Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopende honden niet meer welkom

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Loslopende honden niet meer welkom

Ongelezen bericht door bennie »

Door PETER DE JONGE, adjunct-hoofdredacteur AD
Wandelaars, fietsers en hardlopers weten het: de loslopende hond is een plaag.

In het bos en op het strand - de schaarse strookjes natuur die we hebben - komen ze grommend en blaffend op je af rennen.

Wanneer je stokstijf stil staat, snuffelen ze op plekken waar je niet besnuffeld wilt worden en onderwijl vrees je dat ze hun tanden in je been zetten. ,,Hij doet niks, hoor'', zegt het baasje altijd.

Helaas doet hij 150.000 keer per jaar wél wat en komen een kleine 20.000 mensen met een lelijke beet bij de dokter. Daarom 'hoera' voor Staatsbosbeheer in Groningen, Friesland en Drenthe, dat loslopende honden zoveel mogelijk uit de bossen wil weren. Omdat ze schade aan de natuur veroorzaken, wild opjagen en broedvogels storen. En ja, ook omdat recreanten zich er aan storen. Er komen losloopgebieden (die hopelijk flink omrasterd zijn) waar de viervoeter kan ravotten en uitsluitend kan bijten in soortgenoten. Actiegroepen als de Gebeten Hond en Hondenbescherming zijn tegen. Want de rechten van de hond worden aangetast. Des te beter. Nu nog aparte hondenstranden en een absoluut aanlijngebod buiten deze gebieden. De actiegroep de Gebeten Mens is gelukkig.
???

Er zit een poll bij: http://www.ad.nl/commentaar/3286882/Los ... elkom.html
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Van januari van dit jaar
Noord Nederland.

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/artic ... _in_bossen

en dan een reactie van hondenbezitters
http://www.dvhn.nl/nieuws/dvhn-video/ar ... urgebieden

Mensen die hun hond niet onder controle hebben hinderen inderdaad andere mensen als die hond gaat opspringen.
De vuilnis in het bos wordt geleverd door de mens.
Schreeuwende kinderen die aan takken hangen die dan afbreken is heel gewoon geworden.
De schade aan het bos wordt niet door de honden toegebracht.

Voor beide kanten is wat te zeggen.
Wat meer oplettendheid zou zeker moeten.
Een beetje verdraagzaamheid zou ook moeten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bennie
Zeer actief
Border Collie

Er waren net hier in het hondenbos mensen op de verzamelvlakte aan het bbq'en, met een gedekt tafeltje en kinderen die met een brandende stok aan het spelen waren. Dat is het respect voor de bossen van de gemiddelde recreant zonder hond, laat staan dat ze respect hebben voor andere recreanten zoals hondeneigenaren in een hondenbos.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Toch kan ik mij er wel wat bij voorstellen. Wat voor moeite is het nu om je hond even bij je te roepen? Waar ik loop is een losloopgebied waar ook joggers komen en zelfs fietsers/scooters, ondanks dat de laatste groep verboden is. Ik roep toch elke keer mijn hond bij mij en tot nu toe krijg ik bijna altijd een dank je wel te horen
Hondenbezitters zijn 9 van de 10 keer geen asociale mensen, maar net die ene verpest het voor de rest. Zoals vandaag in het bos, een hond die alle ballen jatte en geen baasje die er naar omkeek. Ik heb me er behoorlijk aan zitten ergeren, ik was ook mijn bal kwijt. De hond moest in het water ingesloten worden om gepakt te kunnen worden.
Toch was dat 1 hond van de denk 30 die ik tegen gekomen ben. Bij mij blijft toch die ene meer hangen als alle andere :N: Laat staan voor de niet hondenliefhebber
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

duitse herder schreef:.
Toch was dat 1 hond van de denk 30 die ik tegen gekomen ben. Bij mij blijft toch die ene meer hangen als alle andere :N: Laat staan voor de niet hondenliefhebber
Hier komt het probleem waarschijnlijk ook voor een groot deel vandaan. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bennie
Zeer actief
Border Collie

Er zijn momenteel meer bossen waar honden niet los welkom zijn dan losloopgebieden, zo'n moeite is het toch niet voor hondenhaters om honden te mijden?
En moet de grote gemene deler opdraaien voor het aso gedrag van een kleine groep hondeneigenaren?
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

duitse herder schreef:Zoals vandaag in het bos, een hond die alle ballen jatte en geen baasje die er naar omkeek. Ik heb me er behoorlijk aan zitten ergeren, ik was ook mijn bal kwijt. De hond moest in het water ingesloten worden om gepakt te kunnen worden.
Beetje humor om nu juist dit voorbeeld te geven. :wink: De enigen die daar last van hebben zijn andere hondenbezitters. Overigens ken ik deze situaties maar al te goed, zo goed dat ik me er niet eens meer druk om maak. Ik neem gewoon een zak tennisballen mee. En als een hond één van mijn ballen jat, wacht ik niet op het baasje dat toch alleen maar aan het keuvelen is op de picknickbank. Ik trek gewoon een verbeten smoel en commandeer: "Los!" Negen van de tien keer ziet de hond in kwestie de bui al hangen en laat de bal vallen.
bennie
Zeer actief
Border Collie

Wat ook leuk is (en vandaag ook weer gebeurde, het is immers zaterdag) is mensen die hun peuters een vlakte vol honden, richting honden laten rennen terwijl ze een bal in de richting van de honden gooien. Wie houdt er dan nergens rekening mee?
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Als honden dan toch niet meer los mogen lopen in de bossen van Staatsbosbeheer, dan moeten ze ook de volgende maatregelen invoeren:
- Katten weren uit die gebieden (katten zijn nog altijd de grootste roofdieren in Nederland, dat blijkt telkens weer uit onderzoeken),
- Kattenbelasting invoeren,
- Mensen verbieden troep neer te gooien in de bossen en hier ook eens op controleren. De grootste vervuiling komt niet van een hondendrol (die ook nog snel verteerd), maar door het weggooien van troep door de mens,
- Krijsende koters verbieden, die verstoren meer nesten dan honden en jagen ook genoeg dieren de stuipen op het lijf. Bovendien blijven die kinderen nooit op de paden.

Dus in plaats van eenzijdig wat hondonvriendelijke maatregelen nemen, zal Staatsbosbeheer zich ook meer moeten verdiepen in de overlast. Wel jammer dat Nederland steeds meer een hondonvriendelijk beleid voert. Als melkkoe zijn honden wel weer goed (hondenbelasting!), maar verder moeten honden toch vooral niet zichtbaar zijn in de maatschappij. Ik word daar verdrietig van. En ja, dit ligt niet alleen aan de anderen, ook hondenbezitters zijn hier medeschuldig aan. Gewoon poep opruimen (waar dat verplicht is) en zorgen dat je hond geen overlast veroorzaakt. Maar dat is voor veel mensen blijkbaar te lastig.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

christo schreef:
duitse herder schreef:Zoals vandaag in het bos, een hond die alle ballen jatte en geen baasje die er naar omkeek. Ik heb me er behoorlijk aan zitten ergeren, ik was ook mijn bal kwijt. De hond moest in het water ingesloten worden om gepakt te kunnen worden.
Beetje humor om nu juist dit voorbeeld te geven. :wink: De enigen die daar last van hebben zijn andere hondenbezitters. Overigens ken ik deze situaties maar al te goed, zo goed dat ik me er niet eens meer druk om maak. Ik neem gewoon een zak tennisballen mee. En als een hond één van mijn ballen jat, wacht ik niet op het baasje dat toch alleen maar aan het keuvelen is op de picknickbank. Ik trek gewoon een verbeten smoel en commandeer: "Los!" Negen van de tien keer ziet de hond in kwestie de bui al hangen en laat de bal vallen.
Je hebt daar ook gelijk in hoor :mrgreen: Maar zoiets blijft mij meer bij dan de sociale berners, jackies, westie, toller etc die ik tegen kwam. Ik begrijp dat andere mensen zo een hond ook meer bijblijven dan alle andere honden
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

En mensenpoep in het bos daar wordt ik nu helemaal :jank: van.

Of vissers die draad laten liggen waardoor er andere dieren in vast komen zitten.
Om nog maar niet te spreken over de mishandeling van dieren die 'vissen
' heet....

:19:
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Als ik zulke berichten lees ben ik altijd verbijsterd over de enorme arrogantie van de mens. Geen levend wezen is zo bezig met het vernietigen van de planeet dan de mens. En dan mauwen over de overlast van dieren.

Misschien word het toch eens tijd dat mensen eerst naar zich zelf kijken voordat ze hun beschuldigende vingertje weer gebruiken om naar dieren te wijzen. Wat een arrogantie.

Heel klein voorbeeld.
Moet je eens kijken wat voor zooi het is als die recreanten ,die zich storen aan die honden,weg zijn en allemaal achter laten in de bossen en wat ze allemaal wel niet mollen in die natuur.

Groetjes Marianne
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik ga bewust in het weekend niet naar het bos, en zeker niet met goed weer.
Ik wil die mensen ook hun vrije dag gunen en dat ze kunnen wandelen zonder dat die van mij kompleet losgeslagen en al spelend voorbij komen geraasd.
Op deen doordeweekse dag ken ik de wandelaars en de honden en weet ik wanneer ze het beste vast gaan, in het weekend zijn het meestal vreemde honden die ik niet ken
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

In weekend zie je mij daar ook niet. Of het moet al in de gebieden zijn die de meeste mensen overslaan omdat ze,ze niet kennen of weten te vinden.
Vind er zelf weinig aan om in een soort file in het bos te wandelen.

Groetjes Marianne
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Klopt ik ga ook niet naar drukbevolkte gebieden :wink: Vandaag ook niet met dit weer :denken:

Mensen zijn inderdaad de meest vervuilende dieren.....

En het meest vreemde nog: wel geld geven aan WNF voor apen *overigens een heel prima zet! * maar tegelijkertijd kiloknallers vlees kopen die ERVOOR ZORGEN dat die regenwouden in verwoestend tempo gekapt worden :denken: :eek: :19:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb hier niets meer aan tevullen. In alle bovenstaande reacties zie ik mensen zinnige dingen melden. Het klopt allemaal wat jullie zeggen.

wat betreft het staatbosbeheer: een grote groep maffia aso's die boeren wegdrijven, het hoogst bieden op hun land zodat alle grond haar hen toe gaat. ZE zijn oppermachtig, niemand kan tegen ze opbieden. EN als ze de grond dan hebben, mag niemand er meer komen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

iones schreef:Ik heb hier niets meer aan tevullen. In alle bovenstaande reacties zie ik mensen zinnige dingen melden. Het klopt allemaal wat jullie zeggen.

wat betreft het staatbosbeheer: een grote groep maffia aso's die boeren wegdrijven, het hoogst bieden op hun land zodat alle grond haar hen toe gaat. ZE zijn oppermachtig, niemand kan tegen ze opbieden. EN als ze de grond dan hebben, mag niemand er meer komen.
Dan moeten de boeren wat minder hebberig zijn, en het lagere bod van de buurman accepteren. Maar nee hoor, stel je voor. Geld he.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik wandel bij voorkeur niet in het weekend in het bos. Met die reden dat dan alle weekendlabradors uit de la worden getrokken om dan eens heerlijk een week lang lui vet eruit te rellen. In zijn geheel niet gehinderd door enige baas, want die weet ook wel dat roepen toch geen zin heeft; hij luistert toch niet.

Dus, hoe jammer ook, ik kan me het ergens wel voorstellen dat wandelaars - en wandelen is toch een weekendding - zich ergeren aan fefeulende fierfoeters die niet luisteren en opdringerig zijn. Ik doe het immers zelf ook.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Maar dat is denk ik ook het probleem. Al die mensen die in het weekend gebruik maken van de natuurgebieden komen juist die honden tegen die het moeten doen met 1 keer in de week lekker los lopen. Als ze geluk hebben. En dat zijn in verhouding vaker de losgeslagen types, die misschien inderdaad niks doen, maar honden wel een slechte naam geven.

Er zijn hier "natuurgebieden" die in het weekend vergeven worden van de barbequers, piknikkers, en meer van dat gedoe. De enorme berg vuil die zij achterlaten daar wordt niet over gesproken. Wel over die hondendrol die nog ergens ligt. Dat is dan blijkbaar ergens dan de kippenbotjes waar mijn hond in kan stikken.
iones
Zeer actief

*Linda* schreef:
iones schreef:Ik heb hier niets meer aan tevullen. In alle bovenstaande reacties zie ik mensen zinnige dingen melden. Het klopt allemaal wat jullie zeggen.

Dan moeten de boeren wat minder hebberig zijn, en het lagere bod van de buurman accepteren. Maar nee hoor, stel je voor. Geld he.
Dat is niet reëel. Als jou een dergelijk groot verschil geboden werd, zou je daar ook niet tegen ingaan. Het is gemakkelijk praten over andermans portemonee, zolang het maar niet over die van jezelf gaat.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

mari-anne schreef:Als ik zulke berichten lees ben ik altijd verbijsterd over de enorme arrogantie van de mens. Geen levend wezen is zo bezig met het vernietigen van de planeet dan de mens. En dan mauwen over de overlast van dieren.

Misschien word het toch eens tijd dat mensen eerst naar zich zelf kijken voordat ze hun beschuldigende vingertje weer gebruiken om naar dieren te wijzen. Wat een arrogantie.

Heel klein voorbeeld.
Moet je eens kijken wat voor zooi het is als die recreanten ,die zich storen aan die honden,weg zijn en allemaal achter laten in de bossen en wat ze allemaal wel niet mollen in die natuur.

Groetjes Marianne
Helemaal mee eens.
Groetjes Martine, Timo, Wieke en Frenkie
Afbeelding Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik heb het al eerder gezegd, maar soms ben ik blij dat ik in België woon.

Heel het land is officieel aanlijngebied dus iedereen bepaald min of meer zelf waar hij zijn hond laat loslopen. En dat gaat redelijk goed ondervind ik zelf. Als er te klagen valt is het meestal rondom afval die mensen achterlaten, niet over de honden.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik kan me opzich voorstellen dat staatsbosbeheer die beslissing heeft genomen, maar ik vind het artikel wel erg hondonvriendelijk geschreven.
Alsof we allemaal een stel doorgedraaide monsters meenemen op pad.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
iones
Zeer actief

Paddle schreef:Ik heb het al eerder gezegd, maar soms ben ik blij dat ik in België woon.

Heel het land is officieel aanlijngebied dus iedereen bepaald min of meer zelf waar hij zijn hond laat loslopen. En dat gaat redelijk goed ondervind ik zelf. Als er te klagen valt is het meestal rondom afval die mensen achterlaten, niet over de honden.
Weet je hoe dat komt? Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Van dichtbevolkheid krijg je gezeik.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

iones schreef:
*Linda* schreef:

Dat is niet reëel. Als jou een dergelijk groot verschil geboden werd, zou je daar ook niet tegen ingaan. Het is gemakkelijk praten over andermans portemonee, zolang het maar niet over die van jezelf gaat.
Dan moeten de boer'n ook niet zeiken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Irisz schreef:Ik kan me opzich voorstellen dat staatsbosbeheer die beslissing heeft genomen, maar ik vind het artikel wel erg hondonvriendelijk geschreven.
dat vind ik dus ook.

aan de andere kant als ze nu stukken omheinde hondenbossen gaan maken in Drenthe, heb ik daar helemaal geen bezwaar tegen, dán kunnen namelijk AL mijn honden TEGELIJK mee én allemaal LOS :cheer: :cheer:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Podenji schreef:
Irisz schreef:Ik kan me opzich voorstellen dat staatsbosbeheer die beslissing heeft genomen, maar ik vind het artikel wel erg hondonvriendelijk geschreven.
dat vind ik dus ook.

aan de andere kant als ze nu stukken omheinde hondenbossen gaan maken in Drenthe, heb ik daar helemaal geen bezwaar tegen, dán kunnen namelijk AL mijn honden TEGELIJK mee én allemaal LOS :cheer: :cheer:
En daar vind ik nou net niks aan, zo'n hondenbos. :wink:

Doe mijn stinkende best om mijn honden op de paden te houden, ik houd ze bij me bij wie of wat ik dan ook passeer (of het nu fietsers, ruiters, mensen met kinderen of andere honden zijn) en toch mag ik straks het bos niet meer in. :boos:
Nou ja, ik vind het jammer, heel erg jammer.
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Rami schreef:
Podenji schreef:
dat vind ik dus ook.

En daar vind ik nou net niks aan, zo'n hondenbos. :wink:

Doe mijn stinkende best om mijn honden op de paden te houden, ik houd ze bij me bij wie of wat ik dan ook passeer (of het nu fietsers, ruiters, mensen met kinderen of andere honden zijn) en toch mag ik straks het bos niet meer in. :boos:
Nou ja, ik vind het jammer, heel erg jammer.
dat snap ik, en 3 van mijn honden kunnen in bijna elk bos ook gewoon loslopen, maar de podencos niet, althans niet tegelijk en die vinden dat ook wel eens fijn , ohh ik zoek wel plekken op waar dat wel kan hoor, en na afloop van bv een coursing mogen ze ook lekker donderjagen op het lege coursingsveld, en in de winter als de boeren tegenover ons huis klaar zijn op het land mag ik ze daar ook loslaten en daar heb ik ook prima overzicht om dat te kunnen ,maar een omheind stuk in de buurt waar ze elke dag dat kunnen zou ik wel waarderen :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Re: Loslopende honden niet meer welkom

Ongelezen bericht door Nakisha »

Dit is de typische tendens waaronder de slechten het verpesten voor de goeden.
Ons land word hondonvriendelijker en ik zie dat niet meer veranderen.

Een hele grote hoera voor een huis met een eigen tuin, groot genoeg om de honden in te laten rennen. Dat is tegenwoordig mijn absolute ideaal. Geen mensen die je zwaarbevochten opvoeding om zeep helpen, geen kinderen die je hond een rolberoerte van schrik bezorgen, en vooral geen mensen die zeuren ''dat je je hond bij je moet houden'', als diezelfde hond een paar meter bij hen vandaan een bosje besnuffelt.

Dan maar aan de lijn van de lekkere bosluchtjes genieten... het is niet anders... :19:

Klinkt misschien aso hoor... en ik ben in het dagelijks leven serieus heel vriendelijk. Maar ik merk gewoon dat er geen (veilige) plek overblijft om een hond eens lekker te laten rennen.. en heb gewoon ervaren dat mijn eigen tuintje een waar hondenparadijs kan zijn, als het om rennen en ravotten gaat.

Maar helaas heeft Nederland niet genoeg huizen mét tuinen voor alle hondenliefhebbers... :boos:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Re:

*Linda* schreef:
Dan moeten de boer'n ook niet zeiken.
Doen ze toch ook niet? .Het is het staatbosbeheer dat zeikt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”