Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopende honden niet meer welkom

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: Loslopende honden niet meer welkom

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ergens kan ik me dit wel indenken. Als je even simpel nadenkt zijn in de meeste bossen de honden de grootste vernielers, maar dat komt simpelweg omdat er geen mensen komen :).

Ik kom hier regelmatig in het bos (in drenthe, niet bijzonder groot maar groot zat om een dik uur te wandelen), soms komt er eens een verdwaalde fietser vandaan, maar over het algemeen zijn het alleen mensen met honden, ik heb daar werkelijk nog nooit iemand zien lopen zonder hond.

Het wordt tijd dat er eens andere eisen aan een hond gesteld worden:

- geen "bewijs van goed gedrag" -> aangelijnt etc
- "bewijs van goed gedrag" zeg maar een soort rijbewijs voor honden -> loslopen etc.

De controle hierop lijkt me niet moeilijker dan de controle op wel/niet loslopen. Een hond die niet luisterd naar zijn baas (of zijn baas die dingen toestaat die niet mogen), kan immers net zo snel gezien worden als een loslopende hond.

Mocht het zo ver komen dat we in drenthe de hond in het bos moeten aanlijnen (of is dit al van kracht???) dan is dat erg jammer, hier gebeurd het niet, dan maar een boete. Het is raar om te zeggen misschien, mede omdat veel mensen het zeggen terwijl het niet zo is, maar mijn hond luisterd gewoon, komt amper van het pad af (hooguit eens een slootje in) en poept misschien 1x per boswandeling. Je kunt me niet vertellen dat die ene hoop poep nu zo'n ramp is in een bos vol herten en, achter de stroomdraden, runderen?
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Ik vind dat een hond wel los moet kunnen lopen in het bos, wat is heerlijker voor een hond dan lekker even rond te rennen in het bos.

Keerzijde is wel, dat het bos natuurlijk niet alleen van en voor de hond is, die is er ook voor de natuurliefhebbers die graag (zeker in het weekend) willen wandelen. Dan is het voor die wandelaars heel vervelend dat ze te pas en onpas "lastig"worden gevallen door andermans hond.

Als wij in het bos liepen riepen we altijd de hond bij ons als er andere mensen met honden waren (soms lijnde we de hond gewoon weer aan) of als er wandelaars voorbij liepen. Het is een kleine moeite, en ik wil niet dat andere last hebben van mijn hond, dat probeer ik zoveel mogelijk daar waar ik kan te voorkomen. Het is voor die mensen net zo vervelend als dat ik het vervelend vond dat als ik op het strand lag, men vlak langs je kop komt langslopen waardoor jij even lekker kan zandhappen :(:

Honden die niet goed overweg kunnen met andere honden-kinderen etc, zouden gewoon pertinent aangelijnd moeten zijn.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

sjaak-k schreef:Ergens kan ik me dit wel indenken. Als je even simpel nadenkt zijn in de meeste bossen de honden de grootste vernielers, maar dat komt simpelweg omdat er geen mensen komen :).

Ik kom hier regelmatig in het bos (in drenthe, niet bijzonder groot maar groot zat om een dik uur te wandelen), soms komt er eens een verdwaalde fietser vandaan, maar over het algemeen zijn het alleen mensen met honden, ik heb daar werkelijk nog nooit iemand zien lopen zonder hond.
Als er geen mensen komen, komen er ook geen honden.
De vernielingen in die bossen is vraat van het wild aan jonge aanplant
Daar hebben honden niks mee van doen.

Daar waar honden wel mogen komen maken ze vrijwel nooit iets kapot.
Het zijn de mensen en kinderen die aan takken hangen en scheuren, de paden en wildwissels kapot rijden en die troep achterlaten enz.. :(:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

ranetje schreef:
sjaak-k schreef:Ergens kan ik me dit wel indenken. Als je even simpel nadenkt zijn in de meeste bossen de honden de grootste vernielers, maar dat komt simpelweg omdat er geen mensen komen :).

Als er geen mensen komen, komen er ook geen honden.
De vernielingen in die bossen is vraat van het wild aan jonge aanplant
Daar hebben honden niks mee van doen.

Daar waar honden wel mogen komen maken ze vrijwel nooit iets kapot.
Het zijn de mensen en kinderen die aan takken hangen en scheuren, de paden en wildwissels kapot rijden en die troep achterlaten enz.. :(:
Precies! Troep dat door mensen is achterlaten blijft soms jarenlang liggen en spoelt niet zoals hondenpoep na een flinke regenbui weg. En ik heb ooit met eigen ogen gezien dat mountainbikers takken van de bomen en struiken stonden te trekken/scheuren omdat ze zo nodig over de smalste paadjes moeten rijden (oh, wat was ik boos :evil: :mrgreen: )
Nee, ik vind het echt grote, dikke onzin om te stellen dat honden de grote vernielers zijn.
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door Felix »

Geer schreef:Ik wandel bij voorkeur niet in het weekend in het bos. Met die reden dat dan alle weekendlabradors uit de la worden getrokken om dan eens heerlijk een week lang lui vet eruit te rellen. In zijn geheel niet gehinderd door enige baas, want die weet ook wel dat roepen toch geen zin heeft; hij luistert toch niet.

Dus, hoe jammer ook, ik kan me het ergens wel voorstellen dat wandelaars - en wandelen is toch een weekendding - zich ergeren aan fefeulende fierfoeters die niet luisteren en opdringerig zijn. Ik doe het immers zelf ook.
Rofl !! :E:

Gelukkig beschikken we hier niét over een 'weekeinde labrador' :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”