Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kat in de tuin, wie aansprakelijk?
Moderator: moderatorteam
-
AnneMarie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
- Aantal honden: 1
Re: kat in de tuin, wie aansprakelijk?
Als je hond een mens bijt, maakt het zeker wel uit of er een waarschuwingsbordje hangt, zeker het bordje 'verboden toegang, BW...'
Katten lezen die bordjes niet. Ik zou de eigenaar waarschuwen en de kat laten schrikken met water oid.
Het is voor de kat(ten) link maar voor de honden ook en hoe dan ook, die kat komt op jouw terrein.
Nog maar los van alle vogeltjes etc die in het voorjaar doelloos angst aan worden gejaagd en gedood door al die huiskatten.
Ik vind ze ook schattig maar eigenlijk vreemd dat het allemaal zo maar los kan en mag lopen en dat ook nog zonder belasting te betalen....
Katten lezen die bordjes niet. Ik zou de eigenaar waarschuwen en de kat laten schrikken met water oid.
Het is voor de kat(ten) link maar voor de honden ook en hoe dan ook, die kat komt op jouw terrein.
Nog maar los van alle vogeltjes etc die in het voorjaar doelloos angst aan worden gejaagd en gedood door al die huiskatten.
Ik vind ze ook schattig maar eigenlijk vreemd dat het allemaal zo maar los kan en mag lopen en dat ook nog zonder belasting te betalen....
- Madison
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): West Highland White Terriër
Ja inderdaad, omdat er nogal veel katten rondlopen op straat en dus eigenlijk iedere kat misschien wel in jouw tuin terecht zou kunnen komen, kan jij nooit bewijzen dat het die bewuste kat was, behalve dan als je getuigen zou hebben, bijvoorbeeld als er buren bij zouden staan, maar dat lijkt me niet, in jouw tuinGitha schreef:Sorry Madison, ik lees nu pas jouw eerdere post (was tegelijk met mijn post denk ik). Duidelijk verhaal, dank je.
In de praktijk zal het iderdaad dan wel betekenen dat ik gewoon voor mijn DA-kosten zou opdraaien en de kateigenaar voor die van hem, als je beide niets kunt bewijzen.
-
Cantus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
als er in mijn tuin katten zijn en ze worden gepakt, vind ik het heel vervelend voor de katteneigenaar, maar dan moeten ze maar niet de kat loslaten...je weet dat zoiets kan gebeuren...dus ik zal de kat ook gewoon in de kliko doen, of ergens in een struik leggen...
ik ben overigens absoluut geen kattenhater...
-
Fin
- Zeer actief
Prima toch?Dongo schreef:als er in mijn tuin katten zijn en ze worden gepakt, vind ik het heel vervelend voor de katteneigenaar, maar dan moeten ze maar niet de kat loslaten...je weet dat zoiets kan gebeuren...dus ik zal de kat ook gewoon in de kliko doen, of ergens in een struik leggen...
-
Cantus
- Zeer actief
ja idd...had ik dus beter op mijn hond moeten letten, simpel toch...ik verwacht niet van mensen dat ze moeite gaan doen voor een vreemde hond...hoe verdrietig ik ook zou zijn, in dat op zich ben ik heel nuchter en verwacht ik nix van andere mensen...mijn hond, mijn verantwoording...christo schreef:Prima toch?Dongo schreef:als er in mijn tuin katten zijn en ze worden gepakt, vind ik het heel vervelend voor de katteneigenaar, maar dan moeten ze maar niet de kat loslaten...je weet dat zoiets kan gebeuren...dus ik zal de kat ook gewoon in de kliko doen, of ergens in een struik leggen...
ik ben overigens absoluut geen kattenhater...Als ik een hond van jou doodrij omdat die uit je huis/tuin is ontsnapt, leg ik hem gewoon aan de kant van de weg. Vind je hem, prima, vind je hem niet, ach ja, had je maar beter op moeten letten...
overigens vind ik de vergelijking wel niet helemaal opgaan, maar goed dat terzijde...
-
Fin
- Zeer actief
Dat blijktDongo schreef:overigens vind ik de vergelijking wel niet helemaal opgaan, maar goed dat terzijde...
Als jij jouw hond kwijtraakt, mag ik hopen dat je elke steen ondersteboven keert om hem terug te vinden, en gerust weken of maanden zoekt. Er nachtenlang van wakker ligt. En opgelucht zal zijn als je in elk geval weet of hij nog leeft of dat hij dood is.
Als mijn kat zoekraakt, keer ik elke steen ondersteboven, zoek tot maandenlang door, laat geen middel ongemoeid, en lig er nachtenlang wakker van. En zal enorm opgelucht zijn als ik in elk geval wist of hij nog leefde ja of nee.
Welke vergelijking gaat hier niet op? Zijn mijn gevoelens als kattenbezitter die er bewust voor kiest haar katten de vrijheid te geven minder belangrijk of minder waard dan de jouwe? Ben ik minderwaardig of überhaupt geen dierenliefhebber in jouw ogen als ik mijn katten de vrijheid geef? Ook als je weet dat ik idd maandenlang gezocht heb naar mijn kat, net zolang tot ik hem teruggevonden had?
-
Cantus
- Zeer actief
de vergelijking gaat niet op in mijn ogen, omdat ik het een groot verschil vind of je willens en wetens je huisdier los laat lopen of dat ie per ongeluk ontsnapt...dat staat los van je gevoelens voor je dier, jij zal net zoveel verdriet hebben als mij...punt is dat iemand met een loslopende kat waarschijnlijk veel meer rekening zal houden dat er elke dag iets kan gebeuren en dat ie niet meer terugkomt...
maar goed, het gaat erom mijn hond is mijn verantwoording, jouw kat de jouwe...nogmaals, als een mijn honden dood wordt gereden doordat die ontsnapt is, verwacht ik niet dat diegene zich alles op zijn hals gaat halen om erachter te komen van wie die hond zou zijn...zou fijn zijn als die het wel deed, maar ik verwacht het dus niet en zal het diegene ook niet kwalijk nemen...hond of kat bij je houden, gebeurt zoiets ook niet...
maar goed, het gaat erom mijn hond is mijn verantwoording, jouw kat de jouwe...nogmaals, als een mijn honden dood wordt gereden doordat die ontsnapt is, verwacht ik niet dat diegene zich alles op zijn hals gaat halen om erachter te komen van wie die hond zou zijn...zou fijn zijn als die het wel deed, maar ik verwacht het dus niet en zal het diegene ook niet kwalijk nemen...hond of kat bij je houden, gebeurt zoiets ook niet...
-
Fin
- Zeer actief
Dat zal voor sommige mensen opgaan, dat ze hun schouders ophalen. Maar voor heel, heel veel kattenliefhebbers niet. En als jouw hond aangereden en dood naast de weg ligt, dan zal ik als dierenliefhebber voor jou als dierenliefhebber zorgen dat je weet waar je hond is, en je de nachten besparen dat je wakker ligt, niet wetend of hij gewond is, gestolen, ergens opgesloten. Van een niet-dierenliefhebber kun je dat misschien niet verwachten, van een mede-dierenliefhebber verwacht ik dat dus wel, want ik zou dat dus ook voor jou doen.Dongo schreef:punt is dat iemand met een loslopende kat waarschijnlijk veel meer rekening zal houden dat er elke dag iets kan gebeuren en dat ie niet meer terugkomt...
Qua risico voor je honden, dat die in beslaggenomen worden en getest omdat ze een kat doodgebeten hebben, met incidenten die in de eigen tuin plaatsvinden is dat in elk geval in mijn eigen gemeente niet aan de orde. Is dat risico er wel, dan gaan mijn eigen honden ook voor. Maar zonder dat risico, zie ik niet waarom ik of wie dan ook een doodgebeten kat in de kliko zou donderen alsof het afval is in plaats van andermans geliefde huisdier.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
Als de hond een kat van een ander zou grijpen en ik kan er tussen komen of erger voorkomen zal ik het niet laten.
Gaat het zo ver dat de kat het gevecht uiteindelijk niet overleeft zou ik de Dierenambulance bellen om te vragen hoe en wat, want vaak zijn katten ook gechipt dus kan de eigenaar in ieder geval ingelicht worden.
Heeft mijn hond "letsel" zou ik de eigenaar daar denk ik verder niet op aanspreken want die heeft dan al "ellende" genoeg (ligt er maar net aan wat voor letsel en het kostenplaatje
)
Anderzijds zou ik echt geen cent betalen als de hond een kat dusdanig verwond dat er een aardig kostenplaatje van de DA aan vast zit. Die is voor de eigenaar van de kat.
Gaat het zo ver dat de kat het gevecht uiteindelijk niet overleeft zou ik de Dierenambulance bellen om te vragen hoe en wat, want vaak zijn katten ook gechipt dus kan de eigenaar in ieder geval ingelicht worden.
Heeft mijn hond "letsel" zou ik de eigenaar daar denk ik verder niet op aanspreken want die heeft dan al "ellende" genoeg (ligt er maar net aan wat voor letsel en het kostenplaatje
Anderzijds zou ik echt geen cent betalen als de hond een kat dusdanig verwond dat er een aardig kostenplaatje van de DA aan vast zit. Die is voor de eigenaar van de kat.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Cantus
- Zeer actief
dat eerste snap ik wel en ik zal dat zelf ook doen(maar ik verwacht het van anderen gewoon niet, ga ik er ook niet op hopen), mits ik zeker weet dat ik niet aansprakelijk wordt gesteld voor de schade...en dat leg je meteen goed uit in het tweede stukje...dat is o.a. nog de andere reden waarom ik de kat dus in een kliko of struik zou gooien...christo schreef:Dat zal voor sommige mensen opgaan, dat ze hun schouders ophalen. Maar voor heel, heel veel kattenliefhebbers niet. En als jouw hond aangereden en dood naast de weg ligt, dan zal ik als dierenliefhebber voor jou als dierenliefhebber zorgen dat je weet waar je hond is, en je de nachten besparen dat je wakker ligt, niet wetend of hij gewond is, gestolen, ergens opgesloten. Van een niet-dierenliefhebber kun je dat misschien niet verwachten, van een mede-dierenliefhebber verwacht ik dat dus wel, want ik zou dat dus ook voor jou doen.Dongo schreef:punt is dat iemand met een loslopende kat waarschijnlijk veel meer rekening zal houden dat er elke dag iets kan gebeuren en dat ie niet meer terugkomt...
Qua risico voor je honden, dat die in beslaggenomen worden en getest omdat ze een kat doodgebeten hebben, met incidenten die in de eigen tuin plaatsvinden is dat in elk geval in mijn eigen gemeente niet aan de orde. Is dat risico er wel, dan gaan mijn eigen honden ook voor. Maar zonder dat risico, zie ik niet waarom ik of wie dan ook een doodgebeten kat in de kliko zou donderen alsof het afval is in plaats van andermans geliefde huisdier.
jouw kat, jouw verantwoording...ga ik dus niet voor opdraaien
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Denk aan het verhaal van Dobermann Storm:
http://www.naturalanimalconsulting.nl/media/corry.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.naturalanimalconsulting.nl/media/corry.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
het zou toch wel eens handig zijn als bepaalde zaken als huisdieren e.d dat daar eens een goede wet voor kwam. en niet alles maar in zo`n grijs gebied laten.
en dan wel een respectvolle wet. geen 1 die dieren als goederen ziet.
en dan wel een respectvolle wet. geen 1 die dieren als goederen ziet.
-
Fin
- Zeer actief
Dat is op openbaar gebied gebeurd. Ik had mijn hond overigens niet meegegeven.marian* schreef:Denk aan het verhaal van Dobermann Storm:
-
Fin
- Zeer actief
Iets.Dongo schreef:misschien nu duidelijker met de nuances
Overigens hebben mijn honden een keer per ongeluk een kat doodgebeten, het was nacht en ze hadden niet door dat het om een kat ging. De dreiging van de nieuwe RAD was er, en ik durfde het ook niet aan en heb de kat in de auto gelegd, een eindje de dijk af gereden, en hem daar neergelegd waar hij de volgende dag gevonden zou worden - nadat ik het bandje had gecontroleerd en hij geen adreskoker bij zich had. Zou er wel een telefoonnummer zijn geweest van de eigenaar dat ik had kunnen bellen, dan had ik de volgende dag een prepaidnummer gekocht en anoniem een berichtje achtergelaten voor de eigenaar.
Of ik nu hetzelfde zou doen, nu die nieuwe RAD van de baan is, weet ik niet. Toevallig heeft Aidan gistermiddag een kat in zijn bek gehad, iemand had een tuinbankje neergezet aan de straatkant waar die kat op zat te soezen, ik was er niet op bedacht, en Aidan kan razendsnel zijn als hij wil. De kat kwam met de schrik vrij en schoot de boom in, ik heb de honden thuisgebracht, en heb samen met een buurtgenoot een oogje gehouden op de kat. 's Avonds ben ik langsgegaan bij de eigenaren, en ze laten het me weten als de kat onverhoopt toch een wondje heeft. Ten eerste voel ik me veel beter bij zo'n actie, ten tweede waren zij gewoon heel erg blij dat ik mijn verantwoordelijkheid nam.
Overigens denk ik niet dat die kat ook maar een schrammetje heeft, het is alleen omdat dit het eerste ongelukje is na dat afschuwelijke incident aan de dijk, dat ik 100% gerust wou zijn. Aidan is opgegroeid met katten en beschouwt vreemde katten als heel leuk speelgoed. Hij heeft als jonge hond mijn eigen katten meerdere keren 'gepakt' zonder dat dat hen een schrammetje opleverde, en ook tot tweemaal toe een vreemde kat, waarvan één van de bovenbuurvrouw. Als het maar bij daglicht is, en het duidelijk een kat betreft, gaat het bij mijn honden goed. En mocht het dan onverhoopt een keer fout gaan in eigen tuin, dan is dat een zeer te betreuren ongeluk waarvoor ik van plan ben mijn verantwoordelijkheid te nemen.
Ik respecteer wel ieders keus in hoeveel risico je wilt nemen als het gaat om de mogelijkheid dat je hond in de problemen komt. Maar andermans geliefde huisdier in de kliko gooien lijkt me daarvoor niet nodig.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Wij hebben dit gehad. Hond in aangelijnd in tuin, kat sprong voor hem en hond pakte kat.
De kat heeft het hoogstwaarschijnlijk niet gered, kon nog net de tuin uitkomen en wegrennen maar zijn toestand was heel beroerd.
We hebben getracht de eigenaar te vinden maar als dat was gelukt (niemand gevonden én niemand heeft zich gemeld) hadden we niks betaald. Onze tuin, onze hond aangelijnd en die kat loopt zonder toezicht onze tuin in. Tja dat is dan het risico van de eigenaar van de kat.
De kat heeft het hoogstwaarschijnlijk niet gered, kon nog net de tuin uitkomen en wegrennen maar zijn toestand was heel beroerd.
We hebben getracht de eigenaar te vinden maar als dat was gelukt (niemand gevonden én niemand heeft zich gemeld) hadden we niks betaald. Onze tuin, onze hond aangelijnd en die kat loopt zonder toezicht onze tuin in. Tja dat is dan het risico van de eigenaar van de kat.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
- Aantal honden: 2
Misschien dat de kat dan toch zijn thuis heeft weten te bereiken, anders had je misschien nog wel flyers tegengekomen oid?
Hoe dan ook ben ik het volledig eens hoor, dat als er al iets met een kat gebeurt in eigen tuin je daar niet voor aansprakelijk kan worden gesteld (misschien dat het wettelijk wel kan, maar stel dat dat inderdaad zo is vind ik het belachelijk)
Hoe dan ook ben ik het volledig eens hoor, dat als er al iets met een kat gebeurt in eigen tuin je daar niet voor aansprakelijk kan worden gesteld (misschien dat het wettelijk wel kan, maar stel dat dat inderdaad zo is vind ik het belachelijk)
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Mit
- Zeer actief
Nee ik gok erop dat het de eigenaren weinig heeft geinteresseerd. Zo goed zorgen ze hier over het algemeen niet voor hun dieren. En de verwondingen waren dusdanig gruwelijk dat ik zeker weet dat hij het niet heeft overleefd.smoekie schreef:Misschien dat de kat dan toch zijn thuis heeft weten te bereiken, anders had je misschien nog wel flyers tegengekomen oid?
Ben zelf een kattenliefhebber dus ik was er goed ziek van.
- Konni
- Zeer actief
- Contacteer:
Een telefoontje naar de dierenambulance dat je een dode of gewonde kat gevonden hebt, of een ritje naar een dierenarts om te kijken of de kat gechipt is is ook wel erg veel moeite ja, ik snap het.
Je hoeft natuurlijk niet te zeggen dat het jouw honden waren toch?
Ik heb wel eens gebeld omdat we aan de kant van de weg op een brug een dode kat zagen liggen. De dierenambulance haalt de kat op en voorzover dat mogelijk is bellen ze met de eigenaar. Ik zou dat erg op prijs stellen, of het nu om mijn hond of om mijn kat ging. Voor mij is het ene leven evenveel waard als het andere.
Ik heb wel eens gebeld omdat we aan de kant van de weg op een brug een dode kat zagen liggen. De dierenambulance haalt de kat op en voorzover dat mogelijk is bellen ze met de eigenaar. Ik zou dat erg op prijs stellen, of het nu om mijn hond of om mijn kat ging. Voor mij is het ene leven evenveel waard als het andere.
- Mit
- Zeer actief
Ik weet niet of dit op mij sloeg maar wij hadden geen idee waar de kat was en onze dierenambu gaat niet zoeken, dat moet je zelf doenKonni schreef:Een telefoontje naar de dierenambulance dat je een dode of gewonde kat gevonden hebt, of een ritje naar een dierenarts om te kijken of de kat gechipt is is ook wel erg veel moeite ja, ik snap het.![]()
-
Cantus
- Zeer actief
ja dat zou ik dan wel eventueel doen, misschien was de kliko wat overtrokken hehe...misschien toch beter netter om de kat in een struik te leggen en dan bellen...niet echt bij stil gestaan eigenlijkKonni schreef:Een telefoontje naar de dierenambulance dat je een dode of gewonde kat gevonden hebt, of een ritje naar een dierenarts om te kijken of de kat gechipt is is ook wel erg veel moeite ja, ik snap het.![]()
- Konni
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee sloeg niet op jou hoor.Je hebt toch geprobeerd een eigenaar te vinden? Veel meer kun je niet doen. Ik word alleen zo koud van mensen die zoveel van honden houden, maar niet snappen dat er mensen zijn die nu eenmaal van hun katten houden, of die nu los lopen of niet.Ik weet niet of dit op mij sloeg maar wij hadden geen idee waar de kat was en onze dierenambu gaat niet zoeken, dat moet je zelf doen
Nah kijk...ja dat zou ik dan wel eventueel doen, misschien was de kliko wat overtrokken hehe...misschien toch beter netter om de kat in een struik te leggen en dan bellen...niet echt bij stil gestaan eigenlijk
Ik ben zelf een kat "kwijtgeraakt" en had liever geweten dat ze dood was, of voor mijn part een ander huis had, als niets te weten, want dat blijft knagen.
- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij is de eigenaar van de kat aansprakelijk, maar ja, zie hem/haar nog maar eens te vinden.
Mijn eigen katten zijn z.g. "binnenkatten" en hebben de beschikking over een ren van ca. 12m2. Perfect opgelost op die manier!
Ik houd de hond ook aan de lijn toch? Ik ben van mening dat IK heb gekozen voor katten en buren hoeven daar geen hinder van te ondervinden. Daarnaast ben ik veel te bang dat ze iets overkomt in onze drukke buurt.
Wat betreft het in de kliko dumpen van dode huisdieren... Dat vind ik dus echt niet kunnen. Ik zou dat echt nooit kunnen. Ik heb inmiddels 2x een dode kat in de buurt gevonden (aangereden, niet door mij) en beide keren de eigenaar opgespoord. Alleen al omdat ik hoop dat als mij iets soortgelijks zou overkomen (hetzij met de katten of de hond die ontsnappen)dat een ander dat ook voor mij zou doen.
Ik geef er dus net een andere insteek aan dan Dongo die het dus NIET doet omdat een ander het waarschijnlijk ook niet voor hem zou doen.
Mijn eigen katten zijn z.g. "binnenkatten" en hebben de beschikking over een ren van ca. 12m2. Perfect opgelost op die manier!
Wat betreft het in de kliko dumpen van dode huisdieren... Dat vind ik dus echt niet kunnen. Ik zou dat echt nooit kunnen. Ik heb inmiddels 2x een dode kat in de buurt gevonden (aangereden, niet door mij) en beide keren de eigenaar opgespoord. Alleen al omdat ik hoop dat als mij iets soortgelijks zou overkomen (hetzij met de katten of de hond die ontsnappen)dat een ander dat ook voor mij zou doen.
Ik geef er dus net een andere insteek aan dan Dongo die het dus NIET doet omdat een ander het waarschijnlijk ook niet voor hem zou doen.
Groetjes,
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Femke

- Femmel
- Zeer actief
- Contacteer:
Sorry, mijn vingers waren sneller dan mijn leeskunsten!Dongo schreef: ja dat zou ik dan wel eventueel doen, misschien was de kliko wat overtrokken hehe...misschien toch beter netter om de kat in een struik te leggen en dan bellen...niet echt bij stil gestaan eigenlijk
Groetjes,
Femke

Femke

-
Cantus
- Zeer actief
kan gebeurenFemmel schreef:Sorry, mijn vingers waren sneller dan mijn leeskunsten!Dongo schreef: ja dat zou ik dan wel eventueel doen, misschien was de kliko wat overtrokken hehe...misschien toch beter netter om de kat in een struik te leggen en dan bellen...niet echt bij stil gestaan eigenlijk