Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Breakstick informatie

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Breakstick informatie

Ongelezen bericht door Valerie »

Breakstick informatie

Een breakstick is een gereedschap dat gemaakt is om in de mond van een stafford te plaatsen (achter de molaren) en om dan zacht rond te draaien en de kaken te openen zodat de grip op een ander dier of object losser wordt.
Onthoud dat de stafford geen speciaal mechanisme of enzym heeft dat zorgt voor een kaakslot, maar ze zijn gefokt om hun vastberadenheid en zullen dus nooit opgeven.
Lees alstublieft de volgende uitvoerige richtlijnen voordat u een gevecht wilt stoppen met een breakstick.

Waarom elke verantwoordelijke staffordeigenaar een breakstick nodig heeft

Omdat de stafford gefokt is voor zijn vechtcapaciteiten kunnen ze andere honden ernstig verwonden als een gevecht niet snel en efficiënt gestopt wordt. Hou in gedachte dat de meeste honden anders vechten dan de stafford. De eerste reactie van een stafford tijdens een gevecht is gelijk aan de reactie van een terriër met een prooi. Ze zorgen ervoor dat ze grip krijgen op een gewenste plek, en zij zullen dan vasthouden en schudden. Dit is vrij anders dan de meeste honden die vaak in de wilde weg bijten, grommen en blaffen maar waarschijnlijk stoppen wanneer hun tegenstander tekenen van onderwerping vertonen. In veel situaties, zal een niet-stafford gevecht zijn met veel geluid en klappende kaken, maar meestal resulteren in kleine verwondingen. Omdat een stafford een stevige grip en hold heeft op zijn slachtoffer, zijn breaksticks ontworpen om deze grip te breken. Het is de veiligste, makkelijke, en meest efficiënte manier om een gevecht tussen staffords te stoppen. Geen verantwoordelijke eigenaar zou zonder een kunnen.

Gebruik de breakstick niet op een ander ras

Als u een breakstick op een ander ras dan de pitbull wilt gebruiken kan dat leiden tot ernstige verwondingen bij de persoon die de stick wilt gebruiken. Omdat andere rassen veel snappen en bijten in plaats van een gedeelte vasthouden, wordt je erg snel gebeten. Het beste is om weg te blijven van hun kaken. Om dezelfde reden moet je erg voorzichtig zijn wanneer je een stafford van een ander ras weg wilt halen. Jouw stafford zou jou waarschijnlijk niet bijten, maar je kan wel makkelijk gebeten worden door de hond die jij probeert te redden.

Raak geestelijk voorbereid

Spreek met jezelf af dat je nu een plan gaat maken hoe je een echt gevecht kan stoppen. Je wordt een stuk beter voorbereid als je al de procedure geoefend hebt voordat je het nodig hebt. Kijk in de mond van je hond en zoek de opening tussen de tanden aan de achterkant van de kaak. Dit is de plek waar je de breakstick tussen zet.

Voordat er grip is

Als de honden nog geen hold hebben, is het mogelijk dat je het gevecht kan onderbreken met andere methodes; de honden terugtrekken aan hun riem of halsband, een luid en kordaat commando, een emmer met koud water, een waterslang etc. kan genoeg zijn om sommige honden te stoppen. We adviseren sterk dat je nooit je handen in de buurt van de mond van de honden doet.
Als ten minste een van de honden een sterke grip heeft op zijn tegenstander, heb je de grootste kans om het gevecht snel te stoppen met een breakstick.

Hoe je daadwerkelijk een gevecht stopt

Het is het best en veiligst als je met twee mensen bent, maar je kan het ook zelf doen als je geen keuze hebt. Als 2 honden bezig zijn en je bent alleen, moet je misschien 1 hond vastbinden aan iets stevigs. Wanneer een hond is vastgebonden, moet je diegene die los loopt als eerste los proberen te krijgen, en hem/haar meteen eraf trekken. Loop over de honden heen, spreid eentje die een hold heeft, en sluit je benen rond de hond’s heupen net voor de achterhand. Zorg ervoor dat je benen stevig rond de hond zitten. Je hebt je breakstick in een hand, dus pak met je vrije hand de hond stevig bij zijn halsband en trek hem licht omhoog.
Zet je breakstick achter de molaren waar er ruimte tussen zit. Soms moet je de stick een beetje erin werken als de ruimte klein is. De stick moet tussen een anderhalf en 4 centimeter in de mond zitten.
Draai de breakstick alsof je gas geeft bij een motor. Door deze actie zal de kaak van de hond genoeg opengaan zodat je de hond nu terug kan trekken aan de halsband. Als beiden honden een hold hebben moet je de tweede hond van de eerste afhalen. Onthoud, spreid, grijp, en breek!

Wees volwassen en verantwoordelijk

Terwijl breaksticks effectieve gereedschappen zijn om een gevecht te stoppen dat per ongeluk is ontstaan, zijn ze aanvankelijk gemaakt door hondenvechters zodat ze hun honden konden scheiden in de pit. Het is een gereedschap dat vaak geassocieerd wordt met de wrede sport: het vechten met honden. Omdat staffords een sterke vechtachtergrond hebben, raden wij een breakstick ook aan als voorzorgsmaatregel, ook al willen ze het niet gebruiken tijdens illegale omstandigheden. Wees echter discreet. Breaksticks zijn geen dingen om over op te scheppen en het algemene publiek kan de verkeerde indruk krijgen als je met een breakstick in je hand rondloopt. Breaksticks zijn niet illegaal maar ze worden beschouwt als goederen die bij hondengevechten horen in bepaalde staten en/of bij enkele agenten.

bron: http://www.pbrc.net/home.html" onclick="window.open(this.href);return false; pitbull rescue central
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Breakstick informatie

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Volgens mij klopt het niet helemaal dat alleen pitbulls en staffords kunnen 'vastklemmen'.
Verder handig om te weten als je het wil gebruiken.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik denk dat elke hond het wel zou kunnen inderdaad, en dat het bij meer rassen gebeurd.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik heb de breakstick nochtans al op andere rassen gebruikt hoor, dus die info klopt niet helemaal.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Valerie schreef:Ik denk dat elke hond het wel zou kunnen inderdaad, en dat het bij meer rassen gebeurd.
Oa de franse en de engelse bulldog kunnen het ook.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey kan het ook, die kan je ook echt de bek niet van open krijgen als zij dat niet wil :sst:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou het niet weten ze hebben die kans nog nooit gehad, dus ik zit me af te vragen zou ik er een moeten hebben :scratch:
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wij hadden pas geleden bij de receptie 2 honden staan die in pension kwamen een Mechelaar en een Jack Russel, beide aso reuen, meneer Jack Russel let niet op en laat de flexie vieren en hop daar zit Jack Russel tussen de kaken van meneer Mechelaar die ook echt niet wilde los laten. Beide honden hadden na het voorval overigens geen schade.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Nee verscheidene Herders kunnen zich ook vast klemmen. Heb nog nooit van de stick gehoord eigenlijk.
Brigitte
Zeer actief

Ik heb overigens ook een breakstick op zak en niet voor mijn honden want die kennen nl prima het commando los ook in het heetst van de strijd, is nl ook aan te leren. Nadat er een Rottweiler zich had vast gebeten in de staart van mijn inmiddels overleden AmStaff en niet los liet en uiteindelijk nadat ik hem een paar flinke loeiers met de flexie op zijn neus gaf liet hij nadat hij de huid van mijn Staff er half afgetrokken had los.

Sindsdien loop ik met een breakstick, voor andere mensen die hun hond niet onder controle hebben en dus zo ook voor de veiligheid van mijn honden heb ik er één. Want nee mensen niet alleen Staffie's en Pitbulls kunnen vast houden.
Madison
Zeer actief
Mijn ras(sen): West Highland White Terriër

Ongelezen bericht door Madison »

Kun je een breakstick gewoon bij de dierenwinkel kopen?
Brigitte
Zeer actief

Uitgebreide (grote) dierenwinkels zoals Caspers hebben ze wel of kunnen ze bestellen, zie onder kopje zware jongens.

http://www.fretten.nl/hondenartikelenframe.html
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”