het op te hangen aan een "hoger" iets, of dat nou de sport of africhting is, de hond als huishond of werkhond of "het Ras", dan zou dat niet verkeerd zijn denk ik persoonlijk. Dat geeft misschien ook wat meer verdraagzaamheid t.o.v. mensen die andere keuzes maken.
Daar heb je helemaal gelijk in. :ok: En je kijkt als "buitenstaander" wel eens op van keuzes die er gemaakt worden in bijvoorbeeld het fokken en in de eisen van de 'sport'. Zowel in de kynologie als bij de sporthonden gebeurt dat. De honden worden geselecteerd op een bepaald uiterlijk of een bepaald gedrag en de eisen van de 'sport' dicteren dat voor een deel. En die eisen worden ook strenger of uitgesprokener met de tijd.
En niet al die keuzes kan ik begrijpen of vind ik prettig. Dat is waar ik dan vragen over krijg als ik zo'n hond op zo'n filmpje zie.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef:
Gos schreef: Jij vindt dat buitensporig. Pirma hoor, maar daarmee is dat dan nog niet zo.
Het is uitvergroot gedrag omdat er al jarenlang op geselecteerd wordt door mensen. Dat is toch gewoon zo. Wat is er nou verkeerd aan om dat te benoemen? Waarom mag je dat wel zeggen over lang haar of platte neuzen, maar niet over gedrag/driften?
Ik vraag me gewoon af hoeveel van die honden die jouws inziens zo extreem doorgefokt zijn, ook persoonlijkt kent om zo'n beoordeling te kunnen maken. Nogmaals, wat je op zo'n filmpje ziet is het resultaat van het doorwerken op bepaalde driften. Net zoals er bij het type hond dat jij prefereert, een aantal natuurlijke driften afgezwakt zijn of weggefokt door selectie ervan. Nou en? Het belemmert ze op zich toch niet om lekker hond te zijn?
Frenk schreef:
In hoeverre is de drift nog natuurlijk en in hoeverre is hij gevormd door menselijke selecties?
Heb je het boek al uit? :wink: Wat er niet inzit, kun je er ook niet infokken. Het is simpele buitdrift. Weinig onnatuurlijks aan :19:
Frenk schreef:
Wat jij denk ik niet goed onderscheid is het verschil tussen natuurlijke driften, het fokken erop (en in welke mate het resultaat ervan precies stuurbaar is) en de invloed van persoonlijke keuzes van de baas en de aard van de gekozen sport en de voorkeuren voor het trainen ervan. Jij ziet een hond die volgt met een extreme koppositie en trekt vervolgens een verband met doorgeschoten fokken.
Ik denk dat de drive van zo'n hond wel degelijk beinvloedt is door de keuzes die er in het fokken gemaakt zijn ja.
Nogal wiedes, dat is het hele idee van "honden", over de eeuwen heen. Ook van jouw gezelschapshondje. Jij vindt die drift of drive extreem, voor jouw smaak, levensstijl en voorkeur, maar voor een ander is die prima en juist een must om ermee te kunnen doen wat die persoon wil. Ook jij vormt je hond naar jou wensen.

Frenk schreef:
Maar nu vergelijk je een werkende hond met een hond die een kunstje doet :19:
Dat is jouw visie. Het verschil is heel relatief. Ook dat kunstje gaat niet zonder op z'n driften voort te borduren (of je moet uitgaan van alleen straffen, maar dat lijkt me niet praktisch noch effectief). De basis en principes van de oefening is dezelfde, de stijl van uitvoering is wat m.i. er de lading aan geeft.
Frenk schreef:
Negatief afschilderen? Ik zeg alleen maar hoe ik ernaar kijk. Dat is geen negatief afschilderen?
"Hysterisch" en je opmerkingen over aanwezige driften e.d. komen nou niet direct positief over nee.
Frenk schreef: Ik heb volgens mij niet in twijfel getrokken waar appel voor nodig is in jullie sport :wink: ik zeg alleen maar dat ik het niet prettig vind om te kijken naar de hond op dat filmpje :wink:
:wink:

Nu generaliseer je zelf :mrgreen: IPO en Ring is niet mijn sport. Ik hou ook niet zo van de stijl van volgen van die hond, maar ik hang daar niet meteen al die conclusies en veroordelingen aan waar jij mee strooit.
Gos
Zeer actief

Frenk schreef:De honden worden geselecteerd op een bepaald uiterlijk of een bepaald gedrag en de eisen van de 'sport' dicteren dat voor een deel. En die eisen worden ook strenger of uitgesprokener met de tijd.
En niet al die keuzes kan ik begrijpen of vind ik prettig. Dat is waar ik dan vragen over krijg als ik zo'n hond op zo'n filmpje zie.
:mrgreen: Ik kijk ineens naar je onderschrift. Ook een heel duidelijk voorbeeld van keuzes qua selectie. Ook niet direct erg praktisch, dat haar :wink:

Snap je wat ik bedoel? :wink:
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:De honden worden geselecteerd op een bepaald uiterlijk of een bepaald gedrag en de eisen van de 'sport' dicteren dat voor een deel. En die eisen worden ook strenger of uitgesprokener met de tijd.
:mrgreen: Ik kijk ineens naar je onderschrift. Ook een heel duidelijk voorbeeld van keuzes qua selectie. Ook niet direct erg praktisch, dat haar :wink:

Snap je wat ik bedoel? :wink:
Daar is dan ook genoeg kritiek op, toch?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:Nogmaals, wat je op zo'n filmpje ziet is het resultaat van het doorwerken op bepaalde driften.
Het is het resultaat van eisen die een sport stelt (en die steeds strakker worden) en keuzes qua fok.
Heb je het boek al uit? :wink: Wat er niet inzit, kun je er ook niet infokken. Het is simpele buitdrift. Weinig onnatuurlijks aan :19:
Wat er inzit kun je wel uitselecteren en uitvergroten. En dan heeft het weinig meer te maken met waar je ooit mee begon, toch? Wat is er toch zo negatief aan toegeven dat honden met de drive waar de "sport" tegenwoordig om vraagt een gevolg is van mensenkeuzes?

Nogal wiedes, dat is het hele idee van "honden", over de eeuwen heen. Ook van jouw gezelschapshondje. Jij vindt die drift of drive extreem, voor jouw smaak, levensstijl en voorkeur, maar voor een ander is die prima en juist een must om ermee te kunnen doen wat die persoon wil. Ook jij vormt je hond naar jou wensen.
Ja en nee. Ik vind er iets van en een ander vind daar weer iets anders van. Maar dat maakt niet alles automatisch "prima". Ik bedoel, er zijn toch excessen mogelijk qua keuzes die er in de fok gemaakt worden?

Dat is jouw visie. Het verschil is heel relatief. Ook dat kunstje gaat niet zonder op z'n driften voort te borduren (of je moet uitgaan van alleen straffen, maar dat lijkt me niet praktisch noch effectief). De basis en principes van de oefening is dezelfde, de stijl van uitvoering is wat m.i. er de lading aan geeft.
Het verschil is wat mij betreft het doel. Ik vind het wezenlijk anders of het doel "puntjes" of "mensenlevens" is. Ik heb trouwens al eerder gezegd dat ik van honden die ik op vergelijkbare wijze obedience en doggydance heb zien doen ook niet prettig vond om naar te kijken. Dat gefixeer op de plek waar de bal of een voertje vandaan gaat komen, dat geeft mij een heel ongemakkelijk gevoel. Maar het is een moeilijk aan te geven grens. Want ik heb ook honden zien sporten die ik fantastisch vond om te zien. Met enorme concentratie en een geweldige drive. Maar dan was er toch iets anders. Wat precies, dat kan ik heel moeilijk onder woorden brengen.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef:
Gos schreef:Nogmaals, wat je op zo'n filmpje ziet is het resultaat van het doorwerken op bepaalde driften.
Het is het resultaat van eisen die een sport stelt (en die steeds strakker worden) en keuzes qua fok.
Daarin ben ik het niet met je eens. Het is het resultaat van de persoonlijke keuzes van die geleider. Op hoe die besluit om de drift van de hond te gebruiken. Daarin zou je heel veel variatie kunnen zien qua stijl. Ik weet niet waarom dat nou niet tot je doordringt. Honden worden niet gefokt op hoe heftig ze hun kop omhoog houden bij het volgen. Als het mogelijk zou zijn om een hond met exact dezelfde driften tien keer op een andere manier af te richten, zou je ook een ander eindresultaat zien. En nogmaals, "ze" worden niet allemaal op precies dezelfde criteria geselecteerd, omdat ook daaarin weer persoonlijke keuzes een grote rol spelen. De een wil een bepaald soort trainbaarheid, de ander weer wat anders. En ze komen ook niet als keurig gespecificeerde producten een fabrieksband af hoor. Anders liepen we allemaal wel met dezelfde hond rond.

Ook de sport zelf eist niet dat er precies zo gevolgd wordt. Onderschat ook daarin niet de persoonlijke factor.
Frenk schreef: Het verschil is wat mij betreft het doel. Ik vind het wezenlijk anders of het doel "puntjes" of "mensenlevens" is. Ik heb trouwens al eerder gezegd dat ik van honden die ik op vergelijkbare wijze obedience en doggydance heb zien doen ook niet prettig vond om naar te kijken. Dat gefixeer op de plek waar de bal of een voertje vandaan gaat komen, dat geeft mij een heel ongemakkelijk gevoel. Maar het is een moeilijk aan te geven grens. Want ik heb ook honden zien sporten die ik fantastisch vond om te zien. Met enorme concentratie en een geweldige drive. Maar dan was er toch iets anders. Wat precies, dat kan ik heel moeilijk onder woorden brengen.
Hang er dan niet gelijk een heel verhaal aan met allerlei impiciete veroordelingen :19: Ik snap best wel wat je bedoelt hoor :wink:

Sport en "echt" werk (van wat voor type dan ook) liggen nu eenmaal in het verlengde van elkaar en zijn in zekere mate van elkaar afhankelijk. Voor veel werk is het niet meer mogelijk dat degenen die ermee gaan werken, ook daadwerkelijk zelf de hond altijd opzetten en opleiden. Of dat alleen zij dat type hond fokken. Daar zou jij denk ik ook niet naar terug willen, naar een tijd dat een hond die niet goed genoeg was in z'n werk, gewoon geen eten kreeg of afgeschoten werd.

Jij vindt dat wezenlijk anders, ik zie wel waarin het ene in het andere overgaat.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:
Daarin ben ik het niet met je eens. Het is het resultaat van de persoonlijke keuzes van die geleider. Op hoe die besluit om de drift van de hond te gebruiken. Daarin zou je heel veel variatie kunnen zien qua stijl. Ik weet niet waarom dat nou niet tot je doordringt. Honden worden niet gefokt op hoe heftig ze hun kop omhoog houden bij het volgen.
En ik weet niet waarom het niet tot jou doordringt :mrgreen: dat dat niet is waar ik het over heb :wink: Het gaat mij niet om de kop omhooghouden het gaat mij om het hypergefocuste op de bal. Ik vind overigens ook nog wel iets van wat geleiders (en keurmeesters en dergelijke) aan eisen bedenken.
Maar dat dat twee verschillende zaken zijn, dat weet ik wel.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”