Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pitbull incident

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Re: Pitbull incident

Ongelezen bericht door Mojuan »

Nanna schreef:
Paulala schreef: Dat is onzekerheid aan de riem.
Want idd, als ik dichterbij kom is ze rustig en gaat vaak zelfs liggen of houdt haar kop schuin naar beneden en wendt haar blik af.
Eerst is het een draak aan de riem en nu is het opeens weer een lam :roll: Wat is het nou?
Ik zou hoe dan ook dat idiote gegil aan de riem niet accepteren. Ongeacht waar het vandaan komt.
En je ziet aan het filmpje van Cesar dat zelfs bar en boos gedrag op dit gebied om te buigen is. Dus smoesjes accepteer ik niet meer :pffff: :mrgreen:
Volgens mij ben ik best duidelijk geweest hoor.
Soms is ze een draak aan de riem, dat is wat ik zei.
En ik accepteer het idd niet, maar je moet wel uitzoeken waar het gedrag vandaan komt, en op basis daarvan de juiste behandeling kiezen.
Zij doet het voornamelijk als een andere hond tegen haar tekeer gaat, en dat komt voort uit onzekerheid.
Ze is gewoon bang voor die hond.
Als ik haar op de manier behandel zoals in het filmpje, dan wordt ze nog banger, en bestaat er zelfs een kans dat ze uit schrik naar mijn hand hapt.
Wat bij haar goed werkt is heel vrolijk zeggen: Juuuuultje, kom, loop maar door!
En dan kijkt ze mijn kant op en loopt verder.
Ik geef haar altijd wat meer ruimte in de flex als een hond tekeer gaat, want als ik haar korter hou bouwt dat spanning op en wordt ze nog onzekerder.
Soms heb ik geen keuze, en moet ik haar wel kort houden vanwege ruimtegebrek, ik heb ontdekt dat het dan goed helpt om haar strak naast me te zetten en duidelijk met een hoge stem te zeggen: còòòòntact!
Ze kijkt me dan aan en is stil, dan beloon ik haar en is het meteen over.
Ik zorg er trouwens wel voor dat ik haar aandacht al heb voordat een hond tekeer kan gaan, lukt natuurlijk niet altijd, omdat ik het niet altijd aan zie komen.
Maar bij sommige honden is het duidelijk te zien, ze kijken strak naar Julia, en gaan een beetje stoer lopen, dan zeg ik al van tevoren tegen Julia: Juuuultje, kom, loop maar door!
En dan kijkt ze dus naar mij en loopt vrolijk verder, soms kijkt ze nog even om en neemt een gekke spurt op een speelse manier, maar zonder nog lelijk te doen.

Ze heeft het nodig om op een vrolijke en vriendelijke manier uit haar fixatie te worden gehaald, want het is puur gebaseerd op onzekerheid en angst.
Het verschil met Romeo is overduidelijk, waarbij het juist dominantie en agressie was als hij zo deed.
Bij hem heb ik dan ook een totaal andere aanpak gebruikt.
Compleet het gedrag negeren als hij al tever was en dan linea recta omkeren, en als ik op tijd was, een korte correctie een beetje zoiets als in dat filmpje, plus een beloning als hij contact met mij maakte ipv zich te concentreren op die andere hond.

Mijn honden zijn twee tegenovergestelden van karakter, erg leuk vind ik, ik heb er veel van geleerd.
Ik moet wel zeggen dat ik het makkelijker vind om met een onzekere hond om te gaan dan met een dominante.
Bij een onzekere hond is het veel vrolijk doen en goede ervaringen op laten doen, plus geen steun bieden maar het haar zelf laten doen (in veilige omstandigheden uiteraard).
Uiteraard wel laten weten dat ik voor haar zorg als leider in bepaalde omstandigheden, ze weet dus dat ik er voor haar ben.
De keren dat ze is aangevallen door andere honden hadden haar nog onzekerder kunnen maken, maar in plaats daarvan heeft ze geleerd dat ze op mij kan vertrouwen in zulke situaties, omdat ik er voor haar was en haar uit de situatie kon halen.

Bij een dominante hond moet ik juist heel erg de controle nemen, zelfs eisen, dat is echt een totaal andere wereld.
Roedelregels heb ik toegepast, en kort maar krachtig op moeten treden.
Uiteindelijk heb ik zonder hulp een heel fijne hond hoor, maar het blijft wel opletten.
Uit zichzelf zal hij nooit meer naar een hond uitvallen of ernaartoe willen, ook niet als een hond tegen hem tekeer gaat, dat boeit hem niets meer.

En dat komt bij Julia langzaam maar zeker ook helemaal in orde, maar op een totaal andere werkwijze.
:zweep:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat ik me nou afvraag; wat is het verschil tussen een niet luisterende hond die afkomt op een aangelijnde hond ( dus een baas die zijn hond niet onder controle heeft) en een hond aan de lijn die vervolgens los gaat op een onaangelijnde hond en deze tot moes bijt? Daar heeft een baas toch ook geen enkele controle over dan? Hoezo schuld van de onaangelijnde hond die niet luistert? Ook over ee aangelijnde hond hoor je toch controle te hebben?
Zo niet, gebruik je dus hulpmiddelen. Een lijn bij een niet-luisterende hond en een muilkorf bij een killer. En daarbij de kanttekening dat elke hond ooit is begonnen met loslopen en niet altijd feilloos luistert..en als je dus loopt in een gebied waar men honden loslaat heb je daar, zeker met een bijter aan de lijn rekening mee te houden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

:ugh: waar komt toch altijd die schuldvraag vandaan, in zo`n situatie heb je alleen maar verliezers, en 2 betrokken twee schuld, en wie een beetje meer en wie een beetje minder lijkt me eigenlijk niet zo van belang :oeps:
Dat het voorkomen moet worden lijkt me evident, maar ook daar heb je twee partijen voor nodig :blauwoog:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Eline* schreef:Wat ik me nou afvraag; wat is het verschil tussen een niet luisterende hond die afkomt op een aangelijnde hond ( dus een baas die zijn hond niet onder controle heeft) en een hond aan de lijn die vervolgens los gaat op een onaangelijnde hond en deze tot moes bijt? Daar heeft een baas toch ook geen enkele controle over dan?
Het verschil is denk ik dat de baas van de onaangelijnde hond de aanlijnplicht negeerde, althans, indien de hond losloopt buiten een losloopgebied.

Dat de baas van de aangelijnde hond die deze loslopende hond op eet geen enkele controle heeft over zijn hond is natuurlijk niet altijd waar, niet elk hond-hond incident is te voorkomen door een hond aangelijnd te houden als er een loslopende hond in het spel is. Beter zou het zijn om te spreken van "geen volledige en onvoorwaardelijke" controle.

Het valt verder eigenlijk best mee met de incidenten waarbij honden volledig gesloopt worden in Nederland, toch? Want hoeveel honden leven er nu eigenlijk samen op de luttele kilometers die Nederland groot is en hoeveel heftige incidenten vinden er gemiddeld per jaar plaats?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

S@ndr@ schreef: Dat het voorkomen moet worden lijkt me evident, maar ook daar heb je twee partijen voor nodig :blauwoog:

Nee hoor. Dat kan de baas van de hond die hondjes doodbijt helemaal alleen. Dat is net de crux. :wink:

Het is of de hele wereld hun makkelijke honden aan de lijn tenzij ze GG3 hebben oid of de echt moeilijke rakkers even muilkorven. Wat vindt jij zelf de beste/eerlijkste van deze twee oplossingen? Ik kies vanaf nu bewust voor makkelijke rassen. Wat heb ik dan verder met hond-hond agressie te maken? Mijn honden doen dat niet, luisteren meestal maar lopen ook wel eens los en heel soms op een hond af in een losloopgebied. Maar niets van wat ik doe is illegaal of veroorzaakt een probleem. Mijn honden mogen nl loslopen daar. Ze mogen naar een andere hond lopen. De jongste is nog geen 2 jaar en dus wel eens stout. Dat heeft iedereen met een jonge hond wel eens.

Want stel dat heel Nederland zijn hond perfect kan leren luisteren (utopia) en dat heel Nederland nooit meer zijn hond laat glippen of ergens los laat waar het niet mag. Alleen dan is het echt veilig om met een hond die sloopt te gaan wandelen. OF je doet die hond een muilkorfje om omdat hij honden sloopt. Wat is nu logischer?

Als ik hele lieve speelse honden heb lijkt het mij dat ik dus geen probleem heb. :denken: Dus waarom moet ik maatregelen nemen? :denken:

Ik zie genoeg mensen die hun bijtgrage honden muilkorven. Daar ben ik ze altijd heel dankbaar voor en dat waardeer ik echt. Veel meer dan gegil als "haal je honden weg want hij sloopt ze hoor, hij sloopt ze"

Het loopt toch voor mensen met echte slopers ook helemaal niet lekker buiten als je zo moet lopen? :denken:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Tja ze bestaan nu eenmaal, .
ik kom niet in losloop gebieden maar als er een loslopende hond op mijn aangelijnde hond afkomt in de bebouwde kom dan ben ik niet blij :mann:
ik voorkom heus wel dat er wat gebeurd, maar een baas die dan zijn hond bij zich houd, kan best op wat waardering rekenen van mijn kant :lol1:

Ik heb een wereld hond die perfect luistert, tot een ander besluit dat zijn hond wel mag buurten :S:
tja dat hoeft dus, niet, maar het gebeurd wel, ook dat is de echte wereld.
en ik deal ermee,net zo goed als dat jij misschien ooit een sloper zal tegen komen van een niet zo zorgvuldige eigenaar, en dat je dan baalt kan ik me voorstellen, maar dat is de echte wereld :Q:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
Paulala schreef:Volgens mij lijken Elektra en Julia heel erg op elkaar van karakter.
Julia is aan de lijn ook soms een draak, gaat dan vreselijk tekeer.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen ;-)

heee! sammeke!!! :S:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik ben er van overtuigd (misschien wel erg simpel hoor) dat 99% van de honden die mogelijk zomaar uithaald gewoon niet in een losloopgebied komen maar in aanlijngebieden lopen op tijden dat het gros van de mensen er niet is. Dat als het fout gaat dat het niet bij bewezen killers is maar meer in de verhouding groot en klein ligt. Zolang je nog steeds mensen tegen komt die het gedrag van hun hond beschrijven als spelen terwijl ze stijf borstelend met ontblote tanden op je af komt blijf je narigheid houden.
Rekening houden met elkaar komt van 2 kanten ongeacht wie welke hond heeft, de losloper of de wat minder sociale die een killer kan worden afhankelijk van de tegenpartij.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Martijn schreef:En ik ben er van overtuigd dat het gros van de mensen dat buiten loopt met niet sociale honden van een maatje waarbij de tegenpartij zo goed als altijd twee koppen of meer kleiner is zichzelf altijd wel schoonlult.

Je hebt zelf al meerdere keren aangegeven dat je honden geregeld op hun eigen houtje de duinen in gaan en dat ze ook van een flink potje matten houden.
Hoe ga je dan nu doen alsof je alleen bij nacht en ontij en aangelijnd met ze in de bewoonde wereld komt?
Ze liggen nota bene los buiten. Onbeheerd.
Hahhaaha zielig ben je en ook heel duidelijk niet op de hoogte van hoe ik mijn honden hou :smile: :smile:
Jij zoekt iets om weer iemand te grazen te kunnen nemen met je eigen asociale gedrag maar helaas jongen, het word steeds duidelijker hoe zielig jij bent.
Mijn honden liggen niet los, nooit meer sinds Kito meegenomen is, die liggen aangelijnd en zijn kettinghonden geworden doordat er iemand niet met zijn poten van mijn levensgevaarlijke hond af kon blijven en die graag bij drie andere honden wilde hebben waaronder een behoorlijke reu.. Mijn honden lopen altijd aangelijnd behalve op eigen grond waar zij mogen rennen en geen kant op kunnen en oja, het is 1 keer gebeurd dat er twee ervandoor gingen en de kans hadden om samen op pad te gaan in een gebied waar nooit iemand komt en ze zijn samen op konijnenjacht geweest.
Nee ik loop niet bij nacht en ontij want dat hoeft niet met mijn honden. Dat het jouw ras niet is en teveel hond voor jou is weet ik wel, kan je ook niets aan doen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Caro. schreef:Volgens mij loopt de discussie nu een beetje door elkaar van honden die voor de kill gaan en honden die niet zo sociaal zijn.
Mijn inziens zit daar een wereld van verschil tussen.

Maar honden die absoluut voor de kill gaan en écht dus en waar geen controle meer over is, die moet je m.i. muilkorven :19:
Daar kan je niet zo mee over straat (als je er dus zelf ook geen controle over hebt), want er is altijd wel een hond die aangerend komt en als je weet dat je hond een andere hond echt doodbijt, dan ben je in mijn ogen schuldiger dan degene die zijn hond op jouw hond af heeft laten lopen.
Helemaal mee eens :ok: (vooral ook met de wereld van verschil :wink:)
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Martijn schreef:
chrico schreef: Hahhaaha zielig ben je
Oh. Oké.

Maar goed. Ik zal het allemaal wel weer verkeerd begrijpen.

Omdat je al meerdere keren verslag hebt gedaan van nogal pittige incidenten, compleet met "Als 'ie het maar haalt..." commentaren ging ik er vanuit dat dat weleens gebeurt.
Maar dat is natuurlijk allemaal heel anders.

Ik vind het gekrijs over hoe zielig ik ben trouwens niet echt ter zake doende.
Ik stel een inhoudelijke vraag. Je moet niet proberen op die manier mensen van kritiek weg te intimideren.
Dat werkt niet. Niet bij mij in ieder geval.
Als je het gedrag van je honden niet besproken wilt zien dan moet je ze niet bespreken. Maar niet met droge ogen dingen gaan beweren waarvan we allemaal weten dat ze niet kloppen.
Klopt, jij leest zoals jij lezen wil.
Ik heb 1 keer verslag gedaan van een vechtpartij met Kito en een andere akita die hem aanviel ehm zo een ruime 2 jaar geleden. Toen het baasje van die akita de deur van de werkplaats openmaakte, de honden eruit liet en die hond Kito uiteindelijk aanviel. Als je dan een verhaal onthoud, doe het dan goed.
Als dit jouw manier van inhoudelijk vragen is dan zal je toch een andere manier aan moeten nemen want dan mis je de betekenis van inhoudelijk vragen. En ja, je bent zielig door jouw manier van reageren want jij probeerd mensen t epakken op iets wat er ooit geschreven is en dikt dat nog eens 90% aan met je eigen zielige denkwijze.
Ik schrijf geen dingen die niet kloppen, jij wel. Dat is het grote verschil tussen ons
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:
Paulala schreef:Volgens mij lijken Elektra en Julia heel erg op elkaar van karakter.
Julia is aan de lijn ook soms een draak, gaat dan vreselijk tekeer.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen ;-)
Even :offt: maar die mevrouw lepelt elke keer haar hele cv op :N:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Martijn schreef:
Ik heb 1 keer verslag gedaan van een vechtpartij met Kito en een andere akita die hem aanviel ehm zo een ruime 2 jaar geleden. Toen het baasje van die akita de deur van de werkplaats openmaakte, de honden eruit liet en die hond Kito uiteindelijk aanviel. Als je dan een verhaal onthoud, doe het dan goed.
Oh, dus dat was het.
Nou, bedankt voor de uitleg.

Meer was er niet nodig geweest hoor. :ok:
Je hoeft me niet te bedanken hoor, daar zit ik niet op te wachten van jou. Ik gaf antwoord omdat je niets anders probeerd te doen dan een ras in een kwaad daglicht te stellen die voor jou teveel is en waar je niet mee kan omgaan. Dat respecteren kan je niet dus tja dan blijven wij gewoon schoppen en kijken wie de meeste medestanders krijgt in je verhaal toch? Want tja, als Martijn met zijn theoretische gelul aankomt dan zijn er altijd mensen die denken dat het de waarheid is en als dan de hond geen pikverlenging is dan maar de medestanders die daarvoor zorgen
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:
Frenk schreef: Even :offt: maar die mevrouw lepelt elke keer haar hele cv op :N:
Het is idd een wat typisch mens. Maar zolang zij geen barst te vertellen heeft over dat uit haar plaat gaande hondje ben ik van nog geen kilo diploma's onder de indruk ;-)
Nee, natuurlijk niet, maar ik vond het gewoon opvallend. :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

chrico schreef:Ik ben er van overtuigd (misschien wel erg simpel hoor) dat 99% van de honden die mogelijk zomaar uithaald gewoon niet in een losloopgebied komen maar in aanlijngebieden lopen op tijden dat het gros van de mensen er niet is. Dat als het fout gaat dat het niet bij bewezen killers is maar meer in de verhouding groot en klein ligt. Zolang je nog steeds mensen tegen komt die het gedrag van hun hond beschrijven als spelen terwijl ze stijf borstelend met ontblote tanden op je af komt blijf je narigheid houden.
Rekening houden met elkaar komt van 2 kanten ongeacht wie welke hond heeft, de losloper of de wat minder sociale die een killer kan worden afhankelijk van de tegenpartij.
Moos is een aantal keer gegrepen met gaten, en alle keren was de aanvallende hond een hond waarvan bekend was dat hij greep. Een aantal honden was van bekend dat ze gewoon aan komen rennen en BAM erop duiken, en eentje deed het wat subtieler maar had al meerdere flinke incidenten op zijn naam staan met behoorlijke verwondingen. Dat Moos nog leefde had hij te danken aan dat hij zich binnen hele korte tijd dood hield, en dat de baas van die hond ook vrij snel toch bij machte was Moos los te krijgen.
Dat liep dus allemaal los in losloopgebied en eentje zelfs gewoon in de wijk.

Tel daar bij op het aantal honden wat net wat jij zegt in losloopgebied maar loopt te intimideren en te etterbakken, dan geloof ik dus niet dat net toevallig van die echte hond-agressieve honden zo ongeveer elke baas mega verantwoordelijk is.

Ik geloof er dus niet zo in dat 99% van de mensen met hond-agressieve honden zo vreselijk hun best doen om andere honden te mijden. En dat het dan echt fout gaat bij groot/klein, ja zo gaat dat meestal natuurlijk. Een chihuahua die voor de kill gaat zal het toch vrij moeilijk hebben om Vera dood te krijgen. Al is het alleen maar omdat ik die chi zelf ook nog wel aankan.
Een Bouvier die voor de kill kan gaan en Saar te pakken krijgt, dat is toch een beduidend groter probleem. En aangezien die Bouvier nogal vaak kleinere honden tegen zal gaan komen, lijkt muilkorven me wel zo netjes als je als baas weet dat je de controle mist :wink:
(die chi moet je ook muilkorven als je er geen controle over hebt, maar goed, in principe kan je die chi gewoon in de lucht houden).
Laatst gewijzigd door Moos op 06 jul 2009 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:Het verschil is denk ik dat de baas van de onaangelijnde hond de aanlijnplicht negeerde, althans, indien de hond losloopt buiten een losloopgebied.
Ik durf te stellen dat als je een bewezen sloper aan de lijn hebt, waarbij politieaangifte is gedaan, dat je eveneens verplicht bent deze hond te muilkorven volgens de wet.
Dat de baas van de aangelijnde hond die deze loslopende hond op eet geen enkele controle heeft over zijn hond is natuurlijk niet altijd waar, niet elk hond-hond incident is te voorkomen door een hond aangelijnd te houden als er een loslopende hond in het spel is. Beter zou het zijn om te spreken van "geen volledige en onvoorwaardelijke" controle.
Zo lust ik ze ook wel. :hmmm: Ik heb over mijn loslopende honden geen volledige en onvoorwaardelijke controle, het zijn immers geen machine's. Ik neem het risico ze los te laten lopen ( overigens alleen in losloopgebieden ;-)) omdat ik het risico aanvaardbaar vind omdat er geen grote gevolgen aan zitten als ze eens een keer niet luisteren. Als je een hond aan de lijn hebt die zonder meer enorme schade aanricht als er eens een andere hond binnen kaakbereik komt vind ik dat niet aanvaardbaar en moet je daar als baas dus iets mee. En hoe je dat dan ook noemt, ik noem het geen controle hebben als je toe moet kijken hoe jouw hond een andere hond verscheurt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
chrico
Zeer actief

Moos schreef:
chrico schreef:Ik ben er van overtuigd (misschien wel erg simpel hoor) dat 99% van de honden die mogelijk zomaar uithaald gewoon niet in een losloopgebied komen maar in aanlijngebieden lopen op tijden dat het gros van de mensen er niet is. Dat als het fout gaat dat het niet bij bewezen killers is maar meer in de verhouding groot en klein ligt. Zolang je nog steeds mensen tegen komt die het gedrag van hun hond beschrijven als spelen terwijl ze stijf borstelend met ontblote tanden op je af komt blijf je narigheid houden.
Moos is een aantal keer gegrepen met gaten, en alle keren was de aanvallende hond een hond waarvan bekend was dat hij greep. Een aantal honden was van bekend dat ze gewoon aan komen rennen en BAM erop duiken, en eentje deed het wat subtieler maar had al meerdere flinke incidenten op zijn naam staan met behoorlijke verwondingen. Dat Moos nog leefde had hij te danken aan dat hij zich binnen hele korte tijd dood hield, en dat de baas van die hond ook vrij snel toch bij machte was Moos los te krijgen.
Dat liep dus allemaal los in losloopgebied en eentje zelfs gewoon in de wijk.

Maar hoeveel honden hebben daar het leven gegeven? Niet dat ik het gedrag goedpraat wat daar gebeurde maar zoals jij het verteld zijn het geen honden die voor de kill gaan. Het kan zijn dat wij daar allebei andere beelden bij zien bij het voor de kill gaan.

Tel daar bij op het aantal honden wat net wat jij zegt in losloopgebied maar loopt te intimideren en te etterbakken, dan geloof ik dus niet dat net toevallig van die echte hond-agressieve honden zo ongeveer elke baas mega verantwoordelijk is.
Ik schrijf dat vanuit mijn eigen beleving en mijn ervaring. Over het algemeen zijn het de socialere rassen waarvan het gedrag goed gepraat word en niet gezien word als intimiderend. Toch heb ik een ander beeld bij hond agressieve honden die voor de kill gaan. Deze honden lopen uit te dagen en te patsen zonder dat een baas het ziet. Of er daadwerkelijk wat gebeurd weet ik niet want ik wacht het niet af als ik zulke honden tegen kom.

Ik geloof er dus niet zo in dat 99% van de mensen met hond-agressieve honden zo vreselijk hun best doen om andere honden te mijden. En dat het dan echt fout gaat bij groot/klein, ja zo gaat dat meestal natuurlijk. Een chihuahua die voor de kill gaat zal het toch vrij moeilijk hebben om Vera dood te krijgen. Al is het alleen maar omdat ik die chi zelf ook nog wel aankan.
Een Bouvier die voor de kill kan gaan en Saar te pakken krijgt, dat is toch een beduidend groter probleem. En aangezien die Bouvier nogal vaak kleinere honden tegen zal gaan komen, lijkt muilkorven me wel zo netjes als je als baas weet dat je de controle mist :wink:
(die chi moet je ook muilkorven als je er geen controle over hebt, maar goed, in principe kan je die chi gewoon in de lucht houden).
Ik denk dat de meeste mensen met een hond agressieve hond waarvan ze het weten het toch wel doen, tenminste degene die de verantwoording neemt over zijn hond. Er kan altijd wat gebeuren bij honden die normaal niet hond agressief zijn en als je dan groot en klein heb die tegenover elkaar staat dan is de kans dat het fout gaat groter dan gelijke partners. Dat wil niet zeggen dat zo een hond voor de kill is gegaan ook al is het fout afgelopen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Moos
Zeer actief

chrico schreef: Maar hoeveel honden hebben daar het leven gegeven? Niet dat ik het gedrag goedpraat wat daar gebeurde maar zoals jij het verteld zijn het geen honden die voor de kill gaan. Het kan zijn dat wij daar allebei andere beelden bij zien bij het voor de kill gaan.
Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit of er honden dood zijn gegaan of niet. Ik heb het over honden die verwondingen als gebroken poten en kapot gebeten pezen op hun geweten hebben, die dus gewoon los rondhobbelen zonder muilkorf en zonder baas die er goed op let.
Moos is door 1 zo'n hond dus opgepakt en van het pad getrokken. Hij had toen o.a een gat 0.5 cm onder zijn oog. Klein stukje verder en Moos was een oog kwijt geweest. En dit was dus ook geen gevalletje "doet ie anders nooit", dit was een hond die daarvoor al eerder honden te grazen had genomen.
Dat Moos bijvoorbeeld niet dood was, tja, ik vind dat niet bijzonder relevant. Als je hond een andere hond die zijn eigen ding loopt te doen meteen flink grijpt 'want dat doet ie wel vaker', dan heb je er maar voor te zorgen dat je dat kan voorkomen.

En mijn ervaring is dus dat dat soort honden echt niet vrijwel altijd met super verantwoordelijke bazen lopen. Ik weet dat er hier op het forum wel heel veel zitten, en niks dan lof voor hen :ok:
Maar laten we wel wezen, hier zitten ook weinig mensen die hun hond maar overal op af laten stieren, of die met een loopse teef op zondagmiddag naar het strand gaan.
Maar dat gebeurt in het 'normale leven' toch ook met grote regelmaat. Dus waarom zouden dan alleen de bazen van hond-agressieve honden zo super verantwoordelijk zijn haast allemaal :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Dus waarom zouden dan alleen de bazen van hond-agressieve honden zo super verantwoordelijk zijn haast allemaal :wink:
Dat is denk ik ook niet zo. Er lopen onverantwoordelijke eikels rond met honden van allerlei pluimage en dus ook met echte agressieve etterbakken :19: En helaas zijn die gevaarlijker dan de onverantwoordelijke baas met een jolige hond.

Sommige van die bazen zijn onverantwoordelijk omdat ze er simpelweg niet bij stil staan of over nadenken en er zijn ook nog eens stommelingen die iets moeten compenseren.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nanna schreef:
Moos schreef: Dus waarom zouden dan alleen de bazen van hond-agressieve honden zo super verantwoordelijk zijn haast allemaal :wink:
Ach, tulijk niet. Ik durf nog te wedden ook dat een heel aantal van hem het maar al te prachtig vindt dat hun Nero die langharige cavia van de buren te grazen neemt.
Ik verbaas me er altijd weer over dat hier op het forum beweerd wordt dat mensen met hondagressieve honden zich zo verantwoordelijk gedragen. Ik denk dat deze eigenaren exact hetzelfde zijn als eigenaren van niet-hondagressieve honden. Dat wil zeggen dat je dus eigenaren van hondagressieve honden hebt die zich verantwoordelijk gedragen en eigenaren van hondagressieve honden die dat totaal niet doen. En alles er tussenin.

Wat maakt toch die groep van eigenaren van hondagressieve honden zo bijzonder dat zij zich voor 99% als engeltjes zouden gedragen? :denken: Het is net zo makkelijk om aan een ras dat moeilijk met soortgenoten kan te komen als aan een ras dat veel makkelijker is. Ik kan toch ook zo aan een staff of akita komen? Om nog maar niet te spreken over de honden van makkelijke rassen die toch niet zo makkelijk met soortgenoten blijken te zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
Moos schreef: Dus waarom zouden dan alleen de bazen van hond-agressieve honden zo super verantwoordelijk zijn haast allemaal :wink:
Ach, tulijk niet. Ik durf nog te wedden ook dat een heel aantal van hem het maar al te prachtig vindt dat hun Nero die langharige cavia van de buren te grazen neemt.
Je doet me een goed idee, eens kijken of ik daar van kan genieten :mep: welke een idioot zou het nu leuk vinden als er een andere hond gewond raakt, ben je wel helemaal lekker :sst:
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:welke een idioot zou het nu leuk vinden als er een andere hond gewond raakt, ben je wel helemaal lekker :sst:
Ja en die zijn er dus :19:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:welke een idioot zou het nu leuk vinden als er een andere hond gewond raakt, ben je wel helemaal lekker :sst:
daar kan ik me dus helemaal niets bij voorstellen :piew:
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Nanna schreef:
Nee, ik ben ook bang van niet. Nu ik zelf een hond heb die ik weg hou bij bepaalde reuen zie ik pas hoe vaak deze honden op me af komen zonder dat er wordt ingegrepen of dat het baasje het überhaupt door heeft. :N: En dan heb ik niet eens een "hap-slik-weg" formaat hondje.
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

S@ndr@ schreef:
Frenk schreef:
daar kan ik me dus helemaal niets bij voorstellen :piew:

Kijk eens naar Animal Planet :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
chrico
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Nanna schreef:
Ik verbaas me er altijd weer over dat hier op het forum beweerd wordt dat mensen met hondagressieve honden zich zo verantwoordelijk gedragen. Ik denk dat deze eigenaren exact hetzelfde zijn als eigenaren van niet-hondagressieve honden. Dat wil zeggen dat je dus eigenaren van hondagressieve honden hebt die zich verantwoordelijk gedragen en eigenaren van hondagressieve honden die dat totaal niet doen. En alles er tussenin.

Wat maakt toch die groep van eigenaren van hondagressieve honden zo bijzonder dat zij zich voor 99% als engeltjes zouden gedragen? :denken: Het is net zo makkelijk om aan een ras dat moeilijk met soortgenoten kan te komen als aan een ras dat veel makkelijker is. Ik kan toch ook zo aan een staff of akita komen? Om nog maar niet te spreken over de honden van makkelijke rassen die toch niet zo makkelijk met soortgenoten blijken te zijn.
Ik denk dat het een stukje ervaring is die ikzelf heb opgedaan. Mensen die ik ken met een hondagressieve hond doen er alles aan om te voorkomen dat het fout gaat, honden lopen aangelijnd evt met muilkorf niet in losloopgebieden. Van daaruit reageer ik ook. Ook ken ik er 2 waar ik zware discussies mee zou kunnen voeren, de ene loopt met een gemuilkorfde losse hond rond en hoop ik nooit en te nimmer tegen te komen en de ander vind zijn hond een schatje maar ziet niet in wat zijn hond aan het doen is. Die laatste ontwijk ik zodra ik ook maar een schimp opvangt en hij weet ook dat mocht hij ons tegenkomen onverwachts dat hij moet zorgen dat hij zijn hond uit de buurt houd.
Daarintegen kom ik regelmatig mensen tegen in aanlijngebieden die hun grijnzende sluipende hond maar laat gaan.

Iedereen kan een bepaald ras aanschaffen, daar gaat het niet om. Het gaat erom of je bewust bent van het ras of je eigen hond, zo ja dan heb ik er geen probleem mee want die zorgen niet voor problemen bij anderen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
welke een idioot zou het nu leuk vinden als er een andere hond gewond raakt, ben je wel helemaal lekker :sst:
Ze zullen er zijn die erop kicken maar het gros vind dat niet anders hadden er meer lijken gelegen dan dat er honden rondliepen :wink:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

En toch is mijn ervaring, dat het merendeel met agressieve honden, hier uit het drukke losloopgebied blijven en niet op het hondenveld staan te beppen zonder ernaar om te kijken. Wat veel eigenaren hier met supersociale honden wél doen.

Ook is mijn ervaring dat ik over het algemeen minder last heb van de mensen met de zgn wat 'agressievere' rassen dan van de mensen met de supersociale honden. De eerste categorie lijnt meestal zijn hond aan en we kunnen elkaar passeren zonder problemen.

Nogmaals: ik zeg dus steeds 'over het algemeen'. Ik kom het ook weleens anders tegen, zoals toen met de Staff/Pit, maar meestal heb ik juist geen problemen met de honden die wat moeilijker zijn, omdat daar beter op gelet wordt.

Nu heb zélfs ik liever last van een supersociale hond dan van een hondagressieve hond die op mijn honden afkomt hoor :F: maar het eerste heb ik heel vaak meegemaakt en het laatste is op één hand te tellen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
S@ndr@
Zeer actief

marian* schreef:

Kijk eens naar Animal Planet :wink:
Nee dank je :roos: dat staat zo totaal buiten mijn wereld, dat ga ik er ook niet inlaten, ik heb heel graag een naïeve blik op dat gebied :mann:
Moos
Zeer actief

Caro. schreef:En toch is mijn ervaring, dat het merendeel met agressieve honden, hier uit het drukke losloopgebied blijven en niet op het hondenveld staan te beppen zonder ernaar om te kijken. Wat veel eigenaren hier met supersociale honden wél doen.
Nee, maar dat mag ik toch hopen, want als het zo is dat het merendeel van de bazen met hond-agressieve honden dat wel doet dan waren er nogal wat dode en kapotte andere honden geweest :N: :wink:
Ik denk ook niet dat veel mensen met een hond agressieve hond beppend op losloopveldjes rond gaan hangen. Maar er zijn er best wat die wel in losloopgebied gaan lopen en dan toch niet goed genoeg op (kunnen) letten waardoor hun hond toch in, zeg, 2 jaar tijd, een stuk of 4-5 honden te grazen kan nemen. En dat kan natuurlijk ook gewoon niet :wink:
Nu heb zélfs ik liever last van een supersociale hond dan van een hondagressieve hond die op mijn honden afkomt hoor :F: maar het eerste heb ik heel vaak meegemaakt en het laatste is op één hand te tellen.
Ja, maar dat zal dus ook zo zijn omdat die supersociale hond over het algemeen toch minder overlast veroorzaakt dan een hond die aan komt rennen en in jouw hond hangt. Ik heb het dan even over losloopgebied he :wink: Overigens kunnen we natuurlijk nog discussieren in hoeverre een hond die aan komt denderen van "speluh!", alle signaleren van jouw honden negerend, een supersociale hond is he? :mrgreen: :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 06 jul 2009 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”