Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe word je pakwerker?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Op mijn laatste club ook een vrouwelijke pakwerker die het echt wel prima deed en die niet alleen de oude of gestopte honden mocht pakken.
Er waren natuurlijk altijd lui die hun hond niet op haar wilde laten bijten omdat ze bijv. qua dreiging geven tekort kwam.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Het is loodzwaar en je moet er een bere-conditie voor hebben. Daarnaast ben je erg belangrijk voor het opleiden van de honden dus zomaar even pakwerk gaan doen kun je wel op je buik schrijven. Daarbij heb je zelf nog nooit een hond getraind binnen IPO en/of KNPV.

Zonder negatief te willen doen, ik zou het maar bij dromen laten, want ik kan allerlei aardige dingen gaan zeggen, maar dit wordt echt niet wat.

Ik heb zelf het pak (KNPV) regelmatig aan voor het revieren of andere "statische" oefeningen en ik ben al kapot als ik er een hond of 5 op heb gehad, zonder dat ik een stap heb hoeven zetten (nou ja kleine stapjes dan :wink: ). Ondanks dat ik 3 x per week hard loop om mijn conditie op peil te houden. Niks geen stelwerk op afstand of wat dan ook. Want dan moet je naast het feit dat je ze op kunt vangen (en dan moet blijven staan :mrgreen: )ook nog eens wat toe kunnen voegen op het gebied van steun geven als dat nodig is, beet verbeteren, plaats verbeteren etc. etc.
We noemen het officieel niet voor niets een Helper.

Laatst nog hier iemand die voor de keuring van algemeen helper gins. Moest nog 7 kilo afvallen terwijl ik die 7 kilo nergens aan hem terug kon vinden. Dus daar ging hij weer elke avond hardlopen met zijn regenpak aan.

Heb je dat soort dingen er allemaal voor over ?
Gr. Aniek

Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Plus dat er nog iets bij komt kijken: iemand kan nog zo'n superconditie hebben, nog zo goed alle aanwijzigen volgen, maar is daarmee nog egeen goede helper zonder het juiste inzicht, aanvoelen van de verschillende honden en perfecte coordinatie en timing om precies het juiste te doen op het juiste moment, terwijl een hond er met volle vaart op je af komt.

Er zijn zat mannen die het wel willen, er hun best voor doen maar "het" niet hebben. En daar doe je niks aan.
doggy

Ongelezen bericht door doggy »

Ik ga volgende week een avondje kijken / mee lopen met een training :cheer:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

doggy schreef:Ik ga volgende week een avondje kijken / mee lopen met een training :cheer:
En je hebt ook gelezen wat mensen die iets meer verstand hebben van africhting daarover schrijven?

Ik snap jou niet. Je hebt de ballen verstand van africhting maar denkt wel geschikt te zijn om een hond te leren bijten. Dat is niet iets wat je simpelweg kan leren, je moet ook aanleg hebben en inzicht in het fenomeen hond en in africhting in het bijzonder.
Een fout kan ervoor zorgen dat je een hond ernstig blesseert of jezelf. :denken:

De meeste terreinen liggen trouwens niet vlakbij een plek waar het openbaar vervoer komt maar een stuk meer afgelegen. Of verwacht je dat iemand ook nog taxi voor je gaat spelen?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
doggy

Je moet toch ergens beginnen en ik ga gewoon kijken, is dat zó erg?

Als ik dat leuk vind dan is het toch niet erg als ik me er echt in wil storten?

Ik weet gewoon dat ik dit erg leuk vind en het graag zou willen doen en als ik die kans zou krijgen, waarom niet?

Meelopen met een training wil niet zeggen dat ik ook mee mag doen.

Ik denk meer op afstand kijken wat de pakwerker doet.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Op mijn "oude" kluppie (waar we trouwens nog steeds lid zijn) hadden we een speler van een American Football team (Amsterdam Admirals) die ook met zijn hond trainde. Hij was daar line backer of zo iets - dus echt zo'n klerenkast met zo'n dikke nek.
Nou die wilde ook wel graag pakwerker worden dus zijn we met hem begonnen om langzaam aan wat te leren. Dus ook de wat oudere ervaren honden ingezet waar hij programma mee kon draaien.

De man was na 2 honden echt helemaal gesloopt en kon nauwelijks nog op zijn benen staan. De dag er na kon hij niet eens meer zijn sokken aan doen zo'n spierpijn.

Dan denk je dat die man toch wel wat gewend moet zijn als je de training van zo'n football team bekijkt. Nou dus echt niet!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

doggy schreef:Je moet toch ergens beginnen en ik ga gewoon kijken, is dat zó erg?

Als ik dat leuk vind dan is het toch niet erg als ik me er echt in wil storten?

Ik weet gewoon dat ik dit erg leuk vind en het graag zou willen doen en als ik die kans zou krijgen, waarom niet?

Meelopen met een training wil niet zeggen dat ik ook mee mag doen.

Ik denk meer op afstand kijken wat de pakwerker doet.
waarom verdiep je je eerst niet in de sport, leer wat IPO is en kijk dan verder... Je weet niks :19: Hoe kun je dan pakwerk doen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dyenga
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dyenga »

malinois schreef: waarom verdiep je je eerst niet in de sport, leer wat IPO is en kijk dan verder... Je weet niks :19: Hoe kun je dan pakwerk doen?
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij zit TS nu juist in de "verkenningsfase". Wat kan daar nu mis mee zijn? Met een goede begeleiding en opbouw kun je ver komen. Voor hetzelfde geld beschikt TS juist over het goede inzicht om in de toekomst als pakwerker aan de slag te gaan......
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Dyenga schreef:
malinois schreef: waarom verdiep je je eerst niet in de sport, leer wat IPO is en kijk dan verder... Je weet niks :19: Hoe kun je dan pakwerk doen?
Het zal wel aan mij liggen, maar volgens mij zit TS nu juist in de "verkenningsfase". Wat kan daar nu mis mee zijn? Met een goede begeleiding en opbouw kun je ver komen. Voor hetzelfde geld beschikt TS juist over het goede inzicht om in de toekomst als pakwerker aan de slag te gaan......
Soms moet je mensen ook behoeden voor een teleurstelling. Tuurlijk kun je het zien als in de verkenningsfase zitten. Echter ik heb uit de strekking van haar verhaal toch meer het idee dat ze totaal niet weet waar ze het over heeft.
Daarnaast vermoed ik dat ze, no offence, niet echt het nodige in zich heeft om in de toekomst als pakwerker aan de slag te gaan, gezien haar overige topics. Daar wordt ze niet minder van, of minder aardig, maar een pakwerker in de dop spreekt er niet uit in ieder geval. Soms moet je ook gewoon realistisch zijn.
Gr. Aniek

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Dyenga schreef:
TS wil pakwerk doen.
Ipo is veel meer dan enkel pakwerk. Leer eerst wat ipo is en kijk dan om pakwerk te doen. :ok:
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ipo is veel meer dan enkel pakwerk. Leer eerst wat ipo is en kijk dan om pakwerk te doen.

Ik Quote jou even maar, het meer om wat er gezegd is.
Door te gaan kijken en te luisteren kan TS toch leren wat ipo is :denken: Het is toch niet verkeerd dat ze gaat kijken wat het is. Of ze wel of niet een pakwerker kan worden is iets wat later wel zal blijken.

Wij hebben op de club een pakwerker lopen die het al ruim 20 jaar doet, en heeft zelf nog nooit een hond gehad. Hem leek het al jong ventje van toen een jaar of 17 leuk om te doen, en doet het nu al ruim 20 jaar. Het is misschien geen ster en ook niet echt een goede helper, maar heeft ons toch altijd goed geholpen.
Afbeelding
Groetjes Marja
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Budkes schreef:
Dyenga schreef:
Soms moet je mensen ook behoeden voor een teleurstelling. Tuurlijk kun je het zien als in de verkenningsfase zitten. Echter ik heb uit de strekking van haar verhaal toch meer het idee dat ze totaal niet weet waar ze het over heeft.
Daarnaast vermoed ik dat ze, no offence, niet echt het nodige in zich heeft om in de toekomst als pakwerker aan de slag te gaan, gezien haar overige topics. Daar wordt ze niet minder van, of minder aardig, maar een pakwerker in de dop spreekt er niet uit in ieder geval. Soms moet je ook gewoon realistisch zijn.
:ok: :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

tycha schreef: Door te gaan kijken en te luisteren kan TS toch leren wat ipo is :denken: Het is toch niet verkeerd dat ze gaat kijken wat het is. Of ze wel of niet een pakwerker kan worden is iets wat later wel zal blijken.
.
:ok:

Daarbij hoeft Anneke echt niet behoed te worden voor een teleurstelling. Ik denk dat ze de teleurstelling prima zelfstandig kan verwerken als mocht blijken dat ze niet geschikt is om pakwerker te worden. :mrgreen:

Veel plezier volgende week, Anneke :ok:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Martijn schreef: Maar het is geen vak dat je niet kunt leren.
Tot op zekere hoogte.

Lijkt me prima dat ze gaat kijken, ik denk alleen dat de caveats die hier naar voren gebracht worden, voortkomen uit het hier misschien wat naief overkomende enthousiasme waarmee TS het presenteert. Het is fijn dat ze zo enthousiast is, maar het kan nog wel eens vies tegenvallen. En daarvoor wordt ze gewaarschuwd. Dat wil nog niet zeggen dat ze niet moet gaan kijken :wink:

Verder denk ik dat zelf een hond/honden afgericht hebben nog echt geen garantie is voor het hebben van het juiste inzicht dat een goede pakwerker/helper nodig heeft. Omgekeerd ook trouwens, ik ken een jonge vent die zijn eerste schreden als beginnend pakwerker aan het maken is op de club van m'n man, en die heeft nog nooit een hond afgericht, maar heeft wel een natuurlijke aanleg.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dyenga schreef:
omdat ze in de omgekeerde volgorde begint in mijn ogen.. je moet eerst verstand van IPO hebben voor je pakwerk kunt en wilt gaan doen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Wat een gedoe zeg.
Voor hetzelfde geld loopt Doggy over twee jaar met haar mechelaar de sterren van de hemel en wordt ze De Pakwerker.

Ik vind het zo typisch voor dit forum om zomaar iemand op haar kop te gaan poepen om jezelf te profileren als zogenaamd expert.
Het is inderdaad een vak apart; pakwerk. Maar het is geen vak dat je niet kunt leren.
Laten we het zo zeggen, ik ken de gemiddelde vereniging en ik ken het oordeel over vrouwelijke pakwerkers en dat zijn dan nog vrouwen die al jaren in de sport zitten...
Maar goed we zullen zien....

ps. als je het niet zou kunnen leren waar zijn de pakwerkerscursussen dan voor?
Afbeelding
doggy

Ik ga mijn ogen goed de kost geven daar en al kijkende kan men ook veel leren.
Als ik dat echt leuk vind kan ik me altijd nog verder verdiepen.
Het is toch alleen maar mooi als iemand zich er zo in wil verdiepen?
Wie weet met een aantal jaren wel een enthousiaste pakwerker erbij.
Hetzij dan alleen voor de hobbie of helpen op een club en dan geen wedstrijden.
Ach hetzij zo.
Ik vind het gewoon een geweldige sport en ik ben helemaal enthousiast al kan ik van sommige reacties wat minder enthousiast worden.
Wees blij dat ik zo enthousiast ben.
Ik kan me voorstellen dat jullie me willen waarschuwen voor evt. tegenvallers.
Maar die kom ik vanzelf tegen.
Het is aan mij hoe daar mee om te gaan.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Pas je wel op voor blessures :wink: Ik ken iets te veel verhalen van mensen die het ook eens wilden proberen en waar het wat minder goed afliep met hun knie, been etc.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
doggy

Zoek stok! schreef:Pas je wel op voor blessures :wink: Ik ken iets te veel verhalen van mensen die het ook eens wilden proberen en waar het wat minder goed afliep met hun knie, been etc.
Ik zal ws. toch eerst niet mee mogen doen, maar alleen kijken.
Ik geef mijn ogen goed de kost en luister goed naar de pakwerker.
Desnoods en dat zal ook wel moeten, schaf ik mijn eigen pakwerk kleding aan, mocht het ooit zover komen ( wat ik wel hoop, natuurlijk).
maart
Zeer actief

Pakwerk kledij beschermt je niet tegen blessures hoor (enkel tegen hondenbeten :mrgreen: )
zeker bij IPO niet, dat is gewoon een 'overall' dat ze aanhebben, dat beschermt je trouwens niet tegen beten. Ze moeten enkel bijten op de mouw die je aanhebt.

het pak zelf is helemaal niet zwaar, geeft je ook geen steun ofzo
doggy

maart schreef:Pakwerk kledij beschermt je niet tegen blessures hoor (enkel tegen hondenbeten :mrgreen: )
zeker bij IPO niet, dat is gewoon een 'overall' dat ze aanhebben, dat beschermt je trouwens niet tegen beten. Ze moeten enkel bijten op de mouw die je aanhebt.

het pak zelf is helemaal niet zwaar, geeft je ook geen steun ofzo
Dat snap ik :wink:
Maar de broek die je aan hebt, beschermd wel tegen ev. scherpe hondenklauwen enz.

Ik weet dat je de mouw precies zo beet moet houden en niet anders.
Maar daarom ga ik juist kijken en aldoende leert men :wink:
maart
Zeer actief

dat moet je ook al doende leren, je kunt niet even lezen hoe je een mouw moet houden :ok:
doggy

maart schreef:dat moet je ook al doende leren, je kunt niet even lezen hoe je een mouw moet houden :ok:
I know, en dáárom ga ik juist kijken hoe en wat :ok:
En met de pakwerker praten enz.
Zo kan ik veel leren en ik wil zelf ook graag, dus ik zie er niks verkeerds in, wat er mis mee is om me te oriënteren.

Ik begrijp dat jullie me willen "beschermen" voor blessures , teleurstellingen, enz.
Dat snap ik en waardeer ik ook.
Maar een evt. teleurstelling zal ikzelf moeten verwerken en ik zal er ook zelf achter moeten komen.
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Ik heb de ballen verstand van pakwerk en aanverwante zaken, maar het is wel leuk om te lezen hoe enthousiast je bent! Succes en veel plezier bij 't kijken :ok: . Hoop dat het je lukt, altijd leuk als een 'droom' uitkomt!
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding op de afbeelding
doggy

Frederiek schreef:Ik heb de ballen verstand van pakwerk en aanverwante zaken, maar het is wel leuk om te lezen hoe enthousiast je bent! Succes en veel plezier bij 't kijken :ok: . Hoop dat het je lukt, altijd leuk als een 'droom' uitkomt!
Dankje :ok:
doggy

Gisteren ben ik wezen kijken en het was super leuk :ok:
Ik heb ook al een aantal dingen mogen doen.
Ik heb een cursus boek geleend en daar staan heel nuttige dingen in.
Als ik wil, mocht ik vaker komen en dat ga ik zeker doen :D
Van het weekend ga ik weer mee helpen.

Mijn eerste blunder heb ik ook al gemaakt, gisteren :mrgreen: :smile:

Ik had net het pak uit, toen ze vroegen of ik nog een keer wou, ik zei : Ja :D
En ik het pak weer aan doen.
Ik dacht ineens van: Waarom past het nu niet en zo net wel?
Het zat wat vreemd, maar ik toen ik bijna bij het veld was, zat het toch niet lekker.
Ik weer terug en vragen of ik het pak wel goed vastgemaakt had.
Wat bleek:
Ik had hem achterste voren aan :mrgreen: :smile:
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

doggy schreef:Gisteren ben ik wezen kijken en het was super leuk :ok:
Ik heb ook al een aantal dingen mogen doen.
Ik heb een cursus boek geleend en daar staan heel nuttige dingen in.
Als ik wil, mocht ik vaker komen en dat ga ik zeker doen :D
Van het weekend ga ik weer mee helpen.

Mijn eerste blunder heb ik ook al gemaakt, gisteren :mrgreen: :smile:

Ik had net het pak uit, toen ze vroegen of ik nog een keer wou, ik zei : Ja :D
En ik het pak weer aan doen.
Ik dacht ineens van: Waarom past het nu niet en zo net wel?
Het zat wat vreemd, maar ik toen ik bijna bij het veld was, zat het toch niet lekker.
Ik weer terug en vragen of ik het pak wel goed vastgemaakt had.
Wat bleek:
Ik had hem achterste voren aan :mrgreen: :smile:
:mrgreen:
Fijn dat je het leuk hebt gehad Anneke. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
doggy

wendy71 schreef:
:mrgreen:
Fijn dat je het leuk hebt gehad Anneke. :ok:
Klopt.

Die foto is van 2 wk geleden, tijdens een demonstratie, waar ik ze gesproken heb.
Toen had ik dus ook geen pak aan.
Chiki
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie

Ongelezen bericht door Chiki »

Mag ik vragen bij welke vereniging je geweest bent? Een IPO-club?
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”