Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopende honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gesloten
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Loslopende honden

Ongelezen bericht door AnneMarie »

http://www.ad.nl/dierennieuws/3286821/H ... n_bos.html

In het AD bovenstaand artikel.

Ik schrik dan van de enorme kortzichtige dommigheid van het citaat
over de ree.

,,Wie beleeft er nou plezier aan een ree? Die beesten zie je niet eens.''

Hoe dom, en zo worden hondenbezitters dus neergezet. Zulke mensen mogen van mij een heel dikke boete krijgen als ze met hun beesten het bos ingaan.

Volgens mij moet je elkaar en de natuur respecteren. Mijn hond loopt altijd los. Ik ruim poep op of het moet in het buitengebied diep in de berm of bos zijn.
Mijn hond valt niemand lastig, jaagt niet.

Ik denk dat het heel goed is dat honden loslopen. Maar honden die vogels of reeen laten opjagen, of ganzen aanbijten, schapen de dood in jagen nee dat gaat er bij mij echt niet in.

Waarom zou de hond boven de natuur staan? Hij krijgt eten dus hoeft niet te jagen.
Mensen die alleen naar hun eigen dier kijken vind ik erg eng en kortzichtig.....

Er kan altijd iets gebeuren. Maar als mensen nu iets meer rekening hielden met de ander, met raskeuze etc dan zou de wereld er alweer een stuk mooier uitzien.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik zie twee kanten aan het verhaal. Dat van de reeën, mooie dieren die ik zelf wel geregeld zie en waar ik altijd naar uit kijk. En dat van de honden: in natuurgebied mogen ze niet los, in de bouw niet... dus nergens.... arme honden.

Mijn honden mogen geen reëen opjagen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Klopt, ik ben het ook zeker niet eens met dat honden nergens los mogen. Ik vind dat recreeren en loslopende honden prima samen kan gaan. Dat gebeurt hier gelukkig ook, waar ik woon, iedereen laat zijn hond los, die zijn sociaal, van Keeshondje tot rottweiler, mechelse herder tot vizla, poedel etc etc en dat gaat allemaal goed.

Ik denk en zie en weet dat honden veel gezonder en socialer zijn als ze gewoon los mogen en kunnen lopen, hun eigen instinct mogen en kunnen leven, kunnen snuffelen, ravotten, rennen etc.
(uitzonderingen daargelaten)
Dat getrek aan riemen vind ik vreselijk.....

:wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjon80
Vaste gebruiker

Re: Loslopende honden

Ongelezen bericht door Marjon80 »

AnneMarie schreef:
Waarom zou de hond boven de natuur staan? Hij krijgt eten dus hoeft niet te jagen.
De hond staat niet boven de natuur, de hond staat in de natuur. En de drift om te jagen is daar bij (veel) honden onderdeel van. Staat los van of ze wel of geen eten krijgen. Jagen is voor onder andere mijn honden een manier van leven. Natuurlijk instinct wat ik er niet uit ga en wil halen (tot een bepaalde mate). Mijn hond moet hond kunnen zijn... Uiteraard ga ik het niet opzoeken, maar ik ga het ook zeker niet bestraffen.
Marjon, Snow & Donna
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Marjon80 schreef:
AnneMarie schreef:
De hond staat niet boven de natuur, de hond staat in de natuur. En de drift om te jagen is daar bij (veel) honden onderdeel van. Staat los van of ze wel of geen eten krijgen. Jagen is voor onder andere mijn honden een manier van leven. Natuurlijk instinct wat ik er niet uit ga en wil halen (tot een bepaalde mate). Mijn hond moet hond kunnen zijn... Uiteraard ga ik het niet opzoeken, maar ik ga het ook zeker niet bestraffen.
Het aantal honden in Nederland vermeerdert zich erg snel. Als alle honden zulk gedrag als jou honden vertonen in die weinig natuurgebieden die de wilde dieren tot hun beschikking hebben, hebben die dieren ook nooit rust. In hond staat al lang niet meer in de natuur: het is een gedomesticeerd dier. En mocht je een (van oorsprong zelfstandig gefokte)jachthond hebben dan zul je beter op een andere manier in zijn lusten moeten voorzien. Toch zijn de meeste jachthongen gefokt om onder commando te kunnen helpen bij de jacht...

Niet dat ik het leuk vind hoor al die aanlijnverplichtingen. Ik lees allen een aanlijngebod en geen losloopverbod? Zit daar ook nog verschil in. Overigens risceer ik gewoon de boete hoor. Ik voed mijn hond gewoon op. Die mag niet jagen, niet op wilde dieren, niet op fietsers en joggers en ook niet op auto's. Ook leer ik hem niet alle mensen te begroeten en mocht ik denken dat het te veel gevraagd is dan lijn ik hem aan. Zo jammer dat mensen die hun hond wel op voeden moeten lijden onder al die asociale die denken dat de hele wereld van hun is.
Afbeelding
Marjon80
Vaste gebruiker

gyanty schreef:
Marjon80 schreef:
AnneMarie schreef:
Het aantal honden in Nederland vermeerdert zich erg snel. Als alle honden zulk gedrag als jou honden vertonen in die weinig natuurgebieden die de wilde dieren tot hun beschikking hebben, hebben die dieren ook nooit rust. In hond staat al lang niet meer in de natuur: het is een gedomesticeerd dier. En mocht je een (van oorsprong zelfstandig gefokte)jachthond hebben dan zul je beter op een andere manier in zijn lusten moeten voorzien. Toch zijn de meeste jachthongen gefokt om onder commando te kunnen helpen bij de jacht...

Niet dat ik het leuk vind hoor al die aanlijnverplichtingen. Ik lees allen een aanlijngebod en geen losloopverbod? Zit daar ook nog verschil in. Overigens risceer ik gewoon de boete hoor. Ik voed mijn hond gewoon op. Die mag niet jagen, niet op wilde dieren, niet op fietsers en joggers en ook niet op auto's. Ook leer ik hem niet alle mensen te begroeten en mocht ik denken dat het te veel gevraagd is dan lijn ik hem aan. Zo jammer dat mensen die hun hond wel op voeden moeten lijden onder al die asociale die denken dat de hele wereld van hun is.
Met 'zulk gedrag als mijn honden' bedoel je het natuurlijke gedrag van mijn honden. Veel honden zijn inderdaad gedomesticeerd, maar een deel ook zeker niet (helemaal). In de sledehondensport waarin ik en mijn honden actief zijn lopen veel honden rond die niet/nooit binnen leven. Zij zijn geboren en opgegroeid in een buitenomgeving (vaak kennel) en komen niet binnen. Laat staan dat ze dat willen! Zij worden als hond opgevoed met de daarbij geldende hondenregels en roedelprincipes die ook in de natuur gelden. Dat is de taal die zij het beste begijpen en waar zij 'gelukkig' van worden.
Ook de saarlooswolfhond (vader van onze kruising) is maar voor een klein deel gedomesticeerd. Zij houden een afstand van 'onnatuurlijke' dingen. De gereserveerdheid naar mensen is daar een ding van. Want ook de wolf komt niet (graag) in onze nabijheid. Veel mensen vinden een saarloos een 'vervelende, niet luisterende hond'. Ik kan alleen maar respect voor het mooie beest hebben. Respect voor zijn natuurlijke manier van en kijk op het leven...

Tot slot geef ik ook aan dat ik niet opzoek. En de jacht ook zeker niet aanspoor! Op sommige plekken lijn ik ze ook aan omdat ik weet dat daar veel konijnen of reeen lopen. Ik probeer het dus wel zoveel mogelijk te voorkomen.

Jij geeft aan dat jij je hond 'gewoon' opvoed. Wat bedoel je daar dan mee? En hoor ik je nu zeggen dat jij moet lijden onder mijn 'asociale' honden die af en toe wel op jacht gaan?? Kan alleen maar zeggen: "jammer dat je er zo over denkt..."
Marjon, Snow & Donna
Afbeelding
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Een paar honden die van hun eigenaren mogen jagen in het bos en wild opschrikken of zelfs doden kunnen het inderdaad wel behoorlijk verpesten voor mensen die wel zorgen dat hun dieren geen overlast voor wilde dieren zijn. (lees; een hond in het zicht van de baas op of vlak bij de paden met weinig jachtinstinct of anders behoorlijk luistert)

Ik gun iedere hond van harte zijn losloop vrijheid maar er is toch vast wel ergens een omheind weiland, speelveld, strand, waterkant, zandverstuiving, open overzichtelijk terrein etc te vinden waar geen wild opgejaagd hoeft te worden?

en tuurlijk uitsluiten kun je het nooit. Spike wil ook wel eens een troep eenden of ganzen op laten vliegen en gaat/ging (ja ja hij begint het zowaar te leren) wel eens een haas achterna maar never nooit dat ik dat zal gaan opzoeken of aanmoedigen.
Laatst gewijzigd door spijkerhond op 16 jun 2009 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Allemaal weer een kwestie van een stel ongeinteresseerde eigenaren die het verpesten voor de rest. :pffff:
Nu wil ik niet roepen dat iemand het niet eens kan overkomen, trouwens. Elke hond kan eens de pootjes nemen. Maar die rare opmerking over die reeen... dat is precies zoals we als hondenbezitters NIET willen worden gezien. Jakkes, echt weer AD-journalistiek.
Afbeelding
Marjon80
Vaste gebruiker

spijkerhond schreef:
en tuurlijk uitsluiten kun je het nooit. Spike wil ook wel eens een troep eenden of ganzen op laten vliegen en gaat/ging (ja ja hij begint het zowaar te leren) wel eens een haas achterna maar never nooit dat ik dat zal gaan opzoeken of aanmoedigen.
Mee eens! En dat is ook waar ik mijn vorige bericht mee afsloot :ok:
Marjon, Snow & Donna
Afbeelding
Marjon80
Vaste gebruiker

Er is inderdaad een groot verschil tussen het bewust willen/gaan jagen of dat je het niet altijd onder controle hebt. Ik kook ook van woede als die monsters van mij weer een uur weg zijn geweest! :evil: Maar ik weet ook waarom en dat ik het er niet uit ga krijgen (en ook niet wil). Proberen te voorkomen is het beste wat je kunt doen....
Marjon, Snow & Donna
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Marjon80 schreef:Er is inderdaad een groot verschil tussen het bewust willen/gaan jagen of dat je het niet altijd onder controle hebt. Ik kook ook van woede als die monsters van mij weer een uur weg zijn geweest! :evil: Maar ik weet ook waarom en dat ik het er niet uit ga krijgen (en ook niet wil). Proberen te voorkomen is het beste wat je kunt doen....
Maar dat is dus wel een van de redenen waarom honden steeds minder ruimte krijgen om los te mogen lopen :19: En keer wegblijven kan je gebeuren, maar meer dan eens? Dan doe je blijkbaar niet voldoende om het te voorkomen... :denken:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Kún je dan voldoende doen om het te voorkomen? Het blijven levende wezens met een eigen wil en een instinct dat soms harder roept dan die van het vrouwtje.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

iones schreef:Kún je dan voldoende doen om het te voorkomen? Het blijven levende wezens met een eigen wil en een instinct dat soms harder roept dan die van het vrouwtje.
honden die weglopen niet meer los laten?
honden die gaan jagen aan de lange lijn houden?
Alleen nog loslaten op omheind terrein?

Zijn zomaar een paar dingen die ik kan bedenken.
Waarom moeten mensen met honden die hondagressief zijn dat allemaal maar wel?
Ook die honden blijven 'levende wezens met een eigen wil en een instinct dat harder roept als het vrouwtje.'
Maar van die vrouwtjes/baasjes wordt wel verwacht dat ze ongewenst gedrag voorkomen.

Een stel honden dat een uur lang spoorloos is is toch te gek voor woorden in een overbevolkt landje als Nederland.
Als je dat wil toelaten denk ik dat je toch maar plannen moet gaan maken om naar een minder dichtbevolkt gebied te vertrekken.
Ik vind het onaangepast gedrag.
Van het baasje wel te verstaan, niet van de honden want die kunnen als opportunisten niet anders dan van de geboden gelegenheid gebruik maken....
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
iones
Zeer actief

renee-uk schreef:
honden die weglopen niet meer los laten?
honden die gaan jagen aan de lange lijn houden?
Alleen nog loslaten op omheind terrein?
JE hebt niet gelezen wat ik zei. Het zijn levende wezens met een eigen wil. Zelfs een hond die heel goed luistert kan een keer een misstap begaan. Als we op jou af moeten gaan, mogen honden nooit meer los, nergens. GEen een hond.
renee-uk schreef: Zijn zomaar een paar dingen die ik kan bedenken.
Waarom moeten mensen met honden die hondagressief zijn dat allemaal maar wel?
Hoezo, waar staat dat ergens?
renee-uk schreef: Ook die honden blijven 'levende wezens met een eigen wil en een instinct dat harder roept als het vrouwtje.'
Maar van die vrouwtjes/baasjes wordt wel verwacht dat ze ongewenst gedrag voorkomen.
Mee eens. Maar dan nog zal ook een goed getrainde hond best eens een misstap zetten. Ook kinderen kun je niet zodanig opvoeden dat ze altijd braaf zijn en nooit eens iets verkeerds doen. Waarom honden dan wel?
renee-uk schreef: Een stel honden dat een uur lang spoorloos is is toch te gek voor woorden in een overbevolkt landje als Nederland.
Als je dat wil toelaten denk ik dat je toch maar plannen moet gaan maken om naar een minder dichtbevolkt gebied te vertrekken.
Ik vind het onaangepast gedrag.
Van het baasje wel te verstaan, niet van de honden want die kunnen als opportunisten niet anders dan van de geboden gelegenheid gebruik maken....
Ja, dit soort bazen maken het allemaal kapot voor iedereen.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Ik denk dat het heel goed is dat honden loslopen. Maar honden die vogels of reeen laten opjagen, of ganzen aanbijten, schapen de dood in jagen nee dat gaat er bij mij echt niet in.
Kom jij eens langs, dan zal ik je samen met een bevriende boswachter eens rondleiden hier in de bossen, en eens laten zien wat 'honden' in het algemeen zo allemaal kunnen verstieren in de bossen ;)

Het zal je verbazen, van wat voor 'natuur schade' er zoal aangericht wordt ...
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Felix, waar zou jij dan willen dat honden nog echt los kunnen lopen...??
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

thom schreef:Felix, waar zou jij dan willen dat honden nog echt los kunnen lopen...??
Er zijn plekken genoeg .. Ook hier op de Veluwe, waar het wél is toegestaan om met je hond (uiteraard op eigen risico) los te lopen met je hond, b.v. vlakbij de Juliana toren aan de Amersfoortseweg is zo'n plek waar het 100% is toegestaan om met je hond leuk te wandelen in een zeer groot stuk bos (ligt geografisch gezien ingeklemd tussen twee doorgaande wegen, waar je geen last van hebt) ...

Dus op zich kan het wel, dat los lopen met je hond in het bos. Echter, waar ik zelf ook nogal eens wandel met mijn hond, en dan honden tegenkom waarvan de baasje het allemaal niet zo nauw nemen met de 'uitlaat etiquete, is in de Kroondomeinen .. Dat is nou echt een gebied waar je 100% zekers van kan zijn, waar je bij iedere wandeling die je maakt 'echt wild' tegen gaat komen, en niet iedere hond kan daar tegen ;)

( overigens loopt mijn hond in laatst genoemd gebied wél los, en ja .. Zij heeft daar een ontheffing voor! )
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Re:

Ongelezen bericht door M@scha »

lekker op tijd van mij :oeps:

hierbij dus :mrgreen:
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Algemeen”