Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

met bolletjes, graag

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: met bolletjes, graag

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind vachtverzorging geen kul, je moet een hond geven wat hij nodig heeft.
Maar denken dat het voor de lever werkelijk iets uitmaakt dat je haar laat zitten op de plek waar de lever zich bevindt terwijl je de rest van de hond kaalscheert is natuurlijk onzin :wink:
Het is voor de sier, en dat is prima wat mij betreft. Ik hou er niet van maar dat is wat anders :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Jaap* schreef:Ik vind vachtverzorging geen kul, je moet een hond geven wat hij nodig heeft.
Maar denken dat het voor de lever werkelijk iets uitmaakt dat je haar laat zitten op de plek waar de lever zich bevindt terwijl je de rest van de hond kaalscheert is natuurlijk onzin :wink:
Het is voor de sier, en dat is prima wat mij betreft. Ik hou er niet van maar dat is wat anders :wink:

nou ik kan me wel voorstellen dat het kan helpen. ik krijg ineens marianne's verhaal over tico in mijn hoofd die de hele borst open had liggen. als daar 20 cm krul gezeten had was het vast anders afgelopen :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Het leeuwentoilet is vanwege het beschermen van het lichaam waar dat kon zonder dat de hond in zicht en beweging werd gehinderd.
Dus wel de achterhand, zodat ie goed kon zwemmen ed, maar niet de romp, waar vitale organen inzitten die beschermd moeten worden.Wel de voorsnuit voor het zicht en niet de rest van het hoofd.
Wel de benen achter maar niet de staartpunt, ter bescherming en als oriëntatiepunt voor de jager.
Zo is het "leeuwentoilet" ontstaan.
dat alleen al maakt het onzin natuurlijk, want het feit alleen dat ze dat toendertijd zo bedacht hebben maakt het toch geen waarheid? alsof wat toefjes wol op een bepaalde plaats de temperatuur van een onderliggend orgaan zouden beïnvloeden in het water en alsof er in de buikholte geen vitale organen zouden liggen :denken: .
Ik zeg niet dat het waar is toch? :neenee:
Ik zeg dat het zo is ontstaan.
Ik heb daar ooit uitgebreid research naar gedaan en alle bronnen bevestigen deze gedacht, dus je mag er van uit gaan dat het inderdaad zo is ontstaan. Men dacht aan bij die organen aan hart en longen en die buik was blijkbaar minder belangrijk dan de kracht die vrijelijk uit de achterhand moest kunnen komen. :19:
Maar dat zegt niks over de waarheid uiteraard.
Alleen: het gebeurde zelfs al in de tijd van de Romeinen. Dus blijkbaar heeft men dat lang gedacht, vast en zeker doorspekt met ideeën over dapperheid van leeuwen die meekwam zodra een hond daar uiterlijk op leek (dit is mijn privé-gok hoor, absoluut geen feit of overlevering).

Dat een hond beter zicht heeft als die voorsnuit kortgehouden wordt zal ik trouwens zeker niet durven betwisten ;)
Hoewel ik persoonlijk de kuif dan graag mee zou nemen bij het knippen :mrgreen:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Nanna schreef:
massam schreef: nou ik kan me wel voorstellen dat het kan helpen. ik krijg ineens marianne's verhaal over tico in mijn hoofd die de hele borst open had liggen. als daar 20 cm krul gezeten had was het vast anders afgelopen :wink:
Ja, maar we hebben het nu over waterhonden ;-) En water is niet zo scherp dat het je openhaalt.
Ik vind het hele poedelbollen-met-een-redenverhaal trouwens ook kul hoor, ik kan me zo voorstellen dat een waterhond veul beter af is met een olie-achtige vacht zoals de Chesapeake dat heeft.
Die plukken haar overal worden alleen maar kletsnat en drogen moeilijk op.

volgens mij heeft tico zich aan gemaaid riet opengehaald. da's bij water toch? :engel:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

massam schreef:volgens mij heeft tico zich aan gemaaid riet opengehaald. da's bij water toch? :engel:
In de stobbenvelden kun je de hond dan beter een stobbenschild aandoen ipv een halve meter haar er omheen laten groeien :pffff: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Marjoleine schreef:

Dat een hond beter zicht heeft als die voorsnuit kortgehouden wordt zal ik trouwens zeker niet durven betwisten ;)
dat deden ze vroeger ook hoor
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:oh maar dat ze dat dachten twijfel ik geen seconde aan, zo dachten ze ook dat de aarde plat was :mrgreen: . alleen zijn ze van dat laatste toch al afgestapt en van de reden voor dat leeuwentoilet niet :ugh: .
Ik weet niet of dat wel klopt... :denken:
Het leeuwentoilet heeft een historische oorsprong heeft maar ik kan me niet voorstellen dat mensen nog steeds denken dat die historische reden grond heeft.
Aan de andere kant snappen veel mensen ook nog steeds niet dat vachten kunnen isoleren tegen koude én tegen warmte.
Dus wat dat betreft is er nog een hoop te doen ;)
Rosita Compagner schreef:
Marjoleine schreef:Dat een hond beter zicht heeft als die voorsnuit kortgehouden wordt zal ik trouwens zeker niet durven betwisten ;)
dat deden ze vroeger ook hoor
Afbeelding
Ach, inderdaad! Vroeger knipten ze dat verder terug dan nu.
Waarom is dat nu niet meer, Rosita?
Jij weet dat vast :mrgreen:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Vroeger knipten ze dat verder terug dan nu.
Waarom is dat nu niet meer, Rosita?
Jij weet dat vast :mrgreen:
vroeger waren de buikorganen vast nóg onbelangrijker :smile: .
:mrgreen:
Ik heb me wel zitten afvragen of ze vooral dachten aan hart en longen omdat ze het belang daarvan zagen, en ze zich niet realiseerden hoe belangrijk de rest is.
Ik bedoel: misschien zagen ze darmen wel vooral als afval en hart en longen als de hoofdorganen, zoiets.
In de mummificatie-tijden werden die organen meegegeven het graf in, maar de darmen toch echt niet ;)

Zoiets zou er best achter kunnen zitten.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:kan er zeer zeker achter zitten, alleen ben ik er (negatieveling als ik ben :engel: ) iets minder van overtuigd dan jij dat er tegenwoordigers geen 'believers' meer zouden zijn :F: .
Ach, ik ben optimist tot in de kist :mrgreen:
Maar in dit geval geef ik je wel gelijk: er zijn tenslotte op de meest onverwachte gebieden believers in fabels, helaas :ugh:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”