Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras kiezen?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Welk ras kiezen?

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne123 schreef: Geen prikbanden, geen dwang, maar positief, met de clicker. Dat is persoonlijk, maar een hondenschool die nog werkt met prikbanden en slipkettingen is hopeloos ouderwetsch en totaal niet wat ik zoek. Kan ook niet met mijn ras, die doen nooit wat meer als je daarmee aankomt ;-(
dan zul je lang moeten zoeken in de africhting, die zijn er niet... :wink:
steve&athina schreef:ik heb niet een echte voorkeur van bepaalde sport, maar vind africhting wel het intressantste.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

steve&athina schreef: Ik wil wel 2 uur per dag gaan wandelen , maar als ik realischtisch ben, gaat het niet haalbaar zijn om dit elke dag 2 uur lang te kunnen doen.
niet aan een hond beginnen :(

dat is toch wel heel minimaal hoor 2 uur
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik zou zeggen, misschien een hond uit rasgroep 9, de gezelschapshonden en anders geen hond. Een hond heeft dagelijks veel beweging nodig en als je die niet kan bieden dan moet je geen hond nemen.
Een oude hond zou misschien ook nog kunnen, die hebben (of beter gezegd kunnen) niet zoveel beweging meer nodig. Als de hond bij je vriend gaat wonen is het wel een eis dat de hond van je vriend ook overweg kan met jullie nieuwe aanwinst.

Ik zou als ik jullie was, je trouwens eerst verdiepen in de raskenmerken, zodat je een inschatting kan maken over wat het ras nodig heeft én welke eigenschappen bepaalde rashonden hebben. Daarnaast maak je zelf een lijst met waar een hond aan moet voldoen (qua karakter!) en dan kijk je nog eens welke rassen hierbij passen.
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Panna »

samantha! schreef:Uiteraard heeft ook een sint bernard beweging en uitdaging nodig maar ik denk heel wat minder als de meeste rassen uit je rijtje.
Even hierop inhaken... Dit hoor ik namelijk veel over de Sint Bernard en ben het daar eigenlijk helemaal niet mee eens. Een Sint Bernard doe je geen plezier met intensieve behendigheidstraining of dagelijks uren fietsen. Ik heb gemerkt in het jaar dat ik een Sint Bernard reu (Wobbe) in 'opvang' had, dat hij juist behoefte had aan vaker minder langdurig wandelen. Waar mijn Duitse Herder het heerlijk vindt een (paar) keer per dag even helemaal los te gaan: spelen, rennen, zoekspelletjes, etc; merkte ik aan Wobbe dat hij niet al te lang na de wandeling eigenlijk alweer even lekker in de tuin wilde rondwandelen. Hij was ook niet extreem gek/actief tijdens de wandeling. Het is, naar mijn mening, geen explosief ras maar wél een ras dat vaak even de benen wil strekken. Natuurlijk kunnen ze met minder af, maar of ze daar nou echt gelukkig van worden...

Jullie zeggen dat de africhting jullie interesse heeft. Nou ben ik verre van een expert, maar een hond die geschikt is voor de africhting heeft volgens mij niet genoeg aan de rest van de week alleen een paar keer een blokje om :wink:
Er zijn al aardig wat goede tips gegeven. Blijf lekker rondkijken en maak kennis met zoveel mogelijk verschillende rassen. Bezoek shows, ga eens mee met een forumwandeling, praat met / bezoek fokkers, kijk eens in het asiel, etc. Zo vorm je een steeds beter beeld over wat je wel en niet aantrekkelijk vindt aan bepaalde rassen, en voordat je het weet is er alweer een jaar (of meer) voorbij dus weten jullie ook al wat meer over jullie eigen situatie en wat jullie de hond kunnen bieden.

Veel plezier, de zoektocht is namelijk ook al zo leuk! :F:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

fenneke schreef:
steve&athina schreef: Ik wil wel 2 uur per dag gaan wandelen , maar als ik realischtisch ben, gaat het niet haalbaar zijn om dit elke dag 2 uur lang te kunnen doen.

Mag ik dat een beetje overdreven vinden :oeps: ik loop dus echt geen 2 uur per dag met ze hoor!! Ik ben 10 uur per dag weg voor mijn werk (gaat ze mee), ik ga op zulke dagen hoogstens 45 min wandelen dan. Ik vraag mij serieus wel eens af hoe mensen dat doen, werken en dan minimaal 2 uur per dag werken en nog een huishouden runnen.
Perry en Noah

Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

duitse herder schreef:
fenneke schreef:

Mag ik dat een beetje overdreven vinden :oeps: ik loop dus echt geen 2 uur per dag met ze hoor!! Ik ben 10 uur per dag weg voor mijn werk (gaat ze mee), ik ga op zulke dagen hoogstens 45 min wandelen dan. Ik vraag mij serieus wel eens af hoe mensen dat doen, werken en dan minimaal 2 uur per dag werken en nog een huishouden runnen.
Ik vind 2 uur niet heel minimaal, in ieder geval niet voor alle rassen. Drie kwartier vind ik dan wel weer erg weinig. Onze honden gaan er minstens vier keer per dag uit, de minimum tijd dat ze wandelen zit op 1,5 uur. In ieder geval Benthor moet ook regelmatig een langere wandeling hebben waarin hij zijn energie kwijt kan. Op die dagen zitten we dik boven de twee uur.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

duitse herder schreef:
fenneke schreef:

dat mag :mrgreen:

ik loop in ieder geval 1 wandeling van mininmaal 2 uur per dag daarnaast komt er nog minstens 1 wandeling bij van een uurtje en een pies en poep rondje s morgens en s avonds van een kwartiertje of meer

ik werk 3 dagen in de week en heb ook een huishouden niet zodruk meer omdat de kids de deur uit zijn :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

malinois schreef:
Suzanne123 schreef: Geen prikbanden, geen dwang, maar positief, met de clicker. Dat is persoonlijk, maar een hondenschool die nog werkt met prikbanden en slipkettingen is hopeloos ouderwetsch en totaal niet wat ik zoek. Kan ook niet met mijn ras, die doen nooit wat meer als je daarmee aankomt ;-(
steve&athina schreef:ik heb niet een echte voorkeur van bepaalde sport, maar vind africhting wel het intressantste.
Oh.. nou ja.... dan komt je toch weer in de hondenrassen terecht die eerder al werden afgeraden.

Ik heb totaal niets met africhting, weet daar ook idd niets van, maar hoorde wel laatst iemand vertellen dat er 1 was die dat idd met de clicker aanleerde.

Los daarvan ;-) IK ben tegen prikbanen en slipkettingen... dat is helemaal mijn ding niet... mocht ik ooit een herder aanschaffen zal ik daar dan ook niet mee "de africhting in gaan" maar een andere hondensport kiezen die zeker wel Positief trainbaar is.

Suzanne
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

EstherK schreef:
duitse herder schreef:
fenneke schreef:

Ik vind 2 uur niet heel minimaal, in ieder geval niet voor alle rassen. Drie kwartier vind ik dan wel weer erg weinig. Onze honden gaan er minstens vier keer per dag uit, de minimum tijd dat ze wandelen zit op 1,5 uur. In ieder geval Benthor moet ook regelmatig een langere wandeling hebben waarin hij zijn energie kwijt kan. Op die dagen zitten we dik boven de twee uur.
Op vrije dagen loop ik ook meer, maar als ik ga werken niet hoor. In de ochtend 20 min met oa ballen gooien, dan hele dag mee naar werk (in kennel en op veld buiten met andere honden) en na het werk rijd ik naar park en ga ik ook nog 20-30 min lopen. Maar elke dag een wandeling van minimaal 1,5 uur? nee dat is niet standaard. Als ik vrij ben en ik kom in het park een kennis tegen loop ik meestal een uur, maar om nou te stellen dat alle honden elke dag minimaal 2 uur beweging nodig hebben en anders geen hond moeten nemen vind ik echt overdreven. het zou ideaal zijn dat wel, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Ik denk dat mijn hond het fijner vind om altijd mee te mogen dan om elke dag uren te wandelen en de rest van de tijd alleen thuis te liggen. Het mooiste is natuurlijk en altijd mee en elke dag 3 uur wandelen :F:
Perry en Noah

Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Panna schreef:
samantha! schreef:Uiteraard heeft ook een sint bernard beweging en uitdaging nodig maar ik denk heel wat minder als de meeste rassen uit je rijtje.
Even hierop inhaken... Dit hoor ik namelijk veel over de Sint Bernard en ben het daar eigenlijk helemaal niet mee eens. Een Sint Bernard doe je geen plezier met intensieve behendigheidstraining of dagelijks uren fietsen. Ik heb gemerkt in het jaar dat ik een Sint Bernard reu (Wobbe) in 'opvang' had, dat hij juist behoefte had aan vaker minder langdurig wandelen. Waar mijn Duitse Herder het heerlijk vindt een (paar) keer per dag even helemaal los te gaan: spelen, rennen, zoekspelletjes, etc; merkte ik aan Wobbe dat hij niet al te lang na de wandeling eigenlijk alweer even lekker in de tuin wilde rondwandelen. Hij was ook niet extreem gek/actief tijdens de wandeling. Het is, naar mijn mening, geen explosief ras maar wél een ras dat vaak even de benen wil strekken. Natuurlijk kunnen ze met minder af, maar of ze daar nou echt gelukkig van worden...
Daarom zeg ik ook dat ook sinten wel beweging en dergelijke nodig hebben maar naar mijn idee toch minder als de andere rassen die ts opnoemt.
Je kan ze in dat opzicht echt niet vergelijken met een mechelaar of een border collie.
Uiteraard moeten ze meerdere keren per dag eruit maar dat lijkt me logisch.
Ze hoeven alleen geen uren achter elkaar, tenminste de sinten die ik persoonlijk ken (en dat zijn er best wat) niet.

Maar ik lees nu dat ts ook graag een hondensport wil doen en dan vooral denkt aan africhting.
Daar is een sint helemaal niet geschikt voor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:
Op vrije dagen loop ik ook meer, maar als ik ga werken niet hoor. In de ochtend 20 min met oa ballen gooien, dan hele dag mee naar werk (in kennel en op veld buiten met andere honden) en na het werk rijd ik naar park en ga ik ook nog 20-30 min lopen. Maar elke dag een wandeling van minimaal 1,5 uur? nee dat is niet standaard. Als ik vrij ben en ik kom in het park een kennis tegen loop ik meestal een uur, maar om nou te stellen dat alle honden elke dag minimaal 2 uur beweging nodig hebben en anders geen hond moeten nemen vind ik echt overdreven. het zou ideaal zijn dat wel, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Ik denk dat mijn hond het fijner vind om altijd mee te mogen dan om elke dag uren te wandelen en de rest van de tijd alleen thuis te liggen. Het mooiste is natuurlijk en altijd mee en elke dag 3 uur wandelen :F:
Ja maar als je hond de hele dag in een kennel en op een veld met andere honden rondloopt dan is 45 minuten wandelen natuurlijk meer dan genoeg. :mrgreen:
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Ik zou als ik jullie was gewoon wachten tot je uiteindelijk samenwoont. :wink:
Het lijkt mij niet helemaal eerlijk voor de hond om hem eerst samen bij een ander hondje op te laten groeien en vervolgens te verhuizen zonder zijn 'vriendje'. :(
Nu is nog niks zeker en lijkt het me gewoon niet verstandig om aan een hond te beginnen.
Je weet niet hoeveel je moet gaan werken (verdienen) en misschien moet de hond straks toch een paar uur alleen zijn, terwijl hij gewend is om die tijd samen met een maatje door te brengen.....
Dat lijkt me niet gemakkelijk en mits hij daarom veel lawaai gaat maken ook niet prettig voor de buren. :ugh: Het kan ook nog eens zijn dat ie dan uit verveling misschien wel aan je nieuwe meubels gaat zitten.

Dat brengt me meteen bij het volgende punt; Als jullie samen willen gaan wonen, kost dat geld, veel geld. De meubels, verf & vloer moeten worden aangeschaft en dan ben je er nog lang niet. Het huren of kopen van een huis brengt ook maandelijkse kosten met zich mee en buiten dat zijn er nog altijd de extra dingen.
Naast de inentingen zal de hond misschien ook eens naar de dierenarts moeten. Daar moet geld voor zijn en zoals al eerder is genoemd, kunnen die kosten behoorlijk de pan uitrijzen....
Aanschaffen van een rashond vraagt ook de nodige €'s. De broodfokkers vragen vaak veel minder voor een pup en daarom lijkt het zo aantrekkelijk, maar uiteindelijk zal je die kosten (en misschien nog veel meer) kwijt zijn aan de dierenarts. Het is dus zaak om zoiezo een goede fokker te zoeken en dat kan ook best eens een eind van huis zijn. Maar het is en blijft erg belangrijk. Het is aan te raden om (mits je een fokker op het oog hebt) voordat het betreffende nest is geboren, eens een bezoekje te brengen. Dat kost dus allemaal geld (benzine) en dat moet je goed beseffen.

Ik kan er best wel inkomen dat je heel verschillende rassen op je lijstje hebt staan. Dat heb ik ook. :mrgreen: Er is niet 1 bepaald karakter waar ik op val, maar de verschillende karaktereigenschappen kunnen juist heel erg leuk zijn. Wel is belangrijk dat je de eigenschappen opschrijft die je NIET zou willen zien in een hond. Daarmee is de keuze al wat beperkter.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Zee
Actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Zee »

Als je niet van plan bent veel tijd buiten te besteden en de hond dus veel binnen gaat houden, zou ik ook geen samojeed of finse spetz kiezen.

verder zou ik gewoon heeeeeel veeel gaan nadenken over wat je wel en niet voor de hond kan doen en heeeeeeeeeeeeel erg veel gaan lezen, als je een gegeven dan 20x bent tegen gekomen, dan kun je vrijwel zeker aannemen dat er een kern van waarheid inzit. Lees je het enkel 1X vergeet het dan ook maar weer...
Afbeelding
Zee
Actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Zee »

Inge O schreef:
Zee schreef: verder zou ik gewoon heeeeeel veeel gaan nadenken over wat je wel en niet voor de hond kan doen en heeeeeeeeeeeeel erg veel gaan lezen, als je een gegeven dan 20x bent tegen gekomen, dan kun je vrijwel zeker aannemen dat er een kern van waarheid inzit. Lees je het enkel 1X vergeet het dan ook maar weer...
hmmm, vreemde manier van het checken van betrouwbaarheid van bronnen heb jij :denken: .
ja hè? :lol1:

Maar als je dingen bijvoorbeeld op internet leest, daar kan iedereen gewoon vanalles plaatsen dus ook de grootste onzin ( zo ook mijn theorie :P ) En als je dan op 10 site's komt die er wel betrouwbaar uitzien en op 1 site staat heel erg afwijkende informatie van de informatie die op de andere 9 staan dan zou ik de info op de pagina's van die 9 toch wat serieuzer nemen... ( dat is wel logisch toch?)
Afbeelding
steve&athina
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 2 cairn terriers

Ongelezen bericht door steve&athina »

Suzanne123 schreef:
steve&athina schreef:
Aimee schreef:Ik vind het altijd zo grappig, niks ten nadele van Belgen, heb er zelf jaren gewoond, maar dat ze toch vaak
niet de tijd en moeite nemen om te gaan wandelen met de hond. Dat verbaasd me ergens altijd weer.

Maar dat even terzijde, is het niet slimmer om even te wachten met de aanschaf totdat jullie samenwonen, of gaat dat niet gebeuren op de korte termijn?
Ik wil wel 2 uur per dag gaan wandelen , maar als ik realischtisch ben, gaat het niet haalbaar zijn om dit elke dag 2 uur lang te kunnen doen. Samenwonen willen we wel gauw maar dit hangt natuurlijk af van hoe we er financieel voorstaan.
Hoi,

Allereerst moet me van het hart dat ik het fijn vind dat jullie eerst nadenken en DAN een hond gaan kopen!!

Er zijn toch wel wat dingen waar je rekening mee moet houden vind ik. Een hond is een grote verantwoordelijkheid, waarvan ik denk dat het handiger is als je er pas aan begint als je al een jaartje (of 2) samenwoont zodat die situatie "stabiel" is.
Je schrijft hier over "er financieel voorstaan" en eerder al "rondkomen is het belangrijkste".
Dit lijkt mij geen goed uitgangspunt om aan een hond ook nog te beginnen, als die financiele situatie niet zeker is.

Je krijgt te maken met aanschaf van de hond (bij een erkende fokker alsjeblieft, niet op een verkoopsite, in een winkel of "fokschuur"). Orienteer je daar ONTZETTEND goed op, waar je de hond aanschaft, vraag desnoods HIER advies of iets wel of niet betrouwbaar is of een broodfokker.

Aanschaf van allerlei spullen, goed voer (GOED voer dus, niet zomaar de eerste de beste brok bij de Aldi vandaan), cursussen, trainingen, riem, halsband, speeltjes. Nou kun je dat zo duur en goedkoop maken als je wilt, maar je bent er geld aan kwijt.

En dan.. de dierenarts. Zelfs als je het geluk hebt dat je hond alleen de entingen nodig heeft, moet je rekenen dat dat geld kost. Je MOET geld achter de hand hebben (en/of er een verzekering voor afsluiten) voor het geval "Fikkie" een pootje breekt, zich verzwikt, gebeten wordt... dan kunnen de kosten via honderden, zomaar ineens in de duizenden gaan lopen Als je dus NU al niet weet of "rondkomen' gaat lukken zou ik daar NU althans geen hond bij willen hebben.

Daarbij: je gaat samenwonen. Da's leuk (of althans, dat is de bedoeling) ;-)))
Ga eerst een poosje an elkaar genieten, van het samenzijn, richt je huishouden in, wen aan elkaar en de nieuwe situatie.
Neem over een jaar een hond ;-)
Dan heb je nu ook ALLE tijd om je goed en gedegen voor te bereiden. En die tijd is OOK heel leuk!!

Schrijf voor jullie zelf op welke "eisen" je stelt aan een hond, wat je ermee wilt gaan doen, hoeveel tijd je wilt bezig zijn per dag/week aan vachtverzorging, spelen, uitlaten, training, cursus, activiteit (welke dan) en probeer dan een ras te vinden wat aan die "eisen" voldoet.

Als een pup (of herplaatser) in huis komt is het belangrijk dat er iemand (dat hoeft niet dezelfd persoon te zijn) altijd bij is, zeg maar 24/7 om de pup/hond te laten wennen, uit te laten, mee te spelen, mee bekend te worden.
Toen hier 2 puppen kwamen (met een paar jaar ertussen hoor) zijn wij in totaal bij de 1-e 4 weken en bij de 2-e 6 weken erbij geweest, in afwsseling ik of mijn man.
Met een pup moet je om de 1,5 uur naar buiten om te laten plassen / poepen. Je moet 'm socialiseren, dus bekend maken met van allerlei. Het eerste levensjaar vvan een pup kost deze veel tijd. Dat is geen klacht ;-) maar het is WEL iets waar je rekening mee moet houden. Er is niet veel tijd voor andere dingen dan werk en de pup.

Neem de tijd om een ras te bepalen waar julle je allebei in kunnen vinden, of meerdere en ga dan op zoek naar "gebruikersinformatie" spreek met mensen die dat ras hebben, bezoek een keertje of 2 een show en praat met eigenaren / fokkers. Leg uit in welke situatie jullie zitten, hoe je woont en of daar dat ras bijpast.

Overigens, om je een idee te geven; wij hebben 2 sheltie jongens, van 4 en 1,5 alsmede een oude herplaatser van 12,5 jaar, die we nu ruim 2 maanden hebben. Met de jongens doe ik elke week cursussen. Nu in verband met vakantie niet, maar na de akantie zal ik met elke hond 2 x in de week les hebben. De hondenschool is op 45 minuten rijden van hier dus ik ben daar in totaal 2 volle avonden mee in de weer. Is dat een klacht? NEE, maar ook wel weer iets wat je moet weten. Oh ja, die curssusen kosten mij afgerond 90 euro per hond per kwartaal. Dat kan voordeliger, maar ik wilwel bij een hondenschool waar ik me thuisvoel en die trainen op een manier waar ik wat mee kan, waar ik me prettig bij voel.
Geen prikbanden, geen dwang, maar positief, met de clicker. Dat is persoonlijk, maar een hondenschool die nog werkt met prikbanden en slipkettingen is hopeloos ouderwetsch en totaal niet wat ik zoek. Kan ook niet met mijn ras, die doen nooit wat meer als je daarmee aankomt ;-(

Hopelijk kom je met deze hints en tips wat verder in je beslissing?

Suzanne
Ja en we hebben zelf onze beslissing kunnen maken :D
We hebben samen alles goed doorlezen van u en de rest en we bedanken u/jullie voor de moeite om ons zo te helpen :D :ok:
Het lijkt ons misschien nu ook beter te wachten met de hond tot we samen wonen, want we hebben ook meerdermaal gelezen over hoe onze toekomst er gaat uitzien(samenwonen), hoe die eruit gaat zien dat weten we helaas nog niet. Ook als we deze hond zouden gezet hebben bij de yorkshire van mijn ouders en dan als we samen gaan wonen de hond in 1 keer zijn roedelgenootje moeten missen is geen optie.
Dus gaan we ons maar een beetje bezinnen over de hond (voor de toekomst) ,Onze kennis zo groot mogelijk maken over de rassen waar we interesse in hebben en zo zien wat een optie is voor later , want de zoektocht kan ook al zo tof zijn :D

Steve
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

steve&athina schreef:
Ja en we hebben zelf onze beslissing kunnen maken :D
We hebben samen alles goed doorlezen van u en de rest en we bedanken u/jullie voor de moeite om ons zo te helpen :D :ok:
Het lijkt ons misschien nu ook beter te wachten met de hond tot we samen wonen, want we hebben ook meerdermaal gelezen over hoe onze toekomst er gaat uitzien(samenwonen), hoe die eruit gaat zien dat weten we helaas nog niet. Ook als we deze hond zouden gezet hebben bij de yorkshire van mijn ouders en dan als we samen gaan wonen de hond in 1 keer zijn roedelgenootje moeten missen is geen optie.
Dus gaan we ons maar een beetje bezinnen over de hond (voor de toekomst) ,Onze kennis zo groot mogelijk maken over de rassen waar we interesse in hebben en zo zien wat een optie is voor later , want de zoektocht kan ook al zo tof zijn :D

Steve
Een wijs besluit. :ok:
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

steve&athina schreef:
IK heb er wel veel voor over, maar ELKE dag bv 2 uur wandelen gaan is niet mogelijk, ook al is er bijna altijd iemand thuis.
Wat vind je dan beter haalbaar?
Dan zal ik zeker niet aan een Alaskan Malamute beginnen :wink:
Die hebben toch wel elke dag 2 uur loslopen nodig naast de gewone wandelingen.
Wij hebben 3 honden in huis, allemaal met een groot behoefte om te bewegen en dat is wel iets waar we over nagedacht hebben. Wij hebben dan ook de mogelijkheid om elke dag naar het bos te gaan en de honden lekker los te laten lopen.
Een hond die veel beweging nodig heeft maar dat niet krijgt wordt niemand gelukkig van, de hond niet en de baasjes zeker ook niet :U:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Goed om nog wat verder te kijken en af te wachten. En, dat bedoel ik niet verkeerd, maar bedenk bij je keuze dat een hond ook geld kost :wink: En niet alleen geld voor eten, maar ook als je lid wilt worden van een vereniging, verzorgingsdingen en natuurlijk de dierenarts. Als er wat gebeurt, dan moet je die rekeningen op kunnen vangen en die zijn helaas dan vaak behoorlijk prijzig.
Afbeelding
steve&athina
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 2 cairn terriers

Ongelezen bericht door steve&athina »

Boutje schreef:Goed dat jullie verder uitlijken tot jullie zekerder zijn!
Een idee wat al geopperd werd: vlinderhondje. Kan je perfect behendigheid mee doen, kan met het yorkje van zijn ouders samen en heeft niet zo giga veel beweging nodig.
Je bent vooral in africhting geinetesseerd, maar de meest geschikte rassen daarvoor hebben wel meer beweging en plaats nodig dan je nu zegt te kunnen bieden.
Benieuwd wat het uiteindelijk wordt!
Ik wil me helemaal aanpassen aan de hond in zover het mogelijke, maar omdat het nu nog niet haalbaar is om de hond de nodige beweging te geven lijkt het me beter te wachten tot we alleen wonen en er dan helemaal voor te gaan. Dat is het beste voor de hond en voor ons. :D
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wijs besluit en echt ;-) de zoektocht is OOK al heel erg leuk!

Suzanne
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Goed besluit. :ok:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

steve&athina schreef: Ik wil me helemaal aanpassen aan de hond in zover het mogelijke, maar omdat het nu nog niet haalbaar is om de hond de nodige beweging te geven lijkt het me beter te wachten tot we alleen wonen en er dan helemaal voor te gaan. Dat is het beste voor de hond en voor ons. :D
Dat is een verstandig besluit. :ok:
En reken maar dat jullie nog genoeg tijd hebben om later een hond alles te kunnen bieden wat die nodig heeft.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Een verstandig besluit :ok:.

De zoektocht na het type hondje wat straks bij jullie gaat passen is ook al leuk. Het vlinderhondje, die meerdere keren genoemd is, zou denk ik een leuke optie zijn!
Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

ik moet wel zeggen dat je zeer diverse hondensoorten in de lijst hebt staan. Ik zou voor een chihuahua kiezen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne123 schreef:
malinois schreef:
Oh.. nou ja.... dan komt je toch weer in de hondenrassen terecht die eerder al werden afgeraden.

Ik heb totaal niets met africhting, weet daar ook idd niets van, maar hoorde wel laatst iemand vertellen dat er 1 was die dat idd met de clicker aanleerde.

Los daarvan ;-) IK ben tegen prikbanen en slipkettingen... dat is helemaal mijn ding niet... mocht ik ooit een herder aanschaffen zal ik daar dan ook niet mee "de africhting in gaan" maar een andere hondensport kiezen die zeker wel Positief trainbaar is.

Suzanne
die zijn er ook zeker, maar meestal is het in combinatie met een TT bijv.
Een hond helemaal postief africhten in de africhting is volgens mij nog nooit gelukt, Crutz heeft het hier ooit al neergezet er is een proef geweest hiermee, maar daar is uiteindelijk mee gestopt omdat het niet werkte.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Fantastisch dat jullie toch nog even geduld willen hebben. :)

Ik zou zeggen... haal wat rasgidsen en hondenencyclopedia en ga gewoon heerlijk lezen over de verschillende rassen. Mocht er dan een ras uitspringen, ga dan verder zoeken; bezoek shows, fokkers, eigenaars, alles wat je kunt bezoeken, en kijk of het ras echt aan je wensen voldoet.
Tegen de tijd dat jullie dan aan een hond toe zijn, weet je hopelijk welk ras jullie aanspreekt.

En... mochten jullie niet per sé voor ras gaan, dan zitten tegen die tijd de asielhonden en herplaatsers ook te wachten op een fijne plek... :)

Heel veel succes! :D
Afbeelding
maarten_09
nieuw lid

Ongelezen bericht door maarten_09 »

Is een chow chow niet een vrij zelfstandige hond? Ik bedoel dan maar: kan die niet een "tijdje" alleen zijn?

Ik lees ook wel dat hij koppig kan zijn en mensen zeggen dat een chow chow geen hondje is voor beginners...

Ik ken het ras niet, het is gewoon een vraag? :)
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Over de Sint Bernard (ken ik persoonlijk vrij goed):
- Ze zijn niet geschikt voor sporten, zéker geen behendigheid enzo. Wat wel weer een erg goede optie zou zijn is speuren.
De Sint Bernards die ik ken waren daar wel voor in, en dat is met hun lichaam ook mogelijk.
- Ze kwijlen heeeel erg, en dan echt heel erg. Houd hier zeker rekening mee, kan je niet tegen iets kwijl, neem dan geen
Sint Bernard.
- Ze zijn echt super leuk, knuffelig en super huishonden. Degene die ik ken kunnen redelijk lang alleen zijn, maar zijn dat
eigenlijk nooit en wonen op een erf. Dus hier weet ik dan minder van.
- De meesten houden niet echt van uren wandelen en hebben niet zoveel beweging nodig als bijv. een herderachtige.

Heel verstandig om te wachten, maar de voorpret lijkt me ook al super leuk! :wink:
Wel spannend samen te gaan wonen, veel plezier samen! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”