Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te veel trainen/commando's geven

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Re: Te veel trainen/commando's geven

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef: Ik heb les gehad op een school waar je alles tegelijk moest doen. Ik zie me daar nog maracheren over het veld met Bram: links, rechtsomkeerd, halt. En dan heel lang wachten omdat je per hond terug plaats ging doen en apporteren. Ik verveelde me en Bram al helemaal.
Op zo'n cursus komt het inderdaad ook veel meer aan op wat je zelf doet met je pup terwijl niemand aandacht voor je heeft. Met Moos verveelde ik me dan ook stierlijk, en Moos ook, en ik denk dat dat bij iedereen met een eerste pup zo gaat dan helaas...
Vera verveelde zich dan dus ook weleens, maar dan ging ik zelf met haar dingetjes doen, en dan was het dus wel weer oke.
Nu deed ik die cursus ook meer om eventjes apart met de pup echt weg van huis en bezig te zijn, dan om serieus 'van alles te leren'. Dus dat scheelde wat mij betreft in ieder geval.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik heb dat dus wel gehad bij een trainer. aangelijnd volgen, 1x om beurten zigzaggend volgen en 1x hierkomen, volgens mij deden we dat in 1 uur tijd. Noah was echt een hond van dan bedenk ik zelf wel wat, meestal andere honden spelen :ugh: Sta ik daar mijn best te doen om mijn hond te trainen, maar dat was toen erg moeilijk. Ook deed ik zelf steeds oefeningetjes tussendoor, dat heb ik altijd gedaan. Dit omdat ik een herder heb en die kunnen soms prachtig zingen :sst: :mrgreen: Nu met een andere trainer, gaat het onwijs goed. We doen daar echt ontzettend veel in een uur, allemaal afwisselende dingen. De meest idiote dingen moeten we soms doen (omarmd met een medecursist lopen dansen en de honden netjes volgen :lol: ). Het werkt wel, omdat je dan echt allemaal andere dingen doet. Bijna alle honden doen het ook geweldig, van de bichon frise tot aan de bordeaux dog. Ze hebben er allemaal zin in :ok:
Perry en Noah

Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

duitse herder schreef:
Frenk schreef: Rukken aan de riem werkt sowieso niet, volgens mij :wink: Maar er zit toch een hele wereld tussen "volgen" en normaal meelopen? Mijn hond hoefde als pup uiteraard niet strak te volgen, welke pup wel :19:, maar hij mocht ook niet trekken. :denken:
Ik snap niet dat jij zo in die uitersten vast zit :wink:
Hoe heb je dat er dan uit getraind? Ik zie soms mensen dan stil staan, terug lopen, vliegles geven.
Vliegles geven? :denken:
Als hij trekt (en dat gebeurt nog steeds wel eens hoor, als hij iets ziet waar hij graag heen wil), dan sta ik stil of ik ga links/rechtsaf. Als hij dan kijkt van "wat doe jij nou :denken:" (en dan dus stopt met trekken), dan zeg ik iets als "niet trekken" en "dat is braaf" of iets dergelijks. Of jubelend achteruit rennen als hij omkijkt. En natuurlijk belonen als hij zonder trekken meeloopt. En dat soort dingen doe ik sinds hij bij ons is.
Nu is het zo dat als hij voorin de riem gaat lopen dat een "niet trekken" vrijwel altijd genoeg is om hem binnen het bereik van de riem te laten lopen. Zowel bij de flex als bij de gewone. Dat hoeft dus niet perse naast mij te zijn (aan de flex bijvoorbeeld), maar ik wil geen druk op mijn arm. Maar ik moet wel zeggen dat hij ook geen enorme 'trekker' was. Als hij daar veel erger in was geweest, dan had ik het ongetwijfeld ook weer anders aan moeten pakken.
Wij gaan nooit volgend over straat, behalve bij het oefenen. Aan de flex loopt hij meestal te snuffelen en heeft hij meer vrijheid. Maar ook dan ga ik niet maar ongelimiteerd bij elk plasje staan wachten :N:, maar wandel rustigjes door. En hij weet nu ook wanneer het einde van de riem nadert. Ik zeg nog wel eens iets als "loop je mee" ofzo, maar dat hoeft niet eens perse. En het gebeurt ook wel eens dat hij perse wel wil blijven snuffen, terwijl ik het echt genoeg vind. Als ik dan het meeloop sein heb gegeven en hij loopt niet mee, dan gaat de flex korter. Ik maak er verder geen toestand van, maar het komt er op neer dat als hij op mij let en meeloopt dat 'ie meer vrijheid heeft dan als hij gaat drammen en dralen. :F: Of het een geijkte manier is weet ik niet, maar hier werkt dat :mrgreen:
Aan de gewone riem moet er doorgelopen worden. Hij loopt dan dus naast me mee, maar niet met z'n kop omhoog en ik vind dat dus ook geen 'volgen' :denken: :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik vind juist dat op heel veel hondenscholen de puppen geen pup mogen zijn in de puppy cursus.
Er móét zo ontzettend veel en er wordt ook zo ontzettend veel al gevraagd van de hondjes.
Ik ben daar indertijd (niet met mijn huidige honden en misschien is het allemaal wel wat veranderd inmiddels) echt helemaal op afgeknapt.

Wat ik aan de andere kant wel weet is dat Jantje, als ik daar niet zoveel mee geclickerd had als pup (en hem dus ook het nodige al heel jong leerde) nooit zoveel pup had kunnen zijn als hij nu is geweest.
Hij had zich waarschijnlijk dood verveeld en was even waarschijnlijk rottigheid gaan uithalen omdat ie toch met zn energie ergens naartoe moest.
Dan zou ik dat weer hebben moeten verbieden en had hij in plaats van al die positieve aandacht een heleboel negatieve aandacht gekregen.
OK, negatief is ook aandacht, maar toch niet zo dat je daaruit een goede band met je hond haalt en dat gebeurt bij positieve aandacht wel.
Jan zn puppentijd was voor hem en voor mij gewoon een groot feest, niet ondanks maar dankzij het leren.

edit:
ik ben me er heel goed van bewust dat dat niet voor alle honden zo zal werken, maar als je een leergierig hondje hebt is er in mijn ogen niks op tegen daar op 'zijn' niveau mee aan de slag te gaan.
Als Jan het niet leuk gevonden had had ik wel wat anders bedacht om hem bezig te houden
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:Ik vind juist dat op heel veel hondenscholen de puppen geen pup mogen zijn in de puppy cursus.
Er móét zo ontzettend veel en er wordt ook zo ontzettend veel al gevraagd van de hondjes.
Ik ben daar indertijd (niet met mijn huidige honden en misschien is het allemaal wel wat veranderd inmiddels) echt helemaal op afgeknapt.
Er is veel veranderd en toch ook weer niet :wink:
Het is heel erg afhankelijk van de hondenschool waar je traint.
Wat ik aan de andere kant wel weet is dat Jantje, als ik daar niet zoveel mee geclickerd had als pup (en hem dus ook het nodige al heel jong leerde) nooit zoveel pup had kunnen zijn als hij nu is geweest.
Hij had zich waarschijnlijk dood verveeld en was even waarschijnlijk rottigheid gaan uithalen omdat ie toch met zn energie ergens naartoe moest.
Dan zou ik dat weer hebben moeten verbieden en had hij in plaats van al die positieve aandacht een heleboel negatieve aandacht gekregen.
OK, negatief is ook aandacht, maar toch niet zo dat je daaruit een goede band met je hond haalt en dat gebeurt bij positieve aandacht wel.
Jan zn puppentijd was voor hem en voor mij gewoon een groot feest, niet ondanks maar dankzij het leren.
Jij wist dat hij het nodig had en aan kon en er zelfs misschien behoefte aan had.
Ik ben het helemaal met je eens dat positieve aandacht veel beter werkt voor een goede verstandhouding met je hond.
Een ander die je bezig zag heeft misschien wel gedacht dat het zielig was dat jouw pup zo veel moest :wink:
edit:
ik ben me er heel goed van bewust dat dat niet voor alle honden zo zal werken, maar als je een leergierig hondje hebt is er in mijn ogen niks op tegen daar op 'zijn' niveau mee aan de slag te gaan.
Als Jan het niet leuk gevonden had had ik wel wat anders bedacht om hem bezig te houden
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef:Een ander die je bezig zag heeft misschien wel gedacht dat het zielig was dat jouw pup zo veel moest :wink:
haha dat zal best wel gebeurd zijn, alhoewel ik het meeste gewoon thuis deed.
Buiten de deur was meer voor het leren kennen van de wijde wereld, maar dat deden we ook samen en soms ook met behulp van de clicker.

Ze hebben me wel voor gek verklaard als ik met m'n pup tussen mn benen op het gras of op de stoep zat om naar het verkeer te kijken, maar hij vond verkeer eng en wende er heel gauw aan op deze manier.
Ik ben niet zo van het dwingen als het ook op een andere manier kan.
Hij mocht van mij ook niet spelen met onbekende honden, ik had er nog drie thuis en verder ging ie mee naar de club, dus honden zag ie genoeg en ik wist welke honden betrouwbaar waren en welke niet.
Dus ik was toch al vreemd in de ogen van de meeste hondenbezitters die ik zo in de buurt tegen kwam :wink:

Ik oefende, toen ie wat ouder was maar overduidelijk nog steeds erg jong soms wel dingetjes met hem op het speelveldje achter ons huis.Dat werd nauwelijks gebruikt en was best groot.
Dr hebben best vaak mensen staan kijken maar dat waren vaak herder liefhebbers en die hadden dan een grote glimlach op hun gezicht vanwege Jan zn enthousiasme.

Ach, iedereen doet dingen op zn eigen manier denk ik en daar is niks mis mee, zolang het past bij de pup of de hond in kwestie.
Het is ook moeilijker als het je eerste hondje is, dan lees/hoor je hier dit en daar weer dat en weet nog niet dat de waarheid gewoon ergens in het midden ligt.
Andere mensen maken je dan ook vaak gek met hun 'oh kan ie dat nog niet eens, nou die van mij kan al.......' vul dat zelf maar in.
Net als met kinderen, die moeten ook het liefst met 4 maanden al kruipen, met 9 maanden lopen en met 10 maanden zindelijk zijn en als die van jou daar wat langer over doen ben jij een slechte moeder of je hebt een dom kind... :roll:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Vanaf het begin "volgen" mijn honden me bijna altijd :pffff: En heb ze dit niet eens hoeven leren.
Alleen tja op de training krijg je dan weer te horen dat ze "naast je moeten lopen met volgen.
Volgens mij snappen die mensen het zelf niet zo goed hoor als ik tegen jouw zeg volg me even loop je toch ook achter me aan en niet naast me :Q: :W:

(alle gekheid op een stokkie dit is even geintje tussen door he.)
ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:
ranetje schreef:Een ander die je bezig zag heeft misschien wel gedacht dat het zielig was dat jouw pup zo veel moest :wink:
haha dat zal best wel gebeurd zijn, alhoewel ik het meeste gewoon thuis deed.
Buiten de deur was meer voor het leren kennen van de wijde wereld, maar dat deden we ook samen en soms ook met behulp van de clicker.

Ze hebben me wel voor gek verklaard als ik met m'n pup tussen mn benen op het gras of op de stoep zat om naar het verkeer te kijken, maar hij vond verkeer eng en wende er heel gauw aan op deze manier.
Ik ben niet zo van het dwingen als het ook op een andere manier kan.
Hij mocht van mij ook niet spelen met onbekende honden, ik had er nog drie thuis en verder ging ie mee naar de club, dus honden zag ie genoeg en ik wist welke honden betrouwbaar waren en welke niet.
Dus ik was toch al vreemd in de ogen van de meeste hondenbezitters die ik zo in de buurt tegen kwam :wink:

Ik oefende, toen ie wat ouder was maar overduidelijk nog steeds erg jong soms wel dingetjes met hem op het speelveldje achter ons huis.Dat werd nauwelijks gebruikt en was best groot.
Dr hebben best vaak mensen staan kijken maar dat waren vaak herder liefhebbers en die hadden dan een grote glimlach op hun gezicht vanwege Jan zn enthousiasme.

Ach, iedereen doet dingen op zn eigen manier denk ik en daar is niks mis mee, zolang het past bij de pup of de hond in kwestie.
Het is ook moeilijker als het je eerste hondje is, dan lees/hoor je hier dit en daar weer dat en weet nog niet dat de waarheid gewoon ergens in het midden ligt.
Andere mensen maken je dan ook vaak gek met hun 'oh kan ie dat nog niet eens, nou die van mij kan al.......' vul dat zelf maar in.
Net als met kinderen, die moeten ook het liefst met 4 maanden al kruipen, met 9 maanden lopen en met 10 maanden zindelijk zijn en als die van jou daar wat langer over doen ben jij een slechte moeder of je hebt een dom kind... :roll:
Je bent met een heleboel dingetjes net zo bezig als ik met een pup :ok:
Ik ben ook een raar mens, want ik leer Ita (probeer dat tenminste) om aangelijnde honden met rust te laten.
Soms wordt je daarbij wel een beetje gedwarsboomd ("van mij mag het best hoorrrrr kom maarrr puppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiie") *zucht*

Of iemand die zijn op straat loslopende hond snel meeneemt en tegen een ander zegt: "van die mevrouw mag de pup niet met een andere hond spelen, erg hé"
Omdat ik het vervelend vind dat in een aanlijngebied loslopende honden naar mijn twee aangelijnde honden komen.(Ik zit dan met de riemen in de knoop,).
Ik ben dus ook lichtelijk gestoord :piew: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef: Je bent met een heleboel dingetjes net zo bezig als ik met een pup :ok:
Ik ben ook een raar mens, want ik leer Ita (probeer dat tenminste) om aangelijnde honden met rust te laten.
Soms wordt je daarbij wel een beetje gedwarsboomd ("van mij mag het best hoorrrrr kom maarrr puppiiiiiiiiiiiiiiiiiiiie") *zucht*

Of iemand die zijn op straat loslopende hond snel meeneemt en tegen een ander zegt: "van die mevrouw mag de pup niet met een andere hond spelen, erg hé"
Omdat ik het vervelend vind dat in een aanlijngebied loslopende honden naar mijn twee aangelijnde honden komen.(Ik zit dan met de riemen in de knoop,).
Ik ben dus ook lichtelijk gestoord :piew: :mrgreen:
Oh dat eerste is super irritant, maar dat kon ik wel voorkomen door te zeggen 'maar van mij niet' en door te lopen - na de persoon in kwestie een van mijn niet mis te verstane boze blikken toe te werpen :wink:

Met dat tweede was ik gauw klaar, ik geef zulke mensen altijd gelijk en dat werkt super. Ze gaan er nl vaak al van uit dat jij het erg vindt als ze zoiets zeggen en als je het dan met ze eens bent staan ze zelf met een mond vol tanden.
Tegen de tijd dat ze weer reageren ben ik al een heel eind verder :F:

En gestoord????
Mij bevalt het prima :cheer: het zijn de anderen die er moeite mee hebben.....jammer dan.... voor hen natuurlijk :engel:
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:En gestoord????
Mij bevalt het prima :cheer: het zijn de anderen die er moeite mee hebben.....jammer dan.... voor hen natuurlijk :engel:
Uiteraard :ok: :mrgreen:
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Fax is bijna 10 maanden en staat wedstrijdklaar (IPO). Juist jammer dat hij nog een half jaar moet wachten nu :N:
(springen doet hij uiteraard nog niet)

ben onlangs weer begonnen met trainen, hij heeft er 2 maanden uitgelegen omdat hij zo fel puberde, dat er geen land mee te bezeilen was. trainen vond ik dan ook overbodig, gezien hij dan toch maar enkel de irritante klojo zou uithangen :roll:

Het heeft hem trouwens erg deugd gedaan, al zijn oefeningen kent hij nog en voert ze veel bedeesder uit :ok:
In zijn bijtwerk zit hij al op de harde mouw :ok:

En ondanks dat hij klaar staat, heb ik nog niets van hem geëisd (hem enkel de juiste richting aanwijzen, de rest zoekt hij nl. zelf uit).
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”