Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

omschakelen speuren....

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

omschakelen speuren....

Ongelezen bericht door frank1985 »

totaal zinloos deze vraag, :wink:
had het er vanmorgen met een collega over.

stel je zou een hond willen trainen om te gaan speuren naar 1 bepaald iets. maar dan niet menselijke lucht maar bijv, tabak,alchohol,truffels,narotica enz enz...

wat zou dan het snelste en beste resultaat hebben:

een '' nieuwe '' pup hiervoor nemen die dus helemaal groen is en waarmee je vanaf jongs af aan kunt gaan trainen

of

een al op menselijke lucht zoekende hond, hiermee bedoel ik een PH1/2, IPO 1,2,3 een KNPV basis of evt een reddingshond gebruiken, en deze om trainen naar een van de bovengenoemde dingen....

We dachten aan de ene kant dat een al oudere ervaring rijke hond het mischien sneller begrijp , maar aan de andere kant is het natuurlijk totaal iets nieuws en moet je het opnieuw aanleren lijkt mij en ook een ander comm er aan verbinden...
dus mischien is een pup dan weer makkeliker te trainen.........

wat zouden jullie doen ?
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: omschakelen speuren....

Ongelezen bericht door blondie »

pff ik ben een leek erin maar nutteloze vraag vind ik het niet...
Denk wel dat je met een ervaren speurhond een ander commando moet gaan geven om een specifieke lucht op te sporen..

Zelf toen ik nog niet met IPO bezig was heb ik willekeurig finn laten speuren als spelletje.. dus niet een spoor laten volgen maar tijdens het wandelen liet ik her en der van alles vallen... een batterij.. een fietssleutel.. mijn huissleutels, een sok.. alles wat van mij was op een veld waar ook andere dingen lagen.. zoals blikjes.. servetjes en ga zo maar door.
op een bepaald moment gaf ik een zoek commando en ging hij niet een spoor volgend zoals hij gewend was-is in de ipo..maar hij ging willekeurig zoeken en verwees zelfs het kleinste voorwerp waar mijn lucht aan zat..

Voor mij dus als leek een teken dat honden die goed kunnen zoeken en goed hun neus weten te gebruiken wel als volwassen en ervaren hond andere dingen geleerd kunnen worden :wink:

Zet ik hem op een spoor aan dan speurt hij.. maar willekeurig zoeken kan hij ook.. en ik denk ook dat je hem dus goed aan kan leren een bepaalde geur aan te geven..

Een hond die het leuk vind zijn neus te gebruiken en bezig wil zijn voor de baas, die kun je best `omscholen`daar hoef je geen nieuwe pup voor te nemen..
magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Met mijn mechel heb ik ph1 getraind en nu train ik het KNPV basiscertificaat. Ik weet van mijn Mechel die in augustus 5 word, dat ik hem best om kan zetten van menselijke lucht naar een andere lucht. Zodra ik dat met hem zou doen, en de voor hem passende methode vind dan zal hij het zo door hebben en het spelletje begrijpen.

Een pup kan je dat meteen van jongs af aan aanleren, dus denk dat er niet echt veel verschil in zal zitten, misschien alleen aan de manier waarop je het gaat aanleren.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ben wel benieuwd naar meer reacties en inzichten in deze vraag cq opmerking.. :wink:
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik heb helemaal geen 'werk'hond, maar Boomer kan zowel een spoor volgen, als 'willekeurig' zoeken naar wat ik wil.
Dus denk niet dat je daarvoor een pup zou hoeven nemen..
frank1985
Zeer actief

blondie schreef:Ben wel benieuwd naar meer reacties en inzichten in deze vraag cq opmerking.. :wink:

ik ook, :wink:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey kan zowel mensen zoeken (reddingshondenwerk gaat ze echt op mensengeur af), als ook op haar speeltjes als ik die weer eens in de struiken laat belanden...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
frank1985
Zeer actief

Jacksel schreef:Jamey kan zowel mensen zoeken (reddingshondenwerk gaat ze echt op mensengeur af), als ook op haar speeltjes als ik die weer eens in de struiken laat belanden...
ja dat snap ik dat kan mijn diensthond ook. maar dat bedoel ik niet.
ik bedoel: jou hond kan zoeken op mensengeur ( reddingswerk ) maar stel je zou haat nu naar bijv ehm tabak of explosieven willen laten zoeken. dan moet je het dus opnieuw aanleren. en gaat dat sneller met een hond die al kan zoeken naar mensenlucht of een nieuwe groene pup
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

frank1985 schreef:
Jacksel schreef:Jamey kan zowel mensen zoeken (reddingshondenwerk gaat ze echt op mensengeur af), als ook op haar speeltjes als ik die weer eens in de struiken laat belanden...
ik bedoel: jou hond kan zoeken op mensengeur ( reddingswerk ) maar stel je zou haat nu naar bijv ehm tabak of explosieven willen laten zoeken. dan moet je het dus opnieuw aanleren. en gaat dat sneller met een hond die al kan zoeken naar mensenlucht of een nieuwe groene pup
Dan leert ze dus gewoon nog iets aan naast mensen en haar speeltje :wink:

Ik denk dat ik dat vrij vlot aangeleerd heb, gewoon op dezelfde manier als het reddingshondenwerk... Perfectioneren zodat ze inzetbaar wordt is natuurlijk anders, maar ik denk dat ik haar vrij vlot op een andere geur kan laten zoeken...
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Jacksel schreef:
frank1985 schreef:

Ik denk dat ik dat vrij vlot aangeleerd heb, gewoon op dezelfde manier als het reddingshondenwerk... Perfectioneren zodat ze inzetbaar wordt is natuurlijk anders, maar ik denk dat ik haar vrij vlot op een andere geur kan laten zoeken...

ok maar heeft het dan nog voordelen dat je hond al naar iets anders kan speuren ?
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

frank1985 schreef:
Jacksel schreef:
frank1985 schreef:ja dat snap ik dat kan mijn diensthond ook. maar dat bedoel ik niet.

ok maar heeft het dan nog voordelen dat je hond al naar iets anders kan speuren ?
Ik denk het wel... Ze kent het principe van zoeken en verwijzen al, alleen moet ze leren dat dat (ook) opgaat voor die nieuwe geur... Ik vraag me alleen af hoe groot de betrouwbaarheid gaat zijn. Zeg als ik Jamey ook nog zou opleiden tot drugshond ( :F: ) of ze dan niet zowel op zittende en liggende mensen gaat verwijzen, als op drugs, zeg maar... Zelfs als je het op verschillende commando's zet... Daar gaat wel extra tijd inzitten om dan die differentiatie goed te krijgen, als het al lukt. En daar verlies je de tijdwinst die je hebt met het al snappen van het principe zoeken en verwijzen denk ik...
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Jacksel schreef: Ik denk het wel... Ze kent het principe van zoeken en verwijzen al, alleen moet ze leren dat dat (ook) opgaat voor die nieuwe geur... Ik vraag me alleen af hoe groot de betrouwbaarheid gaat zijn. Zeg als ik Jamey ook nog zou opleiden tot drugshond ( :F: ) of ze dan niet zowel op zittende en liggende mensen gaat verwijzen, als op drugs, zeg maar... Zelfs als je het op verschillende commando's zet... Daar gaat wel extra tijd inzitten om dan die differentiatie goed te krijgen, als het al lukt. En daar verlies je de tijdwinst die je hebt met het al snappen van het principe zoeken en verwijzen denk ik...
dat is precies wat ik bedoelde: zou het niet verwarrend zijn voor haar ?( in jou geval met het verwijzen ) zul je het ooit betrouwbaar krijgen ? en idd de tijdswinst verlies je al...
dus dan beter toch een nieuwe hond die nog niets kan zeg maar.......

ik heb echt geen idee...........
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ja, dat is exact hetzelfde, ze zoekt dan namelijk ook op menselijke lucht, want dat zit namelijk aan dat speeltje, nog specifieker, jouw menselijke lucht. :mrgreen:
Gr. Aniek

Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

frank1985 schreef:
Jacksel schreef: Ik denk het wel... Ze kent het principe van zoeken en verwijzen al, alleen moet ze leren dat dat (ook) opgaat voor die nieuwe geur... Ik vraag me alleen af hoe groot de betrouwbaarheid gaat zijn. Zeg als ik Jamey ook nog zou opleiden tot drugshond ( :F: ) of ze dan niet zowel op zittende en liggende mensen gaat verwijzen, als op drugs, zeg maar... Zelfs als je het op verschillende commando's zet... Daar gaat wel extra tijd inzitten om dan die differentiatie goed te krijgen, als het al lukt. En daar verlies je de tijdwinst die je hebt met het al snappen van het principe zoeken en verwijzen denk ik...
dat is precies wat ik bedoelde: zou het niet verwarrend zijn voor haar ?( in jou geval met het verwijzen ) zul je het ooit betrouwbaar krijgen ? en idd de tijdswinst verlies je al...
dus dan beter toch een nieuwe hond die nog niets kan zeg maar.......

ik heb echt geen idee...........
Was ff aan het skypen met mn ouders, die zitten op moment in Tsjechië...

Ik denk dat er wel honden zijn die het zullen kunnen, maar dan zal je echt moeten trainen op de differentiatie van de commando's. Jamey heeft zoek voor speeltjes en search voor de SAR, maar ik vermoed dat als ik zoek zeg, Jamey ook gerust SAR zal doen en andersom... Wel twijfelend, maar toch. Maar je kan een hond ook leren dat zit zit is, en af af, en dat je dus niet moet zitten als er af gezegd wordt...

Je kan een hond speeltjes op naam leren apporteren. Dan moet een hond toch ook op commando geuren uit elkaar kunnen houdne...

En als je erover nadenkt. Sorteerhonden doen dat eigenlijk al. Die krijgen een geur aangeboden en daar moeten ze op zoeken. Ik zou zeggen dat je dan welke geur dan ook kan aanbieden en je gewoon zegt die geur moet je zoeken? Alleen moeten sorteerhonden dan weer datgene apporteren en dat wil je dan weer niet, maar goed, dat is ook aan te leren (in plaats van apporteren, verwijzen...
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Budkes schreef:
Ja, dat is exact hetzelfde, ze zoekt dan namelijk ook op menselijke lucht, want dat zit namelijk aan dat speeltje, nog specifieker, jouw menselijke lucht. :mrgreen:
hehe idd :lol1:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Tuurlijk doet een sorteerhond dat, (menselijke geur) dat is namelijk waar hij voor opgeleid is. Een narcoticahond doet dat ook al, daar is hij namelijk voor opgeleid.
Maar dat was de vraag niet, Frank vroeg zich af of een hond die al kon "speuren" daar sneller in opgeleid kon worden dan een "groene"hond.
Ik heb eigenlijk geen idee, maar zelf vermoed ik eerder dat een groene hond sneller gaat, die worden immers ook geselecteerd op aanleg, dus daar ontbreekt het niet aan. Ik denk (maar das dus gewoon niet gebaseerd op kennis :mrgreen: ) dat een hond die al is opgeleid in menselijke geur moeilijker om te turnen is, hij zal volgens mij namelijk eerst gaan zoeken op menselijke lucht ipv op drugs/tabak of wat dan ook. Die zul je dan dus eerst iets af moeten leren voordat je hem weer iets aan leert.
En 2 verschillende commando's kan heel goed, maar ik denk voor het echte werk niet bedrijfszeker genoeg. Ik kom in de praktijk namelijk nooit een "dubbele" hond tegen. Meeste speurhondengeleiders hebben 2 honden. 1 PD hond en 1 sorteerhond, of 1 PD hond en 1 narcoticahond. En degene die ik persoonlijk ken zijn allemaal "groen" opgeleid voor 1 doel.
De werkwijze van een PD hond is ook heel anders dan die van een narcotica-hond.
Laatst meegeweest met de KLPD naar een groot dance-event waar ze met narcotica-honden het publiek controleerden. Echt geweldig om te zien. Maar behalve dat ze in beide gevallen hun neus gebruiken is het werk verder compleet anders.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Het is wel een interessante vraag Frank. Ik kan je er helaas ook geen antwoord op geven. Wat ik wel weet, is dat je een hond best goed kunt leren om op verschillende momenten in verschillende omstandigheden op een andere geur/soort voorwerp te reageren. Voorbeeld: ik heb met mijn (al volwassen) hond met bijna de hele PH1 erop, het Basiscertificaat Zoekhonden gedaan. Daarin moet de hond zowel met spoor als zonder spoor voorwerpen apporteren/verwijzen met menselijke lucht eraan. En ook slachtoffers revieren in een bosterrein waar het vaak ook vergeven is van de menselijke sporen. In dat bosterrein kunnen ook gemakkelijk voorwerpen liggen met menselijke lucht (een weggegooid blikje o.i.d., mensen zijn varkens :wink: ). En na een tijdje trainen reageren ze daar echt niet op omdat ze weten wat de focus van die oefening is. Dus ik denk dat een hond heel goed kan leren daar onderscheid tussen te maken.

Verder ken ik africhters die hetzelfde programma hebben gedaan met hun honden en deze daarna verkocht hebben om meer gericht zoekwerk te gaan doen, bijvoorbeeld op Amerikaanse scholen waar ze elke dag de lockers allemaal moeten afwerken op drugs en wapens. Dus het kan, of het sneller gaat met een groene hond, denk ik eigenlijk van wel, maar als een hond sterke driften heeft, kun je het later ook wel omzetten.

In tegenstelling tot in Nederland is het in sommige andere landen trouwens wel gebruikelijk dat honden "dual purpose" moeten worden ingezet, dus zowel op het bijtwerk als speuren en/of narcotica. Ze moeten dan op beide soorten werk voldoende scoren om aan het werk te mogen.
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Budkes schreef:
Alleen in praktijk in gebleken dat bij zoekactie naar mensen de hond alles verwijst waar een geur van mensen aan zit. Dit is voor een PD hond natuurlijk goed, maar wil je een kind vinden wat al uren vermist dan is het een ander verhaal.
Jan
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Stel je hebt een tabakshond en dan ga je hem ook op explo trainen. Hij verwijst in de praktijk. Je laat een geheel gebouw ontruimen en de jongens van explosieven opruimmingscommando komen. Ze onderzoeken de zaak en komen terug met een slof sigaretten
Jan
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

janinca2002 schreef:Stel je hebt een tabakshond en dan ga je hem ook op explo trainen. Hij verwijst in de praktijk. Je laat een geheel gebouw ontruimen en de jongens van explosieven opruimmingscommando komen. Ze onderzoeken de zaak en komen terug met een slof sigaretten
:smile: :smile: :smile:

Maar goed, in de praktijk minder ;)

Ik vind het een interessante vraag, Frank.
En aangezien ik nog ten minste twee artikelen te gaan heb ga ik hem meenemen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ik heb het eens op een werkhondenforum gevraagd en daar kreeg ik reacties die op mijn idee lijken:

Het toevoegen van een nieuwe geur is niet zo heel moeilijk bij een al zoekende en verwijzende hond. Alleen moet de hond dan wel op allebei de geuren tegelijk mogen zoeken. Je moet dus niet de ene geur door de andere willen vervangen, of de ene keer op de ene geur en de andere keer op de andere geur willen zoeken...

Voorbeeld: Je kan wel een drugshond trainen om óók betrouwbaar op tabak te reageren. Je kan een drugshond niet trainen om betrouwbaar de ene keer alleen op drugs en de andere keer alleen op tabak te reageren... Uitzonderingen daargelaten natuurlijk...

@Jan, Jamey verwijst met het reddingshondenwerk dus niet op voorwerpen met mensengeur, ze verwijst echt alleen maar op mensen... En dat terwijl ze met spelen dus wel gewoon haar balletje mag zoeken in de struikjes. Maar daar hoeft ze dan weer niet op te verwijzen, ze mag gewoon pakken en meenemen
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

janinca2002 schreef:Stel je hebt een tabakshond en dan ga je hem ook op explo trainen. Hij verwijst in de praktijk. Je laat een geheel gebouw ontruimen en de jongens van explosieven opruimmingscommando komen. Ze onderzoeken de zaak en komen terug met een slof sigaretten

hahaaha, maar het is toch zo dat bijv een narotica hond lert zoeken op bepaalde basis stoffen die in drugs zitten ? dus of dat nou coke,xtc of wat dan ook is ze vinden het allemaal omdat ze zoeken op de basis stof. het zelfde met explosieven?
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Jacksel schreef:
Voorbeeld: Je kan wel een drugshond trainen om óók betrouwbaar op tabak te reageren. Je kan een drugshond niet trainen om betrouwbaar de ene keer alleen op drugs en de andere keer alleen op tabak te reageren... Uitzonderingen daargelaten natuurlijk...
ik denk ook wel dat dat mogelijk is maar dat is dus niet de vraag, de vraag is met welke hond zou het het snelste gaan en krijg je het het meest zeker de al getrainde hond of de groene pup......

@ Budkes: zijn de narotica honden van jullie ( KLPD ) het zelfde als de Narotica honden van de KMAR ?
die heb ik een tijd terug ook aan het werk gezien en dat is idd heel heel erg gaaf....

@ GOS: Ik begrijp dat een PH1 hond redelijk makkelijk is om te turnen naar een zoekhond. het is immers allemaal menselijke lucht alleen de oefeningen veranderen wel, maar het blijft menselijke lucht. ik bedoel dus echt een compleet andere lucht...
dus zou jij je zoekhond kunnen leren om naar drugs te zoeken :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

frank1985 schreef: @ GOS: Ik begrijp dat een PH1 hond redelijk makkelijk is om te turnen naar een zoekhond. het is immers allemaal menselijke lucht alleen de oefeningen veranderen wel, maar het blijft menselijke lucht. ik bedoel dus echt een compleet andere lucht...
dus zou jij je zoekhond kunnen leren om naar drugs te zoeken :wink:
Het is nog niet zo eenvoudig als je zou denken om een PH1 hond om te zetten naar zoekhond hoor :wink: Maar dat zou ene lang verhaal worden. Als je al KNPV-lid bent, moet je in het orgaan maar eens de stukjes van Ad Verstijnen in de gaten houden, die is van plan daarin binnenkort uitleg te geven over verschillende revier/zoekoefeningen in beide programma's en wat daar de echte verschillen tussen zijn.

Ik zou m'n zoekhond kunnen leren naar drugs te zoeken als ik daar de juiste benodigdheden voor had, maar aangezien ze gewoon bij ons blijft, is zoiets niet aan de orde. Voor haar blijft het bij sport en gaat ze niet de praktijk in. Maar ik weet van andere honden die dat wel hebben geleerd en nu aan het werk zijn daarin.
Budkes
Zeer actief

Ik heb nog nooit een hond vd KMAR aan het werk gezien, maar ik vermoed van wel. Hier waren honden van de KLPD en van de Douane aan het werk. Zij liepen gewoon tussen het publiek door aan de lange lijn en als iemand drugs bij zich had gingen ze er keurig bij zitten. Als die persoon dan door liep, gingen ze voor hem staan om deze met hun lichaam te blokkeren.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Morgeavond ga ik uit eten met een speurhondengeleidster van de KLPD. Zij heeft een PD-hond, een narcoticahond én ze is een narcoticahond aan het opleiden. Ik zal haar jouw vraag eens voorleggen.
Gr. Aniek

Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Morgeavond ga ik uit eten met een speurhondengeleidster van de KLPD. Zij heeft een PD-hond, een narcoticahond én ze is een narcoticahond aan het opleiden. Ik zal haar jouw vraag eens voorleggen.
Ho laat en waar eten we? :roos: :roos: :roos: :roos:
Jan
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Och Jan , ik wil met jou ook wel wat afspreken deze week, ben wat dat betreft heel goed bezig. Afgelopen dinsdag uit eten geweest, donderdag uit eten geweest en nu dinsdag weer. :chef:
Voor de continuïteit stel ik voor........donderdag :mann:
Gr. Aniek

Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Budkes schreef:Och Jan , ik wil met jou ook wel wat afspreken deze week, ben wat dat betreft heel goed bezig. Afgelopen dinsdag uit eten geweest, donderdag uit eten geweest en nu dinsdag weer. :chef:
dat doe je goed !!!, en gister avond heb je nog lekker gewandeld met je honden :wink: ik reed langs je heen toen we terug kwamen van mijn schoonouders. ik herkende je herders en zei tegen mn vriendin heeee das Aniek van het forum !! kijk dan ! ja dat moet haar zijn !!........... en wie is Aniek ???

maar ben benieuwd wat je collega er van zegt.
heeft de politie ook explosieven honden ? of is dat dan weer voor de EOC ?
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

frank1985 schreef:
Budkes schreef:Och Jan , ik wil met jou ook wel wat afspreken deze week, ben wat dat betreft heel goed bezig. Afgelopen dinsdag uit eten geweest, donderdag uit eten geweest en nu dinsdag weer. :chef:
dat doe je goed !!!, en gister avond heb je nog lekker gewandeld met je honden :wink: ik reed langs je heen toen we terug kwamen van mijn schoonouders. ik herkende je herders en zei tegen mn vriendin heeee das Aniek van het forum !! kijk dan ! ja dat moet haar zijn !!........... en wie is Aniek ???

maar ben benieuwd wat je collega er van zegt.
heeft de politie ook explosieven honden ? of is dat dan weer voor de EOC ?
Ja ik moest wel, na al dat eten :pop:, extra rondje van 10 kilometer :ugh: .
En ik was me toch nat geworden. Heb je niet even getoeterd ? Waren we nog in de Gravenallee, of al op de Parallelweg...
Of nog langs 't kanaal.

Ik weet eigenlijk niet of de politie ook explo-honden heeft, denk het wel, maar alle speurhonden zijn vd KLPD, dat is echt een aparte afdeling zeg maar, maar zal dat morgen ook ff voor je vragen..
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”