Nee, in de KNPV in ieder geval niet. Dat hangt af van de hond, de wijze van aanleren en het eventuele afbouwen. Ik zie veel honden naar het lichaam kijken om wijzigingen op te pikken, dat is in principe wat volgen is. Een heel specifiek focusplekje kan wel bereikt worden, maar het is geen must.Frenk schreef: In de africhting (of de doggydance bijv.) zie ik toch vooral alleen maar honden zeer gefocused kijken naar een punt waar in de training een voertje of balletje gezeten heeft. Jij ziet dat niet zo?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
oproepen sneller laten komen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Het zal misschien een verrassing zijn, maar ook in de africhting hebben mensen verschillende voorkeuren en stijlen. Zolang de hond maar geconcentreerd blijft op wat hij moet doen.Frenk schreef: Is daar een grens aan? Wanneer wordt dat obsessief en moet je het gaan afzwakken in plaats van aanwakkeren? Kunnen honden te gefocust zijn voor mensen in de sport of vinden zij hoe meer gefocust hoe beter?
Laatst gewijzigd door Gos op 05 jun 2009 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ok dank voor je verduidelijkingJip schreef:Frenk schreef:Ach, dus ik ben een slechte baas. Fijn dat je toch altijd zo lekker 'zakelijk' blijft discussierenJip schreef:nee dat kan niet!Frenk schreef: Maar een drift kan obsessief worden.
niet met een goeie baas tenminste......
en dat geld ook voor sexuele driften zoals op mensenbenen rijden......Van niveau hoor, echt waar
![]()
ik zeg niet dat je een slechte baas bent ik zeg dat een drift geen obsessief gedrag word met een goede baas
dat rijden van Frenk is toch geen obssesief gedrag ofwel...het zou het wel kunnen worden bedoelde ik......

- Frenk
- Zeer actief
Dat is helemaal geen verrassing, maar lijkt me volkomen logisch. Maar dan kun je toch juist van gedachte wisselen over hoe je een hond zover krijgt dat hij geconcentreerd blijft of over wat een hond moet doen?Gos schreef:Het zal misschien een verrassing zijn, maar ook in de africhting hebben mensen verschillende voorkeuren en stijlen. Zolang de hond maar geconcentreerd blijft op wat hij moet doen.

- Frenk
- Zeer actief
Maar dan denk ik dat ik van dat volgen ook een ander gevoel zou krijgen dan ik bijvoorbeeld van sommige honden in doggydance of zoals op dat filmpje van malinois krijg.Gos schreef:Nee, in de KNPV in ieder geval niet. Dat hangt af van de hond, de wijze van aanleren en het eventuele afbouwen. Ik zie veel honden naar het lichaam kijken om wijzigingen op te pikken, dat is in principe wat volgen is. Een heel specifiek focusplekje kan wel bereikt worden, maar het is geen must.

Het is geen oordeel over alle sporthonden wat ik geef

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik denk dat ik die hond op dat filmpje zelfs beter ken dan jij... ik heb hem in ieder geval 3 dagen meegemaakt, zowel in de kar, lekker los liggend voor de camper, op het trainingsveld, lekker wandelend met zn baas etc.Frenk schreef:Je hoeft niet met me te discussierenGos schreef:Over welke hond(en) heb je het eigenlijk wel? Overl al die ander honden die "wij" in de africhting/sport zien? Over een denkbeeldige hond in je hoofd? Je moet en zal een discussie hebben over obsessief gedrag, maar waarom is me een raadsel. Ik zie er hier maar 1 die er een probleem mee heeft (en waarom is me ook nog steeds niet duidelijk), en dat ben jij.Frenk schreef: Jij hebt het steeds over jouw hond (en nu zelfs over de mijne), maar ik heb het toch niet over jouw hond?
Pech gehad, zou ik dan zeggen.
Ik zie een hond op een filmpje, ik zie honden op crufts, ik lees verhalen van sporters en africhters alhier en dan komen er bij mij vragen en meningen op. En die stel en plaats ik.
Dus hoe kun jij oordelen over een hond die jij totaal niet kent?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Overigens.. ik beloon ook oogcontact.. bijvoorbeeld bij apporteren of aandacht voor aanvang van een oefening.. als de hond kijkt mag hij het apport halenFrenk schreef:Wat Chiki ook schrijft, ik beloon voor oogcontact. Aangezien Frenk niet echt ergens op gericht is kan dat belonen van alles zijn. Een spelletje met de baas, een voertje of een "goed zo", maar hij is nergens echt helemaal stapeldol op. Frenk is dus bij lange na niet geschikt om een appel te lopen zoals die hond op dat filmpje.frank1985 schreef:dat vroeg ik boven jou post idd ook .... lijkt mij heel vreemd als de hond het zomaar uit zich zelf deed zonder beloning
Maar mijn vraag is: ok je wilt appel kunnen lopen zoals op dat filmpje en daar heb je een bepaalde hoeveelheid drift voor nodig. Toch?
Dan ga je honden zoeken die dat kunnen en je gaat fokken met de honden die dat het beste kunnen. En de kunstjes die vertoond moeten worden, worden steeds strakker. En de honden moeten dus steeds gefocuster zijn om dat te kunnen leveren.
Is daar een grens aan? Wanneer wordt dat obsessief en moet je het gaan afzwakken in plaats van aanwakkeren? Kunnen honden te gefocust zijn voor mensen in de sport of vinden zij hoe meer gefocust hoe beter?
Ik vind dat hele hypergefocuste op een gegeven moment namelijk onprettig worden (dat was mijn punt wat ik maakte en waar iedereen over viel :N:)

Denk dat je realistisch moet blijven.. er is al vaker gezegd dat zodra de oefeningen over zijn de honden er niet meer zo bijlopen.. en dus ook niet continue zo blijven lopen omdat ze zo graag de beloning willen ontvangen
het even aan de voet lopen op straat of in een wandelgebied als ik het noodzakelijk vind gebeurd niet zoals op de training.. ze lopen dan wel netjes naast maar kijken gewoon voor zich uit

en gelukkig als ik echt de focus wil hebben omdat ik niet wil dat ze naar een bepaalde hond gaan, of een hond moeten negeren trek ik de bal uit mijn zak en zijn ze daar weer gefocussed op

Het woord obsessief.. nee zo zou ik het niet willen noemen.. ik zie het meer als interactie met de baas

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Frenk schreef:Wie is Biek?Gos schreef:Ja, en dan krijg je daar antwoorden op en die veeg je vervolgens van de tafel met je, excusez le mot, gedram over doorgeschoten driften. Vind je het dan echt gek dat je geen antwoord krijgt wat je wilt horen?dat er geen grens tot op de milimeter wordt aangegeven?Frenk schreef: Ik zie een hond op een filmpje, ik zie honden op crufts, ik lees verhalen van sporters en africhters alhier en dan komen er bij mij vragen en meningen op. En die stel en plaats ik.
Ik hoop ondertussen dat Biek nu beter terugkomt
En jullie reageren niet op de vragen die ik stel omdat jullie stellen dat het geen obsessief gedrag is, maar het 'maar' driften zijn. Tja, dan kun je praten tot je een ons weegt, maar bij zulke verschillende uitgangspunten is praten zinloos
Mijn vraag over of je het aan kunt leren zonder dat de hond eigenlijk alleen maar kijkt naar een plek waar iets verstopt kan zitten (bal op je hoofd, voertje in de mond, dat soort dingen) wordt niet beantwoord. (En daarmee bedoel ik dus voor alle duidelijkheid niet dat je zonder beloning zou moeten werken).
en voor de zoveelste keer heb je daar allang antw. op gehad, zie Xena...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Dat zeggen we nou net...... door op z'n driften in te spelen. Door die te shapen in de vorm die jij wenselijk acht, zijn gedrag daardoor te kunnen timen en sturen, en hem een lekker gevoel te geven, door de actie op zich plus andere beloning.Frenk schreef:Dat is helemaal geen verrassing, maar lijkt me volkomen logisch. Maar dan kun je toch juist van gedachte wisselen over hoe je een hond zover krijgt dat hij geconcentreerd blijft of over wat een hond moet doen?Gos schreef:Het zal misschien een verrassing zijn, maar ook in de africhting hebben mensen verschillende voorkeuren en stijlen. Zolang de hond maar geconcentreerd blijft op wat hij moet doen.
En zoals al vaker geprobeerd je duidelijk te maken, dat gaat lang niet zo goed als die driften weinig of niet aanwezig zijn. Het zijn immers geen robots. Veel kun je trainen, maar tot op zekere hoogte. De rest moet in de hond zelf zitten.
- Frenk
- Zeer actief
Ik weet zeker dat jij die hond beter "kent". Dat claim ik ook helemaal nergens (dus is het weer zo'n aparte reactie).malinois schreef:ik denk dat ik die hond op dat filmpje zelfs beter ken dan jij... ik heb hem in ieder geval 3 dagen meegemaakt, zowel in de kar, lekker los liggend voor de camper, op het trainingsveld, lekker wandelend met zn baas etc.

- Frenk
- Zeer actief
Dat is de basis, dat snap ik wel. Maar de vraag is hoe de verhouding is tussen wat je vraagt qua prestatie, hoe je de honden voor die prestatie fokt en dergelijke.Gos schreef:Dat zeggen we nou net...... door op z'n driften in te spelen. Door die te shapen in de vorm die jij wenselijk acht, zijn gedrag daardoor te kunnen timen en sturen, en hem een lekker gevoel te geven, door de actie op zich plus andere beloning.Frenk schreef:Dat is helemaal geen verrassing, maar lijkt me volkomen logisch. Maar dan kun je toch juist van gedachte wisselen over hoe je een hond zover krijgt dat hij geconcentreerd blijft of over wat een hond moet doen?Gos schreef:Het zal misschien een verrassing zijn, maar ook in de africhting hebben mensen verschillende voorkeuren en stijlen. Zolang de hond maar geconcentreerd blijft op wat hij moet doen.
En zoals al vaker geprobeerd je duidelijk te maken, dat gaat lang niet zo goed als die driften weinig of niet aanwezig zijn. Het zijn immers geen robots. Veel kun je trainen, maar tot op zekere hoogte. De rest moet in de hond zelf zitten.
Je bent toch met me eens dat dat allemaal keuzes zijn?

- Frenk
- Zeer actief
Van jou ja, niet van anderen.malinois schreef:Frenk schreef:Mijn vraag over of je het aan kunt leren zonder dat de hond eigenlijk alleen maar kijkt naar een plek waar iets verstopt kan zitten (bal op je hoofd, voertje in de mond, dat soort dingen) wordt niet beantwoord. (En daarmee bedoel ik dus voor alle duidelijkheid niet dat je zonder beloning zou moeten werken).
en voor de zoveelste keer heb je daar allang antw. op gehad, zie Xena...

Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
laat maar, jij gaat me niet snappenFrenk schreef:Ik weet zeker dat jij die hond beter "kent". Dat claim ik ook helemaal nergens (dus is het weer zo'n aparte reactie).malinois schreef:ik denk dat ik die hond op dat filmpje zelfs beter ken dan jij... ik heb hem in ieder geval 3 dagen meegemaakt, zowel in de kar, lekker los liggend voor de camper, op het trainingsveld, lekker wandelend met zn baas etc.

-
- Zeer actief
Ja, er wordt geselecteerd op de aanwezigheid van bepaalde noodzakelijke driften. Ja, daarin worden keuzes gemaakt. Maar die zijn niet vast te leggen en vormen een onderdeel van een groter geheel. Een combinatie wordt niet gemaakt op de mate van balgerichtheid bij het volgen. En het is nog steeds zo dat fokken geen simpele optelsom is van gewenste eigenschappen, en dat daarna ook nog de opvoeding en manier van trainen een rol speelt. En daarin kun je zoveel variatie tegen komen, dat je daar ook weinig algemeens over kunt zeggen.Frenk schreef: Dat is de basis, dat snap ik wel. Maar de vraag is hoe de verhouding is tussen wat je vraagt qua prestatie, hoe je de honden voor die prestatie fokt en dergelijke.
Wat er hier nou over te discussieren valt? "Werk"-rassen zijn zo onstaan, en daarvan wordt dankbaar gebruik gemaakt in een heel breed scala aan sporten e.d. Bij gezelschapshonden zijn veel van die driften er behoorlijk uitgefokt over de tijden heen. Voor ieder wat wils dus.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
je kunt het ook met de TT doen maar dat is voor mij geen optie...Frenk schreef:Van jou ja, niet van anderen.malinois schreef:Frenk schreef:Mijn vraag over of je het aan kunt leren zonder dat de hond eigenlijk alleen maar kijkt naar een plek waar iets verstopt kan zitten (bal op je hoofd, voertje in de mond, dat soort dingen) wordt niet beantwoord. (En daarmee bedoel ik dus voor alle duidelijkheid niet dat je zonder beloning zou moeten werken).
en voor de zoveelste keer heb je daar allang antw. op gehad, zie Xena...Ik ben toch niet alleen met jou in gesprek.
Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?
voor mij moet een hond het leuk vinden wat hij doet omdat hij anders niet kan laten zien wat hij in zich heeft.
Ik heb dus die bal nodig idd. (of een bijtrol, of een bijtkussen, of wat dan ook) en ja dat moet de hond leuk vinden, het moet een beloning zijn.
Mn reu is de eerste hond waarmee ik het op deze manier gedaan heb met het balletje overigens, daarna met Xantos (die ik dus op oudere leeftijd overgenomen heb met trainen) heb ik dit ook op deze manier gedaan. 2 totaal verschillende honden maar beide met uitstekend resultaat. Daarnaast zie ik bij mij op de vereniging iedereen nu op deze manier appel lopen en ik zie allemaal heel mooi volgende honden zowel rottweilers, duitsers als mechelaars.

- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Ik heb hier in een eerder post al antwoord opgegevenMaar de vraag is hoe de verhouding is tussen wat je vraagt qua prestatie, hoe je de honden voor die prestatie fokt en dergelijke.

-
- Zeer actief
Het lukte jou ook niet om Frenk op wandelingen op je te laten letten, en je hebt daar ook een hulpmiddel moeten gebruiken. Nou en? Als het werkt, en de hond is blij, dan is het toch prima?Frenk schreef: Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?
- Frenk
- Zeer actief
Er is een verschil tussen een noodzakelijk iets en een kunstje.Gos schreef:Het lukte jou ook niet om Frenk op wandelingen op je te laten letten, en je hebt daar ook een hulpmiddel moeten gebruiken. Nou en? Als het werkt, en de hond is blij, dan is het toch prima?Frenk schreef: Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?
En weer ben ik dus niet degene die het persoonlijk maakt

Edit: en het hulpmiddel was zelf doorlopen, geen bal of voertje of wat dan ook

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Ja natuurlijk moet die bal (in dit geval) voor de hond belangrijk zijn, het is een BELONINGFrenk schreef: Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?
Iets dat voor een hond niet belangrijk is kun je toch geen beloning noemen?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
toch wel!Frenk schreef:En weer ben ik dus niet degene die het persoonlijk maaktGos schreef:Het lukte jou ook niet om Frenk op wandelingen op je te laten letten, en je hebt daar ook een hulpmiddel moeten gebruiken. Nou en? Als het werkt, en de hond is blij, dan is het toch prima?Frenk schreef: Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?![]()

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Frenk
- Zeer actief
Nee, goed lezen, dat was een reactie op een gerichte vraag van Malinois.renee-uk schreef:toch wel!Frenk schreef:En weer ben ik dus niet degene die het persoonlijk maaktGos schreef:Het lukte jou ook niet om Frenk op wandelingen op je te laten letten, en je hebt daar ook een hulpmiddel moeten gebruiken. Nou en? Als het werkt, en de hond is blij, dan is het toch prima?Frenk schreef: Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?![]()

- Frenk
- Zeer actief
Maar hoeveel focus moet iets oproepen om een adequate beloning te zijn?renee-uk schreef:Ja natuurlijk moet die bal (in dit geval) voor de hond belangrijk zijn, het is een BELONINGFrenk schreef: Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?
Iets dat voor een hond niet belangrijk is kun je toch geen beloning noemen?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
voor jou is er een verschil...Frenk schreef:Er is een verschil tussen een noodzakelijk iets en een kunstje.Gos schreef:Het lukte jou ook niet om Frenk op wandelingen op je te laten letten, en je hebt daar ook een hulpmiddel moeten gebruiken. Nou en? Als het werkt, en de hond is blij, dan is het toch prima?Frenk schreef: Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?
bij mij MOETEN ze op het veld... buiten het veld HOEVEN ze niet zo veel... alleen hierkomen als ik het zeg.
Buiten het veld hoeft er al helemaal niet gevolgd te worden en bij jou dus wel.

- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
- renee-uk
- Zeer actief
En Gos gaat daar op dezelfde manier op doorFrenk schreef:Nee, goed lezen, dat was een reactie op een gerichte vraag van Malinois.renee-uk schreef:toch wel!Frenk schreef:En weer ben ik dus niet degene die het persoonlijk maaktGos schreef: Het lukte jou ook niet om Frenk op wandelingen op je te laten letten, en je hebt daar ook een hulpmiddel moeten gebruiken. Nou en? Als het werkt, en de hond is blij, dan is het toch prima?![]()

maar dat is anders natuurlijk......

- Frenk
- Zeer actief
- Frenk
- Zeer actief
Malinois vertelt zelf iets over Xena om iets duidelijk te maken en ik vraag daarop door. Gos begint ongevraagd over mijn hond in een context die er niet bij past. Dat is het verschil.renee-uk schreef:En Gos gaat daar op dezelfde manier op doorFrenk schreef:Nee, goed lezen, dat was een reactie op een gerichte vraag van Malinois.renee-uk schreef:toch wel!Frenk schreef: En weer ben ik dus niet degene die het persoonlijk maakt![]()
![]()
maar dat is anders natuurlijk......

-
- Zeer actief
Frenk je geeft aan dat de drift overgaat in een obsessie op een zeker *moeilijk aan te duiden* moment. Is dat een moment dat door jou zo wordt ervaren of is dat een objectieve norm? Hoe moeilijk is dat moment aan te duiden? Wanneer gaat een actie van hond+geleider over van mooie prestatie naar naar om te zien wegens obsessief gefocussed?
Ik kan er zo slecht hoogte van krijgen door wat je vraagt. Ik zie mensen van alles aangeven, volgens jou zijn het niet de goeie antwoorden of ze snappen je niet, of ze zijn gewoon te dom of jij te slim, zoiets dan, maar ik kan heel slecht een beeld krijgen van wat je nu precies als probleem ervaart.
Ik bedoel, als jij iets niet prettig vind om te zien zou je ook nog kunnen overwegen het filmpje niet te kijken denk ik dan.
Vooralsnog zie ik: Hond en baas aan het werk, zetten bepaalde prestatie neer, hond werkt voor beloning, doet erg zijn best voor de beloning want is heel blij met de beloning waarvan hij weet dat hij komen gaat, en verhip, de beloning komt ook nog, soms snel, soms langzaam.
Vind je dat de hond niet goed behandelt wordt? Vind je dat honden niet gefokt mogen worden met een drang te werken voor een beloning? Of wel een beetje maar niet te veel? En wie bepaalt dan wat teveel is?
Echt, ik zie met jou reacties door de bomen het bos niet meer. Nou ja, ik zie niet meer dan een subjectief gevoel van jou. Het komt voor mij bijna over als een discussie over of oranje nou een mooie kleur is of niet.
Ik kan er zo slecht hoogte van krijgen door wat je vraagt. Ik zie mensen van alles aangeven, volgens jou zijn het niet de goeie antwoorden of ze snappen je niet, of ze zijn gewoon te dom of jij te slim, zoiets dan, maar ik kan heel slecht een beeld krijgen van wat je nu precies als probleem ervaart.
Ik bedoel, als jij iets niet prettig vind om te zien zou je ook nog kunnen overwegen het filmpje niet te kijken denk ik dan.
Vooralsnog zie ik: Hond en baas aan het werk, zetten bepaalde prestatie neer, hond werkt voor beloning, doet erg zijn best voor de beloning want is heel blij met de beloning waarvan hij weet dat hij komen gaat, en verhip, de beloning komt ook nog, soms snel, soms langzaam.
Vind je dat de hond niet goed behandelt wordt? Vind je dat honden niet gefokt mogen worden met een drang te werken voor een beloning? Of wel een beetje maar niet te veel? En wie bepaalt dan wat teveel is?
Echt, ik zie met jou reacties door de bomen het bos niet meer. Nou ja, ik zie niet meer dan een subjectief gevoel van jou. Het komt voor mij bijna over als een discussie over of oranje nou een mooie kleur is of niet.
-
- Zeer actief
Wat is noodzakelijk? Jij wilt ook bereiken dat de hond doet wat jij wilt, nl. op je letten en bij je komen. Jouw hulpmiddel was doorlopen, nogal wiedes want die andere dingen werken bij jouw hond niet. Dus je kunt hem daar niet eens extra mee belonen.Frenk schreef:Er is een verschil tussen een noodzakelijk iets en een kunstje.Gos schreef:Het lukte jou ook niet om Frenk op wandelingen op je te laten letten, en je hebt daar ook een hulpmiddel moeten gebruiken. Nou en? Als het werkt, en de hond is blij, dan is het toch prima?Frenk schreef: Maar Xena was het dus niet "goed genoeg"? Om het appel zo te krijgen als jij wilt heb je dus de hulp van een bal onder je oksel nodig? En moet die bal voor je hond dus belangrijk zijn?
Ik heb gewoon het idee dat jij een grote weerzin hebt tegen doelgericht trainen m.b.v. driften van een hond. Dan moet je dat zelf vooral niet doen. En als je niet wilt geloven dat onze honden ontzettend veel plezier hebben in onze manieren van trainen, dan is dat heel jammer, maar ik ga er niet anders van trainen en m'n hond is verre van zielig.
-
- Zeer actief
Ik wist niet dat ik jouw toestemming nodig had om op jouw reacties te antwoorden. De context was wat een hond nodig heeft om iets te doen. Daarin kan ik rustig jouw hond als voorbeeld gebruikenFrenk schreef: Malinois vertelt zelf iets over Xena om iets duidelijk te maken en ik vraag daarop door. Gos begint ongevraagd over mijn hond in een context die er niet bij past. Dat is het verschil.