Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moet een hond perse los lopen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Moet een hond perse los lopen?

Ongelezen bericht door ranetje »

Veenmug schreef:Ben voorjager met een werkende Engelse Springer Spaniel.
Moet helaas constateren dat een boel mensen helaas niet beseffen wat hun loslopende hondje in een bosperceel kan aanrichten. Hond snuffelt min of meer langdurig aan een reekalf. Ma ree komt terug, vreemde geur van hond en reekalf wordt verlaten. Ook bodembroeders verlaten bij verstoring vaak het nest. En zeker voor "jagende" noem het zelf liever stropende honden geldt dit.

Mvg Veenmug
Daarbij ga je er van uit dat met loslopen wordt bedoeld dat de hond naar een bosperceel met grondbroeders en reeën gaat :wink:
Dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Er zijn heel wat "bosjes" en parken waar geen grondbroeders en reeën en ander te verstoren wilde dieren zitten.
Op een enkel verdwaald konijn na. :mrgreen:

Je hebt natuurlijk gelijk als je vindt dat honden niet horen te stropen e.d.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
suusje78
Actief
Mijn ras(sen): ?

Ongelezen bericht door suusje78 »

Ik vind het wel een interessant onderwerp omdat ik vandaag juist zat te denken of het niet verstandiger is om mijn hond voorlopig aan een lange lijn te houden ipv los.
Ik wwon vlakbij het water met een lang fietspad er langs, honden mogen los. Het is niet omheind en ik vraag me af of het nog wel verantwoord is om mijn hond los te laten lopen aangezien ze lekker haar eigen gang gaat en nog weleens in een woonwijk erachter terecht komt. Ook gaat ze bij mensen de achtertuin in (waar misschien wel een konijntje in een ren zit ofzo) en loopt op andere honden af. Nu is mijn hond heel lief met andere honden, maar ik vind het vervelend voor mensen die met hun hond aangelijnd lopen en mijn hond loopt vrolijk met ze mee te springen en hupsen.
Het hierkomen gaat (nog) niet goed dus vandaar mijn overweging.

Onze vorige hond viel vreselijk uit naar andere honden, pup, teef, reu, alles greep hij!
Ben met hem naar gedragstherapie geweest etc. Niks hielp.
Die moest dus aan de lijn.
Maar omdat hij wel zijn beweging nodig had, ging ik hem op rare tijden op overzichtelijke plekken uitlaten en liet hem dan los.
Ik moest dan wel 6 paar ogen hebben hoor, om in de gaten te houden of er geen andere hond aankwam, maar gelukkig zag ik het meestal eerder dan hij.

Het is natuurlijk het allerleukst als je hond los kan lopen, maar als dat niet kan, en je hond heeft wel veel beweging nodig vind ik dat je een andere manier moet bedenken om hem aan zijn beweging te laten komen.
En zonder reden je hond altijd aan de riem houden vind ik wel zielig ja...
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

suusje78 schreef:Het hierkomen gaat (nog) niet goed dus vandaar mijn overweging.
In een echt losloopgebied vind ik het niet raar of vervelend als honden bij elkaar gaan buurten en het 'hierkomen' nog niet 99% foutloos is, maar in een woonwijk vind ik dat wel een ander verhaal. Kan ze ook de weg op rennen? En als er veel mensen met aangelijnde honden lopen, dan is het ook niet handig.

Nog even een toevoeging op het loslopen: ik vind niet dat dat maar overal en altijd moet. Het moet kunnen qua gebied, qua andere gebruikers in dat gebied en qua hond :wink:
Afbeelding
Lieke67
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lieke67 »

Wat mij opvalt is dat de meesten van jullie de hond in de woonwijk aan de lijn hebben, ik doe dat ook, maar hier heeft iedereen de hond ook in de woonwijk, los lopen... Vinden jullie dat kunnen? Persoonlijk heb ik er geen last van maar ik kan me voorstellen als je bang bent voor honden, je liever geen loslopende hond tegenkomt en daarbij mag het ook nog niet eens.
Zolang mensen denken dat dieren niet voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet denken...
Frenk
Zeer actief

Lieke67 schreef:Wat mij opvalt is dat de meesten van jullie de hond in de woonwijk aan de lijn hebben, ik doe dat ook, maar hier heeft iedereen de hond ook in de woonwijk, los lopen... Vinden jullie dat kunnen? Persoonlijk heb ik er geen last van maar ik kan me voorstellen als je bang bent voor honden, je liever geen loslopende hond tegenkomt en daarbij mag het ook nog niet eens.
Mag het nergens? Of bepaalt elke gemeente dat voor zich?
Afbeelding
suusje78
Actief

Nou, mijn hond hoef ik in een woonwijk niet los te laten lopen :lol1: zo'n wildebras!
Maar als het gewoon een brave hond is die naast zn baasje los loopt vind ik wel dat dat moet kunnen eigenlijk.
suusje78
Actief

Frenk schreef:
suusje78 schreef:Het hierkomen gaat (nog) niet goed dus vandaar mijn overweging.
In een echt losloopgebied vind ik het niet raar of vervelend als honden bij elkaar gaan buurten en het 'hierkomen' nog niet 99% foutloos is, maar in een woonwijk vind ik dat wel een ander verhaal. Kan ze ook de weg op rennen? En als er veel mensen met aangelijnde honden lopen, dan is het ook niet handig.

Nog even een toevoeging op het loslopen: ik vind niet dat dat maar overal en altijd moet. Het moet kunnen qua gebied, qua andere gebruikers in dat gebied en qua hond :wink:
Ze kan eventueel als ze heeeel ver weg loopt de weg op komen.
Maar meestal ben ik haar alleen kwijt tussen de bosjes en in het riet, en gaat ze niet de woonwijk in, tenzij er dus een kat loopt zoals laatst.
En daarom vind ik het niet echt verantwoord.
De meeste honden lopen daar los.
Maar ik kan me voorstellen dat als je een hond hebt die uitvalt, zoals mijn vorige hond, dat het dan hoogst irritant is als je je hond keurig aan de lijn hebt en er komt zo'n wervelwindje om je heen klieren die ook nog eens niet luistert.....
Frenk
Zeer actief

suusje78 schreef:Maar ik kan me voorstellen dat als je een hond hebt die uitvalt, zoals mijn vorige hond, dat het dan hoogst irritant is als je je hond keurig aan de lijn hebt en er komt zo'n wervelwindje om je heen klieren die ook nog eens niet luistert.....
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt :ok: En kattenjagen zou ik ook zo snel mogelijk af willen leren. Straks schiet ze nog onder een auto terwijl ze er eentje achterna zit (of ze krijgt er een te pakken :N: ).
Afbeelding
Lieke67
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lieke67 »

Frenk, ik bedoel dat je in een woonwijk je hond aangelijnd moet houden, tenminste dat is hier wel zo.
Zolang mensen denken dat dieren niet voelen, zullen dieren voelen dat mensen niet denken...
Frenk
Zeer actief

Lieke67 schreef:Frenk, ik bedoel dat je in een woonwijk je hond aangelijnd moet houden, tenminste dat is hier wel zo.
Nee, ik snapte wel wat jij bedoelde, maar ik vroeg me af of gemeentes dat zelf regelen of dat dat iets is wat landelijk bepaald is :19: Gewoon een vraag :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Lieke67 schreef:Wat mij opvalt is dat de meesten van jullie de hond in de woonwijk aan de lijn hebben, ik doe dat ook, maar hier heeft iedereen de hond ook in de woonwijk, los lopen... Vinden jullie dat kunnen? Persoonlijk heb ik er geen last van maar ik kan me voorstellen als je bang bent voor honden, je liever geen loslopende hond tegenkomt en daarbij mag het ook nog niet eens.
Mijn honden lopen ook altijd aangelijnd in de wijk.Ik vind dat je ze daar niet los kunt laten lopen i.v.m. verkeer,katten en mensen die er bang voor zijn.
Verder (dus in bos of op de hei) laat ik ze zo veel mogelijk los lopen maar ik kan me voorstellen dat je dat niet doet als je een notoire wegloper of jager hebt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Nanna schreef:
Ik vind dat honden in een woonwijk altijd aangelijnd moeten zijn. Punt.
De mijne zijn dat ook, nou ja, behalve Charles dan ;-) Maar die jakkert nergens achteraan en valt niemand lastig.
Die hobbelt die twee minuten achter me aan tot we in het bos zijn.
Maar voor de rest loopt alles vast. Op die manier kunnen ze geen katten jagen of mensen begroeten die daar niet van gediend zijn.
haha jij bent ook een mooie, alle honden in de wijk moeten aangelijnd, nou, ja, behalve Charles dan :mrgreen:

Ik vind het overigens niet erg als men met een goed-luisterende of rustige-en-andere-honden- negerende hond los laat lopen in een woonwijk, het lijkt me zelf namelijk ook wel fijn om dat kunnen als ik zo'n hond had. Niemand heeft er last van.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Mijn honden lopen in een woonwijk aan de riem, en in het losloopgebied of aan het strand los.

Ik ga wel tot het uiterste om mijn hond los te laten lopen. Dat zegt ook gelijk al hoe ik over loslopen denk. Ik begrijp zeker dat sommige honden niet los kunnen, maar daarom vind ik het wel een gemis voor de hond. Voor de baas trouwens ook. Niet dat ze dan perse ongelukkig zijn, maar het had leuker kunnen zijn zeg maar.

Buck zou je over kunnen twijfelen of hij los kan. Ik doe het wel, maar het is op het randje. Ik denk dat hij bij veel andere mensen aan de riem zou lopen als zij zijn baas zouden zijn. Maar ik zie hoe gelukkig hij er van wordt, het is wat hij het liefste doet. Dus ik zorg er voor dat het kan al loop ik dan zelf soms niet zo prettig. Hij is nu 6, tot nu toe heb ik hem overal doorheen geloodst en heeft hij daar zelf geen weet van. Hij is helemaal happy zoals het nu gaat. Niet wetend in wat voor lastige posities hij me soms brengt. :mrgreen: Ik zou ook om drie uur 's nachts gaan lopen als ik het zoals nu op de dag niet meer verantwoord zou vinden. Maar tot nu toe is dat nog niet nodig.

Desi heeft wel een aantal jaren aan een lange lijn gelopen, maar zelfs zij heeft de laatste jaren los kunnen lopen. Ze was tien toen ik haar kreeg, had tien jaar in een buitenlands asiel gezeten, geen contact mee te krijgen, ze heeft nooit begrepen dat zij Desi was, dus roepen had geen zin. Maar ze vond uit zichzelf dat ze bij mij hoorde en liep uiteindelijk de laatste jaren los overal achter me aan.

Ik heb begrip voor mensen die een goede reden hebben om hun hond aangelijnd te houden, maar niet voor mensen die een gewoon normaal sociaal hondje niet los laten lopen.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

In de woonwijk loopt Nilsson altijd aan de riem.
Voor zijn eigen veiligheid en zodat hij anderen niet lastig valt met zijn enthousiasme.
Er loopt bij ons maar 1 hond los voor de rest heeft iedereen zijn/haar hond aan de riem in de woonwijk.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Honden die netjes bij de baas blijven lopen los in de wijk vind ik niet erg. Vriendelijke honden die komen buurten ook niet echt overigens (als er tenminste geen weg tussen zit :N: ), maar met Moos vond ik dat al minder leuk, en er zijn mensen met honden die dat nog veeeel minder leuk vinden, dus dat kan gewoon niet eigenlijk :wink:

Ze lopen hier bijna altijd aangelijnd in de wijk. Saar sowieso altijd, Vera soms heen en terug naar de dierenwinkel niet (autovrij pleintje), en als ze moe is van de losloopwandeling loopt ze het laatste stukje soms met haar riem in haar bek 'los'. Op dat soort momenten gaat ze toch bij niemand buurten, maar uiteraard hou ik dat dan nog in de smiezen om 100% zeker te zijn dat niemand last van haar heeft.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Aimee schreef: Ik vind het overigens niet erg als men met een goed-luisterende of rustige-en-andere-honden- negerende hond los laat lopen in een woonwijk, het lijkt me zelf namelijk ook wel fijn om dat kunnen als ik zo'n hond had. Niemand heeft er last van.
Kimba liep ook altijd en overal los.
Daar had ook niemand last van. Kimba luisterde heel goed en ging absoluut niet naar andere honden/katten/paarden/kinderen/volwassenen etc toe. Die konden haar allemaal gestolen worden. En ergens van schrikken (want dan krijg je dat tegen argument) deed Kimba al helemaal niet.
Die hobbelde gewoon op haar dooie akkertje achter mij aan.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Frenk schreef:
Lieke67 schreef:Frenk, ik bedoel dat je in een woonwijk je hond aangelijnd moet houden, tenminste dat is hier wel zo.
Nee, ik snapte wel wat jij bedoelde, maar ik vroeg me af of gemeentes dat zelf regelen of dat dat iets is wat landelijk bepaald is :19: Gewoon een vraag :wink:

de gemeenten regelen dat in hun APV maar zover ik weet is die overal zo dat ze binnen de bebouwde kom aangelijnd moeten zijn mits anders aangegeven.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Het loslopen van honden in de woonwijk mag best vind ik, op voorwaarde dat de hond goed luistert, niet de weg zomaar oversteekt, het baasje zijn ontlasting op doet en niet laat liggen, en de hond andere mensen en honden niet lastig valt. Dan kan het best. Waarom niet?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Frenk schreef:
Mag het nergens? Of bepaalt elke gemeente dat voor zich?
Dat bepaalt iedere gemeente op zich.
En in mijn gemeente "moet de hond onder controle zijn" maar dat betekent niet dat ze aangelijnd moeten zijn.
Om nog maar eens aan te geven hoe verschillend het kan zijn: binnen de bebouwde kom mag de hond los, buiten de bebouwde kom (jachtgebied) moet hij aangelijnd zijn.

Overigens hebben wij ook veldjes en pleintjes die verboden voor honden zijn.
Maar dan ook gewoon verboden voor honden: los en aangelijnd.
Ennath
Zeer actief

massam schreef:
Frenk schreef:

de gemeenten regelen dat in hun APV maar zover ik weet is die overal zo dat ze binnen de bebouwde kom aangelijnd moeten zijn mits anders aangegeven.
Wijsneusmodus aan:
Tenzij anders aangegeven.

Sorry, maar deze fout ergert me zo, je geeft namelijk iets anders aan dan wat je bedoelt.
En ik zie hem iedere dag wel een paar keer langs komen.

Wijsneusmodus uit:
Laatst gewijzigd door Ennath op 21 aug 2009 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ennath
Zeer actief

Ik vind in principe dat iedere hond regelmatig moet kunnen loslopen.
Maar wat niet kan, kan niet.

Wel kom ik zo nu en dan mensen tegen die hun hond "niet kunnen laten loslopen" omdat ze het te lastig vinden om het aan de hond te leren.
Dat zijn ook vaak van die honden die tweemaal daags een kwartiertje buiten komen, als zo'n beest toevallig eens los komt duurt het vaak wel even voordat het zich weer laat vangen.
Kijk die honden vind ik wel zielig :engel:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

iones schreef:Het loslopen van honden in de woonwijk mag best vind ik, op voorwaarde dat de hond goed luistert, niet de weg zomaar oversteekt, het baasje zijn ontlasting op doet en niet laat liggen, en de hond andere mensen en honden niet lastig valt. Dan kan het best. Waarom niet?
Omdat een hond geen machine is en nooit 100% betrouwbaar zal zijn,
en omdat de doet ie anders nooit modus toch te vaak gebruikt wordt :U:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

S@ndr@ schreef:
iones schreef:Het loslopen van honden in de woonwijk mag best vind ik, op voorwaarde dat de hond goed luistert, niet de weg zomaar oversteekt, het baasje zijn ontlasting op doet en niet laat liggen, en de hond andere mensen en honden niet lastig valt. Dan kan het best. Waarom niet?
Dat is ook mijn ervaring. Dat honden toch een keer de weg over steken. Maar goed, dat is dan aan ieder voor zich om te bepalen. Het mag in ieder geval niet, dus je riskeert een boete.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ennath
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Het mag in ieder geval niet, dus je riskeert een boete.
Het mag niet in jouw gemeente, het mag wel in de mijne :engel:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Met honden zoals Charles die loslopen in een woonwijk heb ik niet veel moeite, maar wij hebben hier eigenlijk een redelijk rustig en kalm dorpje. Op bepaalde plekken langs iets grotere wegen zou ik hem wel weer vast doen, maar zelfs daar valt het bij ons wel mee.
Maar hier heeft iedereen hem wel bijna vast, en sommigen gaan in het park ook los en mogen lekker zwemmen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef:
S@ndr@ schreef:
Dat is ook mijn ervaring. Dat honden toch een keer de weg over steken. Maar goed, dat is dan aan ieder voor zich om te bepalen. Het mag in ieder geval niet, dus je riskeert een boete.
Mijn ervaring ook. Ik had Billy echt altijd en overal los, ook langs wegen waar auto's rijden. Tot dat hij - een tijdje terug - ineens op de weg stond in plaats van op het trottoir. Gewoon gedachteloos z'n neus achterna gegaan omdat daar een stukje brood of zo lag.
Dus nu gaat hij, daar waar auto's zijn, toch aan de riem. Het heeft - denk ik - wel met ouder worden te maken, ik zie wel vaker dat 'ie zich zelf helemaal verliest in het ruiken aan iets. :mrgreen: Maar goed, een jongere hond kan weer op andere manier afgeleid worden.
Afbeelding
Ma-Rianne
Zeer actief
Mijn ras(sen): vader en zoon

Ongelezen bericht door Ma-Rianne »

Ik ben jarenlang zo'n mens geweest in de categorie " Hij luistert en doet niets, dus ik laat hem altijd en overal los lopen".
Inmiddels vraag ik mezelf af wat (ik) mensen die dat doen er mee proberen te bewijzen. Een goed opgevoede hond aan de lijn houden is helemaal niet vervelend en lastig. Die trekt niet en belemmert je niet in het lopen, dus waarom is dat nou zo'n punt?
Wat mij betreft net zoiets als opruimen van poep; gewoon een kwestie van fatsoen. Juist omdat er mensen zijn die bang zijn van honden, er katten rondlopen enz.

Overigens ben ik wel van mening dat het goed is voor honden om regelmatig lekker los te kunnen lopen. Tenzij je je honden zo'n tuin ter grootte van een park kan geven, denk ik dat een hond toch minimaal een keer of drie, vier per week een uurtje moet kunnen los lopen. Met de hond fietsen omdat hij zijn energie kwijt moet kunnen, compenseert volgens mij niet de ontspanning van het los lopen en lekker even ontspannen zijn gang kunnen gaan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
S@ndr@ schreef:
Vera mag met de riem in d'r bek lopen ook niet doen langs een weg. Vindt ze zelf heel erg lullig van de baas, en dan blijft ze maar heeeele zachte tikjes tegen mijn hand geven met d'r snuit zo van "baahaas, wij weten allebei heus wel wat ik hiermee bedoel :pffff: " :mrgreen:
Ze mag dat dus alleen op stukken waar de weg zomaar oplopen niet mogelijk is.
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Mijn hond loopt heel vaak los, vaker wel dan niet.

Heb hem goed gesocialiseerd, hij heeft geen jachtinstinct en ik weet precies wanneer hij onder appèl is of wanneer er 'gevaar' dreigt. (voor de hond zelf)

Het lijkt mij vreselijk als ie niet loskon. Een hond moet toch gewoon lekker kunnen snuffelen, rennen, zijn eigen tempo lopen.
De beestjes moeten zich al zo verschrikkelijk aanpassen aan ons huisgezin.
Ik vind het zelf ook veel prettiger als ik kan doorlopen en hij zijn gang wat kan gaan.
Natuurlijk besteed ik wel aandacht aan hem dan (ik ben niet het type mobiel bellen tijdens de wandeling) en poep ruim ik altijd op.

Ben het boek Hondencultuur aan het lezen. Daar staat ook in hoe vervreemdend onze omgeving eigenlijk is voor ze. :hmmm:

Ik vind het zelf van groot belang dat hij veel momenten heeft dat ie zijn natuurlijke gedrag wat kan leven, voor zover mogelijk.
Dat geldt wat mij betreft overigens voor alle dieren, dus scharrelvarkens met een modderpoel en kippen die een flink oppervlak hebben.

Er zijn grenzen, mijn hond woont ook niet in een roedel en zit ook wel op een terras in de stad... :denken:

Maar een hond die nooit loskan *(waarom dan niet) dat zou ik heel akelig vinden.

Als ie een gevaar vormt is het wat anders, maar ook dan zou ik toch proberen er iets op te vinden.
Sommige mensen zeggen al dat hun pup wegloopt. Dat doet ie niet en dat is dus angst van de mensen zelf. En als je een jachthond neemt, dan moet je flink trainen als je wil dat ie loskan. Dat hoort er dan gewoon bij. Of ergens gaan lopen waar weinig te jagen is.
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Ik zie in het centrum van Groningen best vaak loslopende honden. Soms zie ik dingen waarvan ik denk 'hoe kan het dat het goed blijft gaan' maar ook honden die echt aan de baas geplakt zitten en geen interesse lijken te hebben in iets anders.
Hier in de buurt vind ik sommige altijd-loslopende-honden toch minder. Een hond die moet zitten en bij de halsband gepakt wordt als ik op straat met mijn aangelijnde honden passeer vind ik ergens toch minder handig dan een hond die vanzelf altijd vlak achter de baas aan hobbelt, mochten we een keer tegelijkertijd de hoek om komen.

Er loopt hier ook man met twee kleine witjes, en als je daar met je honden achter loopt (en dan bedoel ik niet vlak achter) dan duwt hij ze steeds met zijn voeten vooruit zodat ze voor hem blijven. Daarnaast zijn ze al een keer het erf afgerend toen ik met Boy over de stoep liep. Een keer later stak ik met Boy de straat over toen ik hem met de hondjes aan zag komen, en loopt één van de hondjes zo achter ons aan de straat op :N: Er kwam ook nog een brommer aan dus ik ben maar snel weer teruggelopen. Die man had verder ook geen riemen bij zich.
Ik vind dat dus echt doodeng.

Mijn honden lopen niet los in de wijk. Ik heb het bij beide wel eens gedaan, en op zich zou Boy wel los kunnen zonder dat ik in de stress zou zijn dat er wat zou gebeuren, maar ik doe er gewoon een lijntje om. Officieel mag het ook niet hier, al wordt het wel gedoogd.

Ik vind loslopen heel erg belangrijk voor mijn honden. Ze kunnen dan gewoon lekker hun ding doen. Er gaat (behalve rond oud en nieuw) geen dag voorbij dat ze niet loslopen.
Maar als het echt niet kan dan kan het niet, en ik ken honden waarvan het voor de omgeving toch echt veiliger/prettiger is dat ze aan de lijn zitten. Het is dan misschien niet ideaal, maar als je andere manieren zoekt om de hond zijn ei kwijt te laten raken vind ik een hond die nooit los kan niet per definitie sneu.
Het lijkt mij zelf trouwens ook veel minder leuk, een hond die nooit los kan lopen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”