Inge O schreef:Marjoleine schreef:Het leeuwentoilet is vanwege het beschermen van het lichaam waar dat kon zonder dat de hond in zicht en beweging werd gehinderd.
Dus wel de achterhand, zodat ie goed kon zwemmen ed, maar niet de romp, waar vitale organen inzitten die beschermd moeten worden.Wel de voorsnuit voor het zicht en niet de rest van het hoofd.
Wel de benen achter maar niet de staartpunt, ter bescherming en als oriëntatiepunt voor de jager.
Zo is het "leeuwentoilet" ontstaan.
dat alleen al maakt het onzin natuurlijk, want het feit alleen dat ze dat toendertijd zo bedacht hebben maakt het toch geen waarheid? alsof wat toefjes wol op een bepaalde plaats de temperatuur van een onderliggend orgaan zouden beïnvloeden in het water en alsof er in de buikholte geen vitale organen zouden liggen

.
Ik zeg niet dat het waar is toch?

Ik zeg dat het zo is ontstaan.
Ik heb daar ooit uitgebreid research naar gedaan en alle bronnen bevestigen deze gedacht, dus je mag er van uit gaan dat het inderdaad zo is ontstaan. Men dacht aan bij die organen aan hart en longen en die buik was blijkbaar minder belangrijk dan de kracht die vrijelijk uit de achterhand moest kunnen komen.
Maar dat zegt niks over de waarheid uiteraard.
Alleen: het gebeurde zelfs al in de tijd van de Romeinen. Dus blijkbaar heeft men dat lang gedacht, vast en zeker doorspekt met ideeën over dapperheid van leeuwen die meekwam zodra een hond daar uiterlijk op leek (dit is mijn privé-gok hoor, absoluut geen feit of overlevering).
Dat een hond beter zicht heeft als die voorsnuit kortgehouden wordt zal ik trouwens zeker niet durven betwisten

Hoewel ik persoonlijk de kuif dan graag mee zou nemen bij het knippen