hij geeft op het filmpje toch gewoon een demo van appel ? dit hoeft niet perse ipo/knpv of behendigheid of wat dan ook te zijn.. het is gewoon appel... lijkt mijmalinois schreef:maar wat voor sport doet die Bart Bellon dan op het filmpje volgens jou?Frenk schreef:Het is het resultaat van eisen die een sport stelt (en die steeds strakker worden) en keuzes qua fok.Gos schreef:Nogmaals, wat je op zo'n filmpje ziet is het resultaat van het doorwerken op bepaalde driften.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
oproepen sneller laten komen
Moderator: moderatorteam
- frank1985
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
juist... en het is geen IPO wat hij laat zien en het is geen programma wat hij laat zien... het is gewoon een appel.frank1985 schreef:hij geeft op het filmpje toch gewoon een demo van appel ? dit hoeft niet perse ipo/knpv of behendigheid of wat dan ook te zijn.. het is gewoon appel... lijkt mijmalinois schreef:maar wat voor sport doet die Bart Bellon dan op het filmpje volgens jou?Frenk schreef:Het is het resultaat van eisen die een sport stelt (en die steeds strakker worden) en keuzes qua fok.Gos schreef:Nogmaals, wat je op zo'n filmpje ziet is het resultaat van het doorwerken op bepaalde driften.

Hoeft niets met IPO te maken hebben, maar je kunt er onderdelen uit gebruiken. Kijk heel simpel, ik hoef geen hond tussen mn benen te laten volgen, dat heeft voor mij geen enkel nut.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- frank1985
- Zeer actief
idd en hij laat op een seminar wat op youtube staat ook zijn hond tussen zijn benen waven en tussen ze benen volgen en nog meer van dat soort dingen. dat hoeft imo niet perse bij het ipo programma noodzakelijk te zijn. dus het is gewoon appel... en ik heb er niet veel vestand van maar in het bewuste filmpje lijkt de hond mij wel heel erg enthousiast !malinois schreef:juist... en het is geen IPO wat hij laat zien en het is geen programma wat hij laat zien... het is gewoon een appel.frank1985 schreef:hij geeft op het filmpje toch gewoon een demo van appel ? dit hoeft niet perse ipo/knpv of behendigheid of wat dan ook te zijn.. het is gewoon appel... lijkt mijmalinois schreef:maar wat voor sport doet die Bart Bellon dan op het filmpje volgens jou?Frenk schreef: Het is het resultaat van eisen die een sport stelt (en die steeds strakker worden) en keuzes qua fok.
Hoeft niets met IPO te maken hebben, maar je kunt er onderdelen uit gebruiken. Kijk heel simpel, ik hoef geen hond tussen mn benen te laten volgen, dat heeft voor mij geen enkel nut.
het geen dat mij zo aanspreekt is dat het gebeurd zonder allemaal ruk,trek en duw werk en ik vind het mooi om te zien hoe rustig en duidelijk hij is tegen die hond.. hele korte comm rustig bewegen...
jah ik vind het gaaf om te zien !!
haalbaar voor de gemiddelde honden sporter dat denk ik niet ......
en ik denk echt dat er honden zijn die het geweldig vinden om appel te doen en als je dat wilt gaan doen ( ook al is het zit leren ) dan moet je een beloning gebruiken lijkt mij... en het is toch alleen maar mooi als het met een bal kan.
ik heb mijn pup nooit bewust gek gemaakt van een bal maar ze is het toch... meer dan eten...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat denk ik wel, alleen kom je dus met mn eerder genoemde probleem.. de tijd... als je de tijd die hij in zn honden steekt vergelijkt met dat van mij dan zou mijn hond dus al 'te oud' zijn om nog iets te kunnen doen. Bij hem is het zijn werk, hij doet niet anders.frank1985 schreef:haalbaar voor de gemiddelde honden sporter dat denk ik niet ......

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- frank1985
- Zeer actief
dat bedoel ik dus met de gemiddelde honden sporter, die lukt het niet omdat wij ook nog moeten werken bijv dus hebben we er de tijd niet voormalinois schreef:dat denk ik wel, alleen kom je dus met mn eerder genoemde probleem.. de tijd... als je de tijd die hij in zn honden steekt vergelijkt met dat van mij dan zou mijn hond dus al 'te oud' zijn om nog iets te kunnen doen. Bij hem is het zijn werk, hij doet niet anders.frank1985 schreef:haalbaar voor de gemiddelde honden sporter dat denk ik niet ......

@ zoekstok: alles staat idd op you tube, moet je pc het wel kunnen afspelen natuurlijk

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het seminair waar ik naar toe ben geweest duurde 3 dagenfrank1985 schreef:
@ zoekstok: alles staat idd op you tube, moet je pc het wel kunnen afspelen natuurlijk![]()

Het is zo speciaal omdat hij honden uit het publiek gebruikt, dus honden van jezelf of clubgenoten waarvan je zeker weet dat die hond dus een bepaald 'probleem' heeft en des te knapper vind ik dan dat hij hier ter plekke vaak een oplossing voor kan bedenken en dit ook toont.
Je hoeft je niet vooraf aan te melden met een hond dus hij weet niet wat hij krijgt.

- frank1985
- Zeer actief
zijn dat dan allemaal sport gerelateerde problemen of kunnen dat ook gedrags problemen zijn ?malinois schreef:het seminair waar ik naar toe ben geweest duurde 3 dagenfrank1985 schreef:
@ zoekstok: alles staat idd op you tube, moet je pc het wel kunnen afspelen natuurlijk![]()
:N: die staat niet op youtube...
Het is zo speciaal omdat hij honden uit het publiek gebruikt, dus honden van jezelf of clubgenoten waarvan je zeker weet dat die hond dus een bepaald 'probleem' heeft en des te knapper vind ik dan dat hij hier ter plekke vaak een oplossing voor kan bedenken en dit ook toont.
Je hoeft je niet vooraf aan te melden met een hond dus hij weet niet wat hij krijgt.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb alleen maar sport gerelateerde problemen gezien toen, en dat waren zowel IPO, KNPV als zoekhonden/speurenfrank1985 schreef:zijn dat dan allemaal sport gerelateerde problemen of kunnen dat ook gedrags problemen zijn ?malinois schreef:het seminair waar ik naar toe ben geweest duurde 3 dagenfrank1985 schreef:
:N: die staat niet op youtube...
Hij doet ook gedragsproblemen volgens mij wat hij later vertelde tijdens een verdere uitleg (maar toen onweerde het gigantisch en kon ik er niet alles van verstaan omdat ik er te ver vanaf stond en te dicht bij de uitgang dus bij het lawaai van de regen/onweer)

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Nee, maar het ging me te ver om te stellen dat je een hond alleen maar zover krijgt om een parcours te lopen als je hem ontzettend gek maakt op een bal, touw of voer.Zoek stok! schreef:Het ligt er aan hoe vaak je het doet. Een gemotiveerde hond kan het best een keer hebben als de bal of het touw of voer er niet ligt. Maar structureel niet belonen, daar krijg je geen gemotiveerde honden van.Frenk schreef:Ik reageerde op Martijn:Martijn schreef:Zonder dat er een verdere beloning voor in het zicht staat?
En dan exact het voorgeschreven parcoursje?
Dat lijkt me wat onwaarschijnlijk.

- Frenk
- Zeer actief
Nee, dat heeft er niets mee te maken.maart schreef:en waarom niet? omdat je Bram of Caja hier ook eens op foto's ziet waarbij ze vrolijk door de hei huppelen?Frenk schreef: Ik zeg overigens absoluut niet dat er iets mis zou zijn met belonen an sich, maar ik vind een Bram of Caja tijdens een agility wedstrijd echt niet te vergelijken met de hond in het filmpje.
Wel, ik heb deze hond en een pup van Bart Bellon ook al eens vrolijk door de hei en het huis zien huppelen.
Nee, en dat tussen haakjes, dat valt wel mee hoor.of is het omdat hier de hond aan de baas plakt, terwijl in agility de honden over het terrein rennen? (en op training het gros van de honden hysterisch blaffend aan het terrein zijn vastgebonden :N: )
Waarom mag ik dat niet vergelijken? Werken is toch werken?en tuurlijk zijn Bram en Caja tijdens agility niet te vergelijken met de hond hier. De hond doet hier nl. geen agility

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik vind behoorlijk appèl waarbij de hond tegen de geleider "geplakt" moet zitten qua werken echt niet te vergelijken met agility waarbij de hond juist van de baas af moet.Frenk schreef: Waarom mag ik dat niet vergelijken? Werken is toch werken?

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Frenk
- Zeer actief
Hahaha wat is mijn wereldje dan?Gos schreef:Het is maar de vraag of de regels steeds strenger worden. Daarover verschillen de meningen, maar daarvoor zou je dan buiten je normale wereldje moeten gaan rondkijken en praten Frenk. En in hoeverre ben je eigenlijk bekend met die regels? Je stelt dit wel, maar ik zie er geen onderbouwing van. Idem dito over
"vervolgens honden met nog meer uitvergrootte driften te fokken", in vergelijking waarmee? met "vroeger"? Ik ken genoeg mensen die menen dat die driften "vroeger" sterker waren, en dat men tegenwoordig anders fokt. En dat beide dingen z'n voor- en nadelen hebben. Dus ik ben wel benieuwd waar je die wijsheid vandaan haalt.
En ik baseer mijn mening op de verhalen die ik hier hoor, de beelden die ik zie en de manier waarop er gepraat wordt (en de keuzes die mensen maken in hun training etc). Die opmerking over 'strakker' moeten tonen werd in dit topic gemaakt, dus die haal ik aan. En het uitvergroten van driften is simpelweg het gevolg van de selectie die is toegepast tijdens het fokken. Of wilde je ontkennen dat er op specifieke eigenschappen is geselecteerd?

- Frenk
- Zeer actief
Ik vind het een heel verschil om een hond te zien werken met en voor zijn baas dan dat die ogen de hele tijd gericht zijn op die ene plek waar een bal of voertje vandaan zou kunnen komen. Dat hypergefocuste word ik bloednerveus van. Ook toen ik de doggydance op Crufts zag bijvoorbeeld. Daar zaten honden tussen die zo heftig gefocused waren dat ik het er benauwd van kreeg.Zoek stok! schreef:Ik denk dat Frenk appel in het algemeen te strak vindt, denk ik. Waarschijnlijk met uitzondering van GG omdat dit niet zo heel precies is. Ik houd wel van strak, maar het moet er niet gedwongen uitzien. Dat is de kunst van echt goede combi's. Het moet er eigenlijk uitzien of het ontzettend simpel is.
Ik vind honden die dol zijn op apporteren of stokken of ballen helemaal prima. Ik heb bijvoorbeeld Vera van Marloes nu een paar keer gezien en hoe blij zij wordt van even ballen is geweldig om te zien. Maar dat is van een hele andere orde dan de hond op dit filmpje. En misschien zou je een hond als Vera ook wel zo gek kunnen "maken", maar dan zou ik dat ook niet meer prettig vinden om naar te kijken

Maar een hond die laat zien echt helemaal hyper te worden zou ik persoonlijk eerder afremmen dan nog verder bevestigen in zo'n, mag ik het obsessie noemen?
Oh, en ik hou al helemaal niet van combinaties waar de "kijk mij eens de touwtjes in handen hebben" vanaf straalt. Dat vind ik gewoon echt echt onprettig.

-
- Zeer actief
Om met dat laatste te beginnen: nee hoor, gelukkig wordt er wel op eigenschappen geselecteerd. Maar niet op hysterisch doen. Jij maakt ervan dat het over the top is, ik denk, m.n. op gebaseerd op wat ik om me heen zie zowel in de zoekhonden als bijtprogramma's van de KNPV, dat dat wel mee valt. Hoe je dat uitbouwt als geleider is iets wat daar los van staat. Dat je die hond zo gefixeerd op dat balletje ziet, is ook omdat hij weet dat hij het kan verdienen. Hij loopt heus niet de hele dag zo.Frenk schreef:Hahaha wat is mijn wereldje dan?Gos schreef:Het is maar de vraag of de regels steeds strenger worden. Daarover verschillen de meningen, maar daarvoor zou je dan buiten je normale wereldje moeten gaan rondkijken en praten Frenk. En in hoeverre ben je eigenlijk bekend met die regels? Je stelt dit wel, maar ik zie er geen onderbouwing van. Idem dito over
"vervolgens honden met nog meer uitvergrootte driften te fokken", in vergelijking waarmee? met "vroeger"? Ik ken genoeg mensen die menen dat die driften "vroeger" sterker waren, en dat men tegenwoordig anders fokt. En dat beide dingen z'n voor- en nadelen hebben. Dus ik ben wel benieuwd waar je die wijsheid vandaan haalt.
En ik baseer mijn mening op de verhalen die ik hier hoor, de beelden die ik zie en de manier waarop er gepraat wordt (en de keuzes die mensen maken in hun training etc). Die opmerking over 'strakker' moeten tonen werd in dit topic gemaakt, dus die haal ik aan. En het uitvergroten van driften is simpelweg het gevolg van de selectie die is toegepast tijdens het fokken. Of wilde je ontkennen dat er op specifieke eigenschappen is geselecteerd?
Wat jouw wereldje precies is, weet ik niet. Ik zie alleen dat jij op basis van een aantal uitspraken van een aantal africhters hier op het forum meteen verregaande conclusies trekt, die daarna dan niet in twijfel getrokken mogen worden door dezelfde mensen als waar jij dus blijkbaar je mening op baseert.
Nogmaals, ik zie niet dat programma's ineens zo veranderd worden dat je daar ineens extremen voor nodig hebt. Lees eens een reglement van zo'n sport, dan zie je wat er verplicht is en waar de ruimte zit voor invulling van de geleider/aard van de hond.
- Frenk
- Zeer actief
Jouw vraag is helemaal niet relevantmalinois schreef:en je had het over mij dus kun je dan ook een antw. op mn vraag geven?Frenk schreef:Ik reageerde op crutzmalinois schreef:Frenk schreef: Ook door Malinois. Dat ze het elke pup leert, schreef ze ergens.nogmaals hoe wil je een hond op een andere manier 'balgek' maken dan?malinois schreef: ik leer mijn pups spelen met een balletje... dat elke dag.. niks meer en niks minder... en dan met name met het oog op apporteren...
bal vastbinden in de bek? dit is ruim voldoende om een hond de bal leuk te laten vinden is mijn ervaring.

Wat doet het ertoe hoe je een pup balgek maakt of niet? Daar had ik het helemaal niet over.
Crutz beweerde dat niemand had gezegd dat 'ie z'n honden balgek maakt, behalve Marc en Martijn en ik haalde jouw quotes aan om het tegendeel te laten zien.

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Als een hond zo hypergefocusd is op de bal is dat omdat hij geleerd heeft dat tijdens die bepaalde oefeningen de bal tevoorschijn kan komen.Frenk schreef:Ik vind het een heel verschil om een hond te zien werken met en voor zijn baas dan dat die ogen de hele tijd gericht zijn op die ene plek waar een bal of voertje vandaan zou kunnen komen. Dat hypergefocuste word ik bloednerveus van. Ook toen ik de doggydance op Crufts zag bijvoorbeeld. Daar zaten honden tussen die zo heftig gefocused waren dat ik het er benauwd van kreeg.Zoek stok! schreef:Ik denk dat Frenk appel in het algemeen te strak vindt, denk ik. Waarschijnlijk met uitzondering van GG omdat dit niet zo heel precies is. Ik houd wel van strak, maar het moet er niet gedwongen uitzien. Dat is de kunst van echt goede combi's. Het moet er eigenlijk uitzien of het ontzettend simpel is.
Ik vind honden die dol zijn op apporteren of stokken of ballen helemaal prima. Ik heb bijvoorbeeld Vera van Marloes nu een paar keer gezien en hoe blij zij wordt van even ballen is geweldig om te zien. Maar dat is van een hele andere orde dan de hond op dit filmpje. En misschien zou je een hond als Vera ook wel zo gek kunnen "maken", maar dan zou ik dat ook niet meer prettig vinden om naar te kijkenSnap je wat ik bedoel? Ik ben dus echt niet tegen belonen, ik ben ook niet tegen speeltjes, ballen of voertjes en ik ben ook niet tegen appel.
Oh, en ik hou al helemaal niet van combinaties waar de "kijk mij eens de touwtjes in handen hebben" vanaf straalt. Dat vind ik gewoon echt echt onprettig.
Dat betekent niet dat de hond BUITEN die trainingen niet gewoon lekker geniet van een spelletje balgooien en dat hij BUITEN de trainingen zo hypergefocusd naast je loopt.
De bal wordt gewoon gebruikt als hulpmiddel, niets meer en niets minder.
Biène kan behoorlijk appèl lopen. Vouwde vanaf het begin van nature haar kop om mijn been heen. Sinds ik in de KNPV train ben ik wat "losser" geworden, ze hoeft dus niet continu zo strak te volgen tijdens de training, maar ik vind het er wel netjes uitzien als ze op mij gericht is ipv op alles wat om haar heen gebeurt.

Ik hou haar dus wel bij de les door regelmatig wendingen te maken bijvoorbeeld.
Buiten de trainingen sjokt ze gewoon naast of voor me, dan eis ik die netheid helemaal niet. In het bos rent ze gewoon achter een balletje aan om die vervolgens niet terug te brengen

Je kunt de hond op het filmpje dus simpelweg niet vergelijken met Vera die jij tijdens wandelingen (dus vrije tijd) gezien hebt.
Die vergelijking slaat namelijk als ene tang op een varken.

Groetjes Inge

- Frenk
- Zeer actief
Nee, je snapt er echt niets van, van wat ik aangeefmalinois schreef:Het balletje is zn lust en zn leven en die zou hij niet mogen krijgen omdat jij dat hysterisch gedrag vind

Het gaat mij erom dat mensen ervoor zorgen (door fokselectie en trainen) dat een bal z'n lust en z'n leven is geworden voor zo'n hond.
Mag ik jou een vraag stellen:
Waarom kun je jezelf niet leuk genoeg maken, zodat zo'n hond naar jou opkijkt en niet naar je oksel (dus zonder dat je ook maar ergens een bal of voertje of wat dan ook moet verstoppen bedoel ik!)

-
- Zeer actief
Goed gezegd Inge. Het is die hond geleerd waarbij gebruik gemaakt is van zijn natuurlijke driften.
Dat jij het niet mooi vindt Frenk, en dat jij er nerveus van wordt en er niet graag naar kijkt, dat lijkt me allemaal prima maar weinig relevant
Daarom heb je ook niet zo'n type hond, zien wij je ook in gedachten niet met een mechel of zo rondlopen en doe je niet zo'n sport
Ik zie mezelf ook geen doggydance doen of thuis op de bank zitten met, noem eens wat, een langharige chihuahua, maar dan hoef ik toch nog geen hele discussies aan te gaan terwijl ik er verder niks vanaf weet?
Dat jij het niet mooi vindt Frenk, en dat jij er nerveus van wordt en er niet graag naar kijkt, dat lijkt me allemaal prima maar weinig relevant

Daarom heb je ook niet zo'n type hond, zien wij je ook in gedachten niet met een mechel of zo rondlopen en doe je niet zo'n sport

- Frenk
- Zeer actief
Hoho, nou kun je mijn mening wel willen diskwalificeren, maar dat lijkt me behoorlijk ongepast.Gos schreef:Goed gezegd Inge. Het is die hond geleerd waarbij gebruik gemaakt is van zijn natuurlijke driften.
Dat jij het niet mooi vindt Frenk, en dat jij er nerveus van wordt en er niet graag naar kijkt, dat lijkt me allemaal prima maar weinig relevant![]()
Daarom heb je ook niet zo'n type hond, zien wij je ook in gedachten niet met een mechel of zo rondlopen en doe je niet zo'n sportIk zie mezelf ook geen doggydance doen of thuis op de bank zitten met, noem eens wat, een langharige chihuahua, maar dan hoef ik toch nog geen hele discussies aan te gaan terwijl ik er verder niks vanaf weet?
Ik heb niet zo'n hond en ik doe die sport niet, maar mag ik daarom niet mijn vraagtekens zetten bij keuzes die er gemaakt worden?

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
De hond heeft buitdrift en die wordt gestimuleerd door een balletje. Dat kan dus net zo goed een voertje, een bijtrolletje oid zijn.
Waarom er gebruik wordt gemaakt van een balletje is omdat dat nu eenmaal makkelijker weggestopt wordt als een bijtrolletje, een flostouw, een stok etc.
Waarom ik in bepaalde gevallen geen voer gebruik maar een balletje heb ik al duidelijk gemaakt in mijn voorbeeld van het zoeken van een slachtoffer in het bos.
Doe jij je werk alleen omdat je baan zo leuk is of haal je extra stimulatie uit het feit dat je er ook nog eens voor beloond wordt door een leuk salaris?
Ik denk het laatste.
Kreeg je er niet voor betaald dan zou op lange termijn wellicht je motivatie verminderen of misschien zou je die zelfs verliezen.
Waarom is dat voor een hond anders? Zijn "salaris" is dat balletje, niet het feit dat jij zo enorm leuk bent.
Waarom er gebruik wordt gemaakt van een balletje is omdat dat nu eenmaal makkelijker weggestopt wordt als een bijtrolletje, een flostouw, een stok etc.
Waarom ik in bepaalde gevallen geen voer gebruik maar een balletje heb ik al duidelijk gemaakt in mijn voorbeeld van het zoeken van een slachtoffer in het bos.
Doe jij je werk alleen omdat je baan zo leuk is of haal je extra stimulatie uit het feit dat je er ook nog eens voor beloond wordt door een leuk salaris?
Ik denk het laatste.

Kreeg je er niet voor betaald dan zou op lange termijn wellicht je motivatie verminderen of misschien zou je die zelfs verliezen.
Waarom is dat voor een hond anders? Zijn "salaris" is dat balletje, niet het feit dat jij zo enorm leuk bent.

Groetjes Inge

- Frenk
- Zeer actief
Ik schreef het al eerder: ik heb geen probleem met belonen of motiveren.Inge schreef:De hond heeft buitdrift en die wordt gestimuleerd door een balletje. Dat kan dus net zo goed een voertje, een bijtrolletje oid zijn.
Ik denk het laatste.![]()

Ik heb een probleem met de heftigheid van zo'n fixatie en ik zet vraagtekens bij dat er op geselecteerd wordt om honden met een aanleg voor zo'n fixatie te fokken en vervolgens die fixatie aan te wakkeren tot in mijn ogen meer dan behoorlijke proporties.
(En ik vind het helemaal vervelend als die fixatie gebruikt wordt om een demonstratie te geven van de 'macht' die de baas heeft over zijn hond. Maar da's helemaal weer een ander ding.)
Dat er dus ook heel veel honden zijn die gewoon dol zijn op hun bal of speeltje, dat doet toch helemaal niet ter zake?
Stel ik zou een hond treffen die helemaal stapeldol is op voer. Zo gefixeerd dat 'ie alleen nog maar naar je hand kan staren omdat daar wel eens een voertje in zou kunnen zitten. Hartstikke handig voor het trainen, vast en zeker. Maar er is voor mij een grens (die ik niet goed uit kan leggen of kan aangeven) waarop zo'n fixatie mij een onprettig gevoel gaat geven. Snap je wat ik bedoel? Dan zou ik dat juist willen afzwakken in plaats van aanmoedigen.

-
- Zeer actief
Ik zag dat jij vanaf een filmpje kan beoordelen hoe iets is aangeleerd en een hond het wel of niet leuk vind.Frenk schreef:Waarom kun je jezelf niet leuk genoeg maken, zodat zo'n hond naar jou opkijkt en niet naar je oksel (dus zonder dat je ook maar ergens een bal of voertje of wat dan ook moet verstoppen bedoel ik!)
Kan je mij iets vertellen over dit filmpje?
Volgen Vast en Los
- Frenk
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Die hoef ik niet te beantwoorden ik zie ook niet echt in waarom ik de vraag zal beantwoorden .. En klopt het was Zoekt Stok en Ingo O die het hadden over dwangmatig of samenwerking ofzo iets (kan het even niet terug vinden).Frenk schreef:Dat zeg ik niet.Kyra- schreef:Ik zag dat jij vanaf een filmpje kan beoordelen hoe iets is aangeleerd en een hond het wel of niet leuk vind.]Niet proberen om mij woorden in de mond te leggen.
Oh en die vraag die ik Mal stel, die mag jij ook beantwoorden als je wilt.
- Frenk
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Belonen is ook bij agility essentieel. Echt Frenk, handlers maken gebruik van de driften van hun hond om enorme snelheid te behalen met als beloning een bal, trekspel etc. Die beloning volgt ook meestal na een goed raakvlak in de training. Hetzelfde als met appel lopen dus. Alleen zie jij bij agility een heel andere hond omdat het veel zelfstandiger is dan appel lopen. Een deel van de honden die agility doet, doet ook obedience of GG en dan ziet het er dus veel minder vrij uit. Dat is gewoon het verschil in sport. Met Bram heb ik gisteren een spel met de palen gedaan. Dat is drie keer de palen en tussendoor om een pilon heen rennen. Op het eind gooit de trainer de voerdummy. Dat is waar Bram snelheid door maakt, hij wil die dummy.Frenk schreef:Nee, maar het ging me te ver om te stellen dat je een hond alleen maar zover krijgt om een parcours te lopen als je hem ontzettend gek maakt op een bal, touw of voer.Ik denk dat bij wat ik van agility gezien heb tot nu toe er voor heel veel honden ook beloning zit in het samen met de baas lopen en het springen/rennen op zich
Met Izzie ben ik in het beginstadium van volgen aanleren. Dat doet ze echt niet om het samen met mij te doen. Ja, ze vindt mij leuk, maar zou ik niet belonen, dan zou ik het niet zo precies krijgen als ik wil. Ik leer het overigens niet aan met een bal als target en maak Izzie ook niet zo gek van een bal als een aantal mensen hier doen. Ik doe dat meer met trekspelletjes (omdat je dat samen doet) en leer heel goed aan dat het touw om m'n nek einde spel is.

Linda, Izzie en Bram
- Frenk
- Zeer actief
Maar dan heb je het toch over twee heel verschillende dingen dan wat ik bedoelZoek stok! schreef:Belonen is ook bij agility essentieel. Echt Frenk, handlers maken gebruik van de driften van hun hond om enorme snelheid te behalen met als beloning een bal, trekspel etc. Die beloning volgt ook meestal na een goed raakvlak in de training. Hetzelfde als met appel lopen dus. Alleen zie jij bij agility een heel andere hond omdat het veel zelfstandiger is dan appel lopen. Een deel van de honden die agility doet, doet ook obedience of GG en dan ziet het er dus veel minder vrij uit. Dat is gewoon het verschil in sport. Met Bram heb ik gisteren een spel met de palen gedaan. Dat is drie keer de palen en tussendoor om een pilon heen rennen. Op het eind gooit de trainer de voerdummy. Dat is waar Bram snelheid door maakt, hij wil die dummy.
Met Izzie ben ik in het beginstadium van volgen aanleren. Dat doet ze echt niet om het samen met mij te doen. Ja, ze vindt mij leuk, maar zou ik niet belonen, dan zou ik het niet zo precies krijgen als ik wil. Ik leer het overigens niet aan met een bal als target en maak Izzie ook niet zo gek van een bal als een aantal mensen hier doen. Ik doe dat meer met trekspelletjes (omdat je dat samen doet) en leer heel goed aan dat het touw om m'n nek einde spel is.

Ik zal het nog eens zeggen: ik ben niet tegen belonen of motiveren

-
- Zeer actief
Mijn hond is ook gek op een balletje. Nu doe ik niets in de africhting, maar mijn hondje en ik vinden het erg gezellig en leuk om af en toe huis-tuin-en-keuken kunstjes te doen hier achter op het veld, en overigens ook wel binnen in huis. Ik bewaar de bal beloning alleen voor het trainen. Hij weet dus ook als ik het balletje pak, dat we aan de slag gaan. Soms tover ik hem bij verrassing uit mijn zak en dan schiet hij ook gelijk in de houding.
Ook zonder de bal wil hij prima dingen voor me doen hoor, alleen met bal erbij vind hij het leuker, en spannender.
In het grijze verleden toen mijn ex en ik nog wat in de ipo deden met onze hond (geen herder), hebben we zo duidelijk gezien hoeveel schik honden (kunnen) hebben aan het doen van het ipo programma.
Ik denk niet dat je "de ipo-sport" kan afrekenen op hoe bepaalde prestaties van topsporters eruit zien. Als ik wil beoordelen hoe leuk zwemmen is helpt het ook niet als ik alleen maar kijk naar de beelden van de mensen die prijzen winnen op de olympische spelen. Als ik dan zie hoe hard die zwemmen dan denk ik, geef mijn portie maar aan fikkie.
Je kan ipo niet beoordelen aan de hand van de mensen die hoge wedstrijden lopen. Ik beoordeel ipo liever aan de hand van de examen-eisen. In alle topsporten vind je excessen.
Dan over het verschil tussen de verschillende takken van hondensport. Ik vind het hetzelfde als dat iemand met een passie voor volleybal gaat zeggen dat basketbal maar waardeloos is omdat ze steeds die bal op de grond stuiteren.
Ik denk dat als je dat doet wat hond en baas samen het leukst vinden, je het beste doet wat je kan doen. Of dat nu is samen voor de haard liggen, jagen, over hekken springen of een vluchtende boef een mouw afhandig maken of wat dan ook.
Ook zonder de bal wil hij prima dingen voor me doen hoor, alleen met bal erbij vind hij het leuker, en spannender.
In het grijze verleden toen mijn ex en ik nog wat in de ipo deden met onze hond (geen herder), hebben we zo duidelijk gezien hoeveel schik honden (kunnen) hebben aan het doen van het ipo programma.
Ik denk niet dat je "de ipo-sport" kan afrekenen op hoe bepaalde prestaties van topsporters eruit zien. Als ik wil beoordelen hoe leuk zwemmen is helpt het ook niet als ik alleen maar kijk naar de beelden van de mensen die prijzen winnen op de olympische spelen. Als ik dan zie hoe hard die zwemmen dan denk ik, geef mijn portie maar aan fikkie.
Je kan ipo niet beoordelen aan de hand van de mensen die hoge wedstrijden lopen. Ik beoordeel ipo liever aan de hand van de examen-eisen. In alle topsporten vind je excessen.
Dan over het verschil tussen de verschillende takken van hondensport. Ik vind het hetzelfde als dat iemand met een passie voor volleybal gaat zeggen dat basketbal maar waardeloos is omdat ze steeds die bal op de grond stuiteren.
Ik denk dat als je dat doet wat hond en baas samen het leukst vinden, je het beste doet wat je kan doen. Of dat nu is samen voor de haard liggen, jagen, over hekken springen of een vluchtende boef een mouw afhandig maken of wat dan ook.
-
- Zeer actief
Maar wat is je punt nou? Dat je het allemaal niet kan waarderen weten we nu zo onderhand wel. Dat je zelf niet zo met je hond omgaat, was ook al wel opgevallen. En dat nogal wat mensen in dit topic het niet eens zijn met jouw conclusies, dat moge ook duidelijk zijn. Waar wil je nou naartoe met je opmerkingen over fokken e.d.? Want op de tegenspraak die je daar gekregen hebt, ga je voor het gemak maar niet in.Frenk schreef: Maar dan heb je het toch over twee heel verschillende dingen dan wat ik bedoel
Ik zal het nog eens zeggen: ik ben niet tegen belonen of motiveren