Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat kunnen we hiermee? Update 5 Aug

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Wat kunnen we hiermee? Update 11 Juli

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Majella schreef:Vandaag in het bos kwamen Maddox en ik een behoorlijke dominante kruising labrador reu tegen van een jaar of drie.
Deze liet mijn reutje ook niet met rust en domineerde hem bijv. ook door op hem te rijden.
En weet je wat ik dan doe?
Ik laat het begaan, want Maddox moet leren zijn eigen boontjes te doppen.
Zoekt hij bescherming dan stap ik van hem weg om het gevoel te versterken dat ie toch écht dit zelf op moet lossen.
Wat heeft het als gevolg?
Mijn hond leert.... die leert om te gaan met zulke reuen en kweekt zelfvertrouwen.
Even later waren ze samen aan het spelen, blijkbaar was opgelost wat opgelost moest worden tussen die twee.

Ik heb er zo mijn eigen gedachten over..
Just my two cents
Dit vind ik altijd zo'n dooddoener, en ontneemt een ieder zo lekker makkelijk van verantwoordelijkheid.
Jouw hond, dus opvoeden is jouw probleem. Niet die van mijn hond. Dat vind ik bij mijn Golden, maar zeker bij een jonge Beauceron, waarvan de verwachting is dat dit 'boontjes doppen' in de toekomst vechten kan worden.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Majella schreef:Vandaag in het bos kwamen Maddox en ik een behoorlijke dominante kruising labrador reu tegen van een jaar of drie.
Deze liet mijn reutje ook niet met rust en domineerde hem bijv. ook door op hem te rijden.
Zoekt hij bescherming dan stap ik van hem weg om het gevoel te versterken dat ie toch écht dit zelf op moet lossen.
Mijn hond leert.... die leert om te gaan met zulke reuen en kweekt zelfvertrouwen.
Even later waren ze samen aan het spelen, blijkbaar was opgelost wat opgelost moest worden tussen die twee.
En ik vind dit werkelijk belachelijk. Denk je dat je hond jou gaat zien als een betrouwbare en sterke leider als je hem in de steek laat? Ik zeg niet dat je hem hysterisch moet gaan troosten, maar wegstappen als hij steun en bescherming zoekt vind ik echt :piew: en :N:
Ik heb ook een reu (met ballen) en wij komen ook wel eens honden tegen die gaan patsen. Ik kijk het inderdaad eerst aan, maar als ik zie dat die andere hond zijn signalen negeert en Frenk komt dan naar mij toe om tussen mijn benen te gaan zitten, dan laat ik hem dat gerust doen. Wat voor signaal geef je je hond in hemelsnaam als je hem, terwijl hij duidelijk aan de situatie probeert te ontsnappen, het zelf uit laat zoeken?
Ik wil dat mijn hond zo min mogelijk nare ervaringen heeft met andere honden en ik juich het juist toe als hij de situatie probeert op te lossen door naar mij toe te komen in plaats van zich af te gaan snauwen.
Van wie heb je dit onzalige idee?
Just my two cents
Je bent hier op een forum. Iedereen heeft hier zijn eigen centen. :wink:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Just my two cents
Gelukkig zijn dit niet mijn gedachten. Ten eerste mag mijn hond niet rijden op anderen honden (en omgekeerd tolereer ik dit ook niet).
En heel vaak is het voor de hondeneigenaren totaal niet in te schatten wanneer iets verkeerd gaat, dat kan zo snel gaan. Ik neem dat risico niet, jij blijkbaar wel. Moet jij weten, maar kom dan niet eens piepen dat jouw hond flink te grazen is genomen of dat die (doordat er nooit is ingegrepen door je) nu niet meer kan spelen met anderen honden, omdat hij die te grazen neemt.
Als roedelleider ben ik verantwoordelijk voor het gedrag van mijn hond en voor de veiligheid van mijn hond, en daar handel ik ook naar.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Just my two cents
Je hebt gelijk, jouwn hond leert, maar helaas is het enige dat hij leert dat hij geen steun krijgt van zijn baasje als hij dat nodig heeft.
Niet echt geweldig dus.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Just my two cents
weet je wat je je hond nu leert? dat hij dingen in eigen hand moet een gaan nemen, als hij straks volwassen is, boeit hem het geen klap meer, of jij iets wel of niet wil hebben, nee... hij lost het zelf wel op, zo is het hem immers duidelijk gemaakt, niet de baas om steun vragen, zelluf doen.
dat jij dan later een boosje krijgt, die als een koning zijn bos/park oid loopt te domineren, zich eventueel ook met andere zaken gaat bemoeien, tja.. niet raar staan te kijken dan hoor ;)
Majella
Actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Majella »

Wat uitleg van mijn kant...

Als mijn hond angstig reageert op een situatie waarin dat niet hoeft, dan steun ik zijn reactie daarop niet nee.
Als ik als baasje hem zou beschermen op zo'n moment dan leer ik hem dus dat ie gelijk heeft daar bang voor te zijn en blijft dat hangen ook als hij volwassen is...ook geen ideale situatie toch?
Geef ik zijn gedrag geen aandacht en laat ik de natuur wat meer op zijn beloop dan zie ik dat ie nieuwe mogelijkheden uitprobeert om ermee om te gaan.
Nu ging het heel subtiel en speels en was er geen vuiltje aan de lucht.
En nee, er viel (zoals eerder te lezen in een reactie) nergens een snauw en aan beide kanten was geen speurtje agressie... anders was het een ander verhaal en mijn handeling ook anders.
Denkt men dat men een goede roedelleider is als men zijn hond leert om angstig te zijn voor iets?

Ik zeg nergens dat TS er anders mee om zou moeten gaan, noch dat het verkeerd is.
Ik laat slechts een andere mogelijkheid zien(die misschien in situatie van TS niet eens van toepassing is, en dat beoordeel ik niet want daar was ik niet bij).
Afbeelding

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Majella schreef:

Denkt men dat men een goede roedelleider is als men zijn hond leert om angstig te zijn voor iets?
Denk jij dat jij een goede roedelleider bent als je een pup uit jouw roedel laat domineren door een wildvreemde hond die jouw roedel binnendringt ?
Om maar in je eigen terminologie te blijven. Als we het dan toch hebben over de natuur zijn gang laten gaan, daar zit weinig natuurlijks in. Sterker nog denk dat lab-kruisingkje dat in de "natuur" niet had overleefd. En pupje had zich in de "natuur" weer een stuk veiliger gevoeld bij zijn eigen sterke roedelleider die hem veilig de wereld doorlootst. Hem zo de noodzaak ontnemend om zijn eigen zaakjes te moeten gaan regelen. Daar heeft hij immers die roedelleider voor. Zodat hij uit kan groeien tot een stabiele zekere volwassen hond, die later niets hoeft te gaan regelen, dat doet zijn baas immers voor hem. En dat is in deze niet zo natuurlijke maatschappij een stuk prettiger voor honden en bazen.

Just my two cents :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Majella schreef:Wat uitleg van mijn kant...

Als mijn hond angstig reageert op een situatie waarin dat niet hoeft, dan steun ik zijn reactie daarop niet nee.
Als ik als baasje hem zou beschermen op zo'n moment dan leer ik hem dus dat ie gelijk heeft daar bang voor te zijn en blijft dat hangen ook als hij volwassen is...ook geen ideale situatie toch?
Geef ik zijn gedrag geen aandacht en laat ik de natuur wat meer op zijn beloop dan zie ik dat ie nieuwe mogelijkheden uitprobeert om ermee om te gaan.
Nu ging het heel subtiel en speels en was er geen vuiltje aan de lucht.
En nee, er viel (zoals eerder te lezen in een reactie) nergens een snauw en aan beide kanten was geen speurtje agressie... anders was het een ander verhaal en mijn handeling ook anders.

Ik zeg nergens dat TS er anders mee om zou moeten gaan, noch dat het verkeerd is.
Ik laat slechts een andere mogelijkheid zien(die misschien in situatie van TS niet eens van toepassing is, en dat beoordeel ik niet want daar was ik niet bij).

bevestigen in angst, of ondersteunen in een situatie waarin hij niet zo goed weet wat te doen, zijn twee verschillende dingen.
daarbij, natuur zijn gang laten gaan? lab kruising maakt geen deel uit van zijn roedel, daar heeft hij niks mee op te lossen.
je hoeft niet bij alles in te springen, hij moet idd ook leren, maar het is nergens voor nodig om hem alleen te laten "modderen" met een andere hond die hem wil domineren, zulke dingen moet je af kappen, jij jaagt hond weg, jou hond blijft bij jou en word daarvoor beloont.
je hebt een heel jong hondje, pas nou maar op in hoeverre je die op eigen benen leert staan, want je kan anders nog aardig op je neus kijken als meneer volwassen is ;)
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik heb bij Ragyo de fout gemaakt hem niet genoeg te ondersteunen als hij bang was, ik liep gewoon door en dacht hij komt wel. of als er vervelende honden achter hem aan gingen was ik niet bijdehand genoeg om ze weg te jagen. hij heeft inderdaad geleerd ermee te dealen, door flink van zich af te snauwen, en nu doet ie dat bij voorkeur preventief, rent ie blaffend op elke hond af. ja, hij redt zich wel op die manier en zelfvertrouwen heeft ie ook gekregen gaandeweg... echt knokken doet ie niet maar het is zeker niet leuk voor met name jonge onzekere honden die we tegenkomen. ik moet hem nu dus naast me laten lopen of aanlijnen als ik een hond zie aankomen en hem alsnog leren bij me te blijven en zich te gedragen.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Das helaas ook al zo'n 'gouden oude', dat je de angst bevestigd door een pupje te steunen. Als jouw kindje doodsbang is 's nachts in bed voor t monster in de kast, dan smijt je toch ook niet de deur dicht, doet t licht uit en laat t kind zn sop gaarkoken? Dan ga je toch ook je kindje helpen te begrijpend dat er echt niet is om bang voor te zijn? Zelfvertrouwen kweken kost tijd, tijd en goede ervaringen aan de hand van een geleider, of je nu hond of kind bent. Als je hond weet dat er met jou in de buurt niets is om bang voor te zijn, dat jij er bent om m te helpen in een lastig pakket en dat ie moeilijke problemen niet alleen hoeft op te lossen, dan heb je m precies waar je hem hebben wilt.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

En het is weer fout gegaan :boos:

Nora is nogal aan de diarree sinds vandaag dus mijn vader is net alleen met haar naar buiten gegaan. En ja hoor, Chico heeft Nora gegrepen. Natuurlijk weer zonder bijtwonden maar Nora was behoorlijk onder de indruk. Mn vader heeft de eigenaar nogmaals, op onvriendelijke manier, duidelijk gemaakt dat dit niet meer moet gebeuren, maar hij trekt zich er niets van aan. Ik hoorde laatst overigens ook dat de eigenaar tegen een uur of 4 smiddags al dronken is, dus wellicht dat hij er daarom zo makkelijk om doet :roll: Ik ben dit zo zat nu. Dat twee reuen het niet kunnen vinden kan ik enigszins snappen, maar dat een reu uit het niets een 12-jarige teef moet aanvliegen?!
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Maeve schreef:Ik ben dit zo zat nu. Dat twee reuen het niet kunnen vinden kan ik enigszins snappen, maar dat een reu uit het niets een 12-jarige teef moet aanvliegen?!
Ik vind een keer al teveel, maar meerdere keren is gewoon onbegrijpelijk. :boos:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wat kunnen we hiermee? Update 5 Aug

Ongelezen bericht door Maeve »

Hij begint het te leren! :cheer:

Voor een tijd terug hebben we hem nogmaals duidelijk gemaakt dat als dit nog één keer voorkomt, hij Chico uit de boom kon halen. Hij ging er toen nogal relaxed mee om maar het heeft wel indruk gemaakt denk ik. Gisteren lijnde hij Chico aan toen ik met Nilo aan kwam lopen en net was ik er met Nora en keerde hij in no-time terug naar huis :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”