Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aangifte doen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

maze
Vaste gebruiker

Aangifte doen

Ongelezen bericht door maze »

Hoi,

Ik weet dat ik hier nauwelijks post op af en toe een vraag na, zoals nu ook weer.
Ik hoop dat jullie wat adviezen voor mij hebben.
Het zit zo.

Enkele weken terug is onze hond, uit het niets, aangevallen door een andere hond.
Het was een behoorlijk heftige wond, een winkelhaak van een cm of 15 in totaal.
Nou ja direct alles afgehandeld bij dierenarts en van de kinderen die met de onaangelijnde hond (beest had zelfs geen halsband om) liepen het tel.nr van de ouders gekregen.
Dat verliep allemaal heel soepeltjes en we hebben afgesproken dat de hond in het vervolg aangelijnd zou lopen en in ruil daarvoor zouden wij niet naar de politie gaan. Omdat de eigenaren heel erg netjes meewerkten en slim genoeg leken dachten we dat het goed zou komen. Normaal loopt deze hond in elk geval niet waar wij lopen maar tot grote verbazing van mijn vriend bleek deze hond vandaag opeens weer op ons normale uitlaatveldje te lopen zonder riem, dit keer met volwassene. Hij heeft de man die ermee liep aangesproken over de gemaakte afspraak. Dit bleek echter een oppas te zijn omdat de eigenaren op vakantie waren, en hij wist hier niets vanaf.
In de avond laat mijn vriend onze hond weer uit en nou blijkt dat beest weer los te lopen op het veldje. Onze hond is onderdanig en begon al weg te lopen. (ze had duidelijk geleerd van haar vorige aanval) Echter voor er iets gedaan kon worden aan de situatie bedenkt de andere hond zich niet en bijt haar gewoon weer, dit keer gelukkig minder ernstig omdat mijn vriend er dit keer op voorbereid was.

Oke nu dan de vraag.
We willen dus morgen naar de politie toe gaan, blijkbaar word er niet goed omgegaan met deze hond en dit kan zo niet langer. Wat kunnen we precies verwachten en in hoeverre word er werkelijk iets door de politie gedaan?
brush the cobwebs out of the sky
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: Aangifte doen

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Je hoeft niets te verwachten en ze doen er niks mee. Beetje afhankelijk van de tijd waarop je gaat, liever net na de pauze dan net ervoor. Als je ontzettend veel geluk hebt bellen ze die mensen op (zodra ze het nummer hebben).
Afbeelding
pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

ik ben niet zo van aangifte doen
zeker niet als je weet dat de eigenaar er nu niet is
maar een oppas

kun je niet zolang een andere kant in lopen
en daarna nogmaals met de eigenaar praten
naar de politie kan altijd nog
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

milieupolitie bellen en zeggen dat je regelmatig een loslopende hond met eigenaar daar en daar ziet...als je nu ook nog ongeveer de tijden weet, gaan ze zeker een keer een kijkje nemen...is veel efficienter en ze weten niet dat het direct van jou afkomt...na een paar boetes lijnen ze de hond vanzelf wel aan...
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik zou hetzelfde doen als wat Dongo schrijft.
IK vind een keer aanvallen genoeg, en dan nog wel zo'n grote wond.
Je hebt die oppas gewaarschuwd, wie niet horen wil,
moet maar voelen. Jou hond is nu al twee keer aangevallen.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Let maar niet op Sjaak-k die is niet zo politie-minded :wink: .

Je kunt een melding doen bij de hondenbrigade van je korps. Men kan dan een bijtrapportage opmaken en deze naar de gemeente sturen. De gemeente kan dan een aanlijn en/of muilkorfgebod opleggen. De eigenaar van de hond kan tegen die aangekondigde maatregel bezwaar aantekenen binnen een termijn van 6 weken en daarna wordt de maatregel al dan niet opgelegd. Let wel dit zijn de mogelijkheden, dit hoeft niet zo te gaan, als zij na onderzoek anders besluiten.
Vanaf dan staat de hond aangemerkt als gevaarlijke hond en kan er strafrechterlijk tegen de eigenaar worden opgetreden bij een nieuw incident en als de hond bv. geen muilkorf draagt of niet kort is aangelijnd.

Aangifte doen kun je niet, omdat het een civielrechterlijke zaak betreft. Er zijn namelijk geen gronden genoeg om de man strafrechterlijk te vervolgen. Het dichtsbij zit je met het wetsartikel vernieling, echter daarvoor moet je opzet aan kunnen tonen en dat kan niet in het geval van 2 vechtende honden.
Dus probeer gewoon een afspraak te maken met de hondengeleiders van jouw wijk (of jouw gemeente, ik weet niet hoe ze bij jullie werken) en het één en ander te bespreken.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar wel even overleggen met de hondengeleiders over hoe de gang van zaken is in jouw gemeente, maar ik vind het fair naar die mensen toe om nog even te wachten met een officieële melding tot ze terug zijn van vakantie. Je geeft zelf immers al aan dat ze zich keurig aan de gemaakte afspraak houden en dat zij er dus klaarblijkelijk wel goed mee omgaan. Misschien houdt de oppas zich niet aan gemaakte afspraken, maar daar kunnen ze misschien zelf wel niets aan doen.
Gr. Aniek

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het wordt dan in ieder geval genoteerd en mocht deze hond meermalen bijtincidenten veroorzaken, weten ze ook van de andere af. Ook al doen ze er niets mee, het staat er wel (eigen ervaring met burengeweld......)
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Persoonlijk zou ik denk ik afwachten tot de eigenaar van de hond weer terug is, om met hem e.e.a. te overleggen en te vragen waarom de oppas de hond los laat lopen, terwijl de hond dus eigenlijk niet los kan, zeker niet omdat hij nu al voor een 2e keer jullie hond gebeten heeft.
succes
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou er in elk geval melding van maken,ook al loopt de oppas er nu mee.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm...
ik zou de oppas aanspreken en wijzen op de gemaakte afspraken. Ook al zegt die daar niets van te weten, nu die oppass gezien heeft dat de hond de jouwe weer beet (of dat van plan was) kun je wellicht op rustige toon uitleggen dat je toch echt wel graag wilt dat die oppas de hond aangelijnd uitlaat en met dit gedrag van de hond rekening houdt. Wijs hem er wel dringend (maar beleefd) op. Vertel erbij dat je absoluut geen zin hebt in problemen en in aangifte doen, maar dat je wel de veiligheid van jouw hond belangrijk vind en dat het toch fijn zou zijn als hij wil meewerken....

Meer zoiets zat ik aan te denken...

Suzanne
maze
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie adviezen.

In gesprek met de oppas is mijn vriend al geweest.
Gister is hij hem in de ochtend tegen gekomen en heeft toen het hele verhaal aan de oppas uitgelegd inclusief gemaakte afspraken.
In de avond kwam hij deze meneer dus weer tegen met een loslopende hond.
Probleem is een beetje dat we haast wel naar dit veldje moeten omdat onze oudere hond het niet volhoud naar het volgende veldje omdat die simpelweg veel verder weg is.

De reden waarom we denken dat deze mensen het toch niet serieus nemen is omdat de oppas er niet eens iets vanaf wistin eerste instantie tot mijn vriend het hem gisterochtend heeft uitgelegd. Als ik de eigenaar van deze hond was was er een volledig verslag van gekomen van hoe er mee om te gaan.
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

vergeet niet dat de oppas ook kan liegen...hij zegt dat ie niks wist van de afspraak, maar hoeft niet zo te zijn...
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Maar, houdt de oppas zich er nu WEL aan!

Indien niet, nog een dringend vragen daar wel rekening mee te houden "om de verhoudingen tussen jou en hondeneigenaar zelf niet te verstoren" ook al "begrijp je dat het hem niet is uitgelegd" (eh.. ahum) toch beleefd vragen om meewerking

Suzanne
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

je kunt ook de honden aprat uitlaten ga je met het oudje naar het veldje, en met de andere hond gewoon ergens anders heen :lol1:
maze
Vaste gebruiker

S@ndr@ schreef:je kunt ook de honden aprat uitlaten ga je met het oudje naar het veldje, en met de andere hond gewoon ergens anders heen :lol1:
Wij hebben maar 1 hond. ;)

We zijn inmiddels wel bij de politie geweest maar volgens hun konden we inderdaad uberhaupt geen aangifte doen. (hoezo belachelijk?)
Een van de agenten die ons hielp vertelde dat haar hond enkele weken geleden ook was aangevallen en dat ze toen alles hebben uitgezocht, zij vond het duidelijk net zo frustrerend als wij. Er is uiteindelijk alleen intern opgenomen wat er gebeurt is met gegevens van beide partijen. Ze zouden het ook doorgeven aan de hondenbrigade. Wij moesten volgens hun de LID nog maar inschakelen als we dat wilden maar daar hadden ze ook niet veel hoop voor.
Morgen gaan we in elk geval contact met hun opnemen. Er is blijkbaar pas echt iets aan de hand als er een mens bij komt kijken en met dit beest ben ik echt bang dat het slechts een kwestie van tijd is....

@Dongo

Mijn vriend twijfeld of de oppas eerlijk is inderdaad, hij vond dat de hond bijzonder goed naar hem luisterde voor een oppas.
Volgens de site van de LID is de eigenaar hoe dan ook verantwoordelijk, ook als er iemand anders mee loopt.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Budkes schreef:Let maar niet op Sjaak-k die is niet zo politie-minded :wink: .
Tja, niet zo vreemd als je auto in puin ligt en de politie wil niet eens de moeite doen om van de stoel af te komen om een aangifte op te nemen. Als je tips hebt mbt inbraken in de buurt wordt niet eens teruggebeld. Ik verwacht ook niet dat ze komen als mijn hond gebeten wordt (wel eens gebeurd, doe er niks mee).

Dingen als milieu politie en hondenbrigade hebben we hier trouwens niet, 5 fietsen en een auto is eigenlijk alles.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

maze schreef:Bedankt voor jullie adviezen.

In gesprek met de oppas is mijn vriend al geweest.
Gister is hij hem in de ochtend tegen gekomen en heeft toen het hele verhaal aan de oppas uitgelegd inclusief gemaakte afspraken.
In de avond kwam hij deze meneer dus weer tegen met een loslopende hond.
Probleem is een beetje dat we haast wel naar dit veldje moeten omdat onze oudere hond het niet volhoud naar het volgende veldje omdat die simpelweg veel verder weg is.

De reden waarom we denken dat deze mensen het toch niet serieus nemen is omdat de oppas er niet eens iets vanaf wistin eerste instantie tot mijn vriend het hem gisterochtend heeft uitgelegd. Als ik de eigenaar van deze hond was was er een volledig verslag van gekomen van hoe er mee om te gaan.
potverdorie zeg.. is die man na deze gesprekken ook niet tot besef gekomen de hond even aan te lijnen als hij jullie ziet? Of als jij of je man uit de verte even hem aanroept om de hond bij zicht te houden? Of heeft hij jullie niet in de gaten.. dat kan natuurlijk ook..
Zelf zou ik er goed gaar van worden als je mensen al verschillende keren vraagt de hond even bij zich te houden omdat er problemen kunnen ontstaan.. aldanniet van je eigen hond of omdat je weet dat een andere hond uitvalt...
Gister kwam ik ook vreemde mensen tegen met een voor mij bekende hond en ik moest de opgang op waar zij afkwamen... hond ging uit zijn plaat en ik liep een klein stukje door met mijn honden om even te wachten tot ze gepasseerd waren zodat ik naar huis kon.. maar de hond bleef natuurlijk overdreven snuffen en willen plassen her en der.. en ik keek en besloot even vriendelijk doch beslist te vragen of ze even door konden lopen zodat ik naar huis kon... :roll: *allemaal erg smal daar...* ging verder prima.. maar een oppas die zelfs na gesprekken nog verdomd de hond bij zich te roepen of aan te lijnen terwijl ze jullie zien vind ik gewoon asociaal.., en helaas denk ik niet dat politie erbij halen van nut is.. dit moet je onderling op kunnen lossen..
maze
Vaste gebruiker

In eerste instantie wilden we het inderdaad onderling oplossen en dat leek ook te lukken.
Echter als de oppas niet eens verteld word dat de hond kan bijten en dus aangelijnt moet heb je het als eigenaar toch echt niet begrepen denk ik. Als ik die oppas was en dit verhaal werd mij verteld wist ik het wel, hond aan de lijn en een ander veldje, ik zou me kapot schamen dat ik het niet wist.
Maar ja blijkbaar is dat niet normaal helaas, deze meneer werd boos op mijn vriend toen die boos werd omdat de hond onze hond had gebeten. :19:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

maze schreef:
S@ndr@ schreef:je kunt ook de honden aprat uitlaten ga je met het oudje naar het veldje, en met de andere hond gewoon ergens anders heen :lol1:
Wij hebben maar 1 hond. ;)

We zijn inmiddels wel bij de politie geweest maar volgens hun konden we inderdaad uberhaupt geen aangifte doen. (hoezo belachelijk?)

Dat zei ik al, dat komt omdat er geen wetsartikel overtreden wordt, dus dan kun je nergens aangifte van doen.

Een van de agenten die ons hielp vertelde dat haar hond enkele weken geleden ook was aangevallen en dat ze toen alles hebben uitgezocht, zij vond het duidelijk net zo frustrerend als wij.

Dat heeft ze dan niet goed uitgezocht :19: , het is namelijk heel eenvoudig; Bijtrapportage opmaken, deze naar de gemeente sturen met als advies aanlijn en/of muilkorfgebod (dat hoort de politie dus te doen). Vervolgens wordt de hond dus officieel aangemerkt als gevaarlijke hond, mocht de hond dan weeer loslopen dan is het een gevaarlijke hond die niet voldoende wordt terug gehouden en dan kun je aangifte doen van overtreding van artikel 425 lid 2 van het wetboek van strafrecht.

Er is uiteindelijk alleen intern opgenomen wat er gebeurt is met gegevens van beide partijen. Ze zouden het ook doorgeven aan de hondenbrigade. Wij moesten volgens hun de LID nog maar inschakelen als we dat wilden maar daar hadden ze ook niet veel hoop voor.Morgen gaan we in elk geval contact met hun opnemen

De LID daar kun je in dit geval helemaal niets mee, die kunnen niets voor je doen wat dit betreft.

Er is blijkbaar pas echt iets aan de hand als er een mens bij komt kijken en met dit beest ben ik echt bang dat het slechts een kwestie van tijd is....

Dat klopt in 2 opzichten niet. Er is wel iets aan de hand als het een hond bijt hond incident is, en daar kan de politie ook echt wel wat mee, dan moeten ze daar bij jou maar beter leren zoeken. Daarnaast is het natuurlijk dikke onzin dat een hond die hond-agressief is dit uiteindelijk ook naar mensen toewordt

@Dongo

Mijn vriend twijfeld of de oppas eerlijk is inderdaad, hij vond dat de hond bijzonder goed naar hem luisterde voor een oppas.
Volgens de site van de LID is de eigenaar hoe dan ook verantwoordelijk, ook als er iemand anders mee loopt.
Gr. Aniek

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

sorry verkeerd gelezen :roos:
maze
Vaste gebruiker

S@ndr@ schreef:sorry verkeerd gelezen :roos:

Geeft niet ;)

@Budkes

Hoe zouden wij dan voor elkaar kunnen krijgen dat ze zo'n bijtrapportage maken?
Of kunnen we dit zelf ergens doen?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maar dat veldje, is dat een losloopveldje?
Is het misschien niet zo dat die hond bij die oppas veel beter luisterd en misschien wel los kan? Ik lees nergens dat ie het weer heeft geprobeerd ondanks dat jij er ook liep met je hond en die andere los.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Budkes
Zeer actief

maze schreef:
S@ndr@ schreef:sorry verkeerd gelezen :roos:

Geeft niet ;)

@Budkes

Hoe zouden wij dan voor elkaar kunnen krijgen dat ze zo'n bijtrapportage maken?
Of kunnen we dit zelf ergens doen?
Nee dat kun je niet zelf. Als ik jou was zou ik contact proberen op te nemen met een hondengeleider. Bij ons is het dus zo dat wij, hondengeleiders, dat werk op ons nemen, het lijkt mij het meest logisch dat dat in andere regio's ook zo is.
Anders zou ik mijn licht eens opsteken bij de gemeente, de juridische afdeling. Zij leggen immers deze geboden op en merken de hond aan als gevaarlijke hond.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

malinois schreef:maar dat veldje, is dat een losloopveldje?
Is het misschien niet zo dat die hond bij die oppas veel beter luisterd en misschien wel los kan? Ik lees nergens dat ie het weer heeft geprobeerd ondanks dat jij er ook liep met je hond en die andere los.
Beter lezen Fenella :lees: :wink: . Hun hondje is juist weer aangevallen omdat de oppas zich niet aan de gemaakte afspraken hield. Alleen was er dit keer weinig schade.
Gr. Aniek

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:
malinois schreef:maar dat veldje, is dat een losloopveldje?
Beter lezen Fenella :lees: :wink: . Hun hondje is juist weer aangevallen omdat de oppas zich niet aan de gemaakte afspraken hield. Alleen was er dit keer weinig schade.
oeps :N:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maze
Vaste gebruiker

Ja klopt inderdaad.

@Budkes

Ik zal het eens uitzoeken, nogmaals bedankt voor het advies!
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger

Ongelezen bericht door Abby »

Een beetje gaan omlopen omdat iemand anders zn (oppas-) hond vertikt aan te lijnen? :hmmm: Dan zou je bij mij aan t verkeerde adres zijn hoor... Ik zou het persoonlijk vertikken om mijn hond een andere kant op te sjouwen omdat zij hem niet bij zich kunnen/willen houden.

Ik zou ook die milieupolitie bellen zodra ik wist ron welke tijd ie daar loopt. Een paar keer een boete doet denk ik meer wonderen dan dat je zelf uiteindelijk loopt te ruziën over de gemaakte afspraken. :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Abby schreef:
Een beetje gaan omlopen omdat iemand anders zn (oppas-) hond vertikt aan te lijnen? :hmmm: Dan zou je bij mij aan t verkeerde adres zijn hoor... Ik zou het persoonlijk vertikken om mijn hond een andere kant op te sjouwen omdat zij hem niet bij zich kunnen/willen houden.
ja je kunt ze beter laten vechten :piew: zeker als jou hond dan het slachtoffer is, , lopen moet je toch wat maakt het dan uit wat voor kant op :19: :U:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Abby schreef:
mijn hondjes zijn iets belangrijker dan mijn ego
Afbeelding
maze
Vaste gebruiker

Gister zag mijn vriend de hond weer los lopen.
Hij vroeg, dit keer aan de eigenaar, of hij de hond wilde aanlijnen.
Werd die vent helemaal pissig, was helemaal over de zeik dat we de politie erbij hadden gehaald.
Mijn vriend heeft zich midden in het gesprek omgedraait en is weg gelopen anders was hij bang dat die vent hem nog zou slaan ook.
De man claimt nu dat onze hond als eerste tussen de benen van die andere hond heeft geroken en dat dat de oorzaak is....
Ten eerste is het niet waar en ten tweede, ook al was het wel waar, dan hoort een hond daar van nog niet aan te gaan vallen.

Het is duidelijk dat dit probleem zichzelf niet oplost...
Word er vrij wanhopig van, vooral omdat die mensen nu blijkbaar ineens persee langs dit veldje moeten terwijl we ze voor dit alles gebeurde echt nog nooit hebben gezien.... :19:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”