Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagjes gedrag nieuw hondje

Moderator: moderatorteam

Anneee
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labradoodle

Vraagjes gedrag nieuw hondje

Ongelezen bericht door Anneee »

Hoi allemaal,

vandaag heb ik mijn nieuwe hondje Floyd opgehaald op Schiphol!! :cheer: :D Hij is echt een schat, maar ik had nu toch nog wat vraagjes over zijn gedrag:
Floyd eet gras... en dan gaat hij daar graven. Is dit normaal? Dit hebben we namelijk liever niet (hoe kunnen we het afleren?).
Ook hebben we snacks (wel gezond natuurlijk) zoals kalkoen vleesrepen, een kluif etc. Wat zijn goede momenten om deze te geven of alleen maar als beloning?
En.. Floyd wil niet eten... Wat kunnen we hier tegen doen? (als ik een paar brokjes op mijn hand houd eet hij dit wel, maar uit zijn bak, ho maar!) Kan ik dit in een beetje water laten weken, zodat de geur meer doorkomt of is dit niet goed?
Qua zindelijkheid... Floyd heeft al in de tuin gepoept en ook al een paar keer buiten geplast. maarrrr.. ook heeft hij een paar keer binnen geplast... Hoe kunnen we dit nou toch het beste afleren?
Ja ik weet het, heel veel vragen :P (en ook niet alles staat goed, sorry, maar om daar nou allemaal aparte topics voor te openen...)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :D

Groetjes,

Anne en een poot van Floyd! :mrgreen:
groetjes van Anne & een pootje van Floyd
Afbeelding
Floyd zijn blog site! (Labradoodle) ---> http://www.floydsdagboek.webs.com
Ik vind het trouwens ook heel leuk om van die onderschrift plaatjes te maken. Stuur me maar een berichtje met een foto!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Vraagjes gedrag nieuw hondje

Ongelezen bericht door Maeve »

Even kijken..

..Ja, pups gaan graag op onderzoek uit dus ook de tuin word onderozcht. Om het af te leren zou ik hem afleiden met een speeltje en hem die aanbieden. Snacks geven..wanneer jij dat wil. Daar zijn echt geen regels voor. Wij geven de honden bijvoorbeeld altijd een snack wanneer mijn ouders koffie drinken rond het middaguur. Als pup hebben we Nilo beloont met zijn brokjes. Dan zetten we een bakje brokjes wat hij voor de hele dag mocht hebben en daar haalden we ook de beloning uit zodat hij niet teveel (of te weinig) krijgt. En dat hij niet wil eten vind ik niet zo gek. Hij is net een dag bij jullie, is overgevlogen uit een ander land heb ik het idee? Dat is stressen voor zo'n pup hoor. Geef em maar wat tijd voordat je van alles uit haalt om hem te laten eten. Bijna alle pups eten de eerste dag(en) bij de nieuwe eigenaar wat slecht. Zolang hij goed drinkt is er niets aan de hand.

En zindelijk, had je dat zelf nog niet opgezocht? Tuurlijk plast hij binnen, hij weet nog niet beter. Gewoon elke paar uur mee naar buiten gaan, ook na het eten/slapen/spelen en daar uibundig belonen als hij daar plast. Als hij het binnen doet, schoonmaken en negeren.
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Het gras eten kan te maken hebben met stress of misselijkheid (daarna gaan veel honden - die die er slecht tegen kunnen) overgeven. Ik zou hem gewoon afleiden met een speeltje (een pup vind meestal een piepende hélemaal het einde, maar een simpel zelfgemaakt dingetje is net zo leuk) en zorgen dat hij het zo niet doet. Niet straffen, gewoon voorkomen. Dat hij niet wil eten kan aan de warmte liggen - mijn bijna volwassen hond wil met deze temperaturen ook niet eten - of hij kan gewoon super gestressed zijn. Gewoon even wachten en het voer blijven aanbieden. Zindelijk maken gaat het makkelijkst als je gewoon ieder uur ongeveer met de pup 5 minuutjes plaspauze houdt, na het eten, na het slapen, na het spelen, na alles in principe :F: En zodra hij ergens plast waar jij dat wil met een hoge blije stem 'Goedzo Floyd' en een beloning dr in.
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Is het een pupje of een volwassen hondje?
Heb je het zelfde eten als wat hij kreeg?
Uit welk land komt hij?
Ik vermoed dat eten op de dag dat hij net van een spannende reis bij jullie is gearriveerd misschien wel wat te veel gevraagd is.

Vind je het heel erg om de gewone kleur te gebruiken bij het schrijven? :wink:

Oh ja, gefeliciteerd met je nieuwe hondje :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anneee
Vaste gebruiker

oh sorry :oohja:
Hij heeft hetzelfde voer als wat hij had. Hij komt uit Amerika, en is een pup.
Het vreemde vind ik, dat hij uit mijn hand wel wilt eten, maar niet uit de bak.. Kan het dus aan de bak liggen? Of moet ik gewoon maar afwachten? Af en toe eet hij wel een hapje, maar echt heeeeeel weinig.. Ben bang dat hij te weinig binnen krijgt.. :U:
Afbeelding
Ik vind het trouwens ook heel leuk om van die onderschrift plaatjes te maken. Stuur me maar een berichtje met een foto!
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Maak je niet ongerust, hij moet gewoon wennen en bijkomen van de reis.
Voer aanbieden en een kwartiertje laten staan. Na deze tijd haal je de voerbak weg en krijgt hij een nieuwe kans als t weer zn etenstijd is. Komt echt goed zo. Niet alleen uit je hand laten eten, dan wen je dit echt aan en dat kan niet de bedoeling zijn. Komt goed hoor :ok:
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Gefeliciteerd met je pup. Is het je eerste hondje?
Zo'n reis in een vliegtuig helemaal vanuit Amerika, dat is best heftig voor een pup. Geef hem twee dagen de tijd om te wennen. Niet uit de hand voeren tenzij je dat altijd wilt blijven doen, het is zo een gewoonte geworden. :wink:
Heb je goed contact met de fokker? Dat is altijd handig want hij/zij heeft de meeste ervaring met het ras wat jij van hem haar gekocht hebt (labradoodle?)
ranetje
Zeer actief

Anneee schreef:oh sorry :oohja:
Hij heeft hetzelfde voer als wat hij had. Hij komt uit Amerika, en is een pup.
Het vreemde vind ik, dat hij uit mijn hand wel wilt eten, maar niet uit de bak.. Kan het dus aan de bak liggen? Of moet ik gewoon maar afwachten? Af en toe eet hij wel een hapje, maar echt heeeeeel weinig.. Ben bang dat hij te weinig binnen krijgt.. :U:
Maak je niet te snel ongerust.
Let wel op dat de pup voldoende drinkt.
Je zou eventueel je hand met voer in de bak kunnen houden (een of twee keer) daarna zou hij zelf uit de bak moeten gaan eten
Zoals TeamWork adviseert zou ik het ook doen.
We zijn nu weer twee dagen verder..............
Gaat het nu al beter?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Anneee
Vaste gebruiker

Floyd at NOG STEEDS niet echt, maar vandaag was ik naar de dierenarts en die zei dat ik het moest mixen met wat voer uit een blikje. Dus, ik mixen en wat denk je? Hij eet zo een heel bakje leeg! :o :D Dus wij ook weer blij! Het gaat helemaal super met hem en luistert ook al redelijk.. Hij loopt al pittig mee aan de riem en ik ben bezig met het leren zitten. Morgen komt de mevrouw van de hulphondenschool, dus ik ben benieuwd! Floyd gaat trouwens aankomende zondag, of die week erna op puppycursus (we weten nog steeds niet welke, maar kunnen wel bij allebei terecht. we willen even de mening horen van die mevrouw) Dus ik ga zo naar de dierenwinkel flink wat blikjes inslaan! :tongue: en oh ja nog een vraagje: Floyd moet worden geborsteld. Ik heb gelezen dat dit een prettige ervaring moet worden, dus ook door middel van aaien. Ik begin met Floyd te aaien (ik heb hem van te voren de borstel al laten zien er er even aan laten snuffelen) en dan ga ik dus rustig borstelen. Mijn houding veranderd niet. Maar.. dan begint Floyd naar de borstel te happen en erin te bijten! Ik borstel erg rustig, hij heeft geen klitten dus het lijkt met niet dat het pijn doet.. Maar gewoon om hem te laten wennen. Dus.. hoe kan ik het anders doen? Sorry voor de hele lap tekst! :tongue:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Fijn dat hij nu wel eet. :ok:
Constant blijven mengen met blikjes zie ik zelf niet zo zitten, maar dat is iets wat je uiteindelijk toch zelf moet uitzoeken. :wink:
Mengen en lekker maken wil nog wel eens leiden tot moeilijke eters.
Ik ga er in principe van uit dat een hond moet eten wat hij voorgeschoteld krijgt.
Ik heb zelf nooit moeilijke eters gehad dus misschien denk ik daar te gemakkelijk over?

Wat betreft het borstelen.
Als hij steeds naar de borstel hapt zou je hem misschien kunnen afleiden door hem een oude borstel in de bek te geven?
Soms helpt dat :ok:
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Je kunt hem aanleren op een tafel te staan met t borstelen. Tuintafel bv, en dan een matje onder zijn poten met antislip......
In ieder geval goed voor jouw rug en uiteindelijk wel makkelijker met verzorgen.
In het begin gebruik je de borstel alleen maar om het aan te raken, een babyborstel zou ook goed kunnen.
Voor de duidelijkheid, er wordt dus nog niet veel daadwerkelijk geborsteld.
Op tafel staan is een feestje dus maak het leuk!
Aaien met de borstel en brokje (of iets wat hij wel eet :wink: ) er in.
Spelen op de tafel.
Lekkers voor zijn snufferd houden en na een aantal keren ga je echt voorzichtig kammen met een grove kam.
Als je van plan bent om hem door een trimster te laten doen, nu alvast en afspraak maken zodat hij daar een keertje kan komen kijken en al eens op tafel daar kan staan.
Succes!!!!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Je hoeft in het begin nog niet echt te borstelen. Eerst de hond leren dat je hem overal aanaakt. Dit heb ik gewoon met mijn handen gedaan. Later heb ik het met zo'n rubber plat ding gedaan en vervolgengs met een varkenssharen borstel. Nu kan ik hem met een kam borstelen het maakt niks uit meer. Ik gebruikte veel brokjes als beloning en afleiding. Kay heeft eerst ook wel de borstel in zijn bek gehad. Ik gaf hem dan een speeltje. Houd het in het begin kort, maar maak er wel een duidelijk moment van.
Afbeelding
Anneee
Vaste gebruiker

ok, dank jullie wel voor de tips! :mrgreen: NOG een vraagje (ja, kom ik weer aan hoor :P ) : Floyd is dus dol op gras.. Als er gras is let hij (meestal ) op niks anders meer. Dus als Floyd moet leren hier te komen, zeg ik: Floyd, kijk eens! Hier! Op een beetje een hoge toon. :tongue: Maar het punt is dus, hoe kan ik hem naar me laten kijken en zijn aandacht vasthouden? Want als ik zijn aandacht heb en zeg: kom dan, hier! dan komt hij wel :mrgreen:
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

De aandacht vragen van een pupje, als jullie kijken elkaar aan, dat lukt je echt niet in een paar dagen.
Daarvoor heb je een band nodig met je pup en moet je er op gaan trainen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

thom schreef:De aandacht vragen van een pupje, als jullie kijken elkaar aan, dat lukt je echt niet in een paar dagen.
Daarvoor heb je een band nodig met je pup en moet je er op gaan trainen.
Aandachtoefeningen doen :ok:
Koekje laten ruiken en dan je hand met koekje in een rechte lijk tussen zijn ogen en jouw ogen houden.
Zodra je oogcontact hebt geef je het lekkers
Dan weer hetzelfde doen en bij oogcontact, niet eerder, geef je je commando ("kijken"bijvoorbeeld).
Daarna de tijd dat hij moet blijven kijken uitbreiden.
Zorg dat je beloont op een moment dat hij naar je kijkt en niet op een moment dat hij net wegkijkt.

Dit is een oefeningetje dat je eigenlijk steeds weer een keertje moet doen.
Dat kan ook want het is een eenvoudig oefeningetje dat je heel gemakkelijk van tijd tot tijd in huis kan herhalen.
Als het thuis goed gaat ga je dezelfde oefening buiten doen.
Eerst op een rustig plekje en daarna op plaatsen waar steeds meer afleiding is.
Afbeelding
Anneee
Vaste gebruiker

okee bedankt! Ik ga het met hem oefenen :D
Floyd kan nu al redelijk zitten! Als we bij de weg staan en ik zeg: Floyd, zit! Gaat hij zitten! Welliswaar duurt het eventjes maar het begin is er ;) ook voordat hij aangelijnd moet worden enzo. Ook ben ik bezig met hem netjes naast leren lopen en dat gaat ook al aardig. Volgende week dinsdag komt de instructrice van de hondenschool om te beginnen met de basis gehoorzaamheid. Met haar gaan we hem ook trucjes leren (high five, dood liggen) en zo kan mijn autistische broertje dus ook leuk met hem bezig zijn. :D Dus mocht ik de komende tijd nog vragen hebben, zal ik ze hier zeker stellen :D
Heel erg bedankt allemaal voor het beantwoorden van mijn vragen! :F:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”