Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Magnum voorwerp revieren.

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Magnum voorwerp revieren.

Ongelezen bericht door magnum »

Ook wat foto's geschoten van het grote voorwerp revieren, Magnum begon netjes met het ook zelf uitzoeken van de omgeving. Helaas rook hij het laaste voorwerp al heel snel en ging er vandoor. Na een paar keer hard roepen kwam hij terug en in strafappel weer terug gelopen naar voor het eerste voorwerp. Magnum weer op gezet en dat ging netjes en vond hij op aanwijzen van mij het voorwerp, helaas zette Magnum zijn bek om het voorwerp, maar op een Nee van mij begon hij netjes te blaffen. Magnum terug geroepen, en ongeveer 10 meter appel gelopen, daarna Magnum weer opgezet en zocht hij weer in zijn eentje netjes alles door, en kwam zo bij het 2 de voorwerp, en begon hij netjes te blaffen, helaas werd hij het blaffen na een paar keer zat en zette weer even zijn bek om het voorwerp maar op een Nee blafte hij netjes door.
Magnum is opzich op enkele keren na nooit schoon op de voorwerpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Magnum voorwerp revieren.

Ongelezen bericht door Inge »

Vraagje: waarom blijf je hem blaffend laten verwijzen als hij niet schoon te krijgen is?
Door te blaffen fokt ie zich steeds meer op.
Bij Biène heb ik er daarom juist voor gekozen bij het voorwerprevieren stil te verwijzen....zij gaat dus liggen bij het voorwerp. Veel meer rust en zowel het voorwerp als de ondergrond blijft schoon (Biène gaat heel erg krabben bij blaffend verwijzen, dat deed ze bij de kist ook namelijk).
Bij manrevieren blaft ze trouwens wel.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
magnum
Zeer actief

We hebben het geprobeerd om hem stil te laten verwijzen, en zijn daar toen heel druk mee geweest. Maar Magnum is niet stil te krijgen, die gaat automatische blaffen en druk doen.

Maar ik mag eigenlijk niet terug kijken op het verleden maar daar is het goed fout gegaan, en hij is op het voorwerp giftig gemaakt met een TT enz..... En al wil je daarop niet meer terug kijken het zijn wel dingen die ook nu nog mee spelen en het gewoon weg soms moeilijk tot onmogelijk maken om dat om te zetten.

Moet wel zeggen de week ervoor was hij wel schoon op de voorwerpen, en nu vandaag alleen maar zijn bek erop. Dit is trouwens alleen bij het metaal, zodra het houten geweer er ligt dan is het helemaal feest en word het even vakkundig verbouwt. Ook daar zijn we druk mee bezig, maar het is er gewoon bijna niet uit te krijgen.

Maar hoe dan ook we blijven door gaan en proberen en we blijven ook steeds kijken naar weer andere technieken en hoe Magnum daarop reageerd.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

magnum schreef:We hebben het geprobeerd om hem stil te laten verwijzen, en zijn daar toen heel druk mee geweest. Maar Magnum is niet stil te krijgen, die gaat automatische blaffen en druk doen.
Dat kan ik bijna niet geloven.
Ik heb Magnum gezien en weet dat hij heel druk is, maar ik denk dat het wél kan. :wink:
Alleen dan is het wel een kwestie van duidelijk maken wat je wil en zorgen dat hij onder appèl blijft. En dat laatste is volgens mij het grote struikelblok van Magnum, hij loopt onder je appèl uit en gaat zijn eigen ding doen ipv dat wat je van hem vraagt.
Biène was (is) behoorlijk giftig op de kist maar heb ik toch vrij snel op stil verwijzen kunnen zetten.
Eerst kort..samen naar het voorwerp en afleggen...belonen. Afstand langzaam opbouwen (in het open) en belonen als hij stil verwijst. Blaft hij toch...ophalen en opnieuw.
Pas als hij in het open goed verwijst weer naar de bosrand toe en daar weer een stap terug zetten...dus eerst weer samen naar het voorwerp en afleggen (belonen) en afstand weer langzaam opbouwen.
magnum schreef:Maar ik mag eigenlijk niet terug kijken op het verleden maar daar is het goed fout gegaan, en hij is op het voorwerp giftig gemaakt met een TT enz..... En al wil je daarop niet meer terug kijken het zijn wel dingen die ook nu nog mee spelen en het gewoon weg soms moeilijk tot onmogelijk maken om dat om te zetten.
Hmm....ik heb soms het idee dat je het verleden als "excuus" gebruikt en dat vind ik jammer.
Je traint al heel wat jaren geen PH1 meer, het verleden zou dus veel minder invloed moeten hebben als dat jij het toekent. :wink: Een kist is géén geweer of breekijzer, de hele oefening is eigenlijk nieuw. Ja, zeker in het begin kun je verwarring krijgen omdat hij kistrevieren gewend was (dat had ik met Biène ook) maar dat zou niet zolang door moeten spelen.
magnum schreef:Moet wel zeggen de week ervoor was hij wel schoon op de voorwerpen, en nu vandaag alleen maar zijn bek erop. Dit is trouwens alleen bij het metaal, zodra het houten geweer er ligt dan is het helemaal feest en word het even vakkundig verbouwt. Ook daar zijn we druk mee bezig, maar het is er gewoon bijna niet uit te krijgen.
Hoe probeer je het er nu uit te krijgen dan?
magnum schreef:Maar hoe dan ook we blijven door gaan en proberen en we blijven ook steeds kijken naar weer andere technieken en hoe Magnum daarop reageerd.
Niet teveel gaan wisselen want daarmee creëer je verwarring. 1 methode kiezen en die een hele tijd volhouden.

Mijn idee is, na wat ik gezien heb op onder andere oefendagen, dat het probleem veel meer zit in de begeleiding die je krijgt en het gebrek aan ervaring bij hen (zeker met lastigere honden als Magnum). Toen Sjaak je hielp op een oefendag zag je al heel snel een hele andere Magnum. :wink:
Wel top om te zien trouwens dat je tegenwoordig het manrevieren doet zoals het hoort (met een zittende of liggende man) :ok:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
magnum
Zeer actief

Ik train het KNPV basiscertificaat nu ruim 3 jaar met Magnum, en in het begin was magnum ook giftig op de voorwerpen, we zijn toen een hele tijd ook op aanraden van de fokster waar ik nog altijd contact mee heb begonnen met idem aanvolgen afleggen op het voorwerp zodat hij goed zou begrijpen dat hij bij het voorwerp moest zijn enz... om de oefening duidelijk te maken naar hem.

Daarna dit langzaam uitgebouwd, je wilt niet weten hoe vaak ik weer ben terug gevallen, en dat doe ik op de dag van vandaag nog altijd met deze oefening. Uiteindelijk hebben we Magnum zover gekregen dat hij even schoon was maar dan moest ik wel op zijn lip blijven staan want anders was het raak. maar zodra hij schoon was en netjes deed wat er van hem verwacht werd werd hij natuurlijk netjes beloont.

Maar ja kan niet na 1 jaar daarop trainen op zijn lip blijven staan want ja we moeten verder, toen met de lange lijn eraan de afstand uitgebouwd zodat we wel contact hadden met hem en we hem konden corrigeren. Toen ging het goed en was hij netjes schoon, blafte netjes en bleef erbij enz.... Blaffen zat er bij hem al in ook met het aanvolgen in het begin, en dat hebben we er echt niet uitgekregen. Dus daarom daarmee leren omgaan en trainen. Na dit weer enkele maanden vol gehouden te hebben de lijn los gehaald, en toen begon hij weer te pitten en te kluiven. Zodra we de lijn eraan deden was hij weer netjes schoon enz... Natuurlijk wel altijd netjes beloont op het moment dat hij schoon was, blafte en erbij bleef.

Op een gegeven moment na al die tijd ging het ook aan de lijn fout en pitte hij in de voorwerpen, terwijl we altijd het zelfde hebben aangehouden kwa trainen enz...
Dus we konden opzoek naar een andere methode, de trainer heeft ook een hond die pit in het voorwerp en daar had hij met een balletje wat aangeleerd en die hond was schoon. Dus dat zelfde met Magnum gedaan, dus als Magnum netjes blafte bij het voorwerp bleef en schoon was, werd er in het begin na 1 blaf al een balletje naar hem toe gegooid als beloning, en dat steeds meer uitgebouwd naar dat hij steeds langer moest blaffen, helaas had Magnum al snel door dat de bal bij mij vandaan kwam en is hij van het voorwerp af gegaan, we konden hem terug sturen wat we wilden hij bleef eraf komen.

Daarna aan de lange lijn via een oog in de grond hem gestuurd en hem eigenlijk zo iets van het voorwerp afhouden zodat hij wel netjes bij het voorwerp was, maar er net nie in kon pitten. Dit ging netjes en hij had al heel snel door dat hij netjes moest blaffen erbij moest blijven en er niet aan mocht komen. Voor alles wat hij goed doet word hij natuurlijk volop beloont.

Maar helaas op een gegeven moment ga je verder uitbouwen en de lijn ging er weer vanaf en tjakka het was weer raak hij was weer pitten geslagen. Lange lijn er weer aan en hij was schoon, dus hij heeft donders goed door wanneer hij wel en geen lijn om heeft.
Dus op naar het volgende en hier zijn we nu nog altijd mee bezig. Magnum sturen we nu hij moet netjes blaffen, en erbij blijven, zodra hij schoon is al is het na een commando van mij loop ik meteen naar hem toe en geef hem een balletje of wat dan ook als beloning. Hiermee hebben we wel al heelveel gewonnen kwa bij het voorwerp blijven, netjes blaffen enz.... en ook is het pitten er echt al een heel stuk uit, het is nog veel en veel erger geweest. Dus we zijn op de goede weg, gelukkig heeft hij ook al dagen dat hij wel schoon is, alleen vandaag weer niet het is bij hem gewoon helaas heel erg wisselvallig met deze oefening. Maar we blijven vol houden.

Iedereen wil me helpen met oefeningen die we bij Magnum niet krijgen hoe het zou moeten, daar ben ik ook wel heel erg blij mee. Maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer en iedereen geeft andere adviezen. En tja op onze club word er voornamelijk positief getraind, en dat houd in dat er geen TT, pennenbanden en slipkettingen worden gebruikt.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge schreef:Een kist is géén geweer of breekijzer, de hele oefening is eigenlijk nieuw. Ja, zeker in het begin kun je verwarring krijgen omdat hij kistrevieren gewend was (dat had ik met Biène ook) maar dat zou niet zolang door moeten spelen.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat dat voor de hond een echt nieuwe oefening is. Een voorwerp revieren is een voorwerp revieren zodra ze door hebben dat ze ernaartoe moeten. Het moeilijke van deze oefening voor PH1-getrainde honden is juist dat wat er verschillend aan is t.o.v. het PH1-revieren: het gedirigeerd worden ipv hard doorlopen op eigen initiatief, het niet opgehaald worden maar eraf geroepen worden (wat vaak tegen hun bewakingsdrift ingaat), het niet terug mogen naar het eerste voorwerp maar dat vervolgens moeten negeren en dan naar het tweede. Het duurt best wel een tijdje voordat de hond die verschillen echt in de gaten heeft als die drift naar het voorwerp er een beetje is.

Maar verder ben ik het grotendeels wel met je eens Inge. Stil verwijzen is misschien een optie, zoals je al zegt. En honderduizend adviezen kan idd heel verwarrend werken :wink:

Wat ik jammer vind is dat Cindy op de manier die ze beschrijft het balletje heeft gebruikt met ongewenst effect (maar wel voorspelbaar). Ik weet dat enkele ervaren zoekhondenmannen dat balletje heel anders gebruiken bij het aanleren van deze oefening: de hond wordt van kort bij naar het voorwerp gestuurd, als de hond blaft, stapt de geleider naar het voorwerp, bukt en laat het balletje a.h.w. uit het voorwerp komen. Het vereist wel een beetje oefenen om dat handig te doen, maar als de hond een beetje gefocust is op het voorwerp, lukt dat wel. Het betekent dus wel dat je de hond een hele tijd zult moeten ophalen voordat het er diep in zit. Maar nooit de bal zichtbaar van jezelf af gooien, dat is funest.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
Inge schreef:Een kist is géén geweer of breekijzer, de hele oefening is eigenlijk nieuw. Ja, zeker in het begin kun je verwarring krijgen omdat hij kistrevieren gewend was (dat had ik met Biène ook) maar dat zou niet zolang door moeten spelen.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat dat voor de hond een echt nieuwe oefening is. Een voorwerp revieren is een voorwerp revieren zodra ze door hebben dat ze ernaartoe moeten. Het moeilijke van deze oefening voor PH1-getrainde honden is juist dat wat er verschillend aan is t.o.v. het PH1-revieren: het gedirigeerd worden ipv hard doorlopen op eigen initiatief, het niet opgehaald worden maar eraf geroepen worden (wat vaak tegen hun bewakingsdrift ingaat), het niet terug mogen naar het eerste voorwerp maar dat vervolgens moeten negeren en dan naar het tweede. Het duurt best wel een tijdje voordat de hond die verschillen echt in de gaten heeft als die drift naar het voorwerp er een beetje is.
Het dirigeren is inderdaad het lastigste, dat had ik ook. Biène trok in eerste instantie ook direct door naar het voorwerp.
Maar na 3 jaar zou het verschil toch echt wel duidelijk moeten zijn, zeker als je tussendoor nooit meer de kist laat revieren.
Voor Biène is het van het voorwerp afroepen nooit een probleem geweest gelukkig.

Gos schreef:Maar verder ben ik het grotendeels wel met je eens Inge. Stil verwijzen is misschien een optie, zoals je al zegt. En honderduizend adviezen kan idd heel verwarrend werken :wink:
Ik ben er van overtuigd dat het een goede optie is. :pffff:
Maar het is wel een kwestie van doorzetten. Oefening eigenlijk totaal opnieuw aanleren en niet accepteren dat hij het op zijn eigen manier gaat invullen.
Gos schreef:Wat ik jammer vind is dat Cindy op de manier die ze beschrijft het balletje heeft gebruikt met ongewenst effect (maar wel voorspelbaar). Ik weet dat enkele ervaren zoekhondenmannen dat balletje heel anders gebruiken bij het aanleren van deze oefening: de hond wordt van kort bij naar het voorwerp gestuurd, als de hond blaft, stapt de geleider naar het voorwerp, bukt en laat het balletje a.h.w. uit het voorwerp komen. Het vereist wel een beetje oefenen om dat handig te doen, maar als de hond een beetje gefocust is op het voorwerp, lukt dat wel. Het betekent dus wel dat je de hond een hele tijd zult moeten ophalen voordat het er diep in zit. Maar nooit de bal zichtbaar van jezelf af gooien, dat is funest.
Precies. De beloning moet vanuit het voorwerp komen als het ware.

Cindy, ook ik train voornamelijk positief. Het enige wat ik gebruik is een pennenband, maar die is met name om controle te houden op het moment dat Biène zichzelf gaat verliezen en boos wordt. :19: Biène kan behoorlijk driftig worden en wil dat nog weleens afreageren op de lijn of op mij :19: .
Tijdens de oefeningen wordt die band niet gebruikt, kan ook niet omdat ze vrijwel alles los uitvoert.

Je moet luisteren naar de adviezen die bij jou en je hond passen. Sta je er niet helemaal achter dan werkt het zowiezo niet is mijn ervaring. Jij kent je hond het beste.
Groetjes Inge
Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge schreef:
Gos schreef:Stil verwijzen is misschien een optie, zoals je al zegt.
Ik ben er van overtuigd dat het een goede optie is. :pffff:
Er zit alleen 1 nadeel aan: als het keuringsterrein een beetje dicht is, loop je soms de kans je hond niet goed te zien en er voorbij te lopen voordat je ziet dat hij verwezen heeft. Dus dan niet naar de zomerkeuring he? :wink:
magnum
Zeer actief

Magnum is tot op zekere hoogte heel goed te sturen, maar hij gaat liever zelf zig zaggend door het terrein om de voorwerpen te vinden, en dat doet hij dan ook altijd. Het terug roepen van het voorwerp naar mij ook nooit problemen mee gehad, dit heeft hij altijd netjes gedaan.

We zijn nu alleen heel hard aan het trainen om het pitten eruit te krijgen. En we doen dat nu door middel van Magnum kort op sturen naar het voorwerp, als hij netjes blaft, schoon is en erbij blijft. Dan loop ik in en geef een beloning die ik net naast het voorwerp leg. Op deze manier hebben we al heelveel gewonnen, waardoor hij niet altijd meer pit in metaal, hout is even een ander verhaal maar ook daar ze we kortop mee bezig. Dus er zit wel vooruit gang in, maar langzaam aan zien we wel verbeteringen met hoe het ooit was.

Ook weten we dat we in de tijd dat we aan het puzzelen zijn geweest met het juist aanleren van deze oefening, ook fouten hebben gemaakt en we dus ook die fouten er nu weer uit moeten halen.

Ps: in mijn grotel lap tekst staat ook dat we het nu op deze manier doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”