Dat is iets wat ik zo ervaar, in ieder geval. En ik durf niets te zeggen over of anderen dat ook zo of een beetje zo ervaren, want dat weet ik niet.Murphy schreef:Frenk je geeft aan dat de drift overgaat in een obsessie op een zeker *moeilijk aan te duiden* moment. Is dat een moment dat door jou zo wordt ervaren of is dat een objectieve norm? Hoe moeilijk is dat moment aan te duiden? Wanneer gaat een actie van hond+geleider over van mooie prestatie naar naar om te zien wegens obsessief gefocussed?
Eigenlijk al dat soort vragen. Kan die drang teveel zijn? Wat is dan teveel? Waar mag je zo'n drang voor inzetten en waarvoor niet? In hoeverre mag je honden met meer drang fokken? In hoeverre mag je het kunstje strakker stellen (als daar sprake van is)? Is het anders als je zo'n drang infokt en gebruikt voor iets als ipo of voor doggydance? Gewoon allemaal dat soort vragenVooralsnog zie ik: Hond en baas aan het werk, zetten bepaalde prestatie neer, hond werkt voor beloning, doet erg zijn best voor de beloning want is heel blij met de beloning waarvan hij weet dat hij komen gaat, en verhip, de beloning komt ook nog, soms snel, soms langzaam.
Vind je dat de hond niet goed behandelt wordt? Vind je dat honden niet gefokt mogen worden met een drang te werken voor een beloning? Of wel een beetje maar niet te veel? En wie bepaalt dan wat teveel is?

Het begon met dat er een filmpje werd neergezet waarvan ik zei dat ik het onprettig vond om naar te kijken, omdat het voor mij de grens overgaat van wat ik aan focus nog fijn vind om te zien en wat niet. En al helemaal als die focus wordt ingezet voor een staaltje "kijk eens hoe goed ik mijn hond onder controle heb". Dat mag ik toch vinden?Echt, ik zie met jou reacties door de bomen het bos niet meer. Nou ja, ik zie niet meer dan een subjectief gevoel van jou. Het komt voor mij bijna over als een discussie over of oranje nou een mooie kleur is of niet.
Vervolgens gaat het gesprek verder over waarom ik dat dan vindt en wat dies meer zij.. Maar het uitgangspunt was slechts mijn mening hoor.