Ik kom hier regelmatig in het bos (in drenthe, niet bijzonder groot maar groot zat om een dik uur te wandelen), soms komt er eens een verdwaalde fietser vandaan, maar over het algemeen zijn het alleen mensen met honden, ik heb daar werkelijk nog nooit iemand zien lopen zonder hond.
Het wordt tijd dat er eens andere eisen aan een hond gesteld worden:
- geen "bewijs van goed gedrag" -> aangelijnt etc
- "bewijs van goed gedrag" zeg maar een soort rijbewijs voor honden -> loslopen etc.
De controle hierop lijkt me niet moeilijker dan de controle op wel/niet loslopen. Een hond die niet luisterd naar zijn baas (of zijn baas die dingen toestaat die niet mogen), kan immers net zo snel gezien worden als een loslopende hond.
Mocht het zo ver komen dat we in drenthe de hond in het bos moeten aanlijnen (of is dit al van kracht???) dan is dat erg jammer, hier gebeurd het niet, dan maar een boete. Het is raar om te zeggen misschien, mede omdat veel mensen het zeggen terwijl het niet zo is, maar mijn hond luisterd gewoon, komt amper van het pad af (hooguit eens een slootje in) en poept misschien 1x per boswandeling. Je kunt me niet vertellen dat die ene hoop poep nu zo'n ramp is in een bos vol herten en, achter de stroomdraden, runderen?