Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beike gisteren bijna gesmoord,.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

doggy

Beike gisteren bijna gesmoord,.....

Ongelezen bericht door doggy »

Tjeesszzz, de schrik zit er nog goed in bij mij....

Gisteravond na het wandelen, ging Beike alvast zijn mand in, want hij weet dat hij dan na de laatste wandeling wat lekkers krijgt.
Hij kreeg een stukje gedrooge kip, van die snacks die je in de DW kan kopen.
Op een gegeven moment zat het hem dwars in zijn keel.
Hij kokhalsen en smorende geluiden maken.
Zijn hele ribben waren ingevallen en hij had er echt moeite mee.
Hij wist niet waar hij het moest zoeken en kwam in paniek helemaal tegen me aanstaan.
Ook zijn ogen draaiden een beetje.
Ik had de schrik er goed in, want hij had het zo benauwd en ik dacht zo van: Nog even en hij valt om,....
Toen heb ik de Heimlich-greep gedaan en daarna kwam het gelukkig los te zitten.
Eerder had ik ook wel dingen geprobeerd, maar dat werkte niet.
Beike helemaal blij en hij kwam helemaal tegen me aan staan en duwde zijn koppie tegen mijn benen, zo dankbaar was hij.
Ik heb nog even met hem in zijn mand gezeten en daarna ben ik op bed gegaan.
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Zohee, dat is even schrikken ja! Kon je nog in slaap komen van schrik?

Knoeppie slikt regelmatig dingen heel door, wat resulteerd in ingevallen ribben en kotsen.

Dingen als oren en het laatste stuk van bullenpezen ed krijgt ze niet meer want als ze die doorslikt kan ik ze weer achter uit haar strot vissen, doodeng!
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Vreselijk dat is schrikken zeg.
Wat goed dat je die greep kent. Voor mensen ken ik hem wel maar voor dieren :denken:

Gelukkig allemaal goed afgelopen.

Groetjes Marianne
doggy

mari-anne schreef:Vreselijk dat is schrikken zeg.
Wat goed dat je die greep kent. Voor mensen ken ik hem wel maar voor dieren :denken:

Gelukkig allemaal goed afgelopen.

Groetjes Marianne
Ik had het laatst op het forum gelezen, maar daarvoor had ik het ook al eens toe moeten passen bij mijn vorige hond.
Dat is gelukkig ook goed afgelopen.
doggy

Knoeppie schreef:Zohee, dat is even schrikken ja! Kon je nog in slaap komen van schrik?

Knoeppie slikt regelmatig dingen heel door, wat resulteerd in ingevallen ribben en kotsen.

Dingen als oren en het laatste stuk van bullenpezen ed krijgt ze niet meer want als ze die doorslikt kan ik ze weer achter uit haar strot vissen, doodeng!
Dit was gewoon een simpel stukje gedroogde kip, maar de rest heb ik vanmorgen weg gegooid.

Ik heb niet direct kunnen slapen, maar ik heb toch wel opzich redelijk geslapen vannacht.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Pfff, gelukkig ken je de Heimlich-greep en is het goed afgelopen! Ik ben ook wel eens bang dat zoiets gebeurt. We hebben bij Benthor wel eens een stuk runderhuid uit zijn strot moeten trekken. Sindsdien gooi ik die kluifjes (XL) weg als ze half op zijn en koop ik geen kluifjes meer met zo'n knoop er in.
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Meid wat een schrik. Gelukkig heb je Beike kunnen helpen :ok:
Brittje
Actief
Mijn ras(sen): Bonte jack russell en een black&tan jack russell
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Brittje »

Zo dan schrik je wel zeg!!

Gelukkig heb je hem kunnen redden...
Groetjes Britt, Shumy en Nero

Afbeelding
doggy

Het leek net of hij gisteren , toen hij bijna stikte, al aan het afscheid nemen was,....
Zo ver was het ook bijna,....
Hij drukte tegen me aan en hij had het zo benauwd,...

Ik ben zo en zo blij dat ik hem heb kunnen redden,...

Het mooie , lieve is, is dat hij nu erg dankbaar is en dat laat hij ook merken.

Ik ben zo gelukkig met mijn Beike. :D
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Schrikken zeg!
Gelukkig is het goed afgelopen!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

vreselijk!

ik ken dat gevoel
Takkii is een keer zowat gestikt in een takkie dat overdwars in zijn keer zat. klemvast.

gelukkig is het bij jullie ook weer goed afgelopen!
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Heel erg schrikken zeg, die arme Beike. Gelukkig dat het zo goed afgelopen was! :eek:
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

de rillingen lopen me over de rug, brrr wat kunnen ze zich toch verslikken in dat spul.

Gelukkig is het goed gegaan knuffel hem nog maar even extra :wink:
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ja je schrik je kapot op zo'n moment. Beau heeft hier ook wel eens geprobeert een te groot stuk buffelbot door te slikken, maar kreeg het er na twee keer flink kuchen zelf uit, ik stond te trillen op mijn benen, en weet niet hoe je zo'n heimlichgreep bij een hond moet doen. Nu hou ik het scherp in de gaten, en als het bot te klein wordt naar mijn zin gooi ik het weg, en krijgt hij weer een groot nieuw bot.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Honden zijn niet echt hoogbegaafd op dat vlak ;)

Orpa kreeg eens een stuk vlees dat ze in een keer naar binnen slokte, het domme wicht :piew:

Ze heeft een half uur buiten gelegen, snakkend naar adem.... ja, zo'n groot brok zonder te kauwen voel je wel even natuurlijk.
Het was gewoon spiervlees en zodra het in haar maag was aangeland meldde ze zich weer voor een nieuw stuk :mrgreen:

Nee, ervan leren doen ze uiteraard ook niet ;)
Maar goed, dat neemt niet weg dat je je helemaal de tandjes schrikt van dit soort acties.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
doggy

De heimlich-greep bij dieren.

Wees voorzichtig dat je niet wordt gebeten, vooral als een dier bij bewustzijn is.

1.Open de mond van het dier voorzichtig en beweeg met je vinger heen en weer om te kijken of je het voorwerp los kunt krijgen.Pas op dat het voorwerp niet verder de keel in schiet.

2.Trek de tong naar voren, verwijder het voorwerp of eventueel aanwezige braaksel.

3.Als het een klein dier betreft, wat makkelijk te tillen is, pak het dan bij de heupen met zijn kop naar beneden.

4.Is het dier te zwaar om te tillen, hou dan zijn achterpoten in de lucht (als een kruiwagen), zodat zijn kop naar beneden hangt.

5. Als het voorwerp nu nog niet naar buiten komt, doe dan het volgende:
*laat het dier staan of liggen.
*plaats je armen om zijn middel.
*Maak met beide handen een vuist, en plaats de vuist vlak achter de laatste rib.
*Druk nu de onderbuik samen door met de vuist 5x snel te duwen.(dit is dezelfde greep die bij mensen wordt gebruikt wanneer er iets in de keel vast zit)
*Doe nu 5x mond op mond beademing,zelfs een klein beetje lucht wat het vreemde voorwerp kan passeren maakt de heimlich-greep effektiever.

6.Als dit niet succesvol is, geef dan een scherpe slag met de platte kant van de hand tussen de schouderbladen. Herhaal vervolgens de heimlich-greep (5).

7.Voel nu weer voorzichtig met de vingers in de mond of je het voorwerp kunt losmaken, als het tenminste nog niet uit zichzelf naar buiten is gekomen.

Als het voorwerp verwijderd is, check dan de ABC zoals hieronder wordt beschreven en begin met reanimatie indien nodig.

REANIMATIE
Reanimatie is een methode om een dier te behandelen dat niet ademt of wiens hart stil staat. Het bestaat uit beademing en hartmassage.
Reanimatie is gebaseerd op 3 basisprincipes (ABC). Je moet deze stappen volgen bij een poging tot reanimatie.(n.b: zelfs als reanimatie wordt uitgevoerd door een ervaren dierenarts, werkt het niet altijd. Geef jezelf niet de schuld als de poging mislukt, je probeerde immers het leven van je dier te redden!)

A=Arway(luchtweg)

Is de luchtweg van het dier geopend? Bekijk eerst of er geen vreemde voorwerpen in de mond / keel van het dier zitten. Als er niks te vinden is, ga dan naar B. Is de luchtweg niet vrij volg dan de stappen zoals ze hierboven beschreven zijn.

B=Breathing(ademen)

Ademt het dier? Indien “ja”, sta hem dan toe een houding aan te nemen die voor hem prettig is.Ga dan naar C.
Ademt het dier niet, doe dan het volgende:

*Open de luchtweg (zie A)
*Voor middelgrote en grote honden: sluit mond en lippen door je handen er om heen te leggen. Houd de snuit rustig gesloten.
Voor kleine honden(<12kg> 40 kg)
1. Gebruik de techniek voor middelgrote/grote honden.
2. Ben je alleen, dan 10 x massage op 1 x beademen.
3. Ben je samen, dan 6 x massage op 1 x beademen, Check dan de polsslag.

Wees niet in de veronderstelling dat er geen hartslag is omdat een dier niet ademt. Begin niet met massage voordat je de hartslag hebt gecontroleerd. Als een dier bij bewustzijn is en hij reageert op zijn omgeving, dan is er een hartslag.
Ga door met reanimeren tot het dier weer een sterke polsslag heeft, of tot je de dierenarts hebt bereikt.
Bron: Barfplaats.nl
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik schrik niet zo snel, ben vrij nuchter, maar kan me goed voorstellen hoe je je gevoeld hebt!

Romeo is nog weleens een schrokop.
En pas geleden zat er een hele konijnenkop vast in zijn keel.
Hij had er geloof ik twee keer op gekauwd en wilde het toen in zijn geheel doorslikken.
Ik heb die kop uit zijn keel moeten trekken, zat echt behoorlijk vast!
En even daarna had hij het met een kipkarkas, hij wilde dat ding zowat heel doorslikken, en die zat dus ook vast, maar iets te diep, ik kon er niet goed bij.
Ik heb toen even gewacht om te kijken of hij het er zelf uit zou krijgen, maar hij kreeg het niet naar buiten.
Net toen ik die heimlichgreep wilde toepassen had hij het voor elkaar om het in te slikken.

Ik kreeg het toen wel even warm hoor, had een heel gloeiend en rood gezicht van de spanning.
Maar ik ben wel heel rustig gebleven, paniek is nergens goed voor.
:zweep:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

doggy schreef:Het leek net of hij gisteren , toen hij bijna stikte, al aan het afscheid nemen was,....
Zo ver was het ook bijna,....
Hij drukte tegen me aan en hij had het zo benauwd,...

Ik ben zo en zo blij dat ik hem heb kunnen redden,...

Het mooie , lieve is, is dat hij nu erg dankbaar is en dat laat hij ook merken.

Ik ben zo gelukkig met mijn Beike. :D
Ik denk niet dat het afscheid nemen was, maar meer dat hij er op vertrouwde dat jij hem zou helpen. En dat deed je ook. :ok:

Wel heel ontroerend dat hij zo reageerde, ondanks alle schrik zijn dit toch situaties waardoor de band nog wat hechter wordt, en dat is mooi.

Overigens staat er hier ook wel eens eentje te kokhalzen als ze een te groot stuk doorslikken, tot dusver gelukkig geen problemen, heb alleen wel eens zo'n stuk uit Jacks keel getrokken. Maar het blijft een risico, en ze krijgen hier alleen dat soort dingen als ik er bij ben. Ik weet wel van mensen die de deur uitgaan terwijl de honden een kauwbotje hebben, dat zou ik dus niet aandurven.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

doggy schreef:
De heimlich-greep bij dieren.

Wees voorzichtig dat je niet wordt gebeten, vooral als een dier bij bewustzijn is.

1.Open de mond van het dier voorzichtig en beweeg met je vinger heen en weer om te kijken of je het voorwerp los kunt krijgen.Pas op dat het voorwerp niet verder de keel in schiet.

2.Trek de tong naar voren, verwijder het voorwerp of eventueel aanwezige braaksel.

3.Als het een klein dier betreft, wat makkelijk te tillen is, pak het dan bij de heupen met zijn kop naar beneden.

4.Is het dier te zwaar om te tillen, hou dan zijn achterpoten in de lucht (als een kruiwagen), zodat zijn kop naar beneden hangt.

5. Als het voorwerp nu nog niet naar buiten komt, doe dan het volgende:
*laat het dier staan of liggen.
*plaats je armen om zijn middel.
*Maak met beide handen een vuist, en plaats de vuist vlak achter de laatste rib.
*Druk nu de onderbuik samen door met de vuist 5x snel te duwen.(dit is dezelfde greep die bij mensen wordt gebruikt wanneer er iets in de keel vast zit)
*Doe nu 5x mond op mond beademing,zelfs een klein beetje lucht wat het vreemde voorwerp kan passeren maakt de heimlich-greep effektiever.

6.Als dit niet succesvol is, geef dan een scherpe slag met de platte kant van de hand tussen de schouderbladen. Herhaal vervolgens de heimlich-greep (5).

7.Voel nu weer voorzichtig met de vingers in de mond of je het voorwerp kunt losmaken, als het tenminste nog niet uit zichzelf naar buiten is gekomen.

Als het voorwerp verwijderd is, check dan de ABC zoals hieronder wordt beschreven en begin met reanimatie indien nodig.

REANIMATIE
Reanimatie is een methode om een dier te behandelen dat niet ademt of wiens hart stil staat. Het bestaat uit beademing en hartmassage.
Reanimatie is gebaseerd op 3 basisprincipes (ABC). Je moet deze stappen volgen bij een poging tot reanimatie.(n.b: zelfs als reanimatie wordt uitgevoerd door een ervaren dierenarts, werkt het niet altijd. Geef jezelf niet de schuld als de poging mislukt, je probeerde immers het leven van je dier te redden!)

A=Arway(luchtweg)

Is de luchtweg van het dier geopend? Bekijk eerst of er geen vreemde voorwerpen in de mond / keel van het dier zitten. Als er niks te vinden is, ga dan naar B. Is de luchtweg niet vrij volg dan de stappen zoals ze hierboven beschreven zijn.

B=Breathing(ademen)

Ademt het dier? Indien “ja”, sta hem dan toe een houding aan te nemen die voor hem prettig is.Ga dan naar C.
Ademt het dier niet, doe dan het volgende:

*Open de luchtweg (zie A)
*Voor middelgrote en grote honden: sluit mond en lippen door je handen er om heen te leggen. Houd de snuit rustig gesloten.
Voor kleine honden(<12kg> 40 kg)
1. Gebruik de techniek voor middelgrote/grote honden.
2. Ben je alleen, dan 10 x massage op 1 x beademen.
3. Ben je samen, dan 6 x massage op 1 x beademen, Check dan de polsslag.

Wees niet in de veronderstelling dat er geen hartslag is omdat een dier niet ademt. Begin niet met massage voordat je de hartslag hebt gecontroleerd. Als een dier bij bewustzijn is en hij reageert op zijn omgeving, dan is er een hartslag.
Ga door met reanimeren tot het dier weer een sterke polsslag heeft, of tot je de dierenarts hebt bereikt.
Bron: Barfplaats.nl
Misschien domme vraag: maar beademen doe je dus door de neus toch?

(Ik neem me zelf al jaren voor om dieren-EHBO te gaan doen, maar het komt er nooit van. Heel stom eigenlijk.)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”