Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hier binnenkort ook urban mushing (steppen)

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
Aantal honden: 1

hier binnenkort ook urban mushing (steppen)

Ongelezen bericht door kimmeke »

jaja, hier heeft het virus ook gebeten We hebben lang getwijfeld of steppen wel iets voor ons is en wat Sanka ervan zou vinden maar na de workshop van gisteren was de beslissing snel gemaakt. Sanka was geweldig enthousiast (mss ook door de andere honden die voor haar liepen maar toch) en ondanks het korte ritje vonden we het beide geweldig!
Onze keuze is toch gevallen op een ander model. Ons oog was eerst gevallen op de Pawtrekker Freetrail maar dat was bij nader inzien toch iets te zwaar voor 1 hond. Dus volgende week zaterdag gaan we de Pawtrekker Disc-break ophalen :cheer: (en ja, in het oranje :mrgreen: als we opvallen moeten we het goed doen he)
Van de workshop geen foto's maar vanaf de moment dat we hier bezig zijn komen er zeker foto's!
Nu nog zien dat we Sanka links en rechts aangeleerd krijgen...
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Hoi !

Wat ik me afvraag, laat je hierbij de hond naast de step lopen, of is het de bedoeling dat ze ook trekt?

We hadden laatste een discussie hierover. Veel mensen vinden het geinig om te doen met hun hond, met trekken bedoel ik. Maar volgens mij is het in Nederland verboden, tenzij je een slede hond (achtige) hebt. Weet jij hoe dat zit?
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Wat gaaf joh! :ok:
Zitten daar dan ook de trektuigen bij?(voor de honden dan hé).
die moeten toch in een soort van harnasje? :denken:

Iig, heel leuk, laat je foto's zien als je op pad gaat met Sanka? :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
snuffel11
Zeer actief

Ongelezen bericht door snuffel11 »

Mn zus en neefje doen het zins kort ook.. zijn helemaal verslaafd eraan en zo ook de honden vinden ut geweldig :ok:
kimmeke
Zeer actief

@ poembaa: het is idd de bedoeling dat ze trekt. Dacht dat het in NL alleen mocht met de sledehond-rassen (husky, malamute, samojeed, eskimohond en dacht de groenlander ook). In BE heb ik er eigelijk nog niets over kunnen vinden, behalve een wetgeving van de jaren stillekes waarin staat dat dus diezelfde rassen (MET stamboom!) het mogen indien aangevraagd... De politie hier weet het zelf niet :wink: en gingen het hogerop navragen maar intussen nog geen antwoord.

@ wendy71: als je de step koopt zitten die er niet bij. Maar het voordeel van die workshop was dan ook weer dat je ze daar kon passen, weet je ineens welke maat je nodig hebt en je kan ze ook ineens bestellen/meenemen). Het is idd een speciaal soort harnas dat je nodig hebt, de X-back verdeeld de trekkracht beter over het hele lichaam. Terwijl je met een gewoon harnas enkel zou trekken op de borstkas

Jaja, zodra er foto's zijn, zijn ze hier te zien :mrgreen: don't worry
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
snuffel11
Zeer actief

Ik heb net ook even gestept bij m'n zus... kan niet anders zeggen dat het best erg leuk is.. nog goed voor de conditie en spiertjes :mrgreen: jammer dat ik niet de hondjes ervoor heb, anders had ik ut wel geweten :ok:
twizzle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 4 Dashond langhaar standaard (3 ex broodfokteefjes), 1 Jack Russel Terrier, 2 Australian Cattle Dogs (1 blauwe en 1 rode).

Ongelezen bericht door twizzle »

Lydia schreef:Ik heb net ook even gestept bij m'n zus... kan niet anders zeggen dat het best erg leuk is.. nog goed voor de conditie en spiertjes :mrgreen: jammer dat ik niet de hondjes ervoor heb, anders had ik ut wel geweten :ok:
Whoow, even geprobeert en ik heb mijn account (van heeeeel lang gelden gevonden)nog steeds. Het is in Nederland verboden om je hond als trekkracht te gebruiken, daarvan zijn er (hoop dat ik het goed heb) 4 rassen die hiervan ontheffing hebben. Je hond loopt bij de mushing voor de step en trekt ook, bij het kickbiken oftewel steppen loopt je hond rechts naast de step/kickbike en mag niet trekken. Ik zelf train nu met een walkydog, maar ben er niet zo kapot van en ga zelf met een heupgordel trainen (hoop dat het werkt omdat mijn teef nogal trekt en kan uitvallen), in het begin ben je met een walkydog behoorlijk wiebelig, maar dit went snel.

Wat betreft het berichtje boven.. Deze sport is voor iedere hond geschikt en vaak als je in een groep loopt zal in vrij korte tijd duidelijk worden welke hond het liefst voorop loopt en welke achter.. Alle honden in mijn les vinden het enorm leuk.. Heb al te horen gekregen dat je hond wel moet omdat ze vast zitten.. neem maar van mij aan dat als ik met een hond step die het niet leuk vind, je dat echt merkt.

Hou er rekening mee dat het enorm verslavend is. En ook Lydia zou het eens met de killer (s) kunnen proberen.. Maar dan wel met je eigen step :zwaai of in de volgende cursus.. mss wel leuk voor Vin ook;-)
Helemaal gek van Honden ihb mijn 4 rode Dashond Langhaar Standaards (3 ervan zijn ex broodfok teefjes).
Mijn doel is het stoppen van de Puppymills oftewel Broodfok!!
Mirry
Actief
Mijn ras(sen): Siberian Husky
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mirry »

leuke aanschaffing hoor

veel plezier met sanka volgende winter !
Inner North - when nothing goes right.. go left
Afbeelding
twizzle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 4 Dashond langhaar standaard (3 ex broodfokteefjes), 1 Jack Russel Terrier, 2 Australian Cattle Dogs (1 blauwe en 1 rode).

Ongelezen bericht door twizzle »

Urban mushing hoor k hier ook voor het eerst, in het algemeen heet het gewoon steppen met de hond of kickbiken met de hond.

In Belgie is het (als ik het goed heb) zelfs verboden om de hond naast de fiets te laten lopen.. is mij verteld
Helemaal gek van Honden ihb mijn 4 rode Dashond Langhaar Standaards (3 ervan zijn ex broodfok teefjes).
Mijn doel is het stoppen van de Puppymills oftewel Broodfok!!
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

gaaf meis, zet hem op :ok:
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Sommige dierenwinkels verhuren ook een step. Zo heb ik het vorig jaar zomer uitgeprobeerd. Voor mij is het niets. :mrgreen: En van de honden is er ook maar eentje die het leuk vindt. :wink:
kimmeke
Zeer actief

Mickie schreef:Steppen met je hond lijkt me gaaf! :cheer:
Maar waarom dat nou in 's hemelsnaam urban mushing moet heten...
Als ze sleden trekken is het mushing maar bij gebrek aan sneeuw hangen we er hier een step/kar/... achter en dan wordt het urban mushing. Meestal willen ze zo het onderscheid maken tussen het trekken van een step en er enkel naast lopen
Maja, als het maar een naam heeft he :mrgreen:

Afbeelding

snuffel11
Zeer actief

twizzle schreef:
Lydia schreef:Ik heb net ook even gestept bij m'n zus... kan niet anders zeggen dat het best erg leuk is.. nog goed voor de conditie en spiertjes :mrgreen: jammer dat ik niet de hondjes ervoor heb, anders had ik ut wel geweten :ok:
Whoow, even geprobeert en ik heb mijn account (van heeeeel lang gelden gevonden)nog steeds. Het is in Nederland verboden om je hond als trekkracht te gebruiken, daarvan zijn er (hoop dat ik het goed heb) 4 rassen die hiervan ontheffing hebben. Je hond loopt bij de mushing voor de step en trekt ook, bij het kickbiken oftewel steppen loopt je hond rechts naast de step/kickbike en mag niet trekken. Ik zelf train nu met een walkydog, maar ben er niet zo kapot van en ga zelf met een heupgordel trainen (hoop dat het werkt omdat mijn teef nogal trekt en kan uitvallen), in het begin ben je met een walkydog behoorlijk wiebelig, maar dit went snel.

Wat betreft het berichtje boven.. Deze sport is voor iedere hond geschikt en vaak als je in een groep loopt zal in vrij korte tijd duidelijk worden welke hond het liefst voorop loopt en welke achter.. Alle honden in mijn les vinden het enorm leuk.. Heb al te horen gekregen dat je hond wel moet omdat ze vast zitten.. neem maar van mij aan dat als ik met een hond step die het niet leuk vind, je dat echt merkt.

Hou er rekening mee dat het enorm verslavend is. En ook Lydia zou het eens met de killer (s) kunnen proberen.. Maar dan wel met je eigen step :zwaai of in de volgende cursus.. mss wel leuk voor Vin ook;-)
Hey muts, jij ook hier :mrgreen:

Ja was ook even maar.. maar vond eigenlijk best wel leuk.. haha dacht dat je je eigen de kolere moest steppen en zwaar enzo, maar vond echt wel leuk...

Ik zie Monty het wel doen, maar Henkie niet zo.. geen idee waarom want achter de bal aan sjeesen vind hij ook leuk.. maar om nou een uur lang met ze te steppen.. ik weet niet.. en buiten dat, vind die dingen toch best wel erg duur... is zowat een half maandsalaris voor me die jij hebt :N:

Is er geen proefles bij jou op de club, om eens te proberen ofzo?
kimmeke
Zeer actief

Gisteren dus de step gaan afhalen, zonder problemen in elkaar gekregen. Toen het 23u was, was het wel voldoende afgekoeld om even de step uit te testen. We hebben achter onze blok garageboxen waar niemand komt, licht brand en Sanka ook maar langs 1 kant weg kan. Dus daar even kort gaan testen. En ja hoor! Harnas aan en ze stond al te springen. Een paar keer aanmoedigen en we waren vertrokken! Niet ver hoor, dat stukje is misschien een 100m ofzo.
Maar nu weten we dus ook dat ze wel doorheeft wat de bedoeling is. We vreesden namelijk dat ze het tijdens de workshop alleen zo goed deed omdat er andere honden voor haar liepen. Maar die zijn dus niet nodig :mrgreen:

Afbeelding

Mirry
Actief
Contacteer:

toppie :ok:
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Re: hier binnenkort ook urban mushing (steppen)

Okee, ik ben overstag.
Afgelopen zaterdag bij de BeauceronDoeDag een keertje gestept met mijn hond en echt, het is vreselijk leuk. Hij mag inderdaad niet trekken en de step waarop ik gereden heb, heeft een Walky dog aan de zijkant van het frame. Gemaakt om niet te trekken dus.
Kortom, ik heb een step besteld. En waar ik vroeger met de hondjes ging fietsen, ga ik nu met ze steppen. Wordt ik ook nog een beetje moe van, goed voor me haha.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

hey Suzanne,

Jij ook al na zaterdag?
Wij hebben een paar steps gehuurd en zijn er nu ook zelf mee bezig.
En we zijn ook van plan om het bij de hondenschool te introduceren.

Onze hondjes zijn er helemaal weg van.

groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Angelique.

Ik mag toch hopen dat jullie je ingelezen hebben en wel op de temperatuur letten ? :ok:
doggyfun
Erelid

hoi,

Ja zekers......alle facetten hebben we gepasseerd (steptechniek, wisselen,uphill, downhill, warming-up en cooling down etc.)

We gaan dezelfde regels als bij het fietsen hanteren: boven de 20 graden niet dus :wink:

Groetjes,
corina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
kimmeke
Zeer actief

doggyfun schreef:hoi,

Ja zekers......alle facetten hebben we gepasseerd (steptechniek, wisselen,uphill, downhill, warming-up en cooling down etc.)

We gaan dezelfde regels als bij het fietsen hanteren: boven de 20 graden niet dus :wink:

Groetjes,
corina
Dat lijkt me eigelijk ook nog steeds te warm. Hier is het enkel nog wandelen als het boven de 15 graden is.

Afbeelding

Angelique.

In de sledehondensport word een grens van 15 graden gehanteerd....ik zelf voor mijn honden hou ik die grens op een graad of 12/13....dat is ook omdat ik er 1 heb die zo vreselijk gek in zijn kop is, die geeft echt alles en meer dan dat.... die zit dus erg snel op het randje.... :wink:
doggyfun
Erelid

Hoi,

Ik begrijp je helemaal.....alleen wij steppen niet met husky's of aanverwante rassen, en de bedoeling is dan ook dat de honden niet trekken aan de step.

Daarom vind ik (persoonlijk) de grens van 20 graden acceptabel.

Groetjes,
corina
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga ipv fietsen voortaan steppen. Dat is meestal in de ochtend om zes uur. Echt, dan is het in NL zélden boven de 20 graden haha. Dus dat moet goed komen. Alleen in draf, of hondjes los.

Daarbij zijn mijn honden in conditie.

Pfff, als je wel eens mensen ziet met een te dikke boxer aan een slipriem in galop 's avonds om zeven uur met een graadje of 30 ..... En dan vinden mensen het gek dat hij niet wil :boos: Grrrrrr
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

doggyfun schreef:We gaan dezelfde regels als bij het fietsen hanteren: boven de 20 graden niet dus :wink:
Heb je al mandjes gevonden voor achter op de step, voor Max? :D :wink:

Heb vrijdag meegedaan aan de kennismaking op de hondeschool. Het is leuk om te doen, ook goed voor de conditie, alleen de volgende dag was ik iets stijfjes... Jammer alleen dat mijn knie het een slecht plan vindt. :boos:
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Mirry
Actief
Contacteer:

20 graden is toch al warm, niet alleen voor poolhonden...
wanneer ze trekken vraagt dat natuurlijk wel veel meer inspanning van ze ja

maar trekken ze niet, dan nog zou ik eerder bv max 18 graden aanhouden, ook met fietsen

als je hond overhit raakt ben je er mooi klaar mee en het zou heeel zonde zijn deze daar aan te verliezen!!

zelf doe ik liever niet boven de 13 graden, 15 graden is bij mij het maximum
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Contacteer:

zelf doe ik liever niet boven de 13 graden, 15 graden is bij mij het maximum
Dan zou het bij mij een slechte aanschaf zijn. Alleen hartje winter dan dus.

Ik ben er voorzichtig mee, maar niet zo voorzichtig. Ik hou inderdaad 20 graden aan en 's middags niet als het overdag warmer is geweest dan 20 graden. Ik geloof dat het nu buiten ook best 20 graden is, maar toch ga ik er niet op uit met fiets/step, omdat het overdag te warm was. Asfalt houdt lang warmte vast.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Het lijkt mij ook heel leuk mede omdat je zelf ook aan je conditie werkt.
Alleen is dat steppen wel te doen met honden die enorm trekken? Ik zie mij zo voor me dat ik dan amper de kans krijg om te steppen. :scratch: Of dat ik bijv. alle kanten op vlieg.

Las ik nu hierboven goed dat een Groenendaler ook mag trekken? Waar kan ik daar de regels over vinden? *gaat zelf gelijk ook even op google kijken hoor*. Maar als iemand het zo zeker meent te weten.... :lol1:

En dan de laatste vraag, waar koop je zo'n step?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Heb het al gevonden:
Alaskan Malamute
Eskimohond
Groenlandse hond
Samojeed
Siberian husky

Deze bovenstaande rassen mogen voor een kar lopen.
kimmeke
Zeer actief

estelle schreef:Het lijkt mij ook heel leuk mede omdat je zelf ook aan je conditie werkt.
Alleen is dat steppen wel te doen met honden die enorm trekken? Ik zie mij zo voor me dat ik dan amper de kans krijg om te steppen. :scratch: Of dat ik bijv. alle kanten op vlieg.

Las ik nu hierboven goed dat een Groenendaler ook mag trekken? Waar kan ik daar de regels over vinden? *gaat zelf gelijk ook even op google kijken hoor*. Maar als iemand het zo zeker meent te weten.... :lol1:

En dan de laatste vraag, waar koop je zo'n step?
honden die enorm trekken zijn denk ik niet echt een probleem. Hangt er vanaf waarvoor je de step wilt gebruiken. Ik hang m'n hond ervoor en doe zelf zo weinig mogelijk, dan is een hond die hard trekt geen probleem. Is het de bedoeling dat de hond naast de step loopt, dan kan ik me wel voorstellen dat het iets minder comfortabel is maar dat moet ook nog lukken. Er staan namelijk ook remmen op die step he :8):

op het internet vind je verschillende webshops waar je ze van verschillende merken kunt krijgen. Ik heb zelf gekozen voor de Pawtrekker omdat ik van dat merk heel veel positieve reacties had gelezen en het zag er ook kwalitatief goed uit. Die heb ik dan bij de webshop gekocht waar ze ook die cursus deden, dan had ik nog korting ook. Weet niet of ik de site hier mag vermelden? Moest je interesse hebben, laat maar weten en dan pm ik die wel even

Afbeelding

poembaa
Zeer actief
Contacteer:

En bedenk even, de PAwtrekker is echt gemaakt voor trekkende honden en in Nederland mag dat dus niet, tenzij je een groenlandse hond hebt (hihi, met een groenendaeler, kun je nog wel blond spelen hoor haha)
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”