Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

speuren vandaag

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

speuren vandaag

Ongelezen bericht door blondie »

zo hehe heb heerlijk gespeurd vandaag samen met de honden.. eindelijk..
Met Bluf kon ik het op speurgebied niet zo vinden.. af en toe stond het huilen me naderbij dan het lachen.. dat ze haar neus kan gebruiken weet ik.. maar met speuren af en toe kon ik haar de nek wel omdraaien.. eigenwijze drol :mep:
Toen ik met de sport aanving met Finn leerde ik meer en meer hoe belangrijk baas hond verhouding is met name met speuren.. het is heel zelfstandig wat je van de hond vraagt.. en ze moeten het voor je (willen) doen..
Dat was mijn inzicht op termijn.. je kunt wel gaan dwingen met speuren.. maar wat krijg je dan.. honden die gedrukt gaan speuren.. of honden die gewoon gaan " liegen " echt waar meegemaakt met Finn :tongue: hij bleef stug volhouden een spoor te volgen terwijl dat helemaal het spoor niet was :lol: niet door mij uitgelopen toen overigens dus don't blame me... maar het is een punt van aandacht.. dat een hond dus net doet alsof.. :hmmm:
Vandaag had hij echt een pokkeveld... zeer laag gemaaid stoppeltjes gras... ergens had ik een hoek gemaakt naar rechts.. en toen na een vijftal passen weer naar links in de lengte maar op gemaaid hoog gras wat er nog lag.. en ik rook het zelf ook dus laat staan wat voor geuren hij moest onderscheiden..
hij pakte die hoek dus ook niet.. en ik liet hem gaan .. en net als twee jaar geleden liep hij stoicijns door.. ik heb ook niet ingehouden ondanks dat ik wist waar de bocht was.. :pffff:
hij bleef stug met de neus aan de grond.. tot ik wat zei... tsja finn... dat is het niet he... die kop van hem :engel: misschien wel blij dat ik niet boos werd..hij komt terug zijn spoor volgend.. en verdomd bij de juiste hoek pakt hij het weer op.. goed zo knul... je kan het best allemaal :D dus netjes weer dat pas gemaaide droge gras volgend.. met af en toe een voerbeloning... op een bepaald moment weer een hoek naar rechts.. het hoge gras in.. en met bloemen en de stuifmeel stoof ervanaf.. meneer speurde dat strek als een stofzuiger... en ook goed voorwerp verwezen.. nu is achteraf gezien. even gechecked als leek.. het hoge gras makkelijker om spoor te volgen omdat mijn lucht op meerdere plekken zit.. hoog gras.. dus veel plekken die ik aangeraakt heb... maar de kleinste voorwerpen verwees hij ook keurig.. trots op Finn
Bluf daar ben ik nog mee in conclaaf over het speuren :klaar: ze staat klaar om aan de slag te gaan.. vol enthousiastme maar dan kan ze ineens bedenken dat ze het boven het maaiveld interessanter vind... ..dat als ik wat zeg.. dat ze dan maar gaat liggen.... :oeps: af en toe .. vuile bitch :tongue: vorige week bij de aanzet... gaat een paar passen goed.. en inene was ze klaar... :19: dikke vinger kon ik krijgen... tweede strek gevonden... ( was echt hoog gras en spoor was niet te zien.. maar madam pakte het inene weer op en ging als een stofzuiger....) daarna nog een recht strek uitgelopen en dat werd perfekt uitgewerkt...
vandaag.. echt korter dan kort.. met harde stoppels van dik riet...
heb spoor geschuifeld.. dus niet met normale passen maar sloffend gelopen..
en de aanzet diep ingelopen..oh en normaliter heb ik rubber laarzen.. maar oa na lezen weer in tomas, afwisseling van schoeisel.. had ik mijn sportschoenen aan..
Bluf bij aankomst nam de geur op (zweetkakken he... :lol: ) en ik zette haar door... oh wat een genot om haar zo te zien speuren.. neus aan de grond en gaan :balon: voor het eerst op de volle lengte gelopen ook... keurig verwijzen en de hoek netjes gepakt (had een U uitgelopen)
Ik ben gewoon trots en blij, vind speuren echt belangrijk.. je weet dat ze de neus kunnen gebruiken.. maar het willen doen voor de baas en er samen lol aan beleven dat is waar ik naar streef...
Van Finn weet ik dat hij het leuk vind en hij het ook supergoed kan.. maar ik ben net te onervaren soms om in te schatten wanneer hij wat steun nodig heeft.. maar hij speurt weer met plezier en dat doet mij al goed :o
En met Bluf ben ik blij dat ze vandaag ondanks moeilijk veld heeft laten zien dat ze het kan en ook wil doen.. zo.. dat wilde ik even kwijt :cool2:
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Re: speuren vandaag

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

:ok:

Als ze zo lekker bezig zijn is het gewoon kicken om er achter te lopen
blondie
Zeer actief

idd en ik geef niet graag op.. al kunnen anderen soms anders denken, ik geloof meer in waar een wil is is een weg `cuts both ways`

ja het is heerlijk om ze te zien speuren met plezier en met doorzettingsvermogen en vertrouwen...
ik heb dan ook van beiden genoten... zeker op het eind van het spoor en ook tijdens besef ik me... :tongue: de blik van beide honden bij het verwijzen van een voorwerp.. al dan niet met voer erin, daar kan ik echt van genieten.. finn had dat al naar mij toe.. die blik van hier is het ! Goed he van mij... en bluf liet het ook zien vandaag ... die blik omhoog het recht in je ogen kijken met en twinkel erin en een kwispel van de staart..
dan heb ik zoiets van ja... ze vinden het leuk om met me te werken.. los van de vrijheid die ze bij me hebben genieten ze ook van het werken...
Ik genoot en geniet van finn als hij speurt omdat hij dan ook echt geniet en er voor gaat... terwijl hij eens weigerde bij een speurpaal weg te gaan... dan kan ik genieten ja... dat zijn plezier erin terug is
en bij bluf.. die naar ik aanhoor altijd goed speurde en dat ik er echt wel moeite mee had.. dan geniet ik dus ook dat ze het ineens zo goed oppakt op een verrekte moeilijk terrein
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Je mag er blij mee zijn :ok:
Goed kunnen speuren bij de ene baas (als dat juist begrepen is :wink: ) wil niet zeggen dat ze het dan ook meteen goed doen als er een ander achter ze staat.
Dat geldt voor jachthonden en ik neem aan dat dat voor herders niet anders is?
Het doel moet toch samen bereikt worden? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

week later...
het lijkt alsof het kwartje is gevallen.. en ik ben er niet een van bravoure maken..maar ben gewoon blij als je resultaat ziet... :D
En dat er uit vrije wil gegaan wordt met plezier.. en ze had een verrekte lastig stukkie weer.. andere speurvelden dan vorige keer.. gemaaide gras lag op het veld.. ze moest door distels.. haar hoek nam ze echt gelikt..
eerste voorwerp verwijzen haperde ze.. ze ging niet af maar verwees wel.. dit was weer nieuw.. maar goed twee en drie verweees ze weer keurig-
Petje af voor madam.. nu vasthouden deze lijn.. lijkt erop dat ze van moeilijke uitdagingen houd en dan wel de neus erin zet en doorzet :mrgreen:

En bovenal toch wel dat koppie naar mij toe.. bij verwijzen of bij einde van spoor... dat is wat ik zelf het belangrijkst vind.. een blik naar mij.. zo van dat heb ik goed gedaan he :E:
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Leuk om te lezen!
Wil zelf ook speuren met Boomer.. :engel:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Fijn Blondie :ok:
Weer een stapje verder in de samenwerking.
Zo'n blik op het einde is inderdaad onbetaalbaar :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”