Magnum is opzich op enkele keren na nooit schoon op de voorwerpen.

Moderator: moderatorteam
Dat kan ik bijna niet geloven.magnum schreef:We hebben het geprobeerd om hem stil te laten verwijzen, en zijn daar toen heel druk mee geweest. Maar Magnum is niet stil te krijgen, die gaat automatische blaffen en druk doen.
Hmm....ik heb soms het idee dat je het verleden als "excuus" gebruikt en dat vind ik jammer.magnum schreef:Maar ik mag eigenlijk niet terug kijken op het verleden maar daar is het goed fout gegaan, en hij is op het voorwerp giftig gemaakt met een TT enz..... En al wil je daarop niet meer terug kijken het zijn wel dingen die ook nu nog mee spelen en het gewoon weg soms moeilijk tot onmogelijk maken om dat om te zetten.
Hoe probeer je het er nu uit te krijgen dan?magnum schreef:Moet wel zeggen de week ervoor was hij wel schoon op de voorwerpen, en nu vandaag alleen maar zijn bek erop. Dit is trouwens alleen bij het metaal, zodra het houten geweer er ligt dan is het helemaal feest en word het even vakkundig verbouwt. Ook daar zijn we druk mee bezig, maar het is er gewoon bijna niet uit te krijgen.
Niet teveel gaan wisselen want daarmee creëer je verwarring. 1 methode kiezen en die een hele tijd volhouden.magnum schreef:Maar hoe dan ook we blijven door gaan en proberen en we blijven ook steeds kijken naar weer andere technieken en hoe Magnum daarop reageerd.
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat dat voor de hond een echt nieuwe oefening is. Een voorwerp revieren is een voorwerp revieren zodra ze door hebben dat ze ernaartoe moeten. Het moeilijke van deze oefening voor PH1-getrainde honden is juist dat wat er verschillend aan is t.o.v. het PH1-revieren: het gedirigeerd worden ipv hard doorlopen op eigen initiatief, het niet opgehaald worden maar eraf geroepen worden (wat vaak tegen hun bewakingsdrift ingaat), het niet terug mogen naar het eerste voorwerp maar dat vervolgens moeten negeren en dan naar het tweede. Het duurt best wel een tijdje voordat de hond die verschillen echt in de gaten heeft als die drift naar het voorwerp er een beetje is.Inge schreef:Een kist is géén geweer of breekijzer, de hele oefening is eigenlijk nieuw. Ja, zeker in het begin kun je verwarring krijgen omdat hij kistrevieren gewend was (dat had ik met Biène ook) maar dat zou niet zolang door moeten spelen.
Het dirigeren is inderdaad het lastigste, dat had ik ook. Biène trok in eerste instantie ook direct door naar het voorwerp.Gos schreef:Ik ben het er niet helemaal mee eens dat dat voor de hond een echt nieuwe oefening is. Een voorwerp revieren is een voorwerp revieren zodra ze door hebben dat ze ernaartoe moeten. Het moeilijke van deze oefening voor PH1-getrainde honden is juist dat wat er verschillend aan is t.o.v. het PH1-revieren: het gedirigeerd worden ipv hard doorlopen op eigen initiatief, het niet opgehaald worden maar eraf geroepen worden (wat vaak tegen hun bewakingsdrift ingaat), het niet terug mogen naar het eerste voorwerp maar dat vervolgens moeten negeren en dan naar het tweede. Het duurt best wel een tijdje voordat de hond die verschillen echt in de gaten heeft als die drift naar het voorwerp er een beetje is.Inge schreef:Een kist is géén geweer of breekijzer, de hele oefening is eigenlijk nieuw. Ja, zeker in het begin kun je verwarring krijgen omdat hij kistrevieren gewend was (dat had ik met Biène ook) maar dat zou niet zolang door moeten spelen.
Ik ben er van overtuigd dat het een goede optie is.Gos schreef:Maar verder ben ik het grotendeels wel met je eens Inge. Stil verwijzen is misschien een optie, zoals je al zegt. En honderduizend adviezen kan idd heel verwarrend werken![]()
Precies. De beloning moet vanuit het voorwerp komen als het ware.Gos schreef:Wat ik jammer vind is dat Cindy op de manier die ze beschrijft het balletje heeft gebruikt met ongewenst effect (maar wel voorspelbaar). Ik weet dat enkele ervaren zoekhondenmannen dat balletje heel anders gebruiken bij het aanleren van deze oefening: de hond wordt van kort bij naar het voorwerp gestuurd, als de hond blaft, stapt de geleider naar het voorwerp, bukt en laat het balletje a.h.w. uit het voorwerp komen. Het vereist wel een beetje oefenen om dat handig te doen, maar als de hond een beetje gefocust is op het voorwerp, lukt dat wel. Het betekent dus wel dat je de hond een hele tijd zult moeten ophalen voordat het er diep in zit. Maar nooit de bal zichtbaar van jezelf af gooien, dat is funest.
Er zit alleen 1 nadeel aan: als het keuringsterrein een beetje dicht is, loop je soms de kans je hond niet goed te zien en er voorbij te lopen voordat je ziet dat hij verwezen heeft. Dus dan niet naar de zomerkeuring he?Inge schreef:Ik ben er van overtuigd dat het een goede optie is.Gos schreef:Stil verwijzen is misschien een optie, zoals je al zegt.![]()