Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden blijken slimmer dan katten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Honden blijken slimmer dan katten

Ongelezen bericht door Minhie »

AMSTERDAM – Honden zijn beter in staat om de oorzaken en gevolgen van hun acties te begrijpen dan katten. Dat blijkt uit een Brits experiment.

Onderzoekers van Canterbury Christ Church University testten het denkvermogen van honden en katten door de dieren te confronteren met touwtjes waaraan een koekje of een stukje vis was bevestigd.

De etenswaren lagen onder een doorzichtig scherm. De dieren konden de traktaties alleen te pakken krijgen door met hun bek of poot aan een touwtje te trekken.

Uit het experiment bleek dat honden over het algemeen beter konden inschatten hoe ze het eten te pakken konden krijgen. Dat meldt de Britse krant The Guardian.

Begrip

Wanneer er maar één touwtje aan één snoepje was bevestigd, slaagden zowel de honden als de katten er meestal in om de etenswaren te bemachtigen.

Maar soms staken er twee touwtjes onder het plastic scherm uit, waarvan er maar één aan een koekje of stukje vis was bevestigd. De honden trokken dan consequent aan het goede touw, maar de katten leken niet te begrijpen aan welk draadje hun eten was bevestigd.

Spelen

Volgens hoofdonderzoekster Britta Osthaus bewijst het experiment dat katten de oorzaken en gevolgen van hun acties minder goed kunnen inschatten dan honden.

“Deze bevinding is erg verrassend, omdat katten toch regelmatig hun pootjes gebruiken om dingen naar zich toe te trekken tijdens het spelen en het jagen”, verklaarde de onderzoekster.

Niet dom

“Ik zeg niet dat katten dom zijn, maar wel dat ze anders zijn dan we tot nu toe dachten", aldus Osthaus. "Nu we hun limieten beter kennen, zullen we voortaan niet te veel meer van ze verwachten. Dat is ook beter voor hun welzijn.”
© NU.nl/Dennis Rijnvis

http://www.nu.nl/wetenschap/2024464/hon ... atten.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Lemuria

Re: Honden blijken slimmer dan katten

Ongelezen bericht door Lemuria »

Een vriendin van me zei altijd dat katten niet overmatig veel denken. Ik snapte pas wat ze bedoelde toen ik zelf katten kreeg. Er zullen best uitzonderingen zijn, maar ik ben nog niet 1 kat tegengekomen waarvan ik dacht "goh...dat is nog eens een pienter beestje" :mrgreen:.

Ze zijn wel lief. Datdanweerwel.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Haha, ik zei dat altijd al, eindelijk bewijs! Altijd heerlijk om over te discusieëren met katteneigenaren. Niks geen ge-"ja maar katten zijn veel slimmer want ze laten zich op hun wenken bedienen"! Ze snappen zelf gewoon niet hoe ze aan eten moeten komen! :mrgreen:

Maar ze zijn wel lief inderdaad. Datdanweerwel.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

En toch zijn er ook wel katten die zelf de koelkast of de deur open kunnen krijgen. Zonder dat ze dat aangeleerd is. Van honden wisten we dat al. Ik denk dat het leervermogen bij honden veel meer ontwikkeld is dan bij katten. Met honden wordt immers van alles gedaan en met katten niet.

Ook denk ik dat sociale vaardigheden meer intelligentie vereisen. Kijk maar eens naar wolven: hun samenspel in het aanvallen van een prooi getuigt van intelligentie. Katachtigen werken solitair, die hoeven dat vermogen niet te ontwikkelen.

Verder heb ik natuurlijk altijd wel geweten dat honden slimmer zijn dan katten. Je kunt een kat niets leren. Niet omdat ze eigenwijs zijn, maar omdat ze te stom zijn. :mrgreen:
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

-Gaby- schreef:Haha, ik zei dat altijd al, eindelijk bewijs! Altijd heerlijk om over te discusieëren met katteneigenaren. Niks geen ge-"ja maar katten zijn veel slimmer want ze laten zich op hun wenken bedienen"! Ze snappen zelf gewoon niet hoe ze aan eten moeten komen! :mrgreen:

Maar ze zijn wel lief inderdaad. Datdanweerwel.
Nee ze snappen het inderdaad niet...die zogenaamde "arrogantie" die katten uitstralen, komt op mij gewoon over als pure dommigheid/nukkigheid "Uhhhwwwwww....wat zal ik nou us doen... :Q:.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat een vaag onderzoek... misschien zijn honden wel meer belust op eten dan katten? Misschien vonden katten het hele touwtjesgebeuren één groot speelfestijn en wapperde ze daarom ook aan het verkeerde touwtje?

:19: :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”