Je zou bvb eens als agenda-punt op de ALV van de Patterdale-vereniging in kunnen brengen dat jij als lid van die RV vindt dat gezien de algemene ontwikkelingen binnen de kynologie jouw RV een standpunt dient bepalen aangaande het beleid van de RvB inzake het hele gebeuren én dat de RV dat standpunt ook kenbaar dient te maken bij de RvB.Martijn schreef:Oke. Ik maak het bespreekbaar.Wil de hond schreef:Zich niet gelijk aangevallen voelen, meedenken over het verbeteren van de situatie, het probleem bespreekbaar maken, in de eerste plaats binnen hun RV en in de tweede plaats via die RV bij de RvB, bvb.
Ik fok uh....patterdales.
Ik denk mee, vind dat je alles wat je kunt laten testen moet laten testen en dat alleen reuen van boven de tien die in goede gezondheid verkeren ingezet mogen worden. Het voelt wat overdreven want ik heb nog nooit een zieke patterdale gezien maar oké..omdat jij het wil.
Alles klopt en hordes kerngezonde patterdaletjes zijn het gevolg.
En nu?
Moet ik nu in de terriër rasvereniging over dubbel merle collies gaan praten ofzo? Daar moet ik dan dus ook verstand van hebben. Net als van legg-calve-perthes bij de shih-tzu en dermoïde sinus bij de ridgeback.
En dan nog los het geen reet op als de fokkers van die rassen zich niet willen inzetten.
En dat alles het liefst in overleg met andere RV's.
En je hoeft het dan niet eens zozeer over specifieke ras-eigene erfelijke problemen te hebben maar meer over algemene fok-praktijken, de gang van zaken op en rond hondenshows, voorlichting aan potentiële pupkopers en de rol van de RvB in dat alles.
Dit alles natuurlijk alleen maar indien jou als hondenliefhebber het wel en wee van rassen en rashonden in het algemeen aan het hart gaat.
Als je echt een verstokte Patterdale-fokker bent die het liefst met zijn honden de polder induikt op muskusratten-jacht en de rest je allemaal worst is dan hoef jij wat mij betreft echt niet ineens heel honden-sociaal betrokken te worden.
Maar ik hoop dus wel dat er dan voldoende anderen zullen zijn die wél wat verder wensen te kijken dan hun Patterdale-neus lang is.
En uiteraard moet je dan ook niet gaan klagen dat Midas Dekkers er mee aan de haal gaat.