massam schreef:Anne Panne schreef:toch raar dat veel trainers het aanraden om weg te lopen als roedelleider als je honden willen gaan vechten..
om zo aan te tonen dat je het niet belangrijk of interresant genoeg vind
kynologisch gezien is het een heel logisch advies.
maar dan moet je wel weten dat het andere baasje hetzelfde doet anders heeft het geen zin.
Het is altijd wikken en wegen, je honden kennen én de andere hond en baas inschatten.
Mijn Puch is een macho-ettertje, doet niets meer dan bluffen... tót het moment dat ik hem op kom halen; dan voelt hij zich enorm gesterkt en met pech zal hij dan wel tot de aanval overgaan.
Daar ben ik in het begin dus nog weleens de mist mee ingegaan, omdat ik vond dat je het absoluut niet kan maken iemand anders met de ellende op te zadelen. Alleen is er met hem dus minder ellende zonder mij dan met mij
In principe probeer ik het natuurlijk altijd te voorkomen dat hij ergens op af kan gaan, maar als het een enkele keer voorkomt, dan is het dus echt wikken en wegen en zo goed mogelijk de boel inschatten wat ik zal doen (overigens is hij niet getikt hoor, want betreft het een hondagressieve hond, dan houdt hij afstand).
Maar goed, je twee honden op een andere hond af laten denderen, een knokpartij die volgt en zelf uit het zicht verdwijnen, kan je niet maken. Al snap ik dat je op zo'n moment een keuze moet maken en het achteraf altijd makkelijk lullen is.