Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stapje terug in training?

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Stapje terug in training?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik merkte het eerst al bij het volgwerk, maar nu ook bij apporteren: Nilo's niveau is hierin heel verschillend. Het begon met het volgwerk, wat hij heel snel snapte. We gingen dus al snel stapjes vooruit maar toen daalde zijn niveau ineens. We konden al een hele cirkel lopen, zonder scherpe bochten maar hij bleef wel de hele tijd volgen en kreeg pas na die cirkel een beloning. Toen ineens raakte hij de kluts kwijt na elke drie stappen volgwerk. Toen ben ik helemaal van voor af gaan begonnen met het aanraken van de hand en vanaf daar weer opnieuw opgebouwd. Tegenwoordig gaat het alweer beter.

En nu doet hij hetzelfde met apporteren! Laatst hebben we veel geoefend en hij kon het apporteerblok zeker een minuut vasthouden zonder te kauwen. Dit deed hij heel rustig, hij twijfelde niet en vond het zelfs leuk. Nu net weer geoefend en hij laat hem na een seconde vallen :denken: Dus nu vraag ik mij af: hoe moet ik hier op reageren? Ook weer opnieuw opbouwen en belonen voor die eene seconde dat hij het vasthoud, of domweg niet belonen tot hij het weer iets langer vast houd? Bij optie 1 ben ik bang dat hij gaat bepalen wanneer hij word beloond. Zo van 'ik doe minder goed mijn best = makkelijke opdrachten = meer beloningen.' Dus dat hij zichzelf zou aanleren om nog vaker dit soort dingen te laten zien. Bij optie 2 ben ik bang dat hij ongemotiveerd word of zelfvertrouwen verliest. Hij blijft wel net zo enthousiast als ik een paar keer niet beloon maar het hem opnieuw laat proberen, maar ik merk ook dat hij dan wat gestresst word. Hij begint te gapen, probeert van alles door elkaar en voert de opdrachten snel en slordig uit.

Ik ben dus wel benieuwd naar hoe jullie hier mee om zouden gaan.
Neeltje

Re: Stapje terug in training?

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als 'n oefening, wat dan ook, niet meer goed gaat, gewoon stapje terug gaan en opnieuw gaan oefenen. Waarschijnlijk ben je dan ergens net even te snel gegaan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou even een stap terug doen.
Hoe bouw je de oefening op?
Bijv.
Zit de hond voor je en moet hij het vasthouden of leg je het apport neer en moet hij het oppakken.
Dus wat doe je precies stapsgewijs?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk dat je wat meer moet varieren in je oefeningen. Doe je apporteren bijv. altijd op dezelfde manier? Of doe je ook wel eens gek? Dat je hard wegrent als hij het apport heeft gepakt en dan een stuk samen op rent? Of hem bij de halsband pakt, hem gek maakt met het apport, apport weggooit en als hij flink trekt loslaten en laten halen. Dat soort dingetjes geeft afwisseling.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik zou even een stap terug doen.
Bijv.
Zit de hond voor je en moet hij het vasthouden of leg je het apport neer en moet hij het oppakken.
Tot nu toe heb moest hij gewoon het blok uit mijn handen pakken. Eerst hield ik dan zachtjes mijn hand onder zijn kin, dat hoefde later niet meer. En dan eerst belonen na twee seconden en dan rustig opbouwen.

@ Zoek stok: Dat eerste kan ik wel proberen ja! We zijn nog niet zover dat hij het blok ook van de grond op pakt dus dat tweede laat ik hem nog niet proberen. Ik denk dat hij er dan vandoor gaat met het blok :smile:
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef:@ Zoek stok: Dat eerste kan ik wel proberen ja! We zijn nog niet zover dat hij het blok ook van de grond op pakt dus dat tweede laat ik hem nog niet proberen. Ik denk dat hij er dan vandoor gaat met het blok :smile:
Dat geeft toch niet? Dan ren je heel hard de andere kant op, kijken wat hij dan doet. Hij moet het leuk gaan vinden. Met Bram doe ik bijna nooit de volledige apportoefening. We hakken het gewoon op: blok oppakken is een oefening (en die maken we dan geinig) en recht voor zitten is een oefening. Zo nu en dan doen we voorzitten met apport, maar dat is echt niet vaak. Met Izzie kan ik honderd keer dezelfde oefening doen als ik maar tussendoor met haar speel als beloning. Bij Bram moet ik de oefeningen veel leuker maken. Ready steady go! Dat soort dingen. Hij gaat als een razende z'n apportblok halen tegenwoordig, dus het werkt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Als ik jou was, zou ik eens een aantal lessen bij Birgit vd Kamp nemen trouwens. Die werkt heel erg met het soort dingen die ik opnoem (heb het niet zelf verzonnen helaas).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Birgitte woont helemaal aan de andere kant van het land voor haar.Je mag wel met mij contact opnemen en kijken we eens keer hoe het gaat en kunnen hier en daar wat dingen aandragen
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Maeve schreef:
ranetje schreef:Ik zou even een stap terug doen.
Bijv.
Tot nu toe heb moest hij gewoon het blok uit mijn handen pakken. Eerst hield ik dan zachtjes mijn hand onder zijn kin, dat hoefde later niet meer. En dan eerst belonen na twee seconden en dan rustig opbouwen.
Wel een beetje saai :wink:
Maeve schreef:@ Zoek stok: Dat eerste kan ik wel proberen ja! We zijn nog niet zover dat hij het blok ook van de grond op pakt dus dat tweede laat ik hem nog niet proberen. Ik denk dat hij er dan vandoor gaat met het blok :smile:
Wel eens gedacht aan een lange lijn om hem niet de wereld uit te laten rennen met dat blok, maar overigens het lolletje van Linda te proberen?

Ik heb een van mijn teckels eerst enthousiast gemaakt voor het blok door die aan een touwtje te laten bewegen.
Pas daarna ben ik gaan werken aan netjes oppakken en voor brengen.
Net als Linda knip ik die oefening helemaal in stukjes die ik afzonderlijk oefen met lolletjes tussendoor :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

met Fax heb ik 2 maand niets meer van training gedaan (hij was toen wel maar 6 maand oud). Hij was echt ongelooflijk lastig en tegendraads :ugh:

2 maanden niets doen heeft hem veel bijgebracht, zijn oefeningen kende hij nog en hij deed ze beheerster en gecontroleerder.
Als hij nu iets wat minder doet, of merk dat ik zijn enthousiasme verlies, doe ik die oefening even niet. (hoewel dat zelden voorkomt dat hij iets niet ziet zitten).
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Dat oefeningen in aparte delen oefenenen doe ik ook vaak. En het gekke is dat hij het wel leuk vind, hij lijkt zich niet te vervelen. Hij vind het juist het prettigst als het allemaal zo duidelijk mogelijk is. Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben dat hij nu weer afwisseling wil. Hij vind het blok overigens wel heel leuk. Als ik niet wil dat hij die pakt moet ik hem boven mn hoofd houden :N:

@ Janinca: Bedankt voor het aanbod :ok: Zal er eens over nadenken. Zou dan ook nog wat moeten regelen qua vervoer, heb nog geen rijbewijs.
ranetje
Zeer actief

Ik zat nog even te denken over dat korte vasthouden......
Je hebt toch geen voer/snoepje in je hand?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik zat nog even te denken over dat korte vasthouden......
Je hebt toch geen voer/snoepje in je hand?
Nee, ik houd de snoepjes meestal in een broekzak en die haal ik pas tevoorschijn nadat ik 'yes!' heb gezegt. Anders laat ie em inderdaad te vroeg los. Nu is het dus echt zoiets van 'Ik wil hem niet meer vasthouden.' En als ik hem dan weer aan geef, pakt hij hem weer vol enthousiasme vast..om weer na twee seconden los te laten :denken:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Maeve schreef:Als ik niet wil dat hij die pakt moet ik hem boven mn hoofd houden :N:
Persoonlijk zou ik in dat geval niet met snoepjes aan de slag gaan :wink:
De valkuil met voerbelonen is wel een beetje dat de bijzaak een hoofdzaak kan gaan worden voor de hond. Dat de hond meer bezig is met het bemachtigen van de beloning dan met de oefening. Snap je?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Maeve schreef:Als ik niet wil dat hij die pakt moet ik hem boven mn hoofd houden :N:
Persoonlijk zou ik in dat geval niet met snoepjes aan de slag gaan :wink:
De valkuil met voerbelonen is wel een beetje dat de bijzaak een hoofdzaak kan gaan worden voor de hond. Dat de hond meer bezig is met het bemachtigen van de beloning dan met de oefening. Snap je?
Ik beloon nu vooral om het feit dat hij hem goed moet vasthouden. Vasthouden doet ie wel, maar als het aan ligt het liefst verkeerd en kauwend. Dus nu krijgt hij de beloning voor het rustig en beheerst vasthouden.
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef: Ik beloon nu vooral om het feit dat hij hem goed moet vasthouden. Vasthouden doet ie wel, maar als het aan ligt het liefst verkeerd en kauwend. Dus nu krijgt hij de beloning voor het rustig en beheerst vasthouden.
Ik zou achteruit gaan lopen en als hij het apport in je handen drukt klikken. Je moet het allemaal wat lolliger maken als ik het zo lees. Hetzelfde met volgen. Doe je wel eens dat je een snoepje achteruit gooit, hard wegloopt en hem vanuit daar laat volgen? Of vanuit een twist of round? En steeds op een andere plek belonen. De ene keer na een stap, dan een keer na vijf stappen, dan wat langer en zo afwisselen. Het moet een verrassing blijven. Ik beloon Bram ook zo ineens midden in een draai. Dat hij nog druk bezig is met z'n kont draaien en heeee dat is leuk, ik krijg al wat :cheer:

Ik zou het aanbod van Jan zeker aannemen, had me niet gerealiseerd dat je zo ver van Birgit af woont. Als je even een aantal truukjes leert, gaat je hond het veel leuker vinden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”