Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dat vervloekte loslopen ook altijd!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

dat vervloekte loslopen ook altijd!

Ongelezen bericht door CKS »

Voor de duidelijkheid, iedereen mag van mij zijn/haar zoveel los laten lopen als die zelf wil. Het zal me volledig worst zijn. Maar ik laat ze dus niet los. Gewoon omdat Chacho niet los kán (die vreet iedere reu van zijn eigen formaat of groter onmiddellijk op en ik heb hem niet perfect onder controle) en omdat ik ze allebei gewoon niet los wíl laten. Daarvoor ben ik te vaak betrokken geweest bij het weer aan elkaar naaien van half uitelkaar gescheurde of aangereden honden (het zinnetje 'ja maar hij/zij bleef vroeger altijd bij me, maar nu kwam er een grote hond/kat/auto/vogel langs en daar ging ie achteraan' kan ik niet meer horen).

Dus als ik naar het park ga om hard te lopen heb ik ze gewoon allebei aan de riem. Geen probleem, toch?

Wel dus. Er loopt namelijk altijd, de godganse dag lang, een één of ander stom wijf in het park met een op zich erg mooie hond (zeg pit x windhond, gitzwart, superslank met dikke kop. Hele gave combinatie). Die loopt altijd los. Op zich niet erg, maar ik ben dan weer wel van mening dat als je je hond los laat lopen, het wel net zo beschaafd is dat je hem ook min of meer met je stem kunt controleren. Kan ze dus niet: beest loopt alle kanten op zonder dat zij daar enige invloed op kan uitoefenen.

Dat vind ik nog steeds niet zo erg. Ik snap best dat er in een park soms een hond even bij mijn honden komt snuffelen. Maar dan mag het van mij ook afgelopen zijn. Dus als ik langskom met mijn twee honden en ik maak haar duidelijk dat ik niet wil dat mijn honden met haar hond gaan spelen dan mag ze haar hond gewoon even bij zich roepen of vastpakken tot ik weer voorbij ben.

Is dat dan écht teveel gevraagd? Helaas wel dus. Want zij vindt dus dat alle honden altijd los moeten, hoe onopgevoed (haar hond) of sexegenootagressief (mijn hond) ze ook zijn, en ook als het baasje gewoon naar het park komt om hard te lopen (ik). Want het is zóóóóóó leuk als er veertig honden gezamelijk los lopen in het park! En haar hond doet echt niets hoor!

De eerste keer heb ik dus maar gezegd dat mijn honden helaas wel vals zijn. Dat is 3/4 leugen: Koko doet echt niets met andere honden en Chacho pakt alleen reuen die groter zijn dan hijzelf. Maar zij kon zó zien dat ze alleen willen spelen (ja, die keer dat Chacho een Fila Brasileira wilde grijpen was ze er niet bij). Trouwens, Koko begint het intussen ook aardig zat te worden en die begint dus ook al van zich af te snauwen als haar hond weer komt etteren.

Toen heb ik haar uitgelegd dat ik kom on hard te lopen en dat ik daarbij geen rits honden achter mijn honden aan kan hebben rennen. Helaas, zij vindt dus dat mijn honden gewoon los moeten dan kan ik fijn doorrennen (yeah right. Ik ga lekker hardlopen terwijl mijn honden ongecontroleerd door het park rausen, terwijl er aan drie kanten drukke wegen langslopen).

Toen heb ik gaar gewoon gevraagd of ze alsjeblieft wil voorkomen dat haar hond achter mijn honden aan gaat rennen, gewoon omdat ik dat wil. Veder niets. En dat het bovendien gewoon verplicht is ten allen tijde je hond aangelijnd te houden, dus of ze zich alsjeblieft gewoon aan de wet wil houden.

Nee. Alle honden mogen los, de mijne ook dus zij heeft gelijk.

Wat moet ik nou nog? Ik jaag het beest nu zelf maar weg, wat dus al tot een viswijfenscene geleid heeft (ZO DOE JE DAT NIET!!! Nee? Hoe moet ik dan zorgen dat jouw hond me met rust laat, stomme takketeef?). Verder? Hond steen naar zijn kop smijten? Met pepperspray gaan spuiten? Dat laatste heeft een keer Chacho zijn leven gered (ik kon er een valse Rottweiler meer weg jagen) maar om dat nu preventief te doen gaat me te ver. Hond heeft er m.i. ook geen schuld aan natuurlijk.

Grrr........ het is echt het meest geschikte park hier, de rest is te ver weg, of er mogen geen honden in, of ga zo maar door. Scheitziek wordt ik er van.

Zo, dát lucht op :mrgreen:

Kees
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

gewoon lekker doorrennen met je honden :wink:
ik lees niet dat ze aggressief op elkaar reageren.. dus alles negeren en doorrennen zonder oog op die hond te hebben
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Kees, mogen jouw honden nooit los rennen?
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Fijn dat het oplucht :mrgreen: is een waterpistooltje misschien wat? Misschien schrikt die losloper dan zo dat ie niet meer in je buurt komt.
Afbeelding
Madison
Zeer actief
Mijn ras(sen): West Highland White Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Madison »

Ik kan het alleen maar waarderen dat jij je honden gewoon netjes aan de riem houdt, als je weet dat ze, of in ieder geval eentje, niet helemaal te vertrouwen zijn. Er zijn genoeg asociale luitjes die hun honden gewoon loslaten rennen en vliegen, terwijl die honden of vals/of vervelend zijn en niet luisteren.

Juist als ik in het bos loop en ik zie iemand die zijn hond aan de lijn heeft, houd ik mijn hondje altijd bij me (met mijn stem). Want diegene zal er dan waarschijnlijk geen behoefte aan hebben dat de honden samen spelen. Zoveel moeite vind ik dat niet hoor. Dus het ligt niet aan jou ;) Vind het juist netjes van je dat je je hond vast houdt. Mij irriteert het juist als mensen hun honden loslaten die niet te vertrouwen zijn. Je hebt meer ellende van twee vechtende honden dan van eventjes je hond vasthouden als er iemand langs rent. :ok:
CKS
Zeer actief

blondie schreef:gewoon lekker doorrennen met je honden :wink:
ik lees niet dat ze aggressief op elkaar reageren.. dus alles negeren en doorrennen zonder oog op die hond te hebben
Ik heb bij elkaar 55 kg hond, en die hebben bijelkaar 8 poten en ik maar twee ;) Als het om ff snuffelen ging (wat natuurlijk wel vaken voorkomt) dan gaat dat wel, maar dit stomme wijf wil dus perse dat de honden spelen, due die moedigt dat aan. Als ik tweehonderd meter twee honden mee moet sleuren is het geen hardlopen meer, maar krachttraining ;)
MARC_S schreef: Hoi Kees, mogen jouw honden nooit los rennen?
Nope. Dat wil zeggen, Koko mag tijdens de training los uiteraard. Chacho kan heel sporadisch los als ik op een onchristelijk tijdstip naar een natuurgebied ga, waar ik echt zeker weet dat ik niets tegen kan komen. Hij grijpt andere reuen gewoon, dus ik vind niet dat ik het kan maken om risiscos met hem te nemen.

@Alma: Waterpistooltje is een goed idee! Ga ik proberen aan te komen.

@Madison: Tanks. Was al bang dat het aan mij lag ;)

Kees
Dusty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij x Toller
Toller

Ongelezen bericht door Dusty »

sommige mensen hebben nog nooit een gevecht of de afloop daarvan gezien en denken dat alles samen gaat.

ik vind dat als jij de keuze maakt om jou honden vast te houden dan moet dat gerespecteerd worden.

is dat park een losloop gebied?

zelfs in een los loop gebied lijn ik Dusty (Aika niet want die blijft toch wel netjes bij me) aan omdat ik weet dat die anders naar die hond toe gaat en als iemand zijn hond vast heeft is dat niet zonder reden
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

bedoel het niet negatief die opmerking van mij.. ik pikte op dat je stil ging staan om madam uit te leggen dat je het liever niet wilt..
negen van de tien keer dat je zelf niet stil blijft staan maar lekker met je honden in je eigen tempo doorrent zul je merken dat de andere hond zijn interesse verliest als jouw honden hem ook niet belangrijk vinden maar lekker meerennen met jou.. zo bedoelde ik het meer..
CKS
Zeer actief

Dusty schreef:is dat park een losloop gebied?
Nee, die zijn er niet eens. In de hele stad (en het gebied eromheen) is het ten alle tijden verplicht je hond aangelijnd te houden. Maar ja, niemand die daar op let natuurlijk. Het enige voordeel is dat áls er een keer wat gebeurt, ik wat sterker in mijn schoenen sta (omdat die van mij dus wel aangelijnd zijn).
blondie schreef:bedoel het niet negatief die opmerking van mij..
Zo nam ik het ook helemaal niet hoor! Wat jij zegt doe ik ook altijd met alle andere honden. Die worden dan meestal door de baasjes wel bij hen geroepen en dan is er niets aan de hand. Maar dit mens wil mij dus persé, koste wat kost, overtuigen. Ze stuurt haar hond dus bijna letterlijk met mij mee :roll: De gesprekken hebben we naderhand op het parkeerterrein gevoerd. Behalve dat schreeuwen dus, dat doen we tijdens het hardlopen :evil:

Kees
sjef
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjef »

Ik vind het zeer loffelijk dat je je honden aan de lijn houdt. Kun je mens en hond niet gewoon negeren ook op het parkeerterrein. Misschien valt dan het kwartje. Neus in de wind en je ziet niks.
I'm just a common man
drive a common van
my dogs ain't got no pedigree
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Als ik ga hardlopen heb ik mijn honden ook altijd vast, en ren gewoon door, vreemde honden volgen even om dan tenslotte terug te keren. ik heb een speciale gordel om met een verende riem, loopt handig hoor.
Afbeelding
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Als het geen losloopgebied is zou ik er heel flauw een melding van maken. Ik weet niet hoe streng ze zijn met controle. Hier zijn ze behoorlijk streng en krijg je al snel een bekeuring.
Als je toch vraagt om je hond bij te houden is het toch te gek dat mensen dit vertikken.
Mijn hond loopt veel los maar ik doe altijd mijn best om hem bij mij terug te krijgen als ik merk dat het voor andere mensen/honden niet fijn is.
Afbeelding
allysa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door allysa »

als het geen losloop gebied is geef ik je groot gelijk. het is erg hinderlijk als je (wat ik vaak doe) opzettelijk aan de riem gaat wandelen waar honden niet los mogen en ze dan toch tegenkomt... :roll:
helaas doe je er niet veel aan, en je zou inderdaad een melding kunnen maken zodat er misschien een controleur langskomt.
Of gewoon ergens anders heen gaan, er zijn vast nog meer leuke omgevingen om lekker te wandelen met je hond :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”