Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

SuperJamey!

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

SuperJamey!

Ongelezen bericht door Jacksel »

Vandaag na een maand zomerstop weer de eerste training. Iedereen een beginners-oefening-opwarmrondje. Maar ik ken Jamey en weet dat zij dat gewoonweg niet nodig heeft. Dus een gewone start-oefening, links-rechts (slachtoffer rent in zicht naar links het bos in, hond wordt omgedraaid -in mijn geval doe ik gewoon mn handen voor Jamey's ogen-, slachtoffer steekt pad over en gaat rechts het bos in. Wel op korte afstand.

Jamey spurtte op het commando (tegelijk met dat ik haar loslaat) er gelijk vandoor, ging (naturlijk) eerst naar links, herstelde snel, vond het slachtoffer bijna direct, kwam in een rechte lijn terug en gaf een bijna perfecte verwijzing (ze greep naast de bal die ze moet pakken als verwijzing, en mij direct naar het slachtoffer teruggebracht.

Hierop besloten om het wat moeilijker te maken. Even haar speeltje laten zien bij het slachtoffer terwijl ze nog in de autokennel zat (om duidelijk te maken dat slachtoffer speeltje heeft) en vervolgens is slachtoffer weggelopen, met een pet en een paar schoenen van haar zoontje die mee was (en het dus even zonder schoenen moest doen :F: ). Pet en schoenen binnen haar zicht, maar wel duidelijk andere plek neergelegd als vals-warm verstek en zij dus even verderop gaan liggen. Porto's mee en aanwijzing gegeven dat ik alleen wat wilde horen als Jamey iets met het vals verstek deed (ik hoef niet meer te weten of ze bij het slachtoffer is geweest, ik moet gewoon op haar verwijzing gaan leren vertrouwen, ze is nl super betrouwbaar).

Vervolgens Jamey aangezet, was even lastig (normaal ziet ze slachtoffer echt weglopen en mag ze gelijk aan het werk, nu was ze 2e hond die op dit slachtoffer/locatie moest zoeken, dus er zat even wachten tussen), maar na even volhouden (ik mag van mn trainster niet mopperen want ze ging best vlot werken, maar ik wil gewoon net zo'n superstart als ze doet als ze het slachtoffer wel ziet weglopen) ging ze keurig zelfstandig aan het werk, ik hoefde eigenlijk niets te doen, dan rustig doorwandelen en haar het werk laten doen. Op een gegeven moment kwam het slachtoffer in op de porto, Jamey was aan het valse verstek aan het snuffen... Even gespannen wachten wat ze zou gaan doen. Maar ze ging daarna verder naar het slachtoffer toe de geur uitwerken :cheer: :cheer: :cheer: Wel even het valse verstek gecheckt dus, maar niets ermee gedaan!

Oefening ook weer keurig afgerond met verwijzing en terugbrengen. Ik heb Jamey ontzettend beloond en ben daar ook gelijk mee gestopt, leek me een mooi einde van de training voor haar. Ben echt supertrots, zo goed gereageerd op haar eerste valse verstek!
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Gos
Zeer actief

Re: SuperJamey!

Ongelezen bericht door Gos »

Ze doet het goed zeg! Jullie hebben zo te lezen er samen veel lol in :ok:

Met een andere oefening dan het revieren had mijn eigen teefje dinsdag een grappig probleem wat ze heel netjes oploste: ze moest "gewoon" 3 kleine voorwerpen opzoeken en apporteren vanuit een "plaats delict", maar zonder dat wij dat gezien hadden, lag er nog ergens in de struiken een geweer van iemand die daar voorwerp gerevierd had en z'n spullen daarna niet had opgeruimd. Noeska had netjes de eerste 2 voorwerpen geapporteerd en ging er voor de derde keer in, toen ze ergens lucht kreeg van dat geweer en hem lokaliseerde. Maar ja, het was en groot voorwerp, dus daarvan weet ze dat ze die niet moet apporteren maar blaffend moet verwijzen, en dat deed ze dus keurig, ook al zat ze in de andere oefening. Ze had dus een bonuspunt verdiend, want daarna riep ik haar bij me en liet haar zonder enig probleem het derde kleine voorwerp zoeken en apporteren.

Bij jullie zal zoiets denk ik nooit spelen omdat ze alleen op slachtoffers moeten reageren? Of moeten ze ook nog iets "doen" met voorwerpen?
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Gos schreef:
Bij jullie zal zoiets denk ik nooit spelen omdat ze alleen op slachtoffers moeten reageren? Of moeten ze ook nog iets "doen" met voorwerpen?
een reddingshond moet mensen vinden, voorwerpen met menselijke remmen alleen maar af om het slachtoffer zo snel mogelijk te vinden.
Jan
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Gos schreef:Bij jullie zal zoiets denk ik nooit spelen omdat ze alleen op slachtoffers moeten reageren? Of moeten ze ook nog iets "doen" met voorwerpen?
Nee ze moet juist echt alleen maar op mensen reageren, niet op voorwerpen. Daarom bouwen we dus ook valse verstekken in, waar wel (warme) menselijke geur is, maar geen mens. Jamey pakte dit dus gelijk goed op, door wel even de geur te checken, maar er verder niets mee te doen en verder te gaan naar het slachtoffer...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Jamey is een toppertje! Ik vind het heel leuk te lezen hoeveel lol en vooruitgang jullie maken :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”