Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Telgang

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Telgang

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
Zoek stok! schreef: Dus ik moet opletten dat ze niet alles in telgang gaat doen. Maar als ze het alleen doet als ze 'te langzaam loopt' is het niet erg toch? Of moet ik dan wel proberen haar normaal te laten lopen?
Omdat het heel erg snel een gewoonte wordt, en dat komt weer omdat het makkelijk loopt.
En het sluipt er altijd tijdens die groeiperiode in ;)
Maar even afgezien van dat het er niet altijd even charmant uit ziet :mrgreen: en er andere spieren worden gebruikt, is het kwalijk voor de hond?
(ik vind het er bij Ita van achteren uitzien alsof ze een drol in haar broek heeft :lol1: )
En dan denk ik even niet aan keurmeesters en rasbeschrijvingen.

En hou houd jij een hond uit telgang als hij los loopt? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:Maar even afgezien van dat het er niet altijd even charmant uit ziet :mrgreen: en er andere spieren worden gebruikt, is het kwalijk voor de hond?
Als die andere spieren geen problemen geven en de mogelijk onevenwichtige ontwikkeling (als het echt structureel is) ook niet, nee, dan is het niet kwalijk voor zover ik weet.
Kamelen doen niet anders ;) Maar die zijn wel anders gebouwd natuurlijk.
Raar is het wel, aangezien het niet de meest economische gang is.
Ik zou me (qua bouw) toch afvragen waarom een hond het doet dus.
ranetje schreef:En hou houd jij een hond uit telgang als hij los loopt? :denken:
Moeilijk :F:
Ik train erop en gebruik er dan een commando voor, en train er met de fiets op, en hoop dan dat die twee dingen samen de gewoonte uiteindelijk gaan doorbreken.
En tot die tijd blijf ik trainen en het commando gebruiken (draven!). ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Onze springers zijn ook telgangers, ze horen het te kunnen, staat in de rasstandaard en soms vraagt zelfs een km er om.

het heeft dus niks, zoals eerder beweerd wordt, met de vierkante bouw te maken, een springer is langer dan dat hij hoog is :F:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef:Onze springers zijn ook telgangers, ze horen het te kunnen, staat in de rasstandaard en soms vraagt zelfs een km er om.

het heeft dus niks, zoals eerder beweerd wordt, met de vierkante bouw te maken, een springer is langer dan dat hij hoog is :F:
Natuurlijk heeft vierkante bouw wel met telgang te maken.
Alleen heeft telgang niet altijd met vierkante bouw te maken. Dat is niet hetzelfde.

Dat zou namelijk betekenen dan een (licht) gestrekte hond niet in telgang kan en dat is onzin, want élke hond kan in telgang.
Een vierkante hond zal sneller in telgang gaan en als je iets van gangwerk begrijpt, snap je dat.
Het is pure mechanica en volstrekt verklaarbaar.

Afbeelding

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn herders telgangen alleen als ze moe zijn.
Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Marjoleine schreef:
jores schreef:Onze springers zijn ook telgangers, ze horen het te kunnen, staat in de rasstandaard en soms vraagt zelfs een km er om.

Natuurlijk heeft vierkante bouw wel met telgang te maken.
Alleen heeft telgang niet altijd met vierkante bouw te maken. Dat is niet hetzelfde.

Dat zou namelijk betekenen dan een (licht) gestrekte hond niet in telgang kan en dat is onzin, want élke hond kan in telgang.
Een vierkante hond zal sneller in telgang gaan en als je iets van gangwerk begrijpt, snap je dat.
Het is pure mechanica en volstrekt verklaarbaar.

Ik snap je wel, maar zoals je het eerst geschreven had kwam het over alsof alleen vierkant gebouwde honden zouden telgangen
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Fan is een snelwandelaarster :lol1: en dat is soms een heel grappig gezicht als je erachter loopt
Ze kan heel gemakkelijk en mooi draven maar als ze wat luier aan het rondstruinen is gaat ze over in telgang
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

jores schreef:Ik snap je wel, maar zoals je het eerst geschreven had kwam het over alsof alleen vierkant gebouwde honden zouden telgangen
:denken:

Ik schreef dit:
Marjoleine schreef:Telgang kan met de bouw te maken hebben, maar het is ook een makkelijke gang, die honden vaak gebruiken als ze zich vervelen, als ze moe zijn, als ze gefrustreerd zijn (ergens heen willen maar rustig moeten doen bv), als ze pijn hebben, als ze drachtig zijn, als ze stram in de rug zijn... enzovoorts.

Een hond die dat allemaal niet heeft maar toch vaak in telgang gaat, doet dat waarschijnlijk door zijn bouw.
Inderdaad vaak vierkante honden: als een hond draaft en hij is gemiddeld gebouwd (licht gestrekt), stapt hij met zijn achtervoet in de voetstap van zijn voorvoet.
Is een hond vierkant (kortere rug dus), dan stapt hij met zijn achtervoet op die voorvoet.
Oplossingen: krabben (scheef lopen), steppen, telgangen.
Daar staat toch echt niet dat alleen vierkante honden telgangen :hmmm:

Afbeelding

K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Als Kenya los is zie ik haar nooit in telgang lopen. Maar aangelijnd, als we net niet hard genoeg lopen, dan doet ze dat dus wel. Doe ik een stapje harder dan gaat ze weer in draf. Bij Kuno zie ik al precies hetzelfde gebeuren. En ze zijn totaal anders gebouwd. Myrthe kon telgang vermijden door gewoon te gaan stappen.
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier geen telgangers , ook de oudjes heb ik het nog nooit zien doen.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
ranetje schreef:Maar even afgezien van dat het er niet altijd even charmant uit ziet :mrgreen: en er andere spieren worden gebruikt, is het kwalijk voor de hond?
Als die andere spieren geen problemen geven en de mogelijk onevenwichtige ontwikkeling (als het echt structureel is) ook niet, nee, dan is het niet kwalijk voor zover ik weet.
Kamelen doen niet anders ;) Maar die zijn wel anders gebouwd natuurlijk.
Raar is het wel, aangezien het niet de meest economische gang is.
Ik zou me (qua bouw) toch afvragen waarom een hond het doet dus.
Als een hond in telgang loopt als hij luiert/slentert/moe is, waarom noem je telgang dan niet economisch?

Ik krijg de indruk dat het weinig energie kost.
Dat is toch juist wel economisch?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Als een hond in telgang loopt als hij luiert/slentert/moe is, waarom noem je telgang dan niet economisch?

Ik krijg de indruk dat het weinig energie kost.
Dat is toch juist wel economisch?
Economisch in gangwerk wil zeggen zo veel mogelijk resultaat (afstand en snelheid) met zo min mogelijk fysieke inspanning.
Telgang kost wel weinig energie maar het resultaat is ook minder.
Vandaar.

Afbeelding

pammetje
Zeer actief

Ongelezen bericht door pammetje »

bente loopt in telgang als ze lui is
dat merk ik goed
Afbeelding
ik geniet van het leven
ik geniet van de zon
ik doe de deur open
en pleur van het balkon
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Marjoleine schreef: Een hond die dat allemaal niet heeft maar toch vaak in telgang gaat, doet dat waarschijnlijk door zijn bouw.
Inderdaad vaak vierkante honden: als een hond draaft en hij is gemiddeld gebouwd (licht gestrekt), stapt hij met zijn achtervoet in de voetstap van zijn voorvoet.
Is een hond vierkant (kortere rug dus), dan stapt hij met zijn achtervoet op die voorvoet.
Oplossingen: krabben (scheef lopen), steppen, telgangen.
Interessant, ik heb hier een vraagje over.
Macho is volgend mij aardig vierkant.
Aan de lijn loopt hij regelmatig in telgang.
Krabben doet hij ook weleens als hij naast de fiets loopt (in draf).
Wat ik mij afvraag: is het voor zo'n hond dan wel verstandig om hem veel te laten draven, dus veel naast de fiets mee te nemen?
Macho moet van mij altijd draven aangelijnd naast de fiets, en dan loopt hij dus soms een beetje scheef.
Hij lijkt er geen last van te hebben en is onvermoeibaar, we gaan zo'n 15km.
Maar als hij dus moet krabben is het misschien toch niet ideaal voor hem, of zou een hond daar niet zo mee zitten?
Dat krabben is best een goeie oplossing volgens mij want hij kan echt heel snel en lang draven.
Als hij los meeloopt tijdens wandelen of met de fiets draaft of galoppeert hij altijd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Macho is volgend mij aardig vierkant.
Aan de lijn loopt hij regelmatig in telgang.
Krabben doet hij ook weleens als hij naast de fiets loopt (in draf).
Wat ik mij afvraag: is het voor zo'n hond dan wel verstandig om hem veel te laten draven, dus veel naast de fiets mee te nemen?
Macho moet van mij altijd draven aangelijnd naast de fiets, en dan loopt hij dus soms een beetje scheef.
Hij lijkt er geen last van te hebben en is onvermoeibaar, we gaan zo'n 15km.
Maar als hij dus moet krabben is het misschien toch niet ideaal voor hem, of zou een hond daar niet zo mee zitten?
Dat krabben is best een goeie oplossing volgens mij want hij kan echt heel snel en lang draven.
Als hij los meeloopt tijdens wandelen of met de fiets draaft of galoppeert hij altijd.
Krabben is een goede oplossing, hoor. Over het algemeen hebben honden daar totaal geen last van en voor de spierontwikkeling is draven beter.

Als je wilt weten of Macho vierkant is kun je hem eens opmeten:
de schofthoogte (Hoogste punt schouder to de grond) moet je dan vergelijken met de lichaamslengte en dat meet je door een horizontale lijn te meten tussen de voorste punt van het boeggewricht (de schouder) tot het achterste puntje van de zitbeenknobbel, en dat is de knobbel die je aan weerszijden naast de staart voelt, de achterste punten van het bekken dus.

Als die maten gelijk zijn is de hond vierkant.

Afbeelding

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Marjoleine schreef:Krabben is een goede oplossing, hoor. Over het algemeen hebben honden daar totaal geen last van en voor de spierontwikkeling is draven beter.

Als je wilt weten of Macho vierkant is kun je hem eens opmeten:
de schofthoogte (Hoogste punt schouder to de grond) moet je dan vergelijken met de lichaamslengte en dat meet je door een horizontale lijn te meten tussen de voorste punt van het boeggewricht (de schouder) tot het achterste puntje van de zitbeenknobbel, en dat is de knobbel die je aan weerszijden naast de staart voelt, de achterste punten van het bekken dus.

Als die maten gelijk zijn is de hond vierkant.
Bedankt voor je antwoord!
Hij lijkt er ook totaal geen probleem mee te hebben.
Maakt het voor de spierontwikkeling dan nog wat uit of een hond recht draaft of dat hij krabt?

Ik vind dit wel interessant (ben toevallig net het boek hondse hoogstandjes aan het lezen waar dit ook behandeld wordt).
Ik ga Macho morgen als ik thuis ben eens meten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Maakt het voor de spierontwikkeling dan nog wat uit of een hond recht draaft of dat hij krabt?
Nee, dat maakt niet uit.

Afbeelding

Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ellepel schreef:mijn jongste teefje Perla loopt ook heel veel in telgang,is lastig want op de show krijg ik haar haast niet in gewone draf....het loopt makkelijker, kost minder energie.....
De oplossing is vaak door de hond vanuit " Zit" weg te laten draven. Meestal gaan ze dan wel in gewone draf ipv in telgang.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik snap de logica van het in telgang naast de fiets van Blondie ook niet zo goed, een telgang tussen draf en galop in heb ik nog nooit gezien. Noeska telgangt overigens nooit naast de fiets, daar heeft ze een hele snelle mooie draf.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Naast de fiets/step loopt Caja vrijwel nooit in telgang.
Afbeelding
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Hier een bijna altijd tel-gangster. :lol1:

Thuis wandelt ze altijd in telgang, aan de lijn ook, ze kan zelfs versnellen in telgang, maar ook niet te veel want dan gaat ze in draf of galop. Draven doet ze anders alleen als ze losloopt, nooit aan de lijn.
Bij obedience weet ik het zo niet, maar ik heb al gemerkt dat ze draaft bij een volgrondje. Als ik dat dan bekijk bij andere honden heb je ook redelijk wat telgangers en dravers, je ziet vanalles wat.

Ze heeft trouwens altijd al getelgangd (is dat al een werkwoord intussen?). Ze is nu ook niet bepaald vierkant te noemen (zoals ze zou moeten zijn volgens de rasstandaard). Haar rug loopt iets hoger op naar achter en loopt niet af (volgens de rasstandaard...) Dus misschien heeft het daar iets mee te maken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Dus wat mij betreft, naar analogie met paarden en naar observaties bij honden, zie ik een hond liever draven dan telgangen en liever recht lopen dan krabben.
Ik ook, uiteraard.
Maar er zijn nou eenmaal honden die krabben en die hebben daar geen last van.
In die zin vind ik telgangen vervelender, vanwege de andere spierontwikkeling.

Overigens weet je natuurlijk best dat je paarden en honden niet mag vergelijken. Dat dat jarenlang gedaan is, heeft ons vooral geleerd dat het niet terecht was, omdat er veel te veel verschillen tussen zitten ;)

Afbeelding

mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Stanley telgangt alleen aangelijnd als Whooper te langzaam loopt. Ik haal hem er wel meteen uit en dan loopt hij weer een tijdje normaal. Whooper telgangt totaal niet, ook niet als hij geen puf heeft om met warm weer aangelijnd een poot te verzetten.
elly p
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 bassets

Ongelezen bericht door elly p »

Zelf heb ik bassets, en ik kan misschien niet zeggen dat ze vierkant gebouwd zijn :mrgreen: eerder 'rechthoekig' :mrgreen: en ik heb er eentje bij die telgang loopt, niet altijd, soms maanden niet. En idd, we gaan dan te snel om gewoon te wandelen en te langzaam om te draven.
Afbeelding
Groetjes, Elly
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Buster is een beetje vreemd gebouwd. hij is namelijk hoger dan dat hij lang is. hij heeft dus een zeer korte rug. (of lange benen).

hij telgangt dan ook regelmatig.

hij kan trouwens ook echt wel heel mooi en recht draven. maar echt een uitgestrekte draf niet.

hij draaft net zoveel als dat hij telgangt.hij wisselt dus nogal eens af. en uiteraard kan hij erg goed galopperen.

de jack hussel is langer dan dat zij hoog is. die telgangt nooit. maar die moet zo ie zo al draven wil ze mijn looptempo bijhouden.
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Haha, ja er schijnt een verband te zijn tussen meer vierkant en tellen, maar ook tussen stijle hoekingen en tellen...

Maar onze ietwat stijlgehoekte en niet vierkante Saar is meesteres teller, net zoals haar perfect gehoekte niet vierkante dochter Mélie. Drama op show, en een echt bekend briard-euvel.

Mij is opgevallen bij Yanthe die eigenlijk nooit telde, dat ze in de periodes aan de flex opeens toch ging tellen. Volgens mij doordat ze inderdaad geremd worden in hun natuurlijke snelheid/loopje. Omdat ik weet hoe lastig het is het af te leren, stop ik dan en start opnieuw tot ze goed loopt (en prijs haar dan de hemel in). Los telt ze nooit. Ik heb dus ook al wel aan mijn moeder aangeraden de jonge briarddame die nog aan haar show-carriere moet beginnen, vooral veel vrij te laten lopen. Geen idee of het uit gaat maken, maar ach, je kunt het proberen he. De briards kunnen er achterlijk hard mee en het is werkelijk geen gezicht omdat dat lange haar de schommelende beweging nog versterkt. Beide dames kunnen overigens heel erg mooi zonder te krabben rechtuit draven, maar lijken liever lui dan moe.

Want ook ik heb het idee dat het ook een economisch prettige gang is. En je ziet het ook vaak bij honden met rugproblemen, terwijl mijn multirugproblemige Bonha alleen als ze heel erg langzaam loopt telt, en eigenlijk doen vrijwel alle honden dat, want langzaam lopend zou je omkukelen als je dat met drafstappen doet. Dat die kleintjes ook heel langzaam nog trippelen komt omdat ze dan nog trippelen ;-). Bonha loopt wel naast mij (dus nét even sneller dan heel langzaam) aan de lijn ook altijd keurig trippelend als een paardje in draf. De sprongetjes zijn hoger zodat ze wel draven kan maar toch naast je blijft. Yanthe loopt dan altijd in telgang: minder vering ;-) en grotere passen, die gaat meteen veel harder als ze in draf loopt. Ik denk dat ik het Yanthe wel zou kunnen leren, maar dan verliest ze wellicht wat uitgrijpende gang en dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Ik heb Bonha slechts 1 keer betrapt op telgang op "snelheid" en dat was inderdaad direct na een ijselijke schreeuw van de pijn, waarna ze in eerste instantie niet verder op kon staan noch terug kon gaan liggen..Omdat ik -midden in de nacht- niet wist wat er was, ben ik een rondje met haar gaan lopen toen ze eenmaal stond. Lopen leek me beter dan verkrampen en dat is de enige keer geweest dat ik haar heb zien tellen. Heb haar volledig haar eigen snelheid en richting laten bepalen en ben er zelf gewoon achteraan gehobbeld.

Ik heb tevens bij een beauceronkeuring wel eens geschreven voor de keurmeester en die kon 9 van de 10 keer aan de bouw (hoekingen) voorspellen of de hond in telgang zou gaan. Dan kwam de hond de ring in en dan zei de keurmeester: ah, die gaat tellen.

Tja :19:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Economisch in gangwerk wil zeggen zo veel mogelijk resultaat (afstand en snelheid) met zo min mogelijk fysieke inspanning.
Telgang kost wel weinig energie maar het resultaat is ook minder.
Vandaar.
ben je dat zeker? ik heb daar heel sterk mijn twijfels over, waarom zouden juist 'duurlopers' (kamelen, sommige paardenrassen, honden die langere afstanden moeten lopen) het dan doen?

overigens kunnen we daar wel vanalles bij bedenken, maar is dit al ooit ergens becijferd?
Ha, nee, dat ben ik niet, dat is de theorie.

Kamelen zijn overigens overvierkant, hoger dan lang, die zouden goed in de problemen komen als ze draafden. :mrgreen:
Van tellende paarden weet ik niets, ik ben al blij dat ik tölt begrijp ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:Haha, ja er schijnt een verband te zijn tussen meer vierkant en tellen, maar ook tussen stijle hoekingen en tellen...
Ja, dat is er ook.
Wetters tellen vaak om twee redenen: ze zijn vierkant (horen dat althans te zijn) en achter zijn ze minder gehoekt dan voor.
Dat tweede heeft verband met het eerste: zou een vierkante hond evenredig gehoekt zijn, dan kon hij alleen krabbend draven.
Een vierkante hond als RR, die qua hoekingen ook is zoals de standaard het in haar geval voorschrijft, kan dus normaal draven zonder te krabben.
Maar ze gaat natuurlijk bij een fractie te weinig snelheid al tellen :roll:
Madelief schreef:Ik heb tevens bij een beauceronkeuring wel eens geschreven voor de keurmeester en die kon 9 van de 10 keer aan de bouw (hoekingen) voorspellen of de hond in telgang zou gaan. Dan kwam de hond de ring in en dan zei de keurmeester: ah, die gaat tellen.
Ja, dat kun je ook zien.
Als een hond een te sterk hellend bekken heeft en ook weinig kniehoeking bijvoorbeeld, heeft hij een aanzienlijke langere paslengte naar voren dan naar achter in de achterhand. Is dan bv de voorhand normaal gehoekt, dan komt ie in de knoei als hij draaft, tenzij er een aanzienlijk tempo wordt gelopen (en dan nog gaat het soms fout).
En zo'n hond gaat dan tellen.

Andersom kan ook: steile schouder, te ver naar oren geplaatste schouder, te open hoeking voor, allemaal redenen om te veel paslengte naar achter te hebben in de voorhand, waardoor er problemen kunnen ontstaan met de paslengte achter.
En ook dan gaan ze tellen.
Beweging is mechanica en als je het doorhebt is het erg logisch :mrgreen:

Afbeelding

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja is niet vierkant en ook niet stijl, zou het dan meer een gewoonte zijn?
Heb trouwens net tijdens de aangelijnde wandeling harder gelopen en dan loopt ze wel in draf en verviel ze helemaal niet in telgang.
Afbeelding
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Als Giada, die toch echt vierkant is, begint te tellen dan weet ik dat het tijd is voor de chiropracter :ugh: . Als haar nek dan weer behandelt is dan loopt ze weer goed. Yenthe die loopt nooit in telgang en zij is toch ook een vierkante hond. :scratch: (Het zijn beide lagotti)
Oké als jonge hond wilde zij nog wel eens tellen maar dan "corrigeerde" ik haar zodat ze weer ging draven. Dus toch ook aangeleerd gedrag?
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”