Ik heb twee buitengewoon slimme dames die ook nog eens erg werkwillig zijn (is het laatste trouwens wel slim?

) en één ontzettend achterlijke reu met anderhalve hersencel die hij de helft van de tijd niet eens gebruikt. Loopt overal tegenaan, gooit glazen van tafel, weet de weg naar huis niet eens, struikelt over zijn eigen poten en kijkt bij een commando je eerst vijf minuten dommig niet-begrijpend aan. Ik geloof ook niet dat het gespeeld is, want tegen de tijd dat het kwartje valt en hij doet wat-ie moet, is hij helemaal in de wolken. Zo van 'oooo, dát bedoel je dus!'
En aangezien collies volgens de rasstandaard intelligent behoren te zijn, vraag ik me nog steeds af of er in zijn stamboom niet ergens wat anders inzit. Of, en dat kan ook, het heeft te maken met het feit dat-ie van de mannelijke kunne is en het levend bewijs is dat vrouwen nu eenmaal echt slimmer zijn

.
De slimste collie die ik overigens ooit heb gehad was Gina. Die keek gewoon 5 minuten tijdens de training naar wat de anderen deden, stond dan op en deed alle oefeningen feilloos na. Zij keek ook wat er zo al gedurende de dag gebeurde en nam dan zelfstandig taken over. Of dat nou de riem halen, deur openmaken, de cavia's bezig houden tijdens het kooi verschonen, weglopers terughalen, overtreders van regels bestraffen of iets anders was. Je hoefde haar ook maar 1x iets duidelijk te maken en dan vergat ze het ook echt nooit meer.
Zij was pas werkelijk een
wérkhond, anders dan die luie haardkleedjes die ik gewend was

.