Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenprijzen --> Wat is nu normaal?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Pablo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua & Bull Terrier

Re: Hondenprijzen --> Wat is nu normaal?

Ongelezen bericht door Pablo »

*Ellen* schreef:Waar ik me rot aan erger is het idee dat een fokker niks zou mogen verdienen aan een nest.
Een nest fokken kost klauwen met geld en maanden tijd. Maar daar mag niks aan verdiend worden, want je fokt alleen om het ras te verbeteren, dat is het enige doel zogenaamd.
Ja dag. Goed fokken is een vak. En daar mag best voor betaald worden.
Als ik naar de bakker ga voor een brood van 1,60 euro ga ik toch ook niet lopen zeiken dat ik dat brood tegen kostprijs wil hebben.

Veel liever een fokker die alle tijd ervoor uittrekt dan iemand die denkt :
Oei, het moet wel een hobby blijven, ik mag er niks aan verdienen, anders ben ik fout bezig, en nu ga ik maar weer naar mijn werk, ik zie de pups vanavond wel weer, als het meezit.
Van mij mag een fokker die zijn werk goed doet best verdienen aan een nest. Zodat hij ook alle tijd aan dat nest kan besteden.

Dat vind ik dus ook.
Als je een auto koopt mag daar wel dik op verdiend worden, want een goede auto kost nu eenmaal geld, maar als we over levende wezens praten is dat ineens allemaal niet meer aan de orde
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Kun je een goede fokker zijn en commercieel tegelijkertijd?
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Een fokker mag van mij (ruim) uit zijn onkosten komen en er iets aan overhouden, maar sommige bedragen vind ik wel absurd.
Ik weet dat een nestje fokken veel geld kost, vooral als je je teefje maar één of hooguit twee nestjes laat krijgen. Je betaald wel voor alle onderzoeken e.d. en kan die kosten niet over 'meerdere nesten uitsmeren'.
Een fokker hoeft er van mij dus niet op toe te leggen en bij kleinschalige fokkers gebeurd dit naar verhouding eerder.
Op de een of andere manier zou ik gevoelsmatig meer geld over hebben bij een fokker die kleinschalig fokt dan een commerciële fokker of een fokker die 4 a 5 nestjes per teef laat krijgen.
Renske
Zeer actief

Frenk schreef:Kun je een goede fokker zijn en commercieel tegelijkertijd?
Ja, dat kan.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Renske schreef:Op de een of andere manier zou ik gevoelsmatig meer geld over hebben bij een fokker die kleinschalig fokt dan een commerciële fokker of een fokker die 4 a 5 nestjes per teef laat krijgen.
Wat versta jij onder kleinschalig?
En wat versta je onder commercieel?

Want kleinschalig en meerdere nesten per teef gaat prima samen volgens mij :denken:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Limanade »

Nuyvilaq schreef:

Ik ook....mja doe je eraan ? behalve er zelf niet aan meedoen :19:
geen idee..
maar dan vinden ze het raar dat er veel mensen een hondje kopen bij een broodfokker..
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

60 Engelse bulldogteven ? Wat verschrikkelijk.
Allemaal in hokken waarschijnlijk :jank:
Renske
Zeer actief

Marjoleine schreef: Wat versta jij onder kleinschalig?
En wat versta je onder commercieel?

Want kleinschalig en meerdere nesten per teef gaat prima samen volgens mij :denken:
Kleinschalig is voor mij max. 3 nestjes per teef. Waarvoor zou je meer gaan fokken? Welke toegevoegde waarde heeft het nog als je hondje al tussen de 10 en 15 nakomelingen heeft gekregen?
Commercieel, voor de centjes fokken.
*Ellen*

Célie, ik weet niet hoeveel je van het ras weet.
Ik kan je verzekeren dat 9 van de 10 Engelse Bulldogmoeders geen idee hebben hoe ze hun pups moeten laten drinken.
Of hun buikjes likken om de stoelgang te stimuleren.
Ze weten het gewoon niet. Dat instinct is verloren gegaan.
Als fokker moet je die rol overnemen, dus elke anderhalf uur de pups aanleggen, poepertjes wrijven, melk uit neusjes zuigen met je mond.
Je maakt mij niet wijs dat een fokker 60 fokteven heeft die het allemaal prima zelf kunnen.
De pups die het niet redden zonder hulp van de fokker gaan gewoon de vuilnisbak in. En geen haan die er naar kraait.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Renske schreef:Kleinschalig is voor mij max. 3 nestjes per teef. Waarvoor zou je meer gaan fokken? Welke toegevoegde waarde heeft het nog als je hondje al tussen de 10 en 15 nakomelingen heeft gekregen?
Ah.

En voor reuen mag dat wel?

Toegevoegde waarde heeft het als er uit elke combinatie dieren in de fokkerij komen.
Fok je voor de verkoop en meer niet, dan zal dat niet snel het geval zijn, want de ervaring (mijn ervaring) leert dat je mensen moet stimuleren en begeleiden voor die dingen.

Ik heb geen probleem met meerdere nesten uit een teef, mits die teef in prima conditie is en dat goed aan kan uiteraard.
Toegevoegde waarde ontbreekt alleen als er van geen van die nesten iets in de fokkerij komt.
Volgens mij, uiteraard.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Nanna schreef:
*Ellen* schreef: Als fokker moet je die rol overnemen, dus elke anderhalf uur de pups aanleggen, poepertjes wrijven, melk uit neusjes zuigen met je mond.
Je maakt mij niet wijs dat een fokker 60 fokteven heeft die het allemaal prima zelf kunnen.
De pups die het niet redden zonder hulp van de fokker gaan gewoon de vuilnisbak in. En geen haan die er naar kraait.
Is misschien voor dit ras meteen de beste fokmethode. Alleen laten overleven wat ook werkelijk uit zichzelf kán overleven. Misschien dat dan ooit weer een gezonde engelse bull opstaat. Wel met veel "typeverlies" :roll: maar tenminste wel eentje die waarschijnlijk een stuk gezonder is dan wat nu rondkruipt.

Ik geloof dat ik werkelijk eerder een leuke bulldogpup die uit zichzelf overleefd heeft bij een broodfokker koop dan eentje die met uitgezogen poepgat bij een topfokkert vandaan komt...
Ik kan niet anders dan het hierin met je eens zijn Nanna. Wat fok je in hemelsnaam als er zulke kunstgrepen bij nodig zijn? Een leuk karakter heeft wel een fatsoenlijk functionerend lichaam nodig om hond te kunnen zijn. Anders is het voor mij puur egoisme en heeft het niets met "de liefde voor het ras" te maken.
*Ellen*

Als moederhond geen interesse heeft haar pups te voeden, dan overleeft er niet één zonder hulp van de fokker.
Heeft niks te maken met sterke of zwakke pups.
Ze gaan dan gewoon allemaal dood.
*Ellen*

Laat ik het zo maar even zeggen : uit liefde voor het ras mag het ras van mij verwateren, gooi er maar een ander ras doorheen, liefst meer dan 1.
Maar het lijkt wel of er een muur om het ras staat.
Frenk
Zeer actief

*Ellen* schreef:Als moederhond geen interesse heeft haar pups te voeden, dan overleeft er niet één zonder hulp van de fokker.
Maar bij een commerciele fokker betekent dat dan waarschijnlijk dat die teef dus niet meer zal worden ingezet?
Afbeelding
Gos
Zeer actief

*Ellen* schreef:Als moederhond geen interesse heeft haar pups te voeden, dan overleeft er niet één zonder hulp van de fokker.
Klinkt hard maar ik meen het wel: dat zou voor mij toch wel het einde zijn. Als er zo weinig instint zou zitten in een ras, dan is het voor mij ook niet meer de moeite waard het in stand te houden. Dan ben je al een hele tijd veel te ver gegaan. En dan betwijfel ik ook of je dat nog terug zou kunnen krijgen.

En @Frenk: waarom zou een niet-commerciele fokker zo'n teef wel in moeten zetten?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gos schreef:
Klinkt hard maar ik meen het wel: dat zou voor mij toch wel het einde zijn. Als er zo weinig instint zou zitten in een ras, dan is het voor mij ook niet meer de moeite waard het in stand te houden. Dan ben je al een hele tijd veel te ver gegaan. En dan betwijfel ik ook of je dat nog terug zou kunnen krijgen.

En @Frenk: waarom zou een niet-commerciele fokker zo'n teef wel in moeten zetten?
Maar is wel of geen moederinstinct niet eerder per hond, dan per ras?
*Ellen*

Zoals ik al eerder schreef : we hebben drie intacte teven, maar geen haar op mijn hoofd die nog wil fokken met dit ras.
Frenk
Zeer actief

Gos schreef:En @Frenk: waarom zou een niet-commerciele fokker zo'n teef wel in moeten zetten?
Oh nee, dat was geen pleidooi.. :wink: Maar niet-commerciele fokkers besluiten blijkbaar om desondanks met zo'n teef te fokken en al die kunstgrepen uit te halen, terwijl een commerciele fokker dat (denk ik) niet snel zou doen, want dat is veel te veel gedoe ten opzichte van de verdienste. En ik ben dus met Nanna eens dat ik dan liever een "recht van de sterkste" hondje zou hebben van die commerciele fokker dan van een niet-commerciele fokker met zo'n hond zonder natuurlijk moederinstinct. :19:

Ik vroeg me hiervoor af of je en een goede fokker en een commerciele fokker kunt zijn (ik denk van wel). Maar wanneer ga je dan de grens over naar een broodfokker?
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Neeltje schreef: Maar is wel of geen moederinstinct niet eerder per hond, dan per ras?
Als het blijkbaar zo veelvuldig voorkomt binnen een ras, dan denk ik dat het inmiddels het individu wel overstijgt.
*Ellen*

@Neeltje : nee hoor het is bij Engelse Bulldoggen echt rasgebonden.
Het zit er gewoon niet meer in !
Onze Boe, de moeder dus van de nestjes wilde wel, maar ze wist totaal niet wat te doen.
Ze rekende helemaal op mij. Op haar zij leggen, pups aanploppen, buikjes wrijven.
Ze kon het echt niet.
Ze wilde wel hoor, ik ben een keer door de wekker heen geslapen en toen stond ze te piepen naast mijn bed, want de pups moesten drinken.
Laatst gewijzigd door *Ellen* op 22 jun 2009 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

Frenk schreef:
Gos schreef:En @Frenk: waarom zou een niet-commerciele fokker zo'n teef wel in moeten zetten?
Oh nee, dat was geen pleidooi.. :wink: Maar niet-commerciele fokkers besluiten blijkbaar om desondanks met zo'n teef te fokken en al die kunstgrepen uit te halen, terwijl een commerciele fokker dat (denk ik) niet snel zou doen, want dat is veel te veel gedoe ten opzichte van de verdienste. En ik ben dus met Nanna eens dat ik dan liever een "recht van de sterkste" hondje zou hebben van die commerciele fokker dan van een niet-commerciele fokker met zo'n hond zonder natuurlijk moederinstinct. :19:

Ik vroeg me hiervoor af of je en een goede fokker en een commerciele fokker kunt zijn (ik denk van wel). Maar wanneer ga je dan de grens over naar een broodfokker?
Maar wat versta je onder een commerciële fokker?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

*Ellen* schreef:Célie, ik weet niet hoeveel je van het ras weet.
Ik kan je verzekeren dat 9 van de 10 Engelse Bulldogmoeders geen idee hebben hoe ze hun pups moeten laten drinken.
Als fokker moet je die rol overnemen, dus elke anderhalf uur de pups aanleggen, poepertjes wrijven, melk uit neusjes zuigen met je mond.

ik heb jou dit al vaker zien schrijven. als dit zo is dan heeft de RV maar één taak: per direct verbieden om nog maar 1 nest geboren te laten worden.
Afbeelding
*Ellen*

Laat ik je daar nou helemaal gelijk in geven Massam.
Neeltje

*Ellen* schreef:@Neeltje : nee hoor het is bij Engelse Bulldoggen echt rasgebonden.
Het zit er gewoon niet meer in !
Onze Boe, de moeder dus van de nestjes wilde wel, maar ze wist totaal niet wat te doen.
Ze rekende helemaal op mij. Op haar zij leggen, pups aanploppen, buikjes wrijven.
Ze kon het echt niet.
Ze wilde wel hoor, ik ben een keer door de wekker heen geslapen en toen stond ze te piepen naast mijn bed, want de pups moesten drinken.
Dat is echt heel erg dan. Ik heb bij de Franse Bulldog wel gemerkt dat de een er meer mee begaan is, dan de ander, maar niet zo algeheel.

Bij de fokker van Tirsa ging zelfs het manvolk (de opa van Tirsa) flink meehelpen met buikjes wassen.
Gos
Zeer actief

Neeltje schreef: Dat is echt heel erg dan. Ik heb bij de Franse Bulldog wel gemerkt dat de een er meer mee begaan is, dan de ander, maar niet zo algeheel.

Bij de fokker van Tirsa ging zelfs het manvolk (de opa van Tirsa) flink meehelpen met buikjes wassen.
Maar dat "ermee begaan zijn" is misschien wel ergens het probleem. Daardoor blijft het mogelijk ermee door te fokken. Ik snap het wel, vanuit de emotie, maar of het wijs is?
Neeltje

Gos schreef:
Neeltje schreef: Dat is echt heel erg dan. Ik heb bij de Franse Bulldog wel gemerkt dat de een er meer mee begaan is, dan de ander, maar niet zo algeheel.

Maar dat "ermee begaan zijn" is misschien wel ergens het probleem. Daardoor blijft het mogelijk ermee door te fokken. Ik snap het wel, vanuit de emotie, maar of het wijs is?
Maar bij de Franse Bulldog weten de teven gewoon wat te doen hoor. Het zal net als bij ieder ander ras wel 'n keer voorkomen dat er een bij zit die het worst zal wezen, maar normaliter zijn het goede moedertjes.
bike
Zeer actief

Ongelezen bericht door bike »

De prijzen voor teckels liggen op dit moment zo tussen €550 en €1100. Het ligt eraan wel formaat (kaninchen, dwerg, standaard) en haartype(langhaar, korthaar, ruwhaar) je wilt. Wij hebben 9 1/2 jr. geleden voor Rico fl. 1000 betaald en voor Dribbel vorig jaar €700, beide geboren als kaninchen en die zijn duurder.
Afbeelding

Gr.Bianca, Rico en Dribbel
Frenk
Zeer actief

Neeltje schreef:Maar wat versta je onder een commerciële fokker?
Dat je fokt om er ook aan te verdienen. Dus niet 1 nestje per jaar uit liefhebberij of puur om een ras te 'verbeteren'. Als je nou alles perfect regelt voor je honden en ze komen niks te kort, maar je fokt wel, weet ik veel, tig nesten per jaar. En de pups leveren je ruimschoots meer op dan de kostprijs, dan ben je denk ik een commerciele fokker, toch? Maar dan ben je geen 'broodfokker', althans niet met de betekenis die er hier aan hangt toch?
Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

Zoek stok! schreef: Uiteindelijk draait het om vertrouwen en niet om het tekenen van een contract, want ik neem aan dat je weet dat allerlei voorwaarden in zo'n contract niet houden voor een rechter?
Lol ik zou het niet in mijn hoofd halen een contract op te stellen en te laten tekenen :) het is idd een kwestie van zorgvuldig uitzoeken van asp kopers en maar hopen dat zij net zo begaan zijn met mijn doel als dat ik zelf ben. Ik leg asp kopers heel goed uit wat de rede is dat ik het nest gefokt heb en wat mijn doel is.. Ik denk dat Cindy hier meer over weet.
Si vis pacem, para bellum
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

*Ellen* schreef:Célie, ik weet niet hoeveel je van het ras weet.
Maar er zullen toch binnen de rasvereniging toch wel mensen zijn die dit tegen de borst stuit?
En sowieso ook fokkers die dit niet willen.
Het gaat toch om de honden want als het op deze manier moet vind ik het niet echt hondenliefde meer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”