Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraagje hoe te bescherme tijdens loopsheid
Moderator: moderatorteam
- thelittlegirly
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): cavalier king charels spaniel bleheim teefje
- Contacteer:
vraagje hoe te bescherme tijdens loopsheid
hallo,
de hond van mijn tante is voor het eerst loops en erg gewillig. wij zouden naar zee gaan met de honden maar mijn tante is erg bang dat ze gedekt word. weten jullie of daar dingen tegen zijn. ik had al voorgesteld een broekje maar misschien weten jullie nog iets.
alvast bedankt
de hond van mijn tante is voor het eerst loops en erg gewillig. wij zouden naar zee gaan met de honden maar mijn tante is erg bang dat ze gedekt word. weten jullie of daar dingen tegen zijn. ik had al voorgesteld een broekje maar misschien weten jullie nog iets.
alvast bedankt
- thelittlegirly
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: vraagje hoe te bescherme tijdens loopsheid
ja dat is natuurlijk het makkelikste maar wanneer kom je nou bij zee en de honden vinden het zo leuk om samen lekker te ravotten.
- StormenRoxy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador - Aantal honden: 1
Aanlijnen..
en mss broekje
en mss broekje
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Een andere keer naar zee gaan
Er komen ook andere honden/reuen op het strand en voor je het weet moet je haar steeds 'redden'. Lijkt me voor haar en jullie niet leuk.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
je kunt een teef niet met een broekje uitlaten, die zijn voor binnen. bovendien beschermt het niet tegen een ongewenste dekking.

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Tsja...thelittlegirly schreef:hallo,
alvast bedankt
in belang van jullie, je tante en niet in het minst de hond, zou ik haar aangelijnd houden als ze loops is, JUIST op een plek waar ze andere honden tegen gaat komen. Een flexlijn is misschien nog wat, maar dan ben je wel zelf 8 meter bij de hond weg, mocht er wat gebeuren.
Reueigenaren nemen het je niet in dank af als je een loopse teef los laat lopen in een gebied waar je andere honden gaat tegenkomen. Juist omdat ze erg gewillig is... en dus waarschijnlijk haar stadagen heeft.... zou ik het of helemaal niet doen of aan een niet al te lange lijn aangelijnd houden.
Een broekje helpt niet afdoende als de dieren echt willen.
Suzanne
- thelittlegirly
- Zeer actief
- Contacteer:
daar waren we al bang voor!! maar ik hoopte op een oplossing haha
maar toch bedankt allemaal!!!!
maar toch bedankt allemaal!!!!
- MarjaV
- Actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 3
Gewoon een andere keer gaan, want je kunt niet echt ontspannen rondlopen en dat is toch wel de bedoeling. Aangelijnd lopen terwijl de rest los loopt, is normaal gesproken al onhandig genoeg.
Ik vind trouwens dat de verantwoording niet alleen bij de eigenaren van teefjes ligt hoor, dat is wel heel erg gemakkelijk. Net alsof een reu niet meer hoeft te luisteren, omdat hij de geur van een loopse teef in de neus krijgt. Ik word vaak min of meer boos aangekeken als mijn dames loops zijn en ik ze netjes aangelijnd uitlaat en waarschuw netjes, want dat bespaart mij ook veel gedoe in de buurt.
Ik vermijd alleen de losloopterreinen, maar verder helemaal niets. Alleen een extra lijntje bij me voor niet goed opgevoede reuen, die de eigenaren los laten lopen in aanlijngebied!
Ik vind trouwens dat de verantwoording niet alleen bij de eigenaren van teefjes ligt hoor, dat is wel heel erg gemakkelijk. Net alsof een reu niet meer hoeft te luisteren, omdat hij de geur van een loopse teef in de neus krijgt. Ik word vaak min of meer boos aangekeken als mijn dames loops zijn en ik ze netjes aangelijnd uitlaat en waarschuw netjes, want dat bespaart mij ook veel gedoe in de buurt.
Ik vermijd alleen de losloopterreinen, maar verder helemaal niets. Alleen een extra lijntje bij me voor niet goed opgevoede reuen, die de eigenaren los laten lopen in aanlijngebied!
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka

- Frenk
- Zeer actief
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar van een loopse (dekrijpe) teef in losloopgebied word ik niet blij. Frenk welMarjaV schreef:Gewoon een andere keer gaan, want je kunt niet echt ontspannen rondlopen en dat is toch wel de bedoeling. Aangelijnd lopen terwijl de rest los loopt, is normaal gesproken al onhandig genoeg.![]()

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik liep laatst bij Vianen op zaterdagmiddag. Zaten mensen aan het water met een Labrador teefje. Bram ging met haar spelen. Ik keek en dacht 'hmm, hij is wel errug geinteresseerd'. Dus ik zeg 'ze is toch niet loops?'. 'Jawel, hoezo?' 'Ik heb een intacte reu, vandaar....Brrrrrrrrrrrrammmiiieeeee hierrrrrrrrrr'
Ik loop langs met aangelijnde Bram en vraag of ze de teef even bij zich houden.
'Ja ze vindt het zo leuk om met andere honden te spelen, daarom zijn we hier naartoe gegaan'
Dan denk ik
Het grappige is ook nog dat mensen denken dat de loopsheid afgelopen is als de teef niet meer vloeit. Dan gaan ze op de tiende dag naar losloopgebied. Heel gezellig wordt het dan
Oftewel: ga nou gewoon even niet op de drukke tijden naar drukke losloopgebied. Dat moet toch te doen zijn die paar weken?
'Ja ze vindt het zo leuk om met andere honden te spelen, daarom zijn we hier naartoe gegaan'
Dan denk ik
Het grappige is ook nog dat mensen denken dat de loopsheid afgelopen is als de teef niet meer vloeit. Dan gaan ze op de tiende dag naar losloopgebied. Heel gezellig wordt het dan
Oftewel: ga nou gewoon even niet op de drukke tijden naar drukke losloopgebied. Dat moet toch te doen zijn die paar weken?

Linda, Izzie en Bram
- Frenk
- Zeer actief
Ik dan laatst in Groenendaal... Een mevrouw met een herderreu en een loopse herderteef. En ze was zo verbaasd dat ze op een gegeven moment haar reu vast moest gaan houden omdat hij al die andere mannelijke aandacht voor zijn teefje niet zo zag zittenZoek stok! schreef:Ik liep laatst bij Vianen op zaterdagmiddag. Zaten mensen aan het water met een Labrador teefje. Bram ging met haar spelen. Ik keek en dacht 'hmm, hij is wel errug geinteresseerd'. Dus ik zeg 'ze is toch niet loops?'. 'Jawel, hoezo?' 'Ik heb een intacte reu, vandaar....Brrrrrrrrrrrrammmiiieeeee hierrrrrrrrrr'
Dan denk ik
Het grappige is ook nog dat mensen denken dat de loopsheid afgelopen is als de teef niet meer vloeit. Dan gaan ze op de tiende dag naar losloopgebied. Heel gezellig wordt het dan![]()

- Zoek stok!
- Zeer actief
O god ja, dat zou met Bram ook een feest worden denk ik. Ik niet, dan jij al helemaal nietFrenk schreef: Ik dan laatst in Groenendaal... Een mevrouw met een herderreu en een loopse herderteef. En ze was zo verbaasd dat ze op een gegeven moment haar reu vast moest gaan houden omdat hij al die andere mannelijke aandacht voor zijn teefje niet zo zag zitten![]()

Linda, Izzie en Bram
- dagmar88
- Zeer actief
Ben het met je eens, maar voor een reu die plots stijf staat van de hormonen wordt het heeeel erg moeilijk om nog naar baasje te luisterenMarjaV schreef:Gewoon een andere keer gaan, want je kunt niet echt ontspannen rondlopen en dat is toch wel de bedoeling. Aangelijnd lopen terwijl de rest los loopt, is normaal gesproken al onhandig genoeg.![]()
- Frenk
- Zeer actief
En de nadelen van castratie? Voor beide geslachten? Heb je daar ook over nagedacht?dagmar88 schreef:Vind het voor beiden sexen nog steeds het beste om wanneer je niet van plan bent de hond te laten dekken, te castreren of steriliseren... Geen 'ongelukjes', loeiende hormonen, onderbroekjes en voor de teef geen baarmoederontsteking en minder kans op suiker en borstkanker.

- dagmar88
- Zeer actief
Een slomere, sneller dikke hond; bloedingen na operatie, wondinfectie, urineverlies, en waar niet iedere dierenarts het over eens is, bij sommige zeer dominante teven, nog sterker dominant gedrag.
Ik heb er na afweging wel (bijna) altijd voor gekozen mijn dieren, hond & kat, te laten helpen.
Mijn kater Pito is niet geholpen, want hij is binnenkat en sproeit niet.
Voor Charlie moet ik er nog eens goed over nadenken, omdat ze heel erg dominant is, maar mijn man & ik neigen beiden naar sterilisatie.
- Frenk
- Zeer actief
Ik hoor je niet over de invloed van het wegvallen van de hormonen? Over gecastreerde reuen die als een loopse teef gaan ruiken en daardoor extra lastiggevallen zullen worden. Of over het simpele: waarom snijden in een gezond lichaam?
Als je een reu trouwens onvruchtbaar wilt maken, kun je ook kiezen voor sterilisatie. Dan wordt hij alleen maar onvruchtbaar, maar blijft wel "reu" in alle andere opzichten
Ik vind een reu of teef castreren/steriliseren omdat je anders "ongelukjes" kunt krijgen trouwens een hele slechte argumentatie
Als je een reu trouwens onvruchtbaar wilt maken, kun je ook kiezen voor sterilisatie. Dan wordt hij alleen maar onvruchtbaar, maar blijft wel "reu" in alle andere opzichten
Ik vind een reu of teef castreren/steriliseren omdat je anders "ongelukjes" kunt krijgen trouwens een hele slechte argumentatie

- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Ik zou ook een andere keer gaan. Je loopt niet rustig met een loopse teef. Je kunt er vergif op innemen dat je verschillende reuen achter je aan krijgt. Mijn vriendin haar vader dacht ook even met zijn loopse teef naar het strand te gaan.....na tien minuten wist hij niet hoe snel hij met de teef in de auto moest springen om weer thuis te komen
......hij heeft het nooit meer gedaan.
Als je weet dat alle honden aan de lijn zitten in een gebied is er niet veel aan de hand, maar op het strand....... :N:
groetjes, ingrid
TARAK
TARAK- dagmar88
- Zeer actief
Ieder zijn ding heFrenk schreef:Ik hoor je niet over de invloed van het wegvallen van de hormonen? Over gecastreerde reuen die als een loopse teef gaan ruiken en daardoor extra lastiggevallen zullen worden. Of over het simpele: waarom snijden in een gezond lichaam?
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
waarom?dagmar88 schreef:
Ben het met je eens, maar voor een reu die plots stijf staat van de hormonen wordt het heeeel erg moeilijk om nog naar baasje te luisterenVind het voor beiden sexen nog steeds het beste om wanneer je niet van plan bent de hond te laten dekken, te castreren of steriliseren... Geen 'ongelukjes', loeiende hormonen, onderbroekjes en voor de teef geen baarmoederontsteking en minder kans op suiker en borstkanker.
Hier beide, intact (moeder en zoon). Moeder is loops momenteel en zoon (donderdag één jaar) weet sinds kort waar de ingang is
Uiteraard lopen ze nu ff niet meer samen (tenzij onder toezicht). Maar 'hier' is nog altijd 'hier', ongeacht of meneer nu stijf staat van de hormonen
Loopse teef loopt ook gewoon op het trainingsveld (wel vooraf vermeld uiteraard), geen enkele hond luistert plots niet meer naar zijn baas. (ze kijken en ruiken wel eens van 'tiens
het is perfect te trainen, maar je moet er natuurlijk wel wat tijd en moeite in (willen) steken. Maar goed, elk zijn ding zeker.
Ik opteer voor het intact laten en het laten gehoorzamen in andere omstandigheden van mijn honden, ipv de makkelijke weg in te slaan
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zou me eerst even afvragen hoe lang die teef loops is?
Als het net een paar dagen is zou ik gewoon gaan.
Ik loop gewoon met mijn loopse honden hoor, ik let alleen wat meer op de tijden. Niet op heel drukke momenten dus.
Maar het is hier zelden druk gelukkig.
Mensen mogen dat best asociaal vinden trouwens.
Mijn dames luisteren altijd, ook als ze een leuke heer zien.
Ik zou werkelijk niet weten waarom ik als teveneigenaar wel mijn dames moet aanlijnen die goed luisteren en ze drie weken amper uit zou moeten laten, terwijl de heren in kwestie degene zijn die niet luisteren.
Ik heb hier overigens zelden een probleem: als mensen horen dat er een loops is bedanken ze gewoon netjes en lijnen ze - indien gewenst - hun hond aan.
Over de nadelen van castratie zal ik niks zeggen.
Daar zijn wel genoeg topics over
Ik loop gewoon met mijn loopse honden hoor, ik let alleen wat meer op de tijden. Niet op heel drukke momenten dus.
Ik zou werkelijk niet weten waarom ik als teveneigenaar wel mijn dames moet aanlijnen die goed luisteren en ze drie weken amper uit zou moeten laten, terwijl de heren in kwestie degene zijn die niet luisteren.
Ik heb hier overigens zelden een probleem: als mensen horen dat er een loops is bedanken ze gewoon netjes en lijnen ze - indien gewenst - hun hond aan.
-
blondie
- Zeer actief
Ik was het nietZoek stok! schreef:O god ja, dat zou met Bram ook een feest worden denk ik. Ik niet, dan jij al helemaal nietFrenk schreef: Ik dan laatst in Groenendaal... Een mevrouw met een herderreu en een loopse herderteef. En ze was zo verbaasd dat ze op een gegeven moment haar reu vast moest gaan houden omdat hij al die andere mannelijke aandacht voor zijn teefje niet zo zag zitten![]()
In het zwembad kwam er ook een duitse herder teef aan vlak voor ik wegging... alle honden eropaf ik denk zo die is interessant
Met Bluf had ik het zelf niet gedaan..terwijl ik wel gewoon met Bluf en Finn samen alle wandelingen heb kunnen doen onaangelijnt.. en ook op vakantie waren ze bij elkaar.. maar goed wel ogen voor en achter houden en alle speel en stapogingen de kop in drukken
- Zoek stok!
- Zeer actief
Daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Als mensen het maar even zeggenMarjoleine schreef: Ik heb hier overigens zelden een probleem: als mensen horen dat er een loops is bedanken ze gewoon netjes en lijnen ze - indien gewenst - hun hond aan.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hoe houd jij je honden buiten het wandelen en trainen op het veld?maart schreef:het is perfect te trainen, maar je moet er natuurlijk wel wat tijd en moeite in (willen) steken. Maar goed, elk zijn ding zeker.
Ik opteer voor het intact laten en het laten gehoorzamen in andere omstandigheden van mijn honden, ipv de makkelijke weg in te slaan

Linda, Izzie en Bram
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
UiteraardZoek stok! schreef:Daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Als mensen het maar even zeggenMarjoleine schreef: Ik heb hier overigens zelden een probleem: als mensen horen dat er een loops is bedanken ze gewoon netjes en lijnen ze - indien gewenst - hun hond aan.
Buiten dat: ik geloof wel dat het scheelt waar je woont.
In de Randstad zijn de reacties vaak heel anders dan hier op het platteland.
- Frenk
- Zeer actief
Ik vind het ook niet perse asociaal, maar op de drukste tijd in een gebied als Groenendaal gaan lopen is wel een beetje de kat op het spek binden. Ik had meer 'last' van die reu van die mevrouw die steeds bozer werd dan van haar loopse teefMarjoleine schreef:Ik zou me eerst even afvragen hoe lang die teef loops is?

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is niet direct handig, neeFrenk schreef:Ik vind het ook niet perse asociaal, maar op de drukste tijd in een gebied als Groenendaal gaan lopen is wel een beetje de kat op het spek binden. Ik had meer 'last' van die reu van die mevrouw die steeds bozer werd dan van haar loopse teef
Ik doe dat voor mijn eigen rust dus nooit.
Maar ik geef direct toe dat het me echt om mijn eigen rust gaat.
Aan niet luisterende reuen heb ik weinig boodschap.
Laatst wel iemand die zei: Ik kan wel merken dat jij geen dekreu hebt!!!
Die vond mij dus wel asociaal. Tja.
Ik vond die reu niet zo'n goeie dekreu trouwens, want die had kunnen weten dat ze nog lang niet dekrijp was
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hier langs de Kromme Rijn kom ik zeer regelmatig loopse teven tegen van eigenaren die ik ken. Ze roepen even, niks aan de hand. Maar dat vind ik wel wat anders dan op zondag op het strand gaan lopen. Ik zou dat zelf in ieder geval nooit doen, ook niet de eerste paar dagen van de loopsheid. Je weet gewoon dat je een stroom van reuen achter je aan krijgt met eigenaren die het of niet kan schelen of boos wordenMarjoleine schreef:UiteraardZoek stok! schreef:Daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Als mensen het maar even zeggenMarjoleine schreef: Ik heb hier overigens zelden een probleem: als mensen horen dat er een loops is bedanken ze gewoon netjes en lijnen ze - indien gewenst - hun hond aan.
Buiten dat: ik geloof wel dat het scheelt waar je woont.
In de Randstad zijn de reacties vaak heel anders dan hier op het platteland.

Linda, Izzie en Bram
- Frenk
- Zeer actief
Ja, maar jij hebt een IsabelMarjoleine schreef:Aan niet luisterende reuen heb ik weinig boodschap.

- Ma-Rianne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): vader en zoon
Ik hoor wel vaker de bewering dat het negeren van loopse teven te trainen is en een kwestie van gehoorzaamheid is.Nou hoe julie dat dan doen weet ik niet, maar zowel mijn inmiddels overleden Bijke als nu Rokus, kan ik dat mooi vergeten!maart schreef:waarom?dagmar88 schreef:
Ben het met je eens, maar voor een reu die plots stijf staat van de hormonen wordt het heeeel erg moeilijk om nog naar baasje te luisteren
Hier beide, intact (moeder en zoon). Moeder is loops momenteel en zoon (donderdag één jaar) weet sinds kort waar de ingang is.
Uiteraard lopen ze nu ff niet meer samen (tenzij onder toezicht). Maar 'hier' is nog altijd 'hier', ongeacht of meneer nu stijf staat van de hormonen![]()
Loopse teef loopt ook gewoon op het trainingsveld (wel vooraf vermeld uiteraard), geen enkele hond luistert plots niet meer naar zijn baas. (ze kijken en ruiken wel eens van 'tiens')
het is perfect te trainen, maar je moet er natuurlijk wel wat tijd en moeite in (willen) steken. Maar goed, elk zijn ding zeker.
Ook op het trainingsveld bakt hij er niets meer van. Ik kan hem nog wel bij me houden, maar op de dagen dat de teef dekrijp is, luister hij ook niet meer.
Hij heeft het zelfs een keer gepresteert na een wandeling aan de lijn, om in de gang, waar ik hem aflijnde tussen mijn benen door te glippen, de voordeur weer uit( die ik nog niet dicht had gedaan). Terugroepen, maar luisteren? Ho Maar!
Valt mij wel op dat het naar mijn idee vaak herders zijn, waarvan de baas zegt dat ze ook in geval van loopse teven luisteren.
Daar sluit ik me van harte bij aan!Zoek stok! schreef:Daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Als mensen het maar even zeggenMarjoleine schreef: Ik heb hier overigens zelden een probleem: als mensen horen dat er een loops is bedanken ze gewoon netjes en lijnen ze - indien gewenst - hun hond aan.