Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Britse Kennelclub stelt ultimatum aan Duitse herderfokkerij.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Britse Kennelclub stelt ultimatum aan Duitse herderfokkerij.

Ongelezen bericht door M@scha »

:cheer:
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

:E:

Ik heb een aantal foto's en filmpjes gezien van Engelse DH's waar de rug wel heel erg aflopend was en dat was vele malen erger dan we hier in NL hebben of in de BRD. Misschien dat Renee-UK kan aangeven of alle show herders in Engeland zo'n ruglijn hebben en of er ook nog normale tussen zitten.
De DH die ze destijds in dat filmpje lieten zien kon echt niet normaal lopen.

Naar mijn idee dus een heel terechte eis van de kennelclub.
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Ik vind het zelf goed nieuws dat er vanuit die club actie wordt ondernomen, maar het komt nu wel wat selectief over vind ik. Er zijn toch heel veel rassen met forse gezondheidsproblemen.
Ik had het zelf meer gewaardeerd als het meer was gezocht in een algemene gezondheidseis voor deelname, geldend voor alle rassen. Of bijvoorbeeld een grondige niet koopbare gezondheidscheck voor deelname (inclusief check op bekende gezondheidsproblemen binnen het ras).
Lijkt me wel erg lastig te realiseren overigens.
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Goed dat de aandacht erop gevestigd wordt! :cheer:
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Persoonlijk vind ik het bezopen dat ze denken zoveel te kunnen bepalen en dat ze daarbij andere rassen negeren. Dan zal je echt met iets beters moeten komen dan de DH gezien je bij andere rassen pas echt problemen ziet. Maargoed, het kan wel een stap in de goede richting zijn. Alleen wat mij betreft niet de laatste. :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

the country’s 33 breed clubs
Ze zijn nog zo gek niet, die Engelsen. Gewoon 33 rasverenigingen voor de Duitse Herder.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

The club is determined to tackle changes in many of the dogs appearing at shows. A letter outlining health and welfare concerns was sent to all breed clubs ten days ago
Deze zin wekt bij mij de indruk dat er een brief naar alle rasverenigingen gegaan is. En dat de DH vereniging dus niet de enige is die hier mee te maken krijgt. Maar wel de enige die door de Times hierover gesproken werd.
Iemand enig idee of dit klopt?

Alleen de DH zo streng aanpakken kan niet: ik vind -wat ik ervan gezien heb- de DH een ramp op pootjes.
Maar dat zelfde kan van nog wel wat rassen gezegd worden.
Dus alle excessen aanpakken :E:
Alleen de DH aanpakken :piew:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ennath schreef:Alleen de DH zo streng aanpakken kan niet: ik vind -wat ik ervan gezien heb- de DH een ramp op pootjes.
Ik zou het ook zo aangepakt hebben hoor. Je kunt een storm van protest verwachten, en die moet je wel kunnen mannen. Lijkt me erg stug dat het bij de DH blijft. En winnen ze dit gevecht, dan zijn de rasverenigingen van de volgende rassen die ze gaan aanpakken net even een stukje makker. Die hebben dan aan de hand van het voorbeeld gesteld met de DH's hun conclusies al getrokken. :wink:
-Gaby-
Zeer actief

Ennath schreef:
The club is determined to tackle changes in many of the dogs appearing at shows. A letter outlining health and welfare concerns was sent to all breed clubs ten days ago
Deze zin wekt bij mij de indruk dat er een brief naar alle rasverenigingen gegaan is. En dat de DH vereniging dus niet de enige is die hier mee te maken krijgt. Maar wel de enige die door de Times hierover gesproken werd.

Alleen de DH zo streng aanpakken kan niet: ik vind -wat ik ervan gezien heb- de DH een ramp op pootjes.
Ik heb zo'n half jaar geleden een krantenartikel gelezen op internet dat ze in Engeland ook het fokken van de Engelse bulldog aan wilden pakken omwille van de gezondheidsproblemen waar het ras mee kampt. Heb me net suf gezocht naar het artikel, maar kan het niet meer vinden! Ik had dus de indruk dat dit het begin is en dat ze door willen gaan met het verbeteren van de gezondheid van meerdere rassen.
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Code: Selecteer alles

A letter outlining health and welfare concerns was sent to [size=150]all breed[/size] clubs ten days ago
Of bedoelen ze hiermee clubs voor ALLE rassen?
Ik vind het prima dat er aandacht aan extremen in de rashondenfokkerij geschonken wordt, maar graag voor alle rassen.
Zou Engeland zijn eigen raspunten voor de Duitse herder hebben/
Ga straks even zoeken en kijken wat er over de belijning en hoekingen instaat en vergelijken met de Duitse rasstandaard.
-Gaby-
Zeer actief

Het artikel komt uit december 2008, niet het oorspronkelijke artikel wat ik zocht, maar hier blijkt wel uit dat ze niet alleen werken met de problemen die bij de Duitse herder voorkomen, maar zich ook richten op andere rassen. Gelukkig.
"We knew there were health problems with some breeds and were already working to address them," says the club's secretary, Caroline Kisko. "We started on this five years ago. That's part of the reason we were miffed with the programme. It made it look as if we weren't aware of the issues and that we weren't doing anything, as if we had our heads in the sand." She also dismisses the argument that beauty rules supreme in the show ring. "Health has to be the number one criterion for judging dogs," she insists, "temperament the number two, and everything else comes afterwards."

The Kennel Club has put 12 breeds on what it calls its "worry list". These are breeds with recurring health problems that may be linked to the breed standard - a written description of the ideal dog that is holy writ for breeders. It has already revised the standard for the pekingese to encourage a less flat face. The gradual elimination of the pekingese's muzzle - in line with a standard that specified "profile flat with nose well set between eyes" - meant that these dogs, too, were having difficulty breathing. Noses are now back in.
http://www.guardian.co.uk/uk/2008/dec/0 ... bbc-animal" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef:
Deze zin wekt bij mij de indruk dat er een brief naar alle rasverenigingen gegaan is. En dat de DH vereniging dus niet de enige is die hier mee te maken krijgt.
ofwel bedoelen ze al die verschillende duitse herderverenigingen :19: ?
Zijn er 33 DH verenigingen dan???
Ik dacht dat ook de UK zich aan 1 vereniging per ras hield?
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Voor zover ik kan vinden heeft het cijfer 33 inderdaad betrekking op de hoveelheid Duitse herder breeding clubs:
http://www.thekennelclub.org.uk/item/136

Per ras kun je kijken hoeveel breeding clubs er aangesloten zijn bij The Kennel Club.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Frenk schreef:Voor zover ik kan vinden heeft het cijfer 33 inderdaad betrekking op de hoveelheid Duitse herder breeding clubs:

Per ras kun je kijken hoeveel breeding clubs er aangesloten zijn bij The Kennel Club.
Aaahh....
Dat zouden we hier kringgroepen noemen zo te zien :mrgreen:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ennath schreef:
Frenk schreef:Voor zover ik kan vinden heeft het cijfer 33 inderdaad betrekking op de hoveelheid Duitse herder breeding clubs:

Aaahh....
Dat zouden we hier kringgroepen noemen zo te zien :mrgreen:
Correctie, het zijn Breed Clubs en geen Breeding Clubs (voor daar verwarring over ontstaat :N:)
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

MARC_S schreef:Persoonlijk vind ik het bezopen dat ze denken zoveel te kunnen bepalen en dat ze daarbij andere rassen negeren. Dan zal je echt met iets beters moeten komen dan de DH gezien je bij andere rassen pas echt problemen ziet. Maargoed, het kan wel een stap in de goede richting zijn. Alleen wat mij betreft niet de laatste. :wink:
De enige rassen die er nóg erger aan toe zijn, zijn de rassen die geen adem kunnen halen. Maar qua algemene gezondheidsproblemen staat de DH wel degelijk op de aller, állereerste plaats. Het moet dus zéker niet de laatste stap zijn maar het lijkt een hele goede eerste stap ;)

Kees
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Eigenlijk wel sneu dat die kringgroepen hun eigen dus niet liever zien met een gezonde bouw. Dat was het eerste wat me op viel. Daarbij denk ik dat ze beter de keurmeesters kunnen aanpakken. Iedereen wil winnen dus zodra alleen de gezond gebouwde honden winnen, huppelt iedereen daar wel achteraan.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Charles vd B schreef:Ik heb een aantal foto's en filmpjes gezien van Engelse DH's waar de rug wel heel erg aflopend was en dat was vele malen erger dan we hier in NL hebben of in de BRD. Misschien dat Renee-UK kan aangeven of alle show herders in Engeland zo'n ruglijn hebben en of er ook nog normale tussen zitten.
De DH die ze destijds in dat filmpje lieten zien kon echt niet normaal lopen.

Naar mijn idee dus een heel terechte eis van de kennelclub.
Crufts 2009
Afbeelding

Afbeelding

Het arme beest liep zoals hij stond, hij kon z'n achterpoten niet fatsoenlijk strekken :jank:
Ik kon niet geloven wat ik zag eerlijk gezegd
De andere dh's die ik gezien heb op Crufts (maar ik heb ze bij lange na niet allemaal gezien) leken veel op de 'europese', wat vrij normaal is omdat er erg veel duits en nederlands bloed in zit.
De winnaar van Crufts (engelse fok uit een duitse lijn van vaders- en een engelse lijn van moederskant) heb ik zelf niet gezien, maar dat blijkt dus de hond uit het bbc filmpje te zijn en volgens diverse mensen die wel beelden van Crufts gezien hebben liep die ook niet fatsoenlijk.
Van verdere shows weet ik niks, want daar ben ik niet geweest.
(wel een keer op de africhtingskampioenschappen en dat was een giller van de bovenste plank, maar niet ter zake doend in dit topic)

De doorsnee dh die hier rondloopt is een stuk groter dan de dh's die wij kennen en vaak langharig.
Aan mij wordt regelmatig gevraagd of die van mij pups zijn (bijna 8 en 6 jaar oud ;)) omdat ze idd bij lange na niet zo groot en fors zijn als de engelse.
Sommige lopen superslecht (zo erg heb ik het in de doorsnee honden in Nederland niet gezien) maar andere lopen weer prima.
De schuine ruggen zijn ook verschillend, de meeste zijn niet echt aflopend maar ook weer niet zo recht als bij de nederlandse werkhonden.
Ik vind ze niet mooi de engelse dh's en wat ik op het engelse dh forum las zijn ze een stuk slechter af dan de dh's in Nederland.

Ik ben erg blij als dit inderdaad aangepakt gaat worden!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat een in- en intriest gezicht, de hond op de door jouw geplaatste foto's.
Dat is in niets de Duitse Herder zoals hij bedoeld is, dat kán gewoon niet... :jank:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Casey schreef:
MARC_S schreef:Persoonlijk vind ik het bezopen dat ze denken zoveel te kunnen bepalen en dat ze daarbij andere rassen negeren. Dan zal je echt met iets beters moeten komen dan de DH gezien je bij andere rassen pas echt problemen ziet. Maargoed, het kan wel een stap in de goede richting zijn. Alleen wat mij betreft niet de laatste. :wink:
De enige rassen die er nóg erger aan toe zijn, zijn de rassen die geen adem kunnen halen. Maar qua algemene gezondheidsproblemen staat de DH wel degelijk op de aller, állereerste plaats. Het moet dus zéker niet de laatste stap zijn maar het lijkt een hele goede eerste stap ;)

Kees
Ik vraag me af of ze echt op de eerste plaats staan met aandoeningen...
Engelse bullen kunnen slecht mee ivm de neuzen.. dus inderdaad geen adem kunnen halen, franse bullen hebben vaak last van huidaandoeningen.. van sommige mechels hoor ik ook huidproblemen als demodex ed. bij Berner Senners schijnt het ook niet lekker te lopen.. veel mensen die ik gesproken heb nemen ze niet meer ivm vroegtijdig afscheid omdat er kanker werd geconstateerd, en ook slechte heupen..
De labradors van sommige lijnen zijn niet meer de gemoedelijke honden die we kennen en schijnen toch wat aggressief gedrag te vertonen..
Veel DH's in nederland waar met zorg mee wordt gefokt, in ieder geval wordt goed gelet op de heupen en rug en tegenwoordig ook weer op de ellebogen.. ze mogen van mij ook best wat meer gaan kijken naar CES dat wel.. en ellebogen zijn geloof ik nog niet verplicht toch? Maar de meeste fokkers laten dat ook checken..
En dat een niet rechte rug, te maken heeft met verhoogd risico tot HD is volgens mij allang achterhaald.. wel jammer dat dat beeld op Crufts en shows wordt getoond.. en dat zoals ik hoor je met een wolfsgrauwe rechte teef of reu minder goede resultaten zult krijgen omdat dat niet het beeld is dat KM wil zien van een herder.. ondanks dat je veel doet aan de bespiering, training ed...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

LongFields schreef:Wat een in- en intriest gezicht, de hond op de door jouw geplaatste foto's.
Dat is in niets de Duitse Herder zoals hij bedoeld is, dat kán gewoon niet... :jank:
Erg hè, ik stond er bijna bij te janken en ben er echt een week of wat helemaal van slag van geweest.
De man had ook nog een of ander poetsdoekje bij zich en ging elke keer als er een stap gelopen was het dek van dat hondje oppoetsen :?

Ik ben niet helemaal op de hoogte van de regels maar hij heeft toch ook een aantal shows moeten winnen om op de Crufts te mogen staan?
dat maakt het nog erger in mijn ogen...... het is echt the murder of a breed :jank: :jank:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben inderdaad langs de Duitse Herders gelopen op Crufts dit jaar, ik vond het zó sneu. Maar ik moet zeggen dat ik niet weet of ze in Nederland beter af zijn, daar kijk ik eigenlijk nooit naar de Herders op shows (altijd op andere dagen).
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Maeve schreef:Ik ben inderdaad langs de Duitse Herders gelopen op Crufts dit jaar, ik vond het zó sneu. Maar ik moet zeggen dat ik niet weet of ze in Nederland beter af zijn, daar kijk ik eigenlijk nooit naar de Herders op shows (altijd op andere dagen).
Over het algemeen zijn er maar heel weining Duitse Herders op een show.
De kwalificaties die daar worden behaald tellen voor de RV niet mee, dus de meesten hebben daar dan ook niets te zoeken.

Een DH moet kunnen draven en dat gaat nie lukken nie op een show en er kan geen schotproef worden afgenomen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Charles vd B schreef:
Maeve schreef:Ik ben inderdaad langs de Duitse Herders gelopen op Crufts dit jaar, ik vond het zó sneu. Maar ik moet zeggen dat ik niet weet of ze in Nederland beter af zijn, daar kijk ik eigenlijk nooit naar de Herders op shows (altijd op andere dagen).
Over het algemeen zijn er maar heel weining Duitse Herders op een show.
De kwalificaties die daar worden behaald tellen voor de RV niet mee, dus de meesten hebben daar dan ook niets te zoeken.

Een DH moet kunnen draven en dat gaat nie lukken nie op een show en er kan geen schotproef worden afgenomen.
Vandaar ja :mrgreen: Maar is dit altijd al zo geweest, dat die kwalificaties niet meetellen voor de RV? Want mijn moeder onder anderen was wel verbaasd. Zij showde vroeger Fox Terriers en in die tijd waren er enorm veel Duitse Herders op shows.
CharlesvdBerkt
Zeer actief

Dat is niet altijd zo geweest.

Het is dacht 5 tot 10 jaar geleden ingevoerd.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Absoluut mee eens. Er zijn veel meer rassen die in mijn ogen sterk verbeterd kunnen worden, maar dat er al een begin word gemaakt met het aandacht erop brengen vind ik al een goed plan. :ok:
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

-Gaby- schreef:
Ennath schreef:

Ik heb zo'n half jaar geleden een krantenartikel gelezen op internet dat ze in Engeland ook het fokken van de Engelse bulldog aan wilden pakken omwille van de gezondheidsproblemen waar het ras mee kampt. Heb me net suf gezocht naar het artikel, maar kan het niet meer vinden! Ik had dus de indruk dat dit het begin is en dat ze door willen gaan met het verbeteren van de gezondheid van meerdere rassen.
Er zijn steeds meer mensen die de problemen zien en er wat aan willen doen. De Duitse Herder wordt nu als Oudduitse herder en Shiloh Shpeherd gefokt. De Old English Buldog is ook in opkomst. Allemaal omdat men het ras steeds meer zag verslechteren. Uiteindelijk zullen de showmensen hoop ik ook inzien dat de manier waarop het nu gaat, in het nadeel van de dieren is. Hoeveel Engelse bulletjes gaan er 's zomers dood vanwege de "fokgekte" van de mensen? :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”