Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Apporteren pups
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Apporteren pups
Voor de mensen die met pups al trainen. Hoe doen jullie dat met apporteren? Izzie apporteerde gewoon een hard apportblok, maar ze vindt het niet meer prettig. Daar stop ik dus mee, eerst wisselen. Ik wilde een dummy gaan kopen, maar Marye zei dat dit ook nog te hard is. Ik kan wel met iets zachts gaan trainen, maar ik ben bang dat ze daar veel eerder op gaat kauwen. En dat wil ik er echt niet in clickeren, ik ben juist zo blij dat ze helemaal niet kauwt op het apportblok.
Ik ga het er volgende week ook even met m'n trainster over hebben, maar ben wel benieuwd wat jullie doen in de periode dat pups wisselen.
Ik ga het er volgende week ook even met m'n trainster over hebben, maar ben wel benieuwd wat jullie doen in de periode dat pups wisselen.

Linda, Izzie en Bram
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 3
Re: Apporteren pups
Niks, gewoon even helemaal niks laten oppakken op jouw verzoek. Het bekkie kan zo verrotte pijnlijk maar in elk geval gevoelig zijn dat ik ze dan gewoon met rust laat.
Het principe "dingen oppakken en bij de baas brengen" zit er dan al in en na het wisselen kun je daar op voortbouwen.
Het principe "dingen oppakken en bij de baas brengen" zit er dan al in en na het wisselen kun je daar op voortbouwen.
- Moos
- Zeer actief
Op advies van ik meen Nettie (en Inge?) heb ik Vera ook geen dingen laten apporteren die echt als 'trainen' bedoeld waren. Dus wel speeltjes gewoon weggooien en die bracht ze dan standaard altijd al terug (als ik dat ook niet meer kon doen konden we niet meer spelen, want ze bracht alles terug
), maar niet meer met de dummy bijvoorbeeld.

- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Ik heb de eerste maanden bijna geen apport gedaan, niet alleen voor het wisselen van gebit maar vond het ook te belastend voor een jonge pup, zowel fysiek als mentaal. Niks mis met belonen van spelenderwijs brengen van speeltjes etc. maar zeker niet bewust geoefend voor een maand of 8.
- Moos
- Zeer actief
Maar waarom zou het te mentaal belastend zijn?spijkerhond schreef:Ik heb de eerste maanden bijna geen apport gedaan, niet alleen voor het wisselen van gebit maar vond het ook te belastend voor een jonge pup, zowel fysiek als mentaal. Niks mis met belonen van spelenderwijs brengen van speeltjes etc. maar zeker niet bewust geoefend voor een maand of 8.
Ik verwachtte van jonge Vera natuurlijk ook nog niet dat ze netjes voor me kwam zitten ermee. Totdat ze een maand of 5 was stond ik niet eens recht op, maar zat op mijn hurken om haar 'op te vangen'

Ze heeft apporteren vanaf 8 weken oud helemaal het einde gevonden, en het was dus juist een enorm lolletje voor d'r i.p.v geestelijk belastend hoor. Ik gooide uiteraard ook geen dummy's heel ver weg, zodat ze geen rare wendingen enzo steeds zou maken. Voor wat het lichamelijk belastende gedeelte betreft

Kijk de kwispelstaart maar:

Laatst gewijzigd door Moos op 20 jun 2009 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Helemaal niet? Och, en ze vindt het nog wel zo leuk
Maar washandjes kunnen wel toch? Die gebruik ik om te zoeken (voorwerk voor sorteren).

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik weet niet wat jij precies bedoelt met apport, maar bij mij hield het gewoon in dat ik een apportblok weggooide en klikte voor in m'n handen geven. En samen lopen met het apportblok. Dat is dus spelenderwijsspijkerhond schreef:Ik heb de eerste maanden bijna geen apport gedaan, niet alleen voor het wisselen van gebit maar vond het ook te belastend voor een jonge pup, zowel fysiek als mentaal. Niks mis met belonen van spelenderwijs brengen van speeltjes etc. maar zeker niet bewust geoefend voor een maand of 8.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
O zo bedoel je. Met speeltjes mag ze doen en laten wat ze wil inderdaad. Die kan ik dus gewoon blijven gooien! En stomme vraag hoor, maar ze wordt in trainen veel beloond met een trektouw. Kan dat wel of heb ik dan straks haar hele gebit aan dat touw zitten? :N:Inge O schreef:jawel, speel-apportjes zou ik wel gewoon blijven doen, maar daarbij hoeft ze niks toch? dan kan ze zich daarbij toch ook geen foutjes aanleren?Zoek stok! schreef:Helemaal niet? Och, en ze vindt het nog wel zo leukMaar washandjes kunnen wel toch? Die gebruik ik om te zoeken (voorwerk voor sorteren).

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
ik doe het met vanna ook heel spelenderwijs, brengt ze het terug wordt ze beloond...brengt ze het niet terug, even goede vrienden en spelletje wordt beeindigd...
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Tja Kay had wat betreft het wisselen weinig hinder onder apporteren en ik kon hier dus eigenlijk gewoon mee doorgaan, aangezien hij juist graags iets in zijn mond had.....

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik heb uit voorzorg geen apporteeropdrachten gegeven toen Ita wisselde.
Wel in de wisselperiode van alles overal "laten liggen" wat Ita dan vastpakte waarop ik haar dan vrolijk bij me riep.
Dan mocht ze het aan mij af geven.
Met dat trektouw kan je best belonen, maar ik zou er niet te hard aan trekken.
Meer pak spelletje van maken dan een trekspelletje
Het kan lijken dat de pup geen last heeft van het wisselen, maar je kunt flink achterop raken als je de pech hebt dat ze juist net die ene keer wel pijn heeft.
Even geduld hebben hoor
zo lang duurt dat wisselen nou ook weer niet 
Wel in de wisselperiode van alles overal "laten liggen" wat Ita dan vastpakte waarop ik haar dan vrolijk bij me riep.
Dan mocht ze het aan mij af geven.
Met dat trektouw kan je best belonen, maar ik zou er niet te hard aan trekken.
Meer pak spelletje van maken dan een trekspelletje

Het kan lijken dat de pup geen last heeft van het wisselen, maar je kunt flink achterop raken als je de pech hebt dat ze juist net die ene keer wel pijn heeft.
Even geduld hebben hoor

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik moest meteen aan een berichtje denken wat ik vandaag kreeg over deelnemers aan een workshop. Een rijtje honden- en voorjagers namen + niveau, en daar stond zomaar tussen:
"fikkie met die en die, hond van zes maanden die al heel leuk apporteert maar nog wat moeite heeft met terugbrengen"...

"fikkie met die en die, hond van zes maanden die al heel leuk apporteert maar nog wat moeite heeft met terugbrengen"...

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jaap* schreef:Ik moest meteen aan een berichtje denken wat ik vandaag kreeg over deelnemers aan een workshop. Een rijtje honden- en voorjagers namen + niveau, en daar stond zomaar tussen:
"fikkie met die en die, hond van zes maanden die al heel leuk apporteert maar nog wat moeite heeft met terugbrengen"...![]()
![]()
- ranetje
- Zeer actief
Jaap* schreef:Ik moest meteen aan een berichtje denken wat ik vandaag kreeg over deelnemers aan een workshop. Een rijtje honden- en voorjagers namen + niveau, en daar stond zomaar tussen:
"fikkie met die en die, hond van zes maanden die al heel leuk apporteert maar nog wat moeite heeft met terugbrengen"...![]()
![]()

Leuke workshop?

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
![]()
Dus eigenlijk kan Fien al apporteren maar zit ik in een ontkenningsfase

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Fien kan al heel aardig apporteren, maar Tamara heeft nog wat moeite met het in ontvangst nemen

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- parelridder
- Zeer actief
- Contacteer:
- spijkerhond
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Puur alleen mijn ervaring, geen algemeenheid of zo; voor Spike zit er een groot verschil tussen spelenderwijs dingen oppakken als hij toevallig zin heeft, er mee rond slepen en na enthousiaste aanmoediging in mijn richting brengen en oefenen met apporteren op een moment dat ik dat wil, b.v. tijdens trainingen gehoorzaamheid. Mijn hond ervaart het dan snel als druk. Laat staan tijdens een proef jachtraining les waarin ik de dummy in de bek moest doen en de kaken vervolgens klem op elkaar moest houden.......... een enthousiast uit het water gehaalde apport was toen ook weer niet goed want dat was ''spelen'' en vond ie gewoon leuk en was geen ''oefening uitvoeren''. Daar zit ook zeker wel wat in maar die scheidslijn is dus nog lastig en eerlijk gezegd deed hij het eigenlijk bijna beter toen hij 3 a 4 maanden was dan nu. Voor nu oefen ik maar niet echt veel maar beloon ik ''per ongeluk'' goed uitgevoerde apports, ook tijdens uitlaten, uitbundig en negeer mindere uitvoeringen........ komt wel later een keer (hoop ik)Maar waarom zou het te mentaal belastend zijn?
- ranetje
- Zeer actief
Ga je dat in het vervolg bij de jachthondentraining ook zo trainen?spijkerhond schreef:Puur alleen mijn ervaring, geen algemeenheid of zo; voor Spike zit er een groot verschil tussen spelenderwijs dingen oppakken als hij toevallig zin heeft, er mee rond slepen en na enthousiaste aanmoediging in mijn richting brengen en oefenen met apporteren op een moment dat ik dat wil, b.v. tijdens trainingen gehoorzaamheid. Mijn hond ervaart het dan snel als druk. Laat staan tijdens een proef jachtraining les waarin ik de dummy in de bek moest doen en de kaken vervolgens klem op elkaar moest houden.......... een enthousiast uit het water gehaalde apport was toen ook weer niet goed want dat was ''spelen'' en vond ie gewoon leuk en was geen ''oefening uitvoeren''. Daar zit ook zeker wel wat in maar die scheidslijn is dus nog lastig en eerlijk gezegd deed hij het eigenlijk bijna beter toen hij 3 a 4 maanden was dan nu. Voor nu oefen ik maar niet echt veel maar beloon ik ''per ongeluk'' goed uitgevoerde apports, ook tijdens uitlaten, uitbundig en negeer mindere uitvoeringen........ komt wel later een keer (hoop ik)Maar waarom zou het te mentaal belastend zijn?
Mag hij het geen feestje vinden om iets bij je te brengen?

- Moos
- Zeer actief
Ja maar, ik ben bij Vera ook nooit kaken op elkaar gaan klemmen met dummy's erin. Dat dat te belastend is voor een pup ben ik helemaal met je eens, voor een volwassen hond zou het verder ook niet mijn manier zijn.spijkerhond schreef:
Puur alleen mijn ervaring, geen algemeenheid of zo; voor Spike zit er een groot verschil tussen spelenderwijs dingen oppakken als hij toevallig zin heeft, er mee rond slepen en na enthousiaste aanmoediging in mijn richting brengen en oefenen met apporteren op een moment dat ik dat wil, b.v. tijdens trainingen gehoorzaamheid. Mijn hond ervaart het dan snel als druk. Laat staan tijdens een proef jachtraining les waarin ik de dummy in de bek moest doen en de kaken vervolgens klem op elkaar moest houden.......... een enthousiast uit het water gehaalde apport was toen ook weer niet goed want dat was ''spelen'' en vond ie gewoon leuk en was geen ''oefening uitvoeren''. Daar zit ook zeker wel wat in maar die scheidslijn is dus nog lastig en eerlijk gezegd deed hij het eigenlijk bijna beter toen hij 3 a 4 maanden was dan nu. Voor nu oefen ik maar niet echt veel maar beloon ik ''per ongeluk'' goed uitgevoerde apports, ook tijdens uitlaten, uitbundig en negeer mindere uitvoeringen........ komt wel later een keer (hoop ik)
Ik heb het allemaal spelendewijs met haar gedaan, en nu nog is apporteren voor haar echt alleen maar een leuk spelletje, en ze doet niets liever. Het enige wat ik gedaan heb als pup is een beetje 'sturen' als ze neigde naar het apportje voor zichzelf houden i.p.v bij mij brengen. Maar ook dat alleen maar door mezelf zodanig strategisch op te stellen dat er geen andere optie was dan bij mij komen

Als je inderdaad echt druk op de pup moet gaan zetten ben ik het er helemaal mee eens dat het dan te belastend is, wat je dan ook wil oefenen verder. Maar mijn ervaring was juist dat er nooit iets van druk bij is komen kijken

- parelridder
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier wordt gewoon geapporteerd, maar dat komt omdat ze vooralsnog stuk voor stuk ook in die periode alles wilden pakken.
Met mijn 1e hond had ik niet stil gestaan bij de mogelijke consequenties van het voortzetten van het apporteren. Soms vloog er een tand door de lucht tijdens spel of legde hij zijn speeltje neer om even een kiesje weg te kauwen
Met mijn 2e ben ik voorzichtiger geweest, want was inmiddel;s geinformeerd dat het beter was een paar maandjes niet te apporteren. Maar ja, ze deed niets liever... Eten als beloning vond ze niks-an, terwijl een apportje, daar werd ze echt dol-gelukkig van...
Daarna kwamen Merel en Maartje, de gepassioneerde (half)zusjes
Die brengen een apport met de brandnetel, doorn-tak en/of de bosmieren waar 'ie op lag...
Nooit hebben ze het apportje daarna minder graag gepakt
Met een gevoelig, schrikachtig hondje met wat minder drive zou ik zeker voorzichtiger zijn, maar met die gepassioneerde bikkels die hier rond racen ben ik niet zo bang dat ze hun plezier in het apporteren verliezen. Wat ik wel doe met Maartje nu, is een puppydummy gebruiken of een balletje. Die zijn klein en licht, dus weinig druk op de tandjes & kiesjes bij het oppakken/vasthouden.
Niet apporteren al die tijd vind ik geen punt voor wat betreft de training - we nemen de tijd - maar van zoekopdrachtjes en zwemmen, raakt ze zo lekker haar energie kwijt, die ze middels wandelen nog niet kwijt raakt door de nog beperkte hoeveelheid die ze mag bewegen tgv haar leeftijd.
@ Spijkerhond, Het apporteren leer ik net als de rest spelenderwijze aan, zonder straf & dwang. Als je het stapsgewijze op bouwt (vanaf 4 mnd. worden ook de mijne ondeugend en moet ik een stapje terug om het succesvol te laten gaan), heb je geen druk & dwang nodig. Ik kan me voorstellen dat je beiden de lol verliest in jachttraining, bij de methode die tijdens de proefles werd gebruikt. Zonde!
Met mijn 1e hond had ik niet stil gestaan bij de mogelijke consequenties van het voortzetten van het apporteren. Soms vloog er een tand door de lucht tijdens spel of legde hij zijn speeltje neer om even een kiesje weg te kauwen

Met mijn 2e ben ik voorzichtiger geweest, want was inmiddel;s geinformeerd dat het beter was een paar maandjes niet te apporteren. Maar ja, ze deed niets liever... Eten als beloning vond ze niks-an, terwijl een apportje, daar werd ze echt dol-gelukkig van...

Daarna kwamen Merel en Maartje, de gepassioneerde (half)zusjes

Nooit hebben ze het apportje daarna minder graag gepakt

Met een gevoelig, schrikachtig hondje met wat minder drive zou ik zeker voorzichtiger zijn, maar met die gepassioneerde bikkels die hier rond racen ben ik niet zo bang dat ze hun plezier in het apporteren verliezen. Wat ik wel doe met Maartje nu, is een puppydummy gebruiken of een balletje. Die zijn klein en licht, dus weinig druk op de tandjes & kiesjes bij het oppakken/vasthouden.
Niet apporteren al die tijd vind ik geen punt voor wat betreft de training - we nemen de tijd - maar van zoekopdrachtjes en zwemmen, raakt ze zo lekker haar energie kwijt, die ze middels wandelen nog niet kwijt raakt door de nog beperkte hoeveelheid die ze mag bewegen tgv haar leeftijd.
@ Spijkerhond, Het apporteren leer ik net als de rest spelenderwijze aan, zonder straf & dwang. Als je het stapsgewijze op bouwt (vanaf 4 mnd. worden ook de mijne ondeugend en moet ik een stapje terug om het succesvol te laten gaan), heb je geen druk & dwang nodig. Ik kan me voorstellen dat je beiden de lol verliest in jachttraining, bij de methode die tijdens de proefles werd gebruikt. Zonde!

- Zoek stok!
- Zeer actief
@ parelridder. Het verschil is natuurlijk wel dat ik voor obedience graag wil dat mijn pup een keihard apportblokje oppakt die ze achter haar hoektanden vastklemt. Ik neem aan dat jullie in de jacht zachter materiaal gebruiken. Dat vindt mijn pup nu ook geen probleem om terug te brengen. Bij het apportblok twijfelde ze even en dat is voor mij een teken dat het pijn doet. Ze twijfelt anders namelijk nooit.
@ spijkerhond. Ik train helemaal niet met dwang. Dus van een blok tussen de kaak klemmen, is uiteraard geen sprake.
@ spijkerhond. Ik train helemaal niet met dwang. Dus van een blok tussen de kaak klemmen, is uiteraard geen sprake.

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wij hebben apport aangeleerd los van hetgeen ze moet apporteren. Dus het vastpakken is geen beloning want die volgt later pas als ze het gedaan heeft. Moet zeggen dat ze alles kan apporteren bijna. Sleutels, stukjes ijzer, een bril etc etc. Het gaat erom dat ze apport doet zonder enige affiniteit met het voorwerp. Dus steeds iets heel geks neerleggen en dan uitgebreid belonen voor brengen. Ik zou juist geen voorwerpen gaan gebruiken die ze leuk vindt om schudden en bijten te voorkomen. Apport is dus iets anders dan spelen of willen dragen.
Apport moet zonder dat het te apporteren voorwerp de buitdrift opwekt. Zoals honden voor gehandicapten die pennen ed moeten pakken. Die pakken om het apport en niet omdat het voorwerp ze bevalt.
Apport moet zonder dat het te apporteren voorwerp de buitdrift opwekt. Zoals honden voor gehandicapten die pennen ed moeten pakken. Die pakken om het apport en niet omdat het voorwerp ze bevalt.
- Tamara.
- Zeer actief
Inge O schreef:tuurlijk kan zij apporteren maar jij, dumhead, staat gewoon telkens op de verkeerde plaats![]()
.
Jajaja, wrijf het er nog maar eens inJaap* schreef:Fien kan al heel aardig apporteren, maar Tamara heeft nog wat moeite met het in ontvangst nemen![]()

- Tamara.
- Zeer actief
Zou je dit iets uitgebreider kunnen uitleggen? Bij Fien maak ik juist gebruik van haar buitdrift om het apporteren aan te lerenMARC_S schreef: Apport moet zonder dat het te apporteren voorwerp de buitdrift opwekt. Zoals honden voor gehandicapten die pennen ed moeten pakken. Die pakken om het apport en niet omdat het voorwerp ze bevalt.

Sorry Linda, dit wijkt af van jouw vraag maar ben wel nieuwsgierig

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Tijdens wisselen apporteren wij niet.
Om het lollig te maken gebruken wij in het begin vaak een vachtrol, zo'n verfding dus.
En uiteraard is er nooit dwang!
Apporteren moet leuk zijn, klaar.
Er zijn dan ook maar verdomd weinig jachttrainingsinstructeurs waar ik wat mee kan/wil.
De hemel zij dank wonen wij één dorp van de enige instructeur in Nederland die én positief jacht traint, én Wetterhounen door en door kent en begrijpt, én letterlijk elke hond dol enthousiast krijgt om te doen wat zij (en de baas dus) wil.
Het gros van de jachtinstructeurs mag bij het grof vuil van mij.
Om het lollig te maken gebruken wij in het begin vaak een vachtrol, zo'n verfding dus.
En uiteraard is er nooit dwang!

Apporteren moet leuk zijn, klaar.
Er zijn dan ook maar verdomd weinig jachttrainingsinstructeurs waar ik wat mee kan/wil.
De hemel zij dank wonen wij één dorp van de enige instructeur in Nederland die én positief jacht traint, én Wetterhounen door en door kent en begrijpt, én letterlijk elke hond dol enthousiast krijgt om te doen wat zij (en de baas dus) wil.
Het gros van de jachtinstructeurs mag bij het grof vuil van mij.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je het apport leert door ze een begeerlijk voorwerp te laten halen je een hond krijgt die eigenlijk ipv een apport te doen een afwachten moet leren voordat hij het MAG halen. Dus je zegt dan tegen je hond, blijf!!!!! je gooit iets, en dan waarschuw je meestal nog een keer dat de hond moet blijven. Dan zeg je apport wat de hond opvat als "ik mag het eindelijk pakken" en daarna moet je je hond roepen om te zorgen dat jij zelf het apport krijgt. Dat is geen apport. De hond beloond zichzelf alleen al met het oppakken van het begeerlijke voorwerp en juist op dat punt moet er nog niet beloond worden. De beloning komt juist bij snel en goed brengen naar de baas. Honden die dat kunnen kunnen prima stokken halen of de bal. Maar dat is feitelijk gewoon een spelletje. Als je tegen zo'n hond zegt apport als je een halsband neerlegt zal de honden denkenTamara. schreef:Zou je dit iets uitgebreider kunnen uitleggen? Bij Fien maak ik juist gebruik van haar buitdrift om het apporteren aan te lerenMARC_S schreef: Apport moet zonder dat het te apporteren voorwerp de buitdrift opwekt. Zoals honden voor gehandicapten die pennen ed moeten pakken. Die pakken om het apport en niet omdat het voorwerp ze bevalt.![]()
Sorry Linda, dit wijkt af van jouw vraag maar ben wel nieuwsgierig

Als je bij pups eerst begint met bv een washandje, een sok of een plastic bakje, dan jubelt als ze dat oppakken en evt brengen en dat uitbouwen door steeds iets anders neer te leggen leren ze echt wat apport is. Apport is het voorwerp brengen en dan uitbundig beloond worden. Als ik dus tegen Eva zeg, apport! dan haalt ze op waar ik naar wijs. Dat kan een colablikje zijn of een hondenvetbed. Waar het om gaat is dat ze niet het voorwerp willen pakken en dat je ze dan pas gaat lokken maar dat ze weten dat het halen zelf apport is. Dat kan ik dus belonen met de bal. De bal zelf is hier totaal ongeschikt voor apport omdat de bal zelf al de beloning is zonder dat het apport is gemaakt

- Moos
- Zeer actief
Maar toch werkt het niet altijd zo. In ieder geval hier niet, wat misschien te maken heeft met hoe graag de hond haalt EN brengt?MARC_S schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat als je het apport leert door ze een begeerlijk voorwerp te laten halen je een hond krijgt die eigenlijk ipv een apport te doen een afwachten moet leren voordat hij het MAG halen. Dus je zegt dan tegen je hond, blijf!!!!! je gooit iets, en dan waarschuw je meestal nog een keer dat de hond moet blijven. Dan zeg je apport wat de hond opvat als "ik mag het eindelijk pakken" en daarna moet je je hond roepen om te zorgen dat jij zelf het apport krijgt. Dat is geen apport. De hond beloond zichzelf alleen al met het oppakken van het begeerlijke voorwerp en juist op dat punt moet er nog niet beloond worden. De beloning komt juist bij snel en goed brengen naar de baas. Honden die dat kunnen kunnen prima stokken halen of de bal. Maar dat is feitelijk gewoon een spelletje. Als je tegen zo'n hond zegt apport als je een halsband neerlegt zal de honden denkenen dan beslissen dat de halsband helemaal niet leuk is om op te halen :lol: Wat een stomme bal of stok denkt de hond dus zak er maar in
![]()
Ik hoef Vera nooit te roepen om de bal of dummy bij me te brengen. De beloning is dan het nog een keer gooien, niet het hebben van de bal of de dummy op zich. Ze mag soms wel zelf met de bal lopen, maar dan gooi ik hem dus niet, maar geef hem in haar bek

Ik zie er ook niet zo'n probleem in eigenlijk als het apporteren dus feitelijk gewoon een spelletje is. Dan doen ze het dus met plezier, prima toch?
Als ik hier hier een zaklamp neerleg en zeg "apport" komt ze die ook brengen, terwijl ik het dus niet zo aangeleerd heb. Ik heb haar niet leren apporteren met zaklampen

- Tamara.
- Zeer actief
Had ik een reactie geschreven stopte m'n pc ermeeMARC_S schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat als je het apport leert door ze een begeerlijk voorwerp te laten halen je een hond krijgt die eigenlijk ipv een apport te doen een afwachten moet leren voordat hij het MAG halen. Dus je zegt dan tegen je hond, blijf!!!!! je gooit iets, en dan waarschuw je meestal nog een keer dat de hond moet blijven. Dan zeg je apport wat de hond opvat als "ik mag het eindelijk pakken" en daarna moet je je hond roepen om te zorgen dat jij zelf het apport krijgt. Dat is geen apport. De hond beloond zichzelf alleen al met het oppakken van het begeerlijke voorwerp en juist op dat punt moet er nog niet beloond worden. De beloning komt juist bij snel en goed brengen naar de baas. Honden die dat kunnen kunnen prima stokken halen of de bal. Maar dat is feitelijk gewoon een spelletje. Als je tegen zo'n hond zegt apport als je een halsband neerlegt zal de honden denkenTamara. schreef:Zou je dit iets uitgebreider kunnen uitleggen? Bij Fien maak ik juist gebruik van haar buitdrift om het apporteren aan te lerenMARC_S schreef: Apport moet zonder dat het te apporteren voorwerp de buitdrift opwekt. Zoals honden voor gehandicapten die pennen ed moeten pakken. Die pakken om het apport en niet omdat het voorwerp ze bevalt.![]()
Sorry Linda, dit wijkt af van jouw vraag maar ben wel nieuwsgierigen dan beslissen dat de halsband helemaal niet leuk is om op te halen :lol: Wat een stomme bal of stok denkt de hond dus zak er maar in
![]()
Als je bij pups eerst begint met bv een washandje, een sok of een plastic bakje, dan jubelt als ze dat oppakken en evt brengen en dat uitbouwen door steeds iets anders neer te leggen leren ze echt wat apport is. Apport is het voorwerp brengen en dan uitbundig beloond worden. Als ik dus tegen Eva zeg, apport! dan haalt ze op waar ik naar wijs. Dat kan een colablikje zijn of een hondenvetbed. Waar het om gaat is dat ze niet het voorwerp willen pakken en dat je ze dan pas gaat lokken maar dat ze weten dat het halen zelf apport is. Dat kan ik dus belonen met de bal. De bal zelf is hier totaal ongeschikt voor apport omdat de bal zelf al de beloning is zonder dat het apport is gemaakt

Nu even korte versie: om een te apporteren object interessant te maken maak ik gebruik van de buitdrift van Fien. Als ik in de aanleerfase zomaar iets weggooi is het niet leuk genoeg om het in de bek te pakken dus je moet dan iets om het sowieso aan te kunnen leren.
Er moet toch sowieso buitdrift zijn om ergens achteraan te gaan en het in de bek willen pakken