Met Bluf kon ik het op speurgebied niet zo vinden.. af en toe stond het huilen me naderbij dan het lachen.. dat ze haar neus kan gebruiken weet ik.. maar met speuren af en toe kon ik haar de nek wel omdraaien.. eigenwijze drol

Toen ik met de sport aanving met Finn leerde ik meer en meer hoe belangrijk baas hond verhouding is met name met speuren.. het is heel zelfstandig wat je van de hond vraagt.. en ze moeten het voor je (willen) doen..
Dat was mijn inzicht op termijn.. je kunt wel gaan dwingen met speuren.. maar wat krijg je dan.. honden die gedrukt gaan speuren.. of honden die gewoon gaan " liegen " echt waar meegemaakt met Finn

Vandaag had hij echt een pokkeveld... zeer laag gemaaid stoppeltjes gras... ergens had ik een hoek gemaakt naar rechts.. en toen na een vijftal passen weer naar links in de lengte maar op gemaaid hoog gras wat er nog lag.. en ik rook het zelf ook dus laat staan wat voor geuren hij moest onderscheiden..
hij pakte die hoek dus ook niet.. en ik liet hem gaan .. en net als twee jaar geleden liep hij stoicijns door.. ik heb ook niet ingehouden ondanks dat ik wist waar de bocht was..

hij bleef stug met de neus aan de grond.. tot ik wat zei... tsja finn... dat is het niet he... die kop van hem

Bluf daar ben ik nog mee in conclaaf over het speuren

vandaag.. echt korter dan kort.. met harde stoppels van dik riet...
heb spoor geschuifeld.. dus niet met normale passen maar sloffend gelopen..
en de aanzet diep ingelopen..oh en normaliter heb ik rubber laarzen.. maar oa na lezen weer in tomas, afwisseling van schoeisel.. had ik mijn sportschoenen aan..
Bluf bij aankomst nam de geur op (zweetkakken he... :lol: ) en ik zette haar door... oh wat een genot om haar zo te zien speuren.. neus aan de grond en gaan

Ik ben gewoon trots en blij, vind speuren echt belangrijk.. je weet dat ze de neus kunnen gebruiken.. maar het willen doen voor de baas en er samen lol aan beleven dat is waar ik naar streef...
Van Finn weet ik dat hij het leuk vind en hij het ook supergoed kan.. maar ik ben net te onervaren soms om in te schatten wanneer hij wat steun nodig heeft.. maar hij speurt weer met plezier en dat doet mij al goed

En met Bluf ben ik blij dat ze vandaag ondanks moeilijk veld heeft laten zien dat ze het kan en ook wil doen.. zo.. dat wilde ik even kwijt