Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kyra- schreef:
Marieke* schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:je zult het wel vreselijk vinden Frenk, maar dit is dochterlief Bellon en zo wordt er met een puppie begonnen...

Buitengewoon aardig :ok:
Ik mag aannemen dat dit niet lang achter elkaar is?

Een vraagje...........
Waarom handgebruik om de hond te laten zitten en liggen? :wink:

Sorry helemaal off topic :oops:
Dat handgebruik viel mij ook op. Waarom niet het gedrag uitlokken met een voertje bijv.?
Ik weet niet wat je bedoel maar in haar hand heeft ze voer of zie ik het nu verkeerd?

Ze gebruikt een commando en beloont met voer, met het voer lokt ze ook het gedrag uit wat bij het commando hoort.
Ja ze heeft voer in haar hand :ok:
Maar ze lokt het zitten niet uit met het voertje.
Ze zet een vinger op het gatje en daarna wordt het zitten beloond met het voertje.
Juist omdat ze een voertje gebruikt verbaasde het me dat ze er niet meer uit kan halen dan belonen nadat het hondje in zit is gezet. :wink:

Op veel hondenscholen wordt het zitten helemaal uitgelokt met het voertje zonder dat je de hond aanraakt.
Voertje voor de neus houden en dan over de neus richting achterhoofd en iets omhoog gaan met je hand. Dan valt de pup min of meer op zijn gatje bij het volgen van het lekkers en zit dus :mrgreen:
Hetzelfde met de af/down oefening.
Hondje zit en dan het voertje voor zijn neus snel naar beneden brengen tussen zijn voorpoten en van daaruit ietsje naar voren schuiven
Je drukt dus niet tussen de schouderbladen. Zelfs niet met één vinger.

Ik vind wel dat ze het leuk doet hoor!
Kyra- schreef:Op de tafel is om ze een beter contact te hebben met de pup en meer op oog hoogte te werken.
Kan zeker helpen :ok:
Laatst gewijzigd door ranetje op 08 jun 2009 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:
malinois schreef:je zult het wel vreselijk vinden Frenk, maar dit is dochterlief Bellon en zo wordt er met een puppie begonnen...

Een vraagje...........

nee dat is niet lang achter elkaar maar wel elke dag herhalen wat ik begrepen heb.
met de hand heb ik eigenlijk geen idee, ik heb het ook altijd zo gedaan volgens mij een drukje geven... zit ik me net te bedenken... :denken:
zou best eens kunnen mailen om te vragen, wil je het graag weten? :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik heb geen zin om terug te zoeken welk filmpje van Bart Bellon dat was, maar ik ga er van uit dat het deze was?

Dan zie ik een hond die er buitengemeen veel lol in heeft; de lach straalt van zijn gezicht.

De twee redenen waarom ik persoonlijk een lichte aversie voel zijn: ik zou me zelf NOOIT zoals die hond kunnen/willen gedragen, zo submissief en nul procent eigen inbreng :wink: :mrgreen: Dat is dus een irrationeel gevoel. Voor die hond voelt dat natuurlijk heul anders.
Ten tweede zou ik zelf helemaal niet tegen zo'n hond kunnen, ik zou er gillend gek van worden. En dat is simpel op te lossen: ik neem gewoon zo'n hond niet.
:mrgreen:

Maar dat wil niet zeggen dat iemand niet buitengemeen veel plezier kan hebben in het zo ver brengen van zijn hond. En dat die hond er ook reuze lol in heeft.

Ik zou dus zeggen: leven en laten leven :ok:
het was idd. dat filmpje :mrgreen:
Het gaat mij ook om de hond, die vind het geweldig en dan kun je het een circuskunstje vinden of mooi om te zien maar de hond vind het heel leuk om te doen iig.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

crutz schreef:
frank1985 schreef:en waarom laten ze de pup over een tafel met die halve kistjes lopen ?
ik vind het ook een leuk filmpje !!
omdat ze later in het ring programma soortgelijke voorwerpen moeten bewaken en er dan nu al spelenderwijs aan wennen om daar netjes in te liggen/staan,
evenals het vierkante boxje wat later in het filmpje op de grond gebruikt wordt....
Houdt het bewaken in dat ze in dergelijke kistjes gaan liggen?
Hoe werkt dat dan?

Dat in een kistje op de grond gaan, lijkt een beetje op freestyle clickeren :D

We zijn wel bij een heel ander onderwerp beland :mrgreen: , maar ik vind dit wel leuk :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:

Een vraagje...........

nee dat is niet lang achter elkaar maar wel elke dag herhalen wat ik begrepen heb.
met de hand heb ik eigenlijk geen idee, ik heb het ook altijd zo gedaan volgens mij een drukje geven... zit ik me net te bedenken... :denken:
Ik ben er best benieuwd naar :wink:

Onderaan de vorige pagina staat hoe ik zelf manipuleer met een voertje en hoe dat ook op diverse hondenscholen gebeurt.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
crutz schreef:
frank1985 schreef:en waarom laten ze de pup over een tafel met die halve kistjes lopen ?
ik vind het ook een leuk filmpje !!
omdat ze later in het ring programma soortgelijke voorwerpen moeten bewaken en er dan nu al spelenderwijs aan wennen om daar netjes in te liggen/staan,
evenals het vierkante boxje wat later in het filmpje op de grond gebruikt wordt....
Houdt het bewaken in dat ze in dergelijke kistjes gaan liggen?
Hoe werkt dat dan?

Dat in een kistje op de grond gaan, lijkt een beetje op freestyle clickeren :D

We zijn wel bij een heel ander onderwerp beland :mrgreen: , maar ik vind dit wel leuk :wink:
voorbeeld van hoe ze op het voorwerp liggen

Afbeelding

hier kan je ook nog foto's vinden
http://workingmalinois.myphotoalbum.com ... tobjlaunch
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ps. de kistjes worden in de IPO gebruikt om te zorgen dat ze niet een stap extra maken bij de sta oefening en naar voren schuiven met de af oefening als ik het goed heb... dus omdat ze het zo al direct aanleren, later in de kistjes op de grond en dan zonder kistje.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dank je :ok:
Dat bewaken van zo'n kistje is dan een opdracht en "iemand" probeert hem weg te krijgen bij dat kistje of zoiets? :wink:

Ik ben een leek hé op dit trainingsgebied dus ik vraag maar :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:ps. de kistjes worden in de IPO gebruikt om te zorgen dat ze niet een stap extra maken bij de sta oefening en naar voren schuiven met de af oefening als ik het goed heb... dus omdat ze het zo al direct aanleren, later in de kistjes op de grond en dan zonder kistje.
:ok:
Zo leerde ik het de honden langs een stoeprand, voor een plankje, op een pallet o.i.d. voor de G&G
Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

ranetje schreef:
Kyra- schreef:
Marieke* schreef:
ranetje schreef: Buitengewoon aardig :ok:

Een vraagje...........

Dat handgebruik viel mij ook op. Waarom niet het gedrag uitlokken met een voertje bijv.?
Ik weet niet wat je bedoel maar in haar hand heeft ze voer of zie ik het nu verkeerd?

Ze gebruikt een commando en beloont met voer, met het voer lokt ze ook het gedrag uit wat bij het commando hoort.
Ja ze heeft voer in haar hand :ok:
Maar ze lokt het zitten niet uit met het voertje.
Ze zet een vinger op het gatje en daarna wordt het zitten beloond met het voertje.
Juist omdat ze een voertje gebruikt verbaasde het me dat ze er niet meer uit kan halen dan belonen nadat het hondje in zit is gezet. :wink:

Op veel hondenscholen wordt het zitten helemaal uitgelokt met het voertje zonder dat je de hond aanraakt.
Voertje voor de neus houden en dan over de neus richting achterhoofd en iets omhoog gaan met je hand. Dan valt de pup min of meer op zijn gatje bij het volgen van het lekkers en zit dus :mrgreen:
Hetzelfde met de af/down oefening.
Hondje zit en dan het voertje voor zijn neus snel naar beneden brengen tussen zijn voorpoten en van daaruit ietsje naar voren schuiven
Je drukt dus niet tussen de schouderbladen. Zelfs niet met één vinger.

Ik vind wel dat ze het leuk doet hoor!
Kyra- schreef:Op de tafel is om ze een beter contact te hebben met de pup en meer op oog hoogte te werken.
Kan zeker helpen :ok:
Ik snap wel wat je bedoeld maar ik vermoed dat ze dit doet om te voorkomen dat de pup naar achteren loop.
Als je een pup op de grond zet ben jij zoveel hoger. Als je dan idd met het voertje naar achteren gaat heb je kans dat de pup naar achteren gaat omdat je automatisch over hem heen buigt.
Ik denk dat jij wanneer je dit zo doet ook naast de pup staat en niet ervoor zoals zij doet.Meestal in de sport word het commando "halt" gegeven wanneer een hond naast je moet gaan zitten of af gaan.
Als ik naar mijzelf kijk gebruik ik halt met naast mij af gaan. en zit is voor mij zitten bij het terug voor komen.
Het af gaan doet zij bewust op deze manier met naar achteren gaan zodat wanneer de hond verder is en hij binnen een lijn af moet gaan hij niet naar voren loopt met het af gaan en zo binnen een lijn blijft.

Ze gebruikt het commando om de pup te laten zitten en direct blijft ze een beloning geven, wat ga je dan krijgen dat ze later blijven kijken wat je wil en opletten. Ook als je een commando vervangt door een handgebaar. De ringsport kan je ,vind ik, eigenlijk niet echt vergelijken met de sporten hier in Ned. Deze sport vind ik persoonlijk mega mooi. Ik denk dat veel mensen hier een hoop van kunnen leren.

En het kistje of voorwerp bewaken is idd om die reden :)
ranetje schreef:
malinois schreef:ps. de kistjes worden in de IPO gebruikt om te zorgen dat ze niet een stap extra maken bij de sta oefening en naar voren schuiven met de af oefening als ik het goed heb... dus omdat ze het zo al direct aanleren, later in de kistjes op de grond en dan zonder kistje.
Zo leerde ik het de honden langs een stoeprand, voor een plankje, op een pallet o.i.d. voor de G&G
Mal ik denk dat dit een mogelijkheid is maar ik denk eerder dat dit zo geleerd word om midden op een voorwerp te liggen en niet schuin op met de poten erop, maar echt zoals op de foto. De af oefening zoals zij doet (naar achteren af gaan) is om te voorkomen wat jij bedoeld en dit word ook in de G&G gebruikt met het vooruit in het vak sturen en daar sta, af, en zit te doen binnen de lijnen.
ranetje
Zeer actief

Kyra- schreef:Ik snap wel wat je bedoeld maar ik vermoed dat ze dit doet om te voorkomen dat de pup naar achteren loop.
Als je een pup op de grond zet ben jij zoveel hoger. Als je dan idd met het voertje naar achteren gaat heb je kans dat de pup naar achteren gaat omdat je automatisch over hem heen buigt.
Ik denk dat jij wanneer je dit zo doet ook naast de pup staat en niet ervoor zoals zij doet.Meestal in de sport word het commando "halt" gegeven wanneer een hond naast je moet gaan zitten of af gaan.
Als ik naar mijzelf kijk gebruik ik halt met naast mij af gaan. en zit is voor mij zitten bij het terug voor komen.
Het af gaan doet zij bewust op deze manier met naar achteren gaan zodat wanneer de hond verder is en hij binnen een lijn af moet gaan hij niet naar voren loopt met het af gaan en zo binnen een lijn blijft.

Ze gebruikt het commando om de pup te laten zitten en direct blijft ze een beloning geven, wat ga je dan krijgen dat ze later blijven kijken wat je wil en opletten. Ook als je een commando vervangt door een handgebaar. De ringsport kan je ,vind ik, eigenlijk niet echt vergelijken met de sporten hier in Ned. Deze sport vind ik persoonlijk mega mooi. Ik denk dat veel mensen hier een hoop van kunnen leren.

En het kistje of voorwerp bewaken is idd om die reden :)
Ik weet niet hoe het komt, maar mijn puppy's gaan ook niet achteruit bij het zitten.
Zelfs minder dan ik soms zou willen gezien de posities in de G&G :wink:
ranetje schreef:
Mal ik denk dat dit een mogelijkheid is maar ik denk eerder dat dit zo geleerd word om midden op een voorwerp te liggen en niet schuin op met de poten erop, maar echt zoals op de foto. De af oefening zoals zij doet (naar achteren af gaan) is om te voorkomen wat jij bedoeld en dit word ook in de G&G gebruikt met het vooruit in het vak sturen en daar sta, af, en zit te doen binnen de lijnen.
Bij de G&G zijn de posities niet meer in het vak, maar gewoon op het grasveld.
Geen lijnen of wat dan ook waar de hond zich op kan richten. :wink:
Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

ranetje schreef: Bij de G&G zijn de posities niet meer in het vak, maar gewoon op het grasveld.
Kan je nagaan hoever ik achter loop :p
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kyra- schreef:Mal ik denk dat dit een mogelijkheid is maar ik denk eerder dat dit zo geleerd word om midden op een voorwerp te liggen en niet schuin op met de poten erop, maar echt zoals op de foto. De af oefening zoals zij doet (naar achteren af gaan) is om te voorkomen wat jij bedoeld en dit word ook in de G&G gebruikt met het vooruit in het vak sturen en daar sta, af, en zit te doen binnen de lijnen.
een man bij ons traint heel vaak met Bart en heeft het zijn hond dus om deze reden geleerd (wat ik me kan herinneren....) :wink:
Ik zal het hem eens vragen nog binnenkort. Kan me herinneren dat hij dit ook gebruikt heeft nl voor het springen over de haag... bakje ervoor en bakje erna...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Kyra- schreef:
ranetje schreef: Bij de G&G zijn de posities niet meer in het vak, maar gewoon op het grasveld.
Kan je nagaan hoever ik achter loop :p
:wink: :smile:
Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

malinois schreef:
Kyra- schreef:Mal ik denk dat dit een mogelijkheid is maar ik denk eerder dat dit zo geleerd word om midden op een voorwerp te liggen en niet schuin op met de poten erop, maar echt zoals op de foto. De af oefening zoals zij doet (naar achteren af gaan) is om te voorkomen wat jij bedoeld en dit word ook in de G&G gebruikt met het vooruit in het vak sturen en daar sta, af, en zit te doen binnen de lijnen.
een man bij ons traint heel vaak met Bart en heeft het zijn hond dus om deze reden geleerd (wat ik me kan herinneren....) :wink:
Ik zal het hem eens vragen nog binnenkort. Kan me herinneren dat hij dit ook gebruikt heeft nl voor het springen over de haag... bakje ervoor en bakje erna...
Ok dan .. lijkt mij idd ook een rede om het zo te gebruiken. (Y) Weer een truuk voor de doos :d
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
ranetje schreef:

Een vraagje...........

Onderaan de vorige pagina staat hoe ik zelf manipuleer met een voertje en hoe dat ook op diverse hondenscholen gebeurt.
ik heb een antwoord van hem:

Vinger op zitvlak is een non-verbaal commando voor “zitten”.
Vinger tussen schouderbladen is een non-verbaal commando voor”liggen”

idd. ook om het direct snel te leren uitvoeren, niet dat hij leert dat zit in alle rust kan gebeuren en hij er best een paar minuten over mag doen.
Later kun je je vinger 'verlengen' door dit met een dun stokje oid te doen, dus niet slaan maar ook 'drukken'...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef:
ranetje schreef: Buitengewoon aardig :ok:

Een vraagje...........

idd. ook om het direct snel te leren uitvoeren, niet dat hij leert dat zit in alle rust kan gebeuren en hij er best een paar minuten over mag doen.
Later kun je je vinger 'verlengen' door dit met een dun stokje oid te doen, dus niet slaan maar ook 'drukken'...
Dank je voor het vragen en voor het neerzetten van zijn antwoord. :ok:
Mijn excuses bij voorbaat, maar het argument slaat naar mijn idee nergens op :?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
malinois schreef:
ranetje schreef:
malinois schreef: nee dat is niet lang achter elkaar maar wel elke dag herhalen wat ik begrepen heb.

Dank je voor het vragen en voor het neerzetten van zijn antwoord. :ok:
Mijn excuses bij voorbaat, maar het argument slaat naar mijn idee nergens op :?
dat begreep ik uit de mail tenminste heb hem natuurlijk niet in zn geheel hier neergezet... Belgisch is natuurlijk net iets anders dan NL dus hoop dat ik het goed begrepen heb.

Maar zo doe ik het ook altijd hoor, hier doe ik ook een poging om alles snel aan te leren... hoef ik dat later niet nog een keer te doen... :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”