Dus als ik naar het park ga om hard te lopen heb ik ze gewoon allebei aan de riem. Geen probleem, toch?
Wel dus. Er loopt namelijk altijd, de godganse dag lang, een één of ander stom wijf in het park met een op zich erg mooie hond (zeg pit x windhond, gitzwart, superslank met dikke kop. Hele gave combinatie). Die loopt altijd los. Op zich niet erg, maar ik ben dan weer wel van mening dat als je je hond los laat lopen, het wel net zo beschaafd is dat je hem ook min of meer met je stem kunt controleren. Kan ze dus niet: beest loopt alle kanten op zonder dat zij daar enige invloed op kan uitoefenen.
Dat vind ik nog steeds niet zo erg. Ik snap best dat er in een park soms een hond even bij mijn honden komt snuffelen. Maar dan mag het van mij ook afgelopen zijn. Dus als ik langskom met mijn twee honden en ik maak haar duidelijk dat ik niet wil dat mijn honden met haar hond gaan spelen dan mag ze haar hond gewoon even bij zich roepen of vastpakken tot ik weer voorbij ben.
Is dat dan écht teveel gevraagd? Helaas wel dus. Want zij vindt dus dat alle honden altijd los moeten, hoe onopgevoed (haar hond) of sexegenootagressief (mijn hond) ze ook zijn, en ook als het baasje gewoon naar het park komt om hard te lopen (ik). Want het is zóóóóóó leuk als er veertig honden gezamelijk los lopen in het park! En haar hond doet echt niets hoor!
De eerste keer heb ik dus maar gezegd dat mijn honden helaas wel vals zijn. Dat is 3/4 leugen: Koko doet echt niets met andere honden en Chacho pakt alleen reuen die groter zijn dan hijzelf. Maar zij kon zó zien dat ze alleen willen spelen (ja, die keer dat Chacho een Fila Brasileira wilde grijpen was ze er niet bij). Trouwens, Koko begint het intussen ook aardig zat te worden en die begint dus ook al van zich af te snauwen als haar hond weer komt etteren.
Toen heb ik haar uitgelegd dat ik kom on hard te lopen en dat ik daarbij geen rits honden achter mijn honden aan kan hebben rennen. Helaas, zij vindt dus dat mijn honden gewoon los moeten dan kan ik fijn doorrennen (yeah right. Ik ga lekker hardlopen terwijl mijn honden ongecontroleerd door het park rausen, terwijl er aan drie kanten drukke wegen langslopen).
Toen heb ik gaar gewoon gevraagd of ze alsjeblieft wil voorkomen dat haar hond achter mijn honden aan gaat rennen, gewoon omdat ik dat wil. Veder niets. En dat het bovendien gewoon verplicht is ten allen tijde je hond aangelijnd te houden, dus of ze zich alsjeblieft gewoon aan de wet wil houden.
Nee. Alle honden mogen los, de mijne ook dus zij heeft gelijk.
Wat moet ik nou nog? Ik jaag het beest nu zelf maar weg, wat dus al tot een viswijfenscene geleid heeft (ZO DOE JE DAT NIET!!! Nee? Hoe moet ik dan zorgen dat jouw hond me met rust laat, stomme takketeef?). Verder? Hond steen naar zijn kop smijten? Met pepperspray gaan spuiten? Dat laatste heeft een keer Chacho zijn leven gered (ik kon er een valse Rottweiler meer weg jagen) maar om dat nu preventief te doen gaat me te ver. Hond heeft er m.i. ook geen schuld aan natuurlijk.
Grrr........ het is echt het meest geschikte park hier, de rest is te ver weg, of er mogen geen honden in, of ga zo maar door. Scheitziek wordt ik er van.
Zo, dát lucht op
Kees