Casey schreef:Tring schreef:
Om nou te zeggen dat 50% te lijden heeft onder z'n bouw, dat vind ik wat ver gaan. Want zeker niet 50% van de stamboom chi's is inimini (onder de 1500 gram).
Ik zei dat het een ruwe schatting was

Zou jij het wel acceptabel vinden als, zeg, 15% van de Chihuahueños onder de bouw te lijden hadden? Ik nog steeds niet

Overigens denk ik dat het percentage wel hoger ligt hoor, ook de hondjes die (iets) meer wegen dan 2kg hebben meestal keizersnede nodig om te paren en daar ben ik het toch ook niet helemaal mee eens. Neusjes worden idd steeds korter wat gegarandeerd problemen gaat leveren, en ik heb wel eens de indruk dat er erg weinig op het karakter gelet wordt. Ze worden steeds nerveuzer en icm hun zwakke hartjes is dat toch ook niet echt gewenst, denk ik

Neemt niet weg dat ik het nog steeds erg leuke hondjes vind, en ik er zelf graag een zou hebben. Maar dan wel graag een 'chihuahueñosauriër' zoals ze hier vaak genoemd worden: hondjes van iets boven de drie kilo
Kees
Keizersnede tja.. dat hoeft niet, het ligt ook aan de lijnen heb ik eens begrepen. Je hebt lijnen met vrij werpers, ligt aan de bouw van de teef toch. Teven van boven de 3kg bevallen ook met keizersnede, ligt dus aan de lijn, niet aan de grootte van de teef. Dat veel teven keizersnedes moeten krijgen om de pups te krijgen, dat vind ik ook een slechte zaak. Dat er weinig op karakter gelet wordt, valt mij ook op. Het zijn namelijk lieve, vrolijke hondjes. Maar mensen denken meestal dat ze pas een echte wawa hebben als die bang is voor andere mensen.
Wat bedoel je met zwakke hartjes? Ik zie wel eens dat er Chi's doodgaan door iets aan het hart, maar dat schijnt dan nooit erfelijk te zijn. Ik heb het er eens met iemand uit Engeland over gehad, en die begon ook al over zwakke hartjes, en dat het erfelijk is. Maar in Nederland hoor je er heel weinig over.

Moet zeggen dat er sowieso vrijwel nooit iets erfelijk is (is het natuurlijk wel), er wordt veel geheim gehouden.
Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind te geloven dat de Chihuahua een 'slecht' karakter kan hebben. Ik heb namelijk zelf zo'n blije kip die alles en iedereen leuk vindt. En ook heeft hij geen last van zijn hart (of moet ik zeggen nog niet?) en zijn neus is de helft van de lengte van zijn schedel (en dit vinden sommige mensen lang, terwijl ik dit een prima lengte vind). Hij heeft alle tanden in zn bekkie en ze zijn ook mooi dik (sommigen hebben slechts nog 'puntjes', echt hele inimini tandjes zijn het). Uiteraard zal hij zo zijn gebreken hebben, maar niet zo als ik die bij andere Chihuahua's zie zeg maar. Dan vraag ik me altijd af, is hij de uitzondering of zijn zij de uitzondering.