Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Murphy schreef:Had je het stukje gelezen wat ik had getypt wanneer Ik het te obsessief zou vinden? Ik geloof op de vorige pagina.
Daar staat volgens mij deze optie ook bij :-)
Even opgezocht :ok:
Ja inderdaad. Dan zit het de hond in de weg.
Maar het is een heel moeilijk ding om zo op een forum in tekst te vatten.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Frenk schreef:
Murphy schreef:Had je het stukje gelezen wat ik had getypt wanneer Ik het te obsessief zou vinden? Ik geloof op de vorige pagina.
Daar staat volgens mij deze optie ook bij :-)
Even opgezocht :ok:
Ja inderdaad. Dan zit het de hond in de weg.
Maar het is een heel moeilijk ding om zo op een forum in tekst te vatten.
En die honden zie je dus simpelweg niet in de africhting, want een hond die echt obsessief is bereik je niet en is dus niet trainbaar. :roll:
Op de één of andere reden lijkt bij jou echter het beeld te heersen dat dat juist de honden zijn die je ziet bij de IPO of bij bv. doggydance, wat dus simpelweg niet waar is. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Frenk
Zeer actief

Inge schreef:Op de één of andere reden lijkt bij jou echter het beeld te heersen dat dat juist de honden zijn die je ziet bij de IPO of bij bv. doggydance, wat dus simpelweg niet waar is. :denken:
Nee, ik heb honden gezien op filmpjes waar ik een onprettig gevoel van krijg. :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Inge schreef:Op de één of andere reden lijkt bij jou echter het beeld te heersen dat dat juist de honden zijn die je ziet bij de IPO of bij bv. doggydance, wat dus simpelweg niet waar is. :denken:
Nee, ik heb honden gezien op filmpjes waar ik een onprettig gevoel van krijg. :wink:
En ook die is dus niet obsessief, want dan was dit niet te bereiken.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Frenk
Zeer actief

Inge schreef:
Frenk schreef:
Ik zie dat anders dan jij. Die opmerking tegen Murphy, dat was maar 1 vorm die ik zo kon aangeven. Er zijn er meer. Maar goed. dat lijkt me allemaal wel duidelijk nu toch?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
Inge schreef:
Frenk schreef:
Ik zie dat anders dan jij. Die opmerking tegen Murphy, dat was maar 1 vorm die ik zo kon aangeven. Er zijn er meer. Maar goed. dat lijkt me allemaal wel duidelijk nu toch?
nou nee, ik snap nog steeds niet waar je naar toe wilt... wat Inge zegt ben ik het mee eens, had ik ook al eerder gezegd, een hond die obsessief is daar kun je niet mee trainen... deze honden zijn prima bereikbaar en prima trainbaar dus is niets obsessiefs aan... maar goed... ik zal het vast weer verkeerd begrepen hebben :N: :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

malinois schreef:
Frenk schreef:
Inge schreef:
Frenk schreef: Nee, ik heb honden gezien op filmpjes waar ik een onprettig gevoel van krijg. :wink:
nou nee, ik snap nog steeds niet waar je naar toe wilt... wat Inge zegt ben ik het mee eens, had ik ook al eerder gezegd, een hond die obsessief is daar kun je niet mee trainen... deze honden zijn prima bereikbaar en prima trainbaar dus is niets obsessiefs aan... maar goed... ik zal het vast weer verkeerd begrepen hebben :N: :mrgreen:
Juist, bij obsesief gedrag kun je echt niet doordringen hoor. Het is voor jou geen gewenst gedrag, maar dat is persoonsgebonden :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Inge schreef:
Frenk schreef:
Nee, het is absoluut niet duidelijk. Als het duidelijk was hadden we hier niet een "discussie" waarbij we blijkbaar totaal langs elkaar heenpraten.
Jij hebt het over obsessief gedrag en gebruikt daar IPO en doggydance als voorbeeld voor.
Een aantal quotes van jou:
Frenk schreef:Wat ik tijdens crufts zag aan doggydance en obedience honden die zo hysterisch strak lopen, vond ik ook niet prettig om te zien, nee.
Frenk schreef:Ik vind het een heel verschil om een hond te zien werken met en voor zijn baas dan dat die ogen de hele tijd gericht zijn op die ene plek waar een bal of voertje vandaan zou kunnen komen. Dat hypergefocuste word ik bloednerveus van. Ook toen ik de doggydance op Crufts zag bijvoorbeeld. Daar zaten honden tussen die zo heftig gefocused waren dat ik het er benauwd van kreeg.
Ik vind honden die dol zijn op apporteren of stokken of ballen helemaal prima. Ik heb bijvoorbeeld Vera van Marloes nu een paar keer gezien en hoe blij zij wordt van even ballen is geweldig om te zien. Maar dat is van een hele andere orde dan de hond op dit filmpje. En misschien zou je een hond als Vera ook wel zo gek kunnen "maken", maar dan zou ik dat ook niet meer prettig vinden om naar te kijken Snap je wat ik bedoel? Ik ben dus echt niet tegen belonen, ik ben ook niet tegen speeltjes, ballen of voertjes en ik ben ook niet tegen appel.
Maar een hond die laat zien echt helemaal hyper te worden zou ik persoonlijk eerder afremmen dan nog verder bevestigen in zo'n, mag ik het obsessie noemen?

Oh, en ik hou al helemaal niet van combinaties waar de "kijk mij eens de touwtjes in handen hebben" vanaf straalt. Dat vind ik gewoon echt echt onprettig.
Frenk schreef:Het gaat mij erom dat mensen ervoor zorgen (door fokselectie en trainen) dat een bal z'n lust en z'n leven is geworden voor zo'n hond.
Frenk schreef:En verder vroeg ik me af of de aanleg het gevolg is van fokselecties en wat dat betekent... (en dus niet alleen bij herders, maar in zijn algemeen bij honden die zeer gevoelig zijn voor obsessief gedrag.)
Frenk schreef:Eigenlijk al dat soort vragen. Kan die drang teveel zijn? Wat is dan teveel? Waar mag je zo'n drang voor inzetten en waarvoor niet? In hoeverre mag je honden met meer drang fokken? In hoeverre mag je het kunstje strakker stellen (als daar sprake van is)? Is het anders als je zo'n drang infokt en gebruikt voor iets als ipo of voor doggydance? Gewoon allemaal dat soort vragen
Frenk schreef:Het is wel anders als de hond obsessief naar die beloning loopt te zoeken, zoals die hond op dat filmpje. Dat hypergefocuste naar die oksel staren omdat daar de bal zat...
Frenk schreef:Maar goed, obsessief is wat het is: obsessief. Dus geen normale drift meer, maar dat het een obsessie is voor de hond, zodanig dat het mij een onprettig gevoel geeft.
ob·ses·sie de; v -s dat wat iem onophoudelijk in zijn gedachten bezighoudt

Door te beweren dat deze honden obsessief gedrag vertonen zeg je dus dat ze met dit gedrag niet kunnen stoppen, ongeacht of er nu wel of niet een bal of een andere beloning op volgt.
Een hond die obsessief gedrag vertoont is niet of nauwelijks trainbaar.
Er zal dus ook NIET op gefokt worden, want wanneer gedrag obsessief is ben je al te ver in je fokselectie!

Jij kunt bij hoog en laag beweren dat honden die gefocusd zijn op bv. een oksel en zeer geconcentreerd obedience, doggydance of IPO doen obsessief zijn, maar dat is gewoonweg niet zo. De obsessieve honden komen niet zo ver, punt!
Kun je 100x anders beweren of met de dooddoeners "mijn mening", "ik zie dat anders" oid komen, je hebt gewoon geen gelijk! :boos:

Je vindt het strakke niet mooi....dat kan en dat mag. Niemand die jou dwingt je hond zo gehoorzaamheid te trainen.
Maar hang daar niet het waarde-oordeel aan vast dat de honden obsessief zijn, want dat zijn ze niet. :roll: Gelukkig niet!

En nu geef ik het op, want je zal vast wel weer iets hier tegenin brengen, blijkbaar wil je namelijk persé je gelijk halen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Inge, heel mooi verwoord :ok:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nou Inge, daar heb ik echt niks meer aan toe te voegen.... nu nog hopen dat Frenk het snapt :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

je zult het wel vreselijk vinden Frenk, maar dit is dochterlief Bellon en zo wordt er met een puppie begonnen...

Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Inge schreef:
Frenk schreef:
Inge schreef:
Frenk schreef: Nee, ik heb honden gezien op filmpjes waar ik een onprettig gevoel van krijg. :wink:
Nee, het is absoluut niet duidelijk. Als het duidelijk was hadden we hier niet een "discussie" waarbij we blijkbaar totaal langs elkaar heenpraten.
Jij hebt het over obsessief gedrag en gebruikt daar IPO en doggydance als voorbeeld voor.
Een aantal quotes van jou:
Frenk schreef:Wat ik tijdens crufts zag aan doggydance en obedience honden die zo hysterisch strak lopen, vond ik ook niet prettig om te zien, nee.
Frenk schreef:Ik vind het een heel verschil om een hond te zien werken met en voor zijn baas dan dat die ogen de hele tijd gericht zijn op die ene plek waar een bal of voertje vandaan zou kunnen komen. Dat hypergefocuste word ik bloednerveus van. Ook toen ik de doggydance op Crufts zag bijvoorbeeld. Daar zaten honden tussen die zo heftig gefocused waren dat ik het er benauwd van kreeg.
Ik vind honden die dol zijn op apporteren of stokken of ballen helemaal prima. Ik heb bijvoorbeeld Vera van Marloes nu een paar keer gezien en hoe blij zij wordt van even ballen is geweldig om te zien. Maar dat is van een hele andere orde dan de hond op dit filmpje. En misschien zou je een hond als Vera ook wel zo gek kunnen "maken", maar dan zou ik dat ook niet meer prettig vinden om naar te kijken Snap je wat ik bedoel? Ik ben dus echt niet tegen belonen, ik ben ook niet tegen speeltjes, ballen of voertjes en ik ben ook niet tegen appel.
Maar een hond die laat zien echt helemaal hyper te worden zou ik persoonlijk eerder afremmen dan nog verder bevestigen in zo'n, mag ik het obsessie noemen?

Oh, en ik hou al helemaal niet van combinaties waar de "kijk mij eens de touwtjes in handen hebben" vanaf straalt. Dat vind ik gewoon echt echt onprettig.
Frenk schreef:Het gaat mij erom dat mensen ervoor zorgen (door fokselectie en trainen) dat een bal z'n lust en z'n leven is geworden voor zo'n hond.
Frenk schreef:En verder vroeg ik me af of de aanleg het gevolg is van fokselecties en wat dat betekent... (en dus niet alleen bij herders, maar in zijn algemeen bij honden die zeer gevoelig zijn voor obsessief gedrag.)
Frenk schreef:Eigenlijk al dat soort vragen. Kan die drang teveel zijn? Wat is dan teveel? Waar mag je zo'n drang voor inzetten en waarvoor niet? In hoeverre mag je honden met meer drang fokken? In hoeverre mag je het kunstje strakker stellen (als daar sprake van is)? Is het anders als je zo'n drang infokt en gebruikt voor iets als ipo of voor doggydance? Gewoon allemaal dat soort vragen
Frenk schreef:Het is wel anders als de hond obsessief naar die beloning loopt te zoeken, zoals die hond op dat filmpje. Dat hypergefocuste naar die oksel staren omdat daar de bal zat...
Frenk schreef:Maar goed, obsessief is wat het is: obsessief. Dus geen normale drift meer, maar dat het een obsessie is voor de hond, zodanig dat het mij een onprettig gevoel geeft.
ob·ses·sie de; v -s dat wat iem onophoudelijk in zijn gedachten bezighoudt

Door te beweren dat deze honden obsessief gedrag vertonen zeg je dus dat ze met dit gedrag niet kunnen stoppen, ongeacht of er nu wel of niet een bal of een andere beloning op volgt.
Een hond die obsessief gedrag vertoont is niet of nauwelijks trainbaar.
Er zal dus ook NIET op gefokt worden, want wanneer gedrag obsessief is ben je al te ver in je fokselectie!

Jij kunt bij hoog en laag beweren dat honden die gefocusd zijn op bv. een oksel en zeer geconcentreerd obedience, doggydance of IPO doen obsessief zijn, maar dat is gewoonweg niet zo. De obsessieve honden komen niet zo ver, punt!
Kun je 100x anders beweren of met de dooddoeners "mijn mening", "ik zie dat anders" oid komen, je hebt gewoon geen gelijk! :boos:

Je vindt het strakke niet mooi....dat kan en dat mag. Niemand die jou dwingt je hond zo gehoorzaamheid te trainen.
Maar hang daar niet het waarde-oordeel aan vast dat de honden obsessief zijn, want dat zijn ze niet. :roll: Gelukkig niet!

En nu geef ik het op, want je zal vast wel weer iets hier tegenin brengen, blijkbaar wil je namelijk persé je gelijk halen.
Je kunt niet een heel betoog typen en dan eindigen met dat ik niet mag reageren :wink:
Maar goed. Over de definitie van obsessief: als je zegt dat iemand ergens obsessief naar staart of obsessief mee bezig is, dan voel je toch wel wat daarmee bedoelt wordt? Ik snap niet waarom je zo getergd reageert. :wink:
Dit is wat en hoe ik het zie. Dat is geen kwestie van gelijk of ongelijk en het is ook geen waardeoordeel, maar mijn mening.

Maar dat mag ik allemaal niet zeggen :mrgreen:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Frenk schreef: Maar goed. Over de definitie van obsessief: als je zegt dat iemand ergens obsessief naar staart of obsessief mee bezig is, dan voel je toch wel wat daarmee bedoelt wordt? Ik snap niet waarom je zo getergd reageert. :wink:
Dit is wat en hoe ik het zie. Dat is geen kwestie van gelijk of ongelijk en het is ook geen waardeoordeel, maar mijn mening.

Ik voel wel wat er bedoeld wordt met iemand die ergens obsessief mee bezig is. Het is geen kwestie van gelijk of ongelijk en het is ok geen waardeoordeel, maar mijn mening. En dat is dat het enige voorbeeld hier van obsessief gedrag niet op een hond betrekking heeft :wink:

Ik geloof ook dat die trainbaar is :mrgreen:
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef: Maar goed. Over de definitie van obsessief: als je zegt dat iemand ergens obsessief naar staart of obsessief mee bezig is, dan voel je toch wel wat daarmee bedoelt wordt? Ik snap niet waarom je zo getergd reageert. :wink:

Ik voel wel wat er bedoeld wordt met iemand die ergens obsessief mee bezig is. Het is geen kwestie van gelijk of ongelijk en het is ok geen waardeoordeel, maar mijn mening. En dat is dat het enige voorbeeld hier van obsessief gedrag niet op een hond betrekking heeft :wink:

Ik geloof ook dat die trainbaar is :mrgreen:
En weer een persoonlijke sneer. Je hebt er wel patent op he :ok:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef: En weer een persoonlijke sneer. Je hebt er wel patent op he :ok:
Nee hoor.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Nee hoor.
Wel eerlijk blijven :ok: En niet steeds proberen om iemand waar je het niet mee eens bent persoonlijk te raken. Dat siert je niet.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Frenk schreef:
Gos schreef:
Nee hoor.
Wel eerlijk blijven :ok: En niet steeds proberen om iemand waar je het niet mee eens bent persoonlijk te raken. Dat siert je niet.
Ik heb nergens patent op, daar ben ik heel eerlijk in. Zie niet in waarom ik niet eerlijk zou blijven :19: Maar ja, jij bent hier blijkbaar de enige die uit uitspraken van anderen conclusies mag trekken. Jij weet meteen hoe iemand is. Heel knap van je, fijn dat je iemand meteen zo goed kent. En daarin geen tegenspraak duldt. Ik kan er gelukkig niet van wakker liggen van wat jij van me vindt.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:
Frenk schreef:
Gos schreef:
Nee hoor.
Ik heb nergens patent op, daar ben ik heel eerlijk in. Zie niet in waarom ik niet eerlijk zou blijven :19: Maar ja, jij bent hier blijkbaar de enige die uit uitspraken van anderen conclusies mag trekken. Jij weet meteen hoe iemand is. Heel knap van je, fijn dat je iemand meteen zo goed kent. En daarin geen tegenspraak duldt. Ik kan er gelukkig niet van wakker liggen van wat jij van me vindt.
Het is een zegswijze :ok:
En jij vindt het al een paar keer nodig om ad hominem te reageren. Dat is niet sjiek en ik had meer van je verwacht.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik voel op zich wel aan wat Frenk met obsessie bedoelt. Ik deed gisteren een workshop reddingshondenwerk met Izzie en daar zag je goed het verschil in drive. Er deden drie honden mee die niet erg geinteresseerd waren in een speeltje. Ze vonden het wel even leuk, maar niet leuk genoeg. En dus gingen ze ook niet op die liggende man af die het speeltje vast hield, of ze gingen gewoon even kijken. Bram zou dat ook niet doen. Die moet niks van zo'n kerel hebben, wat hij ook vast heeft (okay, op voer zou hij waarschijnlijk wel afkomen, maar daar willen ze niet mee werken).

Izzie ging als een kanon op haar speeltje af, hebben hebben hebben en wegrennen ermee. Hoe liever een hond het speeltje wil hebben, hoe meer hij bereid is er voor te doen. Of het nou over een greppel springen is, door prikstruiken heen lopen is of door een buis kruipen is. Dat kun je obsessief noemen.

Voor mij is het belangrijk dat een hond dit niet 24 uur per dag doet, maar alleen als hij of zij moet werken. Ook denk ik dat de geleider behoorlijk wat invloed heeft op zo'n hele gedreven hond. Je ziet hele hyper Borders die geweldig agility doen en je ziet er ook waarbij de geleider de hond nog drukker maakt en er niks meer mee te beginnen is. Van zo'n laatste hond word ik plaatsvervangend zenuwachtig als ik langs de kant zit. Bij Mechelaars hetzelfde, ik denk dat de baas het verschil maakt of het er obsessief uitziet, of prettig.

En wat de kijker als normaal bestempelt, maakt natuurlijk ook nogal uit hoe hij de hond ziet. Ik zag iemand in de workshop bijna met afgrijzen naar Izzie kijken die grommend met speeltje in m'n mouw hing omdat ik uit m'n dak ging dat ze de man had gevonden. De workshopleiders zeiden op het eind juist dat ze haar zo'n leuke pup vonden. En africhters willen vast nog weer meer drive zien.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik voel op zich wel aan wat Frenk met obsessie bedoelt. Ik deed gisteren een workshop reddingshondenwerk met Izzie en daar zag je goed het verschil in drive. Er deden drie honden mee die niet erg geinteresseerd waren in een speeltje. Ze vonden het wel even leuk, maar niet leuk genoeg. En dus gingen ze ook niet op die liggende man af die het speeltje vast hield, of ze gingen gewoon even kijken. Bram zou dat ook niet doen. Die moet niks van zo'n kerel hebben, wat hij ook vast heeft (okay, op voer zou hij waarschijnlijk wel afkomen, maar daar willen ze niet mee werken).

Izzie ging als een kanon op haar speeltje af, hebben hebben hebben en wegrennen ermee. Hoe liever een hond het speeltje wil hebben, hoe meer hij bereid is er voor te doen. Of het nou over een greppel springen is, door prikstruiken heen lopen is of door een buis kruipen is. Dat kun je obsessief noemen.
Inderdaad, die drive is noodzakelijk om de "taak" te kunnen doen als het moeilijker gaat worden voor de hond. Als een hond het niet graag genoeg wil hebben, zal hij in een later stadium afhaken, als het al niet eerder is.
Zoek stok! schreef: Voor mij is het belangrijk dat een hond dit niet 24 uur per dag doet, maar alleen als hij of zij moet werken. Ook denk ik dat de geleider behoorlijk wat invloed heeft op zo'n hele gedreven hond.
Klopt wel denk ik, en dat is ook al heel veel naar voren gebracht in dit topic. Africhting is nou net gebruik makend van de natuurlijke driften van een hond hem zijn taak zo goed mogelijk laten uitvoeren. Als ze helemaal gek ervan zouden zijn alle momenten van de dag en daarin niet te stoppen en niet te bereiken, dan kon je er niks mee. Nergens. je komt het dus eigenlijk niet tegen en het is ook geen fokdoel.
Zoek stok!
Zeer actief

Gos schreef:Als ze helemaal gek ervan zouden zijn alle momenten van de dag en daarin niet te stoppen en niet te bereiken, dan kon je er niks mee.
Maar het is natuurlijk ook weer niet voor niks dat veel honden met een enorme drive voor africhting veelal in kennels gehouden worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:je zult het wel vreselijk vinden Frenk, maar dit is dochterlief Bellon en zo wordt er met een puppie begonnen...

Buitengewoon aardig :ok:
Ik mag aannemen dat dit niet lang achter elkaar is?

Een vraagje...........
Waarom handgebruik om de hond te laten zitten en liggen? :wink:

Sorry helemaal off topic :oops:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Gos schreef:Als ze helemaal gek ervan zouden zijn alle momenten van de dag en daarin niet te stoppen en niet te bereiken, dan kon je er niks mee.
Maar het is natuurlijk ook weer niet voor niks dat veel honden met een enorme drive voor africhting veelal in kennels gehouden worden.
Wat wil je daarmee zeggen? Dat ze in kennels gehouden worden omdat ze anders de hele dag een balletje zouden gaan zoeken o.i.d.? Of omdat ze niet bereikbaar zouden zijn?
Zoek stok!
Zeer actief

Gos schreef:
Zoek stok! schreef:
Wat wil je daarmee zeggen? Dat ze in kennels gehouden worden omdat ze anders de hele dag een balletje zouden gaan zoeken o.i.d.? Of omdat ze niet bereikbaar zouden zijn?
Dat een deel van de honden wel wat heftig is om in huis te houden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Dat een deel van de honden wel wat heftig is om in huis te houden.
Ok, duidelijk :ok:
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

ranetje schreef:
malinois schreef:je zult het wel vreselijk vinden Frenk, maar dit is dochterlief Bellon en zo wordt er met een puppie begonnen...

Een vraagje...........

en waarom laten ze de pup over een tafel met die halve kistjes lopen ?
ik vind het ook een leuk filmpje !!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

frank1985 schreef:
ranetje schreef:

Een vraagje...........

en waarom laten ze de pup over een tafel met die halve kistjes lopen ?
ik vind het ook een leuk filmpje !!
omdat ze later in het ring programma soortgelijke voorwerpen moeten bewaken en er dan nu al spelenderwijs aan wennen om daar netjes in te liggen/staan,
evenals het vierkante boxje wat later in het filmpje op de grond gebruikt wordt....
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

ranetje schreef:

Een vraagje...........

Dat handgebruik viel mij ook op. Waarom niet het gedrag uitlokken met een voertje bijv.?
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Marieke* schreef:
ranetje schreef:

Een vraagje...........

Dat handgebruik viel mij ook op. Waarom niet het gedrag uitlokken met een voertje bijv.?
Ik weet niet wat je bedoel maar in haar hand heeft ze voer of zie ik het nu verkeerd?

Ze gebruikt een commando en beloont met voer, met het voer lokt ze ook het gedrag uit wat bij het commando hoort.
Laatst gewijzigd door Kyra- op 08 jun 2009 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Ik vind het een hele nette manier om een pup iets te leren zonder dwang.
Het is niets meer dan telkens dingen herhalen en vanaf het begin iets aanleren.
Mooie manier om een kistje te leren ook.
Wat mij opviel is dat ze de pup leert af gaan door naar achteren te gaan en niet met de voor poten naar voren te gaan.
Tussen de schappen af gaan om zo recht te leren liggen voor later.

Ik vind het een super programma mooi apél en de honden hebben er plezier in

Op de tafel is om ze een beter contact te hebben met de pup en meer op oog hoogte te werken.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”