Waardeoordelen? Een mening bedoel je?Inge schreef:Je hangt allerlei waarde-oordelen vast aan wat je denkt te zien

Moderator: moderatorteam
Maar duitse herder, ik weet dat toch allemaal precies. En ik zeg toch honderd keer dat ik niks tegen belonen of motiveren heb?duitse herder schreef:Frenk, mag ik je wat vragen?
Hoe wil jij een hond trainen die nergens interesse heeft? Dus niet in balletje, voer, aai over bol, stem? Een hond die daarvoor geen driften heeft is gewoon ontzettend moeilijk te trainen denk.
Even voorbeeld jouw Frenk. Wat ik begrijp is hij maar tijdelijk geinteresseerd in iets. Tevens is wat ik ook begrijp Frenk een wegloper, eentje die liever naar een leuk teefje gat dan naar het baasje.
Snap je nu ook waarom het voor een herder juist gewenst is dat ze iets van driften hebben? Herders zijn gefokt om te werken, met de baas bezig te zijn etc. Daar heb je wel die driften voor nodig, anders kan je net zo goed een andere type hond nemen
je zegt zelf dat je obsessief gedrag niet waardeert, maar wat vind jij obsessief? een hond moet wel willen werken anders krijg je toch niets voor elkaar? Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag?Frenk schreef:Maar duitse herder, ik weet dat toch allemaal precies. En ik zeg toch honderd keer dat ik niks tegen belonen of motiveren heb?duitse herder schreef:Frenk, mag ik je wat vragen?
Hoe wil jij een hond trainen die nergens interesse heeft? Dus niet in balletje, voer, aai over bol, stem? Een hond die daarvoor geen driften heeft is gewoon ontzettend moeilijk te trainen denk.
Even voorbeeld jouw Frenk. Wat ik begrijp is hij maar tijdelijk geinteresseerd in iets. Tevens is wat ik ook begrijp Frenk een wegloper, eentje die liever naar een leuk teefje gat dan naar het baasje.
Snap je nu ook waarom het voor een herder juist gewenst is dat ze iets van driften hebben? Herders zijn gefokt om te werken, met de baas bezig te zijn etc. Daar heb je wel die driften voor nodig, anders kan je net zo goed een andere type hond nemen
Dus waarom vraag je dit?
Maar dat vroeg je toch niet? Je vroeg allemaal dingen die ik al tig keer beantwoord heb in dit topic en in je vragen klinken aannames door over wat ik wel of niet zou vinden, maar die aannames kloppen niet. Dat is heel erg lastig. En dan kan ik elke letter gaan weerleggen, maar dat is ook heel vervelendduitse herder schreef:je zegt zelf dat je obsessief gedrag niet waardeert, maar wat vind jij obsessief? een hond moet wel willen werken anders krijg je toch niets voor elkaar? Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag?
ik denk dat Inge dit heel goed en duidelijk geformuleerd heeft. Daar zul je weinig mee kunnen bereikenFrenk schreef:Maar dat vroeg je toch niet? Je vroeg allemaal dingen die ik al tig keer beantwoord heb in dit topic en in je vragen klinken aannames door over wat ik wel of niet zou vinden, maar die aannames kloppen niet. Dat is heel erg lastig. En dan kan ik elke letter gaan weerleggen, maar dat is ook heel vervelendduitse herder schreef:je zegt zelf dat je obsessief gedrag niet waardeert, maar wat vind jij obsessief? een hond moet wel willen werken anders krijg je toch niets voor elkaar? Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag?
Maar goed, obsessief is wat het is: obsessief. Dus geen normale drift meer, maar dat het een obsessie is voor de hond, zodanig dat het mij een onprettig gevoel geeft.
Kortom Frenk heeft liever een hond die maar tijdelijk in iets geïnteresseerd is zoals de hond die hij heeft en meer interesse heeft in andere honden en andere zaken dan in de EIGENAAR ... en dus wegloopt (Y) Lijkt mij de ideale hond voor jouw Frenk :d Neem idd maar geen hond die graag met de baas werkt dat wordt niets met jouwduitse herder schreef:je zegt zelf dat je obsessief gedrag niet waardeert, maar wat vind jij obsessief? een hond moet wel willen werken anders krijg je toch niets voor elkaar? Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag?Frenk schreef:Maar duitse herder, ik weet dat toch allemaal precies. En ik zeg toch honderd keer dat ik niks tegen belonen of motiveren heb?duitse herder schreef:Frenk, mag ik je wat vragen?
Dus waarom vraag je dit?
Het gaat niet om wat ik persoonlijk wil of niet wil in "mijn" hond, kun je dat nou werkelijk niet begrijpen?Kyra- schreef:Kortom Frenk heeft liever een hond die maar tijdelijk in iets geïnteresseerd is zoals de hond die hij heeft en meer interesse heeft in andere honden en andere zaken dan in de EIGENAAR ... en dus wegloopt (Y) Lijkt mij de ideale hond voor jouw Frenk :d Neem idd maar geen hond die graag met de baas werkt dat wordt niets met jouw
maar niemand begrijpt jou hier volgens mij? Want wat wij ook zeggen wij begrijpen het allemaal verkeerd...Frenk schreef:Het gaat niet om wat ik persoonlijk wil of niet wil in "mijn" hond, kun je dat nou werkelijk niet begrijpen?Kyra- schreef:Kortom Frenk heeft liever een hond die maar tijdelijk in iets geïnteresseerd is zoals de hond die hij heeft en meer interesse heeft in andere honden en andere zaken dan in de EIGENAAR ... en dus wegloopt (Y) Lijkt mij de ideale hond voor jouw Frenk :d Neem idd maar geen hond die graag met de baas werkt dat wordt niets met jouw
Nee hoor. Op een gegeven moment ging het wel over de vragen en opmerkingen die ik maakte. Maar opeens wordt daar dan weer een conclusie aan verbonden, zoals Kyra- hierboven doet. En dat slaat dan weer als een tang op een varkenmalinois schreef:maar niemand begrijpt jou hier volgens mij? Want wat wij ook zeggen wij begrijpen het allemaal verkeerd...Frenk schreef:Het gaat niet om wat ik persoonlijk wil of niet wil in "mijn" hond, kun je dat nou werkelijk niet begrijpen?Kyra- schreef:Kortom Frenk heeft liever een hond die maar tijdelijk in iets geïnteresseerd is zoals de hond die hij heeft en meer interesse heeft in andere honden en andere zaken dan in de EIGENAAR ... en dus wegloopt (Y) Lijkt mij de ideale hond voor jouw Frenk :d Neem idd maar geen hond die graag met de baas werkt dat wordt niets met jouw
Inge schreef:Je hangt allerlei waarde-oordelen vast aan wat je denkt te zien en als iemand probeert uit te leggen waarom voor een bepaalde manier gekozen wordt qua training, dat het niets met obsessief gedrag te maken heeft maar met driften en de mate van concentratie kom je steevast met de dooddoener...mijn mening hoor roll
Als je totaal niet bereid bent je mening bij te stellen nav de uitleg die je tot in den treure gegeven wordt dan heeft een discussie geen enkele zin.
denk dat dit het hele punt is:Frenk schreef:Waardeoordelen? Een mening bedoel je?Inge schreef:Inge schreef:
Je hangt allerlei waarde-oordelen vast aan wat je denkt te zien
Het is wel wat jij persoonlijk wil of niet wil tenzij je voor andere spreek en dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.Frenk schreef:Het gaat niet om wat ik persoonlijk wil of niet wil in "mijn" hond, kun je dat nou werkelijk niet begrijpen?Kyra- schreef:Kortom Frenk heeft liever een hond die maar tijdelijk in iets geïnteresseerd is zoals de hond die hij heeft en meer interesse heeft in andere honden en andere zaken dan in de EIGENAAR ... en dus wegloopt (Y) Lijkt mij de ideale hond voor jouw Frenk :d Neem idd maar geen hond die graag met de baas werkt dat wordt niets met jouw
Het is wat ik "vind" en niet wat ik "wil" in mijn eigen hond.Kyra- schreef:Het is wel wat jij persoonlijk wil of niet wil tenzij je voor andere spreek en dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
Dat moet je dan maar vooral denken. Als dat is wat je uit mijn bijdragen haalt, dan lees je op zo'n rare manier, dat ik er echt niets meer aan kan veranderenJij ziet niet graag een hond die plezier heeft in het werken met zijn baas als er een balletje gebruikt word en de hond er TE VEEL plezier in heeft.
Ik kan en wel wel antwoord geven, maar ik schrijf er zoveel over op dit forum dat ik dan erg in herhaling zou vallen. Overigens zeg ik er volgens mij in dit topic wel nog iets over. Maar goed, ik doe dus wel veel met mijn hond.Gezien je geen antwoord op een simpele vraag van mij kan of wil geven ga ik er maar vanuit dat je niets doet met je hond.
Maar Mal, ik wil toch ook helemaal niet voor zo'n hond kiezen? Ik maak toch gewoon een opmerking over gedrag wat ik niet prettig vind bij een hond. Op dezelfde manier als ik kan zeggen dat ik te platte neuzen niet prettig vind. Dan kan iemand wel zeggen: ja, dan moet je geen platneus nemen, maar dat doet er dan toch niet toe?malinois schreef:maar toch snap ik er erg weinig van Frenk... ondanks alle uitleg blijf je hameren op obsessief gedrag terwijl dit heel gewoon gedrag is voor een werkhond als bijv. een mechelaar.
Nogmaals... dan moet je niet zo'n type hond kiezen maar je moet niet een hond hierin willen veranderen.
maar zo breng je het niet.... ik denk dat dit het is....Frenk schreef:Maar Mal, ik wil toch ook helemaal niet voor zo'n hond kiezen? Ik maak toch gewoon een opmerking over gedrag wat ik niet prettig vind bij een hond. Op dezelfde manier als ik kan zeggen dat ik te platte neuzen niet prettig vind. Dan kan iemand wel zeggen: ja, dan moet je geen platneus nemen, maar dat doet er dan toch niet toe?malinois schreef:maar toch snap ik er erg weinig van Frenk... ondanks alle uitleg blijf je hameren op obsessief gedrag terwijl dit heel gewoon gedrag is voor een werkhond als bijv. een mechelaar.
Nogmaals... dan moet je niet zo'n type hond kiezen maar je moet niet een hond hierin willen veranderen.
Nou, zo breng ik het volgens mij al de hele tijdmalinois schreef:maar zo breng je het niet.... ik denk dat dit het is....Frenk schreef:Maar Mal, ik wil toch ook helemaal niet voor zo'n hond kiezen? Ik maak toch gewoon een opmerking over gedrag wat ik niet prettig vind bij een hond. Op dezelfde manier als ik kan zeggen dat ik te platte neuzen niet prettig vind. Dan kan iemand wel zeggen: ja, dan moet je geen platneus nemen, maar dat doet er dan toch niet toe?malinois schreef:maar toch snap ik er erg weinig van Frenk... ondanks alle uitleg blijf je hameren op obsessief gedrag terwijl dit heel gewoon gedrag is voor een werkhond als bijv. een mechelaar.
Dat vind ik toch 2 wezenlijk andere dingen.Frenk schreef:Maar Mal, ik wil toch ook helemaal niet voor zo'n hond kiezen? Ik maak toch gewoon een opmerking over gedrag wat ik niet prettig vind bij een hond. Op dezelfde manier als ik kan zeggen dat ik te platte neuzen niet prettig vind. Dan kan iemand wel zeggen: ja, dan moet je geen platneus nemen, maar dat doet er dan toch niet toe?malinois schreef:maar toch snap ik er erg weinig van Frenk... ondanks alle uitleg blijf je hameren op obsessief gedrag terwijl dit heel gewoon gedrag is voor een werkhond als bijv. een mechelaar.
Ik weet er te weinig van om het met zekerheid te kunnen stellen, maar ik kan me niet voorstellen dat echt obsessief gedrag (dus niet gemiddeld gek op een bal of wat dan ookMurphy schreef:Ik probeer dus te vinden in de discussie of je het te ver vindt gaan puur als kwestie van smaak, dus niets nadeligs voor de hond, of ook objectief gezien dat je nadelen voor de hond vermoedt.
Maar ik heb toch al een paar keer gezegd dat het niet gaat om hoe ik mijn hond wil hebben, maar om hoe ik naar een bepaald gedrag kijk en wat ik daarvan vind. Dus ik snap de verwarring niet zo goed, eerlijk gezegdmalinois schreef:dat we elkaar op een of andere manier niet snappen (en dan heb ik het over wij tov jou) blijkt wel uit de laatste 5 tot 10 blz.![]()
Wij zeggen iets, jij zegt dat je dat niet zo bedoeld. Vervolgens reageren wij daar weer op, dan lezen we het weer verkeerd en ga zo maar door![]()
Of dus een bezetenheid of fixatie die ongezond is.Murphy schreef:Nu ben je me kwijt![]()
Ik heb de definitie van obsessie net voor de zekerheid nog gecheckt maar die komt neer op dwanggedachte/bezetenheid.
Ik vertaal dat voor mezelf naar een gedachte of gevoel die geen doel meer dient of verder gaat dan het doel wat het dient.
Voor mij is spanning ook niet per definitie negatief. En dat het vooruitzicht van een beloning een bepaalde spanning teweeg brengt is ook volkomen logisch. Maar er is een grens waarop dat kan doorslaan en waarop ik het een onprettige spanning vind worden. En die grens is niet zo in woorden te vatten, maar bij de ene hond krijg ik een goed gevoel en bij de ander denk "oh nee, dit voelt niet meer prettig"Voor mij is spanning niet per definitie negatief.
Dat het vooruitzicht van een beloning een bepaalde spanning teweeg brengt bij een hond vind ik niet verbazingwekkend of obsessief. Ik zie daar zelf geen bezetenheid of dwanggedachte achter, jij wel?
Ik vind het heel moeilijk om dat zo te zeggen, want eigenlijk zou ik het moeten zien om te zeggen of ik het prettig of onprettig vind.Murphy schreef:Ik zag eens een filmpje van een mechelaar die bezig was met een pakwerkprogramma, hij stond klaar om de boef op lange afstand te stellen (sorry als ik de verkeerde benamingen gebruik maar hopenlijk snappen jullie wat ik bedoel).
De hond zat dus aan de rand van het veld en de boef stond zeg maar een meter of 30 verderop, zoiets.
Die hond zat te joelen als een gek. Van spanning. Bedoel je ook zoiets? Te veel spanning voor jouw gevoel? Te hyper?
(Ik gooi gewoon even een boef tussen het rijtje beloningen)