Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hond terug plezier in wedstrijden leren krijgen
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Re: hond terug plezier in wedstrijden leren krijgen
Ik ga nu even mijn trainer napraten, maar kan het zijn dat jullie de hond erg aan het voorkauwen zijn? Bram is op training (als er geen loopse teef is
) steeds sneller aan het worden doordat ik hem dingen zelf laat doen. Ik geef hem opdrachten en blijf zelf op afstand van de toestellen. Bij hem zie je een enorm verschil in hoe leuk hij het vindt.

Linda, Izzie en Bram
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Was ook mijn eerste idee. Misschien vindt Laïla het wel een beetje saai worden? Ik zou het juist weer wat spannender maken voor haar, door haar inderdaad zelf dingen uit te laten zoeken. En persoonlijk zou ik toch, voor mijn eigen gemoedsrust, de heupen effe laten checken. Heel veel succes ermee.Zoek stok! schreef:Ik ga nu even mijn trainer napraten, maar kan het zijn dat jullie de hond erg aan het voorkauwen zijn? Bram is op training (als er geen loopse teef is) steeds sneller aan het worden doordat ik hem dingen zelf laat doen. Ik geef hem opdrachten en blijf zelf op afstand van de toestellen. Bij hem zie je een enorm verschil in hoe leuk hij het vindt.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik vind het moeilijk om het uit te leggen. Het is heel geleidelijk opgebouwd door mijn trainer namelijk. Inmiddels legt hij latten op de grond waar ik allemaal niet mag komen en doen we stukken parcours. Maar in het begin waren het gewoon drie toestellen achter elkaar waarbij ik dan heel duidelijk moest sturen. Als het via internet uit te leggen zou zijn, zou hij niet zo populair zijn als trainer
Maar het heeft absoluut te maken met de handling. Wachten op een tunnel hoeft niet altijd hoor, ik moet juist ook wel eens heel hard wegrennen na een tunnel zodat Bram me probeert in te halen. Ik mag nooit volledig meelopen naar de tunnel. Het is sturen van afstand.

Maar het heeft absoluut te maken met de handling. Wachten op een tunnel hoeft niet altijd hoor, ik moet juist ook wel eens heel hard wegrennen na een tunnel zodat Bram me probeert in te halen. Ik mag nooit volledig meelopen naar de tunnel. Het is sturen van afstand.

Linda, Izzie en Bram
- Jorda
- Actief
Je hebt er nu niet zo heel veel meer aan, maar (schotse) collies hebben zowat van nature de neiging om erg bij de baas te blijven en dus samen het spelletje te doen..... Vooruit sturen is dan een hele uitdaging. Dena is een fijne hond om mee te lopen, maar zal echt niet voor mij uit gaan lopen/werken (behalve bij flyball
hahahaha). Diesel heb ik veel meer getraind op zelfstandig werken al kan ik helaas geen wedstrijden meer lopen door blessures. Bij die kleine Demcy train ik voornamelijk op heel hard rennen/springen over de hordes en zoveel mogelijk zonder mij. Slaat ze er een over? Dan ga ik niet terug (met trainen) om het over te doen maar verder. Zo probeer ik haar snelheid en zelfstandigheid nu te motiveren in plaats van het perfecte, dat komt nog wel.
Wat je zegt, de langhaar collies staan er niet om bekend de meest snelle agilityhonden te zijn (wil je niet beledigen!), maar zoals Linda zegt kun je ze wel tot op een bepaalde hoogte zelfstandigheid gaan leren. Maar dat is soms het goede knopje vinden en dat is niet zo makkelijk uit te leggen en te zoeken via internet. Je zult moeten gaan zoeken naar wat haar motiveerd en dat is (hoe vervelend soms ook) niet twee of drie keer hetzelfde doen. Althans niet bij jouw hond. Je "moet" gaan zoeken hoe het voor haar leuk wordtom meer zelfstandig "zonder" handler te gaan werken (althans niet direct voor of naast haar....)
Groetjes van Jorda.

Wat je zegt, de langhaar collies staan er niet om bekend de meest snelle agilityhonden te zijn (wil je niet beledigen!), maar zoals Linda zegt kun je ze wel tot op een bepaalde hoogte zelfstandigheid gaan leren. Maar dat is soms het goede knopje vinden en dat is niet zo makkelijk uit te leggen en te zoeken via internet. Je zult moeten gaan zoeken naar wat haar motiveerd en dat is (hoe vervelend soms ook) niet twee of drie keer hetzelfde doen. Althans niet bij jouw hond. Je "moet" gaan zoeken hoe het voor haar leuk wordtom meer zelfstandig "zonder" handler te gaan werken (althans niet direct voor of naast haar....)
Groetjes van Jorda.

-
- Zeer actief
Maak het ook leuk, gewoon met je stem, jut haar met je stem op, laat aan ALLES merken dat het heerlijk is om samen bezig te zijn, vermijdt alles wat haar ervan kan overtuigen dat ze het niet goed doet (niet snel genoeg is naar jouw zin). Maak er weer een feestje van, wordt blij als ze een hindernis goed neemt (ook al weet je dat ze dat kan). Ga uit je dak als ze de katteloop doet en frommel er daarna meteen biefstuk in....
(Ja, mijn advies is dus om overdreven te doen!
Dat advies krijg ik ook van mijn trainer. Merlijn kan onzeker zijn en denken dat hij het niet goed doet (wij doen alleen training, geen wedtrijden) en door er een feestje van te maken, krijgt hij meer plezier.
Suzanne

Dat advies krijg ik ook van mijn trainer. Merlijn kan onzeker zijn en denken dat hij het niet goed doet (wij doen alleen training, geen wedtrijden) en door er een feestje van te maken, krijgt hij meer plezier.
Suzanne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hier zou ik wel mee oppassen in de zin dat je niet moet gaan belonen voor langzaam lopen. Ik heb hier ook mee gezeten met Bram namelijk. Ik werd steeds blijer om hem aan te sporen en Bram ging steeds langzamer lopen. Uiteraard wel belonen als de hond iets goed doet, maar tussendoor je mond houden. Dat moet ik tenminste van m'n trainerSuzanne123 schreef:Maak het ook leuk, gewoon met je stem, jut haar met je stem op, laat aan ALLES merken dat het heerlijk is om samen bezig te zijn, vermijdt alles wat haar ervan kan overtuigen dat ze het niet goed doet (niet snel genoeg is naar jouw zin). Maak er weer een feestje van, wordt blij als ze een hindernis goed neemt (ook al weet je dat ze dat kan). Ga uit je dak als ze de katteloop doet en frommel er daarna meteen biefstuk in....
Suzanne

Linda, Izzie en Bram
- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Zoek stok! schreef:Hier zou ik wel mee oppassen in de zin dat je niet moet gaan belonen voor langzaam lopen. Ik heb hier ook mee gezeten met Bram namelijk. Ik werd steeds blijer om hem aan te sporen en Bram ging steeds langzamer lopen. Uiteraard wel belonen als de hond iets goed doet, maar tussendoor je mond houden. Dat moet ik tenminste van m'n trainerSuzanne123 schreef:Maak het ook leuk, gewoon met je stem, jut haar met je stem op, laat aan ALLES merken dat het heerlijk is om samen bezig te zijn, vermijdt alles wat haar ervan kan overtuigen dat ze het niet goed doet (niet snel genoeg is naar jouw zin). Maak er weer een feestje van, wordt blij als ze een hindernis goed neemt (ook al weet je dat ze dat kan). Ga uit je dak als ze de katteloop doet en frommel er daarna meteen biefstuk in....
Suzanne
Hier zou ik ook bang voor zijn in het geval van Laila (ik heb je dochter kunnen volgen bij de workshop van Buzgiz) Laila is wel een beetje type Bram (en onze Celtic) qua lopen. Ik zou het dus ook gaan zoeken in makkelijke oefeningen die haar zelfstandiger en gemotiveerder maken. Zelfstandig is errug moeilijk voor een (langhaar) Collie (spreek uit ervaring) maar met veel oefenen lukt het bij Celtic ook steeds beter.
Wat ik ook met Celtic het afgelopen half jaar heb gedaan is maar heel kort trainen. Ik doe met hem ruim een kwartier heel intensief en dan stop ik er al mee. Ik stop dus terwijl hij nog heel veel zin heeft. Ik zie het wel terug in de wedstrijden, hij staat nu aan de start alleen maar te blaffen dat ie wil. Terwijl hij een jaar geleden alles om hem heen ook wel heel interesant vond.
Hoop dat je er wat aan de adviezen hebt en dat Laila weer gemotiveerd aan een wedstrijd mee kan doen. Het is lastig met een (langhaar) collie maar het is best mogelijk.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik heb met Bram ook een tijd heel korte oefeningen gedaan. Gewoon hoog hoog tunnel en dat soort dingen. Het ging er alleen maar om dat hij het zelf deed. Nu doen we weer wissels enzo, maar die korte stukken hebben maanden geduurd. Ik heb vandaag weer twee uur training gehad met een uur pauze er tussen. Ik stop dan eerder dan de rest, een uur is gewoon te veel. Het blijf moeilijk overigens. Het eerste uur ging ik weer de fout in dat ik hem ging aansporen. Dan handel ik slordig en gaat hij juist langzamer. Waardoor ik weer slordiger ga handelen en ga voorkauwen. Met als gevolg dat Bram weer langzamer gaat, etc.suzan25 schreef:Hier zou ik ook bang voor zijn in het geval van Laila (ik heb je dochter kunnen volgen bij de workshop van Buzgiz) Laila is wel een beetje type Bram (en onze Celtic) qua lopen. Ik zou het dus ook gaan zoeken in makkelijke oefeningen die haar zelfstandiger en gemotiveerder maken. Zelfstandig is errug moeilijk voor een (langhaar) Collie (spreek uit ervaring) maar met veel oefenen lukt het bij Celtic ook steeds beter.
Wat ik ook met Celtic het afgelopen half jaar heb gedaan is maar heel kort trainen. Ik doe met hem ruim een kwartier heel intensief en dan stop ik er al mee. Ik stop dus terwijl hij nog heel veel zin heeft. Ik zie het wel terug in de wedstrijden, hij staat nu aan de start alleen maar te blaffen dat ie wil. Terwijl hij een jaar geleden alles om hem heen ook wel heel interesant vond.
Hoop dat je er wat aan de adviezen hebt en dat Laila weer gemotiveerd aan een wedstrijd mee kan doen. Het is lastig met een (langhaar) collie maar het is best mogelijk.

Linda, Izzie en Bram
- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Ik heb met Bram ook een tijd heel korte oefeningen gedaan. Gewoon hoog hoog tunnel en dat soort dingen. Het ging er alleen maar om dat hij het zelf deed. Nu doen we weer wissels enzo, maar die korte stukken hebben maanden geduurd. Ik heb vandaag weer twee uur training gehad met een uur pauze er tussen. Ik stop dan eerder dan de rest, een uur is gewoon te veel. Het blijf moeilijk overigens. Het eerste uur ging ik weer de fout in dat ik hem ging aansporen. Dan handel ik slordig en gaat hij juist langzamer. Waardoor ik weer slordiger ga handelen en ga voorkauwen. Met als gevolg dat Bram weer langzamer gaat, etc.[/quote]
Moeilijk hè om oude gewoontes af te leren, zoals constant aanmoedigen
Dat is ook iets waar ik heel erg om moet denken, dat ik niet het hele rondje kom op, etc. ga roepen. Dit werkt bij Celtic ook averechts, hij gaat dan ook een stuk langzamer. Ik probeer ook rustiger en stiller te zijn en dan op sommige stukken wat hij leuk en makkelijk vindt dan wel extra attentie en zelf hard gaan rennen. Doe ik het goed dan komt Celtic aardig rond, handle ik verkeerd zie ik het meteen aan de tijd. Dit is echt iets wat ik bij Henk en Ietje geleerd heb, ook al loop ik daar met Fenja.
Ik zelf twijfel of Celtic 2 keer een uur trainen zou kunnen trainen. Ik zou het heel leuk vinden om met hem eens naar Jan Sprij te gaan maar ik ben echt een beetje bang dat het teveel is en dat ik hem dan weer demotiveer
Merk jij daar bij Bram iets van dat als je 2 keer een uur hebt getraint dat hij dan de volgende training/wedstrijd minder gemotiveerd is?
Moeilijk hè om oude gewoontes af te leren, zoals constant aanmoedigen

Ik zelf twijfel of Celtic 2 keer een uur trainen zou kunnen trainen. Ik zou het heel leuk vinden om met hem eens naar Jan Sprij te gaan maar ik ben echt een beetje bang dat het teveel is en dat ik hem dan weer demotiveer

- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee dat merk ik niet. Hij doet het op die zaterdagen jammer genoeg een stuk minder dan op de woensdagavond. Ik denk toch omdat het te veel is. Maar ik leer wel veel in twee keer een uur trainensuzan25 schreef: Ik zelf twijfel of Celtic 2 keer een uur trainen zou kunnen trainen. Ik zou het heel leuk vinden om met hem eens naar Jan Sprij te gaan maar ik ben echt een beetje bang dat het teveel is en dat ik hem dan weer demotiveerMerk jij daar bij Bram iets van dat als je 2 keer een uur hebt getraint dat hij dan de volgende training/wedstrijd minder gemotiveerd is?

Linda, Izzie en Bram
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
En kan temperatuur ook een rol spelen. Bij Bas was dat wel het gevoel. In het najaar en vroege voorjaar liep hij op zijn best. Droog en fris weer. Bij warm weer of te nat weer ging Bas erg in tempo terug. Kan me voorstellen dat de langhaar collie dat ook doen (bas was een terrier, maar heb zelf ook langhaar collie gehad, alhoewel hier geen behendigheid mee gelopen)
Als je je hond prima kan bijhouden (wat ik met Bas dus prima kon en de meeste collies ook geen snelheidsduivels zijn) vind ik meerennen helemaal geen punt. Collies hebben sowieso de neiging achter de baas te gaan lopen (mijn ervaring ten minste), dus als jij flink tempo zet, zonder om te kijken en er dus maar van uit gaan dat ze meeloopt kan in deze fase ook werken. Bas was namelijk ook niet echt een hond van vooruit sturen. Ik kon het op momenten dat het moest en dat vond ik al wel heel wat (natuurlijk trainde we erop, maar het is nooit zijn specialiteit geworden). Ik denk dat een stukje vertrouwen in de hond nu kwijt is en dat da invloed heeft op hoe ze nu loopt. Vind het vertrouwen terug door simpele en korte oefeningen. Niet te veel nadruk leggen om gedeeltes die nog niet zo goed gaan of laat die voorlopig even liggen. (train tegenover 1 moeilijk ding, minimaal 2 tot 4 dingen die ze makkelijk kan) en blijf doorlopen, ook als het fout gaat. Even niet terughalen. Perfecte uitvoering komt later. Misschien hindernissen tijdelijk ook wat lager?
Als je je hond prima kan bijhouden (wat ik met Bas dus prima kon en de meeste collies ook geen snelheidsduivels zijn) vind ik meerennen helemaal geen punt. Collies hebben sowieso de neiging achter de baas te gaan lopen (mijn ervaring ten minste), dus als jij flink tempo zet, zonder om te kijken en er dus maar van uit gaan dat ze meeloopt kan in deze fase ook werken. Bas was namelijk ook niet echt een hond van vooruit sturen. Ik kon het op momenten dat het moest en dat vond ik al wel heel wat (natuurlijk trainde we erop, maar het is nooit zijn specialiteit geworden). Ik denk dat een stukje vertrouwen in de hond nu kwijt is en dat da invloed heeft op hoe ze nu loopt. Vind het vertrouwen terug door simpele en korte oefeningen. Niet te veel nadruk leggen om gedeeltes die nog niet zo goed gaan of laat die voorlopig even liggen. (train tegenover 1 moeilijk ding, minimaal 2 tot 4 dingen die ze makkelijk kan) en blijf doorlopen, ook als het fout gaat. Even niet terughalen. Perfecte uitvoering komt later. Misschien hindernissen tijdelijk ook wat lager?