Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat is geschikt

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

anne_lies
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie, Labrador
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Welk ras het meest geschikt?

Ongelezen bericht door anne_lies »

bernersennenfan schreef:4 a 5 uur alleen, komt bij ons alleen voor als we samen gaan winkelen oid. Niet door het werk, zoals bovenstaand.
Ik wil hier niet als favo hondenbaas overkomen, absoluut niet, maar wat ik al eerder aangaf, ik had dit puur alleen niet kunnen redden, dan had ik mijn ouders of opvang ook moeten inschakelen :wink:
Heel veel succes en nogmaals, ik snap dat je soms denkt, na al die berichten :scratch:
We bedoelen het allemaal goed voor de komende 14 jaar :roos: :ok:
hihi bedankt ik dacht soms wel even van :scratch: kan het zo helemaal niet dan maar ik begrijp dat ze het wel goed bedoelen. Heb gister nog mensen met een hond die ik ken gevraagt hoe zij het doen en die waren allemaal wel enthousiast.
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

ja het is wel de bedoeling om hem zoveel op te laten trekken met andere honden hij kan eigenlijk wel elke avond bij de hond van mijn vriend zijn ook gaan we veel wandelen in de bossen samen met een bernersenner dus vriendjes zal hij in iedergeval genoeg hebben. en de vacht verzorging weet ik dat je daar elke dag wel wat aandacht aan moet besteeden vooral liezen onder de staart en bij de kop. ben er nog niet helemaal uit ben nu nog een beetje aan het lezen en navragen
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

anne_lies schreef:en in feite zijn ze wel echt even mooi als een sheltie alleen zijn iets groter toch?
Doe dat nou niet, zo op uiterlijk kiezen :wink: Natuurlijk mag je uiterlijk mee laten spelen, maar ga in eerste instantie bedenken wat voor soort karakter je wilt en wat bij je situatie past.

Geen Sheltie, echt niet :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

anne_lies schreef:
YvetteJ schreef:
anne_lies schreef:Ik vind persoonlijk dat ik wel genoeg tijd vrij kan maken voor een hond. ik kan een hond 4 uitlaten tot 6uur en de hele avond aan de hond weiden en dan elke dag.
`

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat voor paard je hebt en wat je daarmee doet??
sorry ik heb hier helemaal vergeten om op te reageren. Ik heb een kwpn ruin van 19 jaar die ik 2 dagen rij soms 3 verder gaat hij lekker naar buiten met andere paarden en longeer ik. heel af en toe heb ik een fnrs proefje bij ons op de manege.
:ok: Duidelijk. Ik denk dat dat je situatie enigszins anders maakt. Als je namelijk een jong paard hebt ben je daar veel meer tijd aan kwijt ivm training maar dat weet je zelf natuurlijk ook.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Wat een weelde dat veel van jullie zoveel thuis kunnen zijn, helaas sinds ik alleen ben zijn mijn honden veel meer alleen, ik werk nu fulltime, wel vlakbij huis (5 min) en tussen de middag ben ik een uur thuis. Ik zou het liever anders zien maar er moet toch brood op de plank komen, en een dagopvang voor 4 honden kan ik me niet veroorloven. Op mij zal ook best commentaar te leveren zijn, natuurlijk is het het allermooiste als er 24/7 iemand bij de honden is, maar ik zou toch niet aan een leven zonder honden moeten denken, en ik kan me heel goed voorstellen dat er meer mensen zijn die dat hebben en daarnaast fulltime werken. Maar goed, ik heb er wel 4, ze zijn het gewend en veroorzaken geen overlast als ik er niet bij ben (regelmatig gevraagd aan buren), ze zijn drukker als ik wel thuis ben. Ik moet ook wel zeggen dat al mijn vrije tijd voor de honden is, ik voel me al schuldig genoeg dat ik niet de hele dag bij ze kan zijn. Ik heb verder geen hobbies, mijn honden zijn mijn passie.
En voor TS, een collie lijkt mij ook een betere optie dan een sheltie, chow chows schijnen ook erg zelfstandig te zijn, fox terriers, (ik noem maar wat hoor, chows en foxjes zijn ook weer niet de makkelijkste rassen in andere opzichten), of een volwassen herplaatser waar het karakter van bekend is, maar ik denk dat iedere hond het alleen blijven moet worden aangeleerd, zeker als hij niet met een soortgenoot samen is.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Zoek stok! schreef:
anne_lies schreef:en in feite zijn ze wel echt even mooi als een sheltie alleen zijn iets groter toch?
Doe dat nou niet, zo op uiterlijk kiezen :wink: Natuurlijk mag je uiterlijk mee laten spelen, maar ga in eerste instantie bedenken wat voor soort karakter je wilt en wat bij je situatie past.

Geen Sheltie, echt niet :wink:
Vind ik eigenlijk ook. Ik vind ook, gezien de rest wat je met "de hond" wilt gaan doen dat een collie niet echt past.

Lees eerst maar 's een poosje veel over de rassen.

En, zoek alsjeblieft een ras wat qua karakter en "mogelijkheden" bij je past. ... NIET op uiterlijk!!!

Suzanne
Zoek stok!
Zeer actief

Wat ik van de Bearded zie, zou ik dat ook eerder aanraden. Geinige honden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

fleurie schreef:Wat een weelde dat veel van jullie zoveel thuis kunnen zijn, helaas sinds ik alleen ben zijn mijn honden veel meer alleen, ik werk nu fulltime, wel vlakbij huis (5 min) en tussen de middag ben ik een uur thuis. Ik zou het liever anders zien maar er moet toch brood op de plank komen, en een dagopvang voor 4 honden kan ik me niet veroorloven. Op mij zal ook best commentaar te leveren zijn, natuurlijk is het het allermooiste als er 24/7 iemand bij de honden is, maar ik zou toch niet aan een leven zonder honden moeten denken, en ik kan me heel goed voorstellen dat er meer mensen zijn die dat hebben en daarnaast fulltime werken. Maar goed, ik heb er wel 4, ze zijn het gewend en veroorzaken geen overlast als ik er niet bij ben (regelmatig gevraagd aan buren), ze zijn drukker als ik wel thuis ben. Ik moet ook wel zeggen dat al mijn vrije tijd voor de honden is, ik voel me al schuldig genoeg dat ik niet de hele dag bij ze kan zijn. Ik heb verder geen hobbies, mijn honden zijn mijn passie.
Nou ja, 'weelde', je weet natuurlijk niet wat een ieder er voor in moet leveren. Minder werken houdt in: minder inkomsten. En als je niet minder gaat werken maar kiest voor opvang lever je daar- in financieel opzicht - ook op in en verder kost het tijd en moeite (halen, brengen etc..).
Maakt allemaal niet uit, je doet het omdat je gekozen hebt voor honden.
In jouw geval: vier honden bij elkaar, is het 'alleen zijn' sowieso een ander verhaal dan als het gaat om een enige hond. wink:

Voor TS, je schrijf dat je over een tijdje minder kunt gaan werken. Dat lijkt mij een geschikt moment om aan een hond te beginnen. :ok:
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

ik heb de laatste reacties's gelezen maar kom er niet helemaal uit wat ik allemaal terug moet reageren :wink: in iedergeval bedankt voor jullie reacties.

Ook al vind ik sheltie's heel mooi eigenlijk vind ik alle honden mooi dus zal ook niet alleen op het uiterlijk af gaan. Verder vacht verzorging heb ik absoluut geen hekel aan dus dat zal geen probleem zijn. ook zal ik voor ik een ras kies er me in verdiepen.

Boutje
heb uiteraard de website van sheltierescue al gelezen die site stond achter in me boek. Ookal vind ik ze leuk en geweldig lijkt me beter dat ik hier niet voor kies vooral ook door jouwn advies :8):
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:[quote="anne_lies"
Ook al vind ik sheltie's heel mooi eigenlijk vind ik alle honden mooi dus zal ook niet alleen op het uiterlijk af gaan.
Probeer het echt helemaal los te laten.
Niet omdat je een soort van diepzinnige heiligheid moet uithangen maar als het niet klikt betekent het uiterlijk he-le-maal niets meer.
Shelties hebben een heel aparte persoonlijkheid die veel mensen prachtig vinden maar waar veel anderen ook gillend gek van worden.
Het zijn wilvolle, overdreven gevoelige rotzakken. Vatbaar voor fobietjes, angstagressie en allerlei andere gefixeerde gedragingen.
Ze vergen een strakke hand in een hele milde handschoen. Een hele consequente opvoeding zonder hard te zijn.
Dat is op zijn zachtst gezegd moeilijk om zomaar even te doen als beginnende hondeneigenaar.

Voor je het weet heb je een uitvallende zenuwpees aan de riem waar hij niet vanaf kan omdat hij hem bij het minste of geringste naar huis peert.
En weg kun je ook niet want dan krijst hij de buren het gekkenhuis in. En dnek maar niet dat je voor zo'n hondje makkelijk even een oppas vindt.
Dat is namelijk net zo typisch sheltie als het mooie haar.

Ik zeg helemaal niet dat ze allemaal zo zijn. Maar bij mensen die een sheltie voor de buitenkant hebben genomen zijn ze heel erg vaak wel zo.
Ik raadt het je af. Of je daar iets mee doet moet je zelf weten maar je kunt niet meer zeggen dat je het niet wist. :mrgreen:
Véél liever een ander ras.
wil je even mijn vorige berichtje goed lezen geeft niet hoor maar daar heb ik in gezet dat ik geen sheltie zou nemen met de reden daar bij :engel:
Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

anne_lies schreef:
Ook al vind ik sheltie's heel mooi eigenlijk vind ik alle honden mooi dus zal ook niet alleen op het uiterlijk af gaan.
Niet omdat je een soort van diepzinnige heiligheid moet uithangen maar als het niet klikt betekent het uiterlijk he-le-maal niets meer.
Shelties hebben een heel aparte persoonlijkheid die veel mensen prachtig vinden maar waar veel anderen ook gillend gek van worden.
Het zijn wilvolle, overdreven gevoelige rotzakken. Vatbaar voor fobietjes, angstagressie en allerlei andere gefixeerde gedragingen.
Ze vergen een strakke hand in een hele milde handschoen. Een hele consequente opvoeding zonder hard te zijn.
Dat is op zijn zachtst gezegd moeilijk om zomaar even te doen als beginnende hondeneigenaar.

Voor je het weet heb je een uitvallende zenuwpees aan de riem waar hij niet vanaf kan omdat hij hem bij het minste of geringste naar huis peert.
En weg kun je ook niet want dan krijst hij de buren het gekkenhuis in. En dnek maar niet dat je voor zo'n hondje makkelijk even een oppas vindt.

Ik zeg helemaal niet dat ze allemaal zo zijn. Maar bij mensen die een sheltie voor de buitenkant hebben genomen zijn ze heel erg vaak wel zo.
Ik raadt het je af. Of je daar iets mee doet moet je zelf weten maar je kunt niet meer zeggen dat je het niet wist. :mrgreen:
wil je even mijn vorige berichtje goed lezen geeft niet hoor maar daar heb ik in gezet dat ik geen sheltie zou nemen met de reden daar bij :engel:
Maar waarom wil je dan zo graag een Sheltie terwijl dat helemaal niet slim is in jou situatie volgens allemaal Sheltie-kenners? :U: Het moet toch ergens vandaan komen.
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

TvanEmst schreef:
anne_lies schreef:

Maar waarom wil je dan zo graag een Sheltie terwijl dat helemaal niet slim is in jou situatie volgens allemaal Sheltie-kenners? :U: Het moet toch ergens vandaan komen.
ik was gewoon aan het zoeken naar rassen en kwam ik de sheltie tegen en was eigenlijk een beetje gelijk verliefd maar goed als iedereen mij dat afraad zal ik niet zo eigenwijs zijn om toch voor dat ras te gaan dus daarom gaf ik dus net ook aan dat gezien het advies ik niet voor een sheltie zal gaan. Het was ook een idee en heb gevraagt om advies voor ik een hond aan schaf dus het is echt niet zo dat ik per se een sheltie wil dus nogmaals bij deze ik neem geen sheltie gezien het advies van kenners
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

dankje

ik heb er even goed over na gedacht en een lijstje gemaakt.
* intelligent
* redelijk/makkelijk te trainen
* middel grote hond
* gezeldschap hond hoeft niet te aanhankelijk te zijn
* vachtverzorging geen probleem ook dagelijks vind ik niet erg liefst eentje met wat langere vacht
* ongeveer 2/3 uurtjes alleen kunnen zijn
* kind en kat vriendelijk en met andere honden over weg kunnen
* meenemen in een auto en ergens na toe
* eentje met energie om bv behendigheid mee te doen
* hoeft in huis niet alleen te slapen dus mag wel actief zijn

verder heeft een border collie ook wel mijn intresse heb al wat advies gekregen van mensen die ik ken met een en zij zien eigenlijk niet erg problemen een iemand zit in ongeveer de zelfde situatie als mij en bij haar gaat het prima
misschien een labrador mijn vriend heeft er een die is buiten best heel druk maar in huis niks mee te doen luisterd ook heel goed.

kan je hier een beetje wat mee?
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Een Toller misschien??
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Zoek stok!
Zeer actief

Wat vind je van een Schapendoes?

Border Collie vind ik niet zo passen. Ik zou het wat minder zoeken in de uitgesproken werkrassen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

YvetteJ schreef:Een Toller misschien??
Ik denk dat de gemiddelde Toller iets aanhankelijker is dan zij wil. Vooral als er verschillende mensen de hond gaan uitlaten en dergelijke. En waken doen ze overigens ook niet, Nilo blaft niet eens :mrgreen:
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Wat vind je van een Schapendoes?

Border Collie vind ik niet zo passen. Ik zou het wat minder zoeken in de uitgesproken werkrassen :wink:
Die zijn ook leuk ja!!! :cheer:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
~Suzanne~
Zeer actief

anne_lies schreef:
* ongeveer 2/3 uurtjes alleen kunnen zijn
* kind en kat vriendelijk en met andere honden over weg kunnen
* meenemen in een auto en ergens na toe
* eentje met energie om bv behendigheid mee te doen

Deze er even uitgelicht:
De meeste dingen kun je een hond van "elk" ras leren. Als je maar de tijd neemt!

Behendigheid... bedoel je wedstrijden of "voor de lol lekker trainen"?

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

anne_lies schreef: misschien een labrador mijn vriend heeft er een die is buiten best heel druk maar in huis niks mee te doen luisterd ook heel goed.

eh... er zijn ook mensen die denken dat een bordercollie van nature zo goed gehoorzaam is en "kunstjes" kan en goed luistert.... het mag er dan in aanleg wel inzitten, maar het is ECHT hard werkenom het eruit te krijgen...!!

Vergis je daar niet in!

Ik heb nog steeds een beetje het idee dat je het hebben van een hond "te romantisch" inschat.... ;-(

Suzanne
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
Ik denk dat de gemiddelde Toller iets aanhankelijker is dan zij wil. Vooral als er verschillende mensen de hond gaan uitlaten en dergelijke. En waken doen ze overigens ook niet, Nilo blaft niet eens :mrgreen:
Oke, hoopte al dat een van de Tollermensen me hier zou verbeteren als ik het bij het verkeerde eind zou hebben :wink:
Deze aanvulling wekt wel nóg meer mijn interesse in het ras :F:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

YvetteJ schreef:
Maeve schreef:
Oke, hoopte al dat een van de Tollermensen me hier zou verbeteren als ik het bij het verkeerde eind zou hebben :wink:
Deze aanvulling wekt wel nóg meer mijn interesse in het ras :F:
Maar het is ook een geweldig ras :pffff: :mrgreen: Maar het is wel een uitdaging. Ze zijn wel heel gehoorzaam, maar houden er ook regelmatig hun eigen ideeen op na. Dat in combinatie met een eigenaar die veel werkt en nog zo'n twee verschillende personen die part-time voor de hond zorgen lijkt me erg lastig. Ze hebben veel duidelijkheid nodig en dat gaat altijd moeilijk als je met meerderen bent.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Maeve schreef:
Dat die van jou het niet doet betekend niet dat ze het allemaal niet doen hoor Manon :wink:
Ken zat tollers die wel best waaks zijn.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

marye schreef:
Maeve schreef:
Dat die van jou het niet doet betekend niet dat ze het allemaal niet doen hoor Manon :wink:
Klopt, dat stond er een beetje verkeerd. Ik bedoelde inderdaad dat Nilo niet waakt. Maar om nou te zeggen dat een Toller wel waakt? Volgens zijn er niet veel die verder gaan dan blaffen.
Zoek stok!
Zeer actief

Nou ik zou als vreemd toch liever niet bij Caja het huis in lopen zonder Marye :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:
anne_lies schreef: misschien een labrador mijn vriend heeft er een die is buiten best heel druk maar in huis niks mee te doen luisterd ook heel goed.

eh... er zijn ook mensen die denken dat een bordercollie van nature zo goed gehoorzaam is en "kunstjes" kan en goed luistert.... het mag er dan in aanleg wel inzitten, maar het is ECHT hard werkenom het eruit te krijgen...!!

Vergis je daar niet in!

Ik heb nog steeds een beetje het idee dat je het hebben van een hond "te romantisch" inschat.... ;-(

Suzanne
Ik denk niet dat ik het hebben van een hond te romantisch in schat ik weet wat er bij komt kijken. we hebben vroeger ook altijd een hond gehad en heb ook laatst ook een week voor de hond van me vriend gepast en dan is hij niet de makkelijkste veel energie dus veel beweging nodig.
Ook snap ik dat een bordercollie niet vanzelf naar je luisterd en er echt wel veel tijd in moet steken en zeer consuquent moet zijn omdat ze inteligent zijn ze ook makkelijk dingen verkeerd aan kunnen leren. en als een border collie zich zelf niet nuttig voelt hij zelf wat op gaat zoeken

[/quote]Een border collie zou ik niet doen.
Dat is wat te veel van het goede en ook niet bij uitstek kind en katvriendelijk.
Kunnen ze wel zijn hoor, maar het ras kenmerkt zich er niet door.
[quote/]
om hier even op te regageren ik denk dat er veel honden zijn die niet echt kat of kind vriendelijk zal zijn als ze nergens mee in aanmerking komen van af het begin. ken er 3 die dat wel kunnen en wat vind je te veel van het goede wat bedoel je daar mee?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
marye schreef:
Klopt, dat stond er een beetje verkeerd. Ik bedoelde inderdaad dat Nilo niet waakt. Maar om nou te zeggen dat een Toller wel waakt? Volgens zijn er niet veel die verder gaan dan blaffen.
Ten eerste vraag ik me dat al af, aan de andere kant valt blaffen wat mij betreft al onder waken en het gaat alleen om het afschrikken.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Nou ik zou als vreemd toch liever niet bij Caja het huis in lopen zonder Marye :mrgreen:
Dat kan twee kanten op, maar ik zou het toch maar niet doen :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

dit heb ik gevonden over tollers via marye haar site

Tollers zijn energieke honden die veel beweging en geestelijke stimulans nodig hebben. Als aan deze behoefte voldaan wordt zijn het in huis rustige honden. Het zijn zeer intelligente honden die snel leren en graag voor de baas willen werken. De training van deze honden vraagt veel geduld en het is belangrijk om consequent te zijn, omdat ze door hun intelligentie ook gemakkelijk verkeerde dingen leren.
Deze honden zijn zeer gevoelig en kunnen het best met zachte hand opgevoed en getraind worden. Ze zijn zeer gehecht aan hun roedel en vaak wat gereserveerder tegenover vreemden.
Tollers zijn over het algemeen dol op apporteren en zullen met plezier een bal, frisbee of iets anders naar de baas terugbrengen. Op water en zwemmen zijn deze honden vaak ook gek, hoewel dit niet meteen als puppy al zo hoeft te zijn.

erg leuke honden lijkt me maar ik ken er geen van ik denk ook niet dat ze veel makkelijker zijn dan een border collie of zie ik dat verkeerd :8):
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:eh... er zijn ook mensen die denken dat een bordercollie van nature zo goed gehoorzaam is en "kunstjes" kan en goed luistert.... het mag er dan in aanleg wel inzitten, maar het is ECHT hard werkenom het eruit te krijgen...!!

Vergis je daar niet in!

Suzanne
Toevallig zei mijn vriendin dit laatst ook. Zij heeft een Beagle en een BC maar ze zei dat de Beagle veel oplossingsgerichter (hoe noem je dat? probleemoplossend zijn??) was en daardoor makkelijker te trainen. Ze moet haar BC ook veel beter bijhouden omdat die anders dingen makkelijk vergeet. Bovendien vindt haar BC al gauw dingen "raar" en heeft op zo'n moment weinig concentratie meer. Als het kwartje eenmaal gevallen is dan gaat het inderdaad super, dat moet er natuurlijk wel bij gezegd worden.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
anne_lies
Zeer actief
Contacteer:

ik heb trouwens ook al een goede hondenvereniging gevonden in mijn woonplaats heb gehoord dat dat wel een hele goede moet zijn
Kynologenclub
Het organiseren van cursussen zoals gedrag-& gehoorzaamheid (b.v.puppytraining),behendigheid, flyball en ringtraining
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”