Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje hoe te bescherme tijdens loopsheid

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: vraagje hoe te bescherme tijdens loopsheid

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ga meestal toch ergens anders lopen en niet in het bos als Ita loops is.
Rana mag dan wel even het bos in, maar Ita dus niet.

Ik ken diverse mensen die hun reu best onder controle hebben, maar wel met een niet etende jankende hond zitten.
Dat vind ik vervelend.
Ita is per slot niet de enige teef die loops wordt, dus het gaat voor die reuen niet om twee keer per jaar drie weken :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

We hebben 3 reuen en 2 teven,
Wanneer er een loopse teef is dan worden de reuen wel iets "pieperiger" maar verder niet.
Is de teef dekrijp dan heeft de jongste reu wat last van hormonen en eet niet veel meer.
Na een dag of 2 is dat ook weer over.

Bij de training geen enkele last - ook niet als de dekrijpe teef op het veld loopt
Werken met en voor de baas is veel belangrijker dan de teef.
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

maart schreef:waarom?
Hier beide, intact (moeder en zoon). Moeder is loops momenteel en zoon (donderdag één jaar) weet sinds kort waar de ingang is :oeps: .
Uiteraard lopen ze nu ff niet meer samen (tenzij onder toezicht). Maar 'hier' is nog altijd 'hier', ongeacht of meneer nu stijf staat van de hormonen :denken:
Loopse teef loopt ook gewoon op het trainingsveld (wel vooraf vermeld uiteraard), geen enkele hond luistert plots niet meer naar zijn baas. (ze kijken en ruiken wel eens van 'tiens :idea: ')

het is perfect te trainen, maar je moet er natuurlijk wel wat tijd en moeite in (willen) steken. Maar goed, elk zijn ding zeker.
Ik opteer voor het intact laten en het laten gehoorzamen in andere omstandigheden van mijn honden, ipv de makkelijke weg in te slaan :D
:ok: Precies, ik heb dezelfde ervaringen en ben het hier dan ook helemaal mee eens.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Zoek stok! schreef:
maart schreef:het is perfect te trainen, maar je moet er natuurlijk wel wat tijd en moeite in (willen) steken. Maar goed, elk zijn ding zeker.
Ik opteer voor het intact laten en het laten gehoorzamen in andere omstandigheden van mijn honden, ipv de makkelijke weg in te slaan :D
Hoe houd jij je honden buiten het wandelen en trainen op het veld?
je bedoelt hoe ze leven?
DS zit altijd binnen, Fax zit in de kennel als ik niet thuis ben. wanneer ik thuis ben, komt hij ook binnen, 's nachts zit hj ook binnen.
Ma-Rianne schreef: Valt mij wel op dat het naar mijn idee vaak herders zijn, waarvan de baas zegt dat ze ook in geval van loopse teven luisteren.
de herders zijn bij ons in de minderheid. het meeste zijn boxers, daarnaast zijn er ook riesenschnauzers, rottweilers,..
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

maart schreef:
Zoek stok! schreef:
maart schreef:het is perfect te trainen, maar je moet er natuurlijk wel wat tijd en moeite in (willen) steken. Maar goed, elk zijn ding zeker.
Hoe houd jij je honden buiten het wandelen en trainen op het veld?
je bedoelt hoe ze leven?
DS zit altijd binnen, Fax zit in de kennel als ik niet thuis ben. wanneer ik thuis ben, komt hij ook binnen, 's nachts zit hj ook binnen.
Ja dat bedoel ik. Als je je teef en reu veelal gescheiden houdt, is het natuurlijk ook niet zo moeilijk om ze te scheiden tijdens de loopsheid. Voor veel anderen is dat een stuk lastiger.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ik denk overigens dat je veel reuen wel kunt leren te gehoorzamen bij een loopse teef. Ik kan met Bram ook agility trainen als hij een loopse teven geur in de neus heeft. Hij luistert prima. Maar je moet niet zien in welk tempo hij loopt, de drive zit ergens anders zullen we maar zeggen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Denken jullie dat de mate waarin een reu nog werkwillig of bereikbaar is als hij een loopse teef ruikt te maken heeft met het basiskarakter van die reu? Dus dat een reu die sowieso al meer werklust heeft ook minder snel 'uit zal breken' als er op een training ook een loopse teef aanwezig is? Ik omschrijf het misschien wat krom :ugh:
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

maart schreef:de herders zijn bij ons in de minderheid. het meeste zijn boxers, daarnaast zijn er ook riesenschnauzers, rottweilers,..
Even off topic, maar leuk, riesenschnauzers in de africhting (toch?), ik krijg er binnenkort eentje te trimmen en moet zeggen dat ik ze erg leuk vind, ik zat me toevallig af te vragen of er met dit ras ook ipo gedaan wordt.
Afbeelding
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Frenk schreef:Denken jullie dat de mate waarin een reu nog werkwillig of bereikbaar is als hij een loopse teef ruikt te maken heeft met het basiskarakter van die reu? Dus dat een reu die sowieso al meer werklust heeft ook minder snel 'uit zal breken' als er op een training ook een loopse teef aanwezig is? Ik omschrijf het misschien wat krom :ugh:

Misschien wat krom maar ik snap je wel hoor.

Ik denk dat het er zeker mee te maken heeft, maar het is ook een stukje discipline.
Werken is niet altijd vrijblijvend - soms moet het wel eens iets gebeuren ook als de hond minder zin heeft (plicht)

Herders zijn toch al vaak baas gericht en als je dat nog verder uitbouwt in de aanleerfase dan zal je later echt niet veel plicht nodig hebben om de hond zijn werk te laten doen.
Uiteraard gaat dat alleen lukken als de hond ook de nodige werklust heeft.
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Denken jullie dat de mate waarin een reu nog werkwillig of bereikbaar is als hij een loopse teef ruikt te maken heeft met het basiskarakter van die reu? Dus dat een reu die sowieso al meer werklust heeft ook minder snel 'uit zal breken' als er op een training ook een loopse teef aanwezig is? Ik omschrijf het misschien wat krom :ugh:
Nou, laat ik het zo zeggen: als de vader, opa en overgrootvader van Izzie afgeleid waren geweest door loopse teven tijdens het drijven, waren ze nooit gebruikt om te dekken :wink: Ja, ik ben er van overtuigd dat werkdrift (waar generaties op is gefokt) te maken heeft met de hoeveelheid afleiding die een hond kan hebben tijdens het werken.

IPO vind ik geen goed voorbeeld van hoe de gemiddelde reu is. Iemand met een reu met weinig werkdrift, begint niet aan die sport.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:
Nou, laat ik het zo zeggen: als de vader, opa en overgrootvader van Izzie afgeleid waren geweest door loopse teven tijdens het drijven, waren ze nooit gebruikt om te dekken :wink: Ja, ik ben er van overtuigd dat werkdrift (waar generaties op is gefokt) te maken heeft met de hoeveelheid afleiding die een hond kan hebben tijdens het werken.
Dat zou best kunnen :ok:
Ik hoorde laatst van een reu in Frankrijk die was uitgezocht voor een dekking.
Op het moment suprême moest de hond een veldwerkwedstrijd lopen.
Hij maakte kennis met de teef..............liep zijn wedstrijd (liep de sterren van de hemel).................... en daarna ging hij fijn met zijn nieuwe vriendinnetje "spelen" :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Naast werklust zit het volgens mij ook wel in de hond zelf. Boy heeft buiten gewoon nauwelijks interesse in loopse teven. Ook loopse buurhonden waar alleen een schutting tussen zit laten hem koud.
Pas als ze recht voor zijn neus staan wordt het een ander verhaal. Tot je hem de andere kant op zet en doorloopt, dan is hij het meteen weer vergeten.
Zo was hij al toen ik hem kreeg, en toen luisterde hij nog voor geen ene meter als er andere honden in de buurt waren. In mijn geval dus gewoon mazzel.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef: Ik hoorde laatst van een reu in Frankrijk die was uitgezocht voor een dekking.
Op het moment suprême moest de hond een veldwerkwedstrijd lopen.
Hij maakte kennis met de teef..............liep zijn wedstrijd (liep de sterren van de hemel).................... en daarna ging hij fijn met zijn nieuwe vriendinnetje "spelen" :lol1:
Goeie keuze voor een werkhondennest dus :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

saffie schreef: Naast werklust zit het volgens mij ook wel in de hond zelf.
Het werkt zeker niet automatisch andersom dat een niet-werkhond altijd heftig reageert op loopse teven. Ben ik met je eens.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yvon
Zeer actief

Ongelezen bericht door yvon »

ga indd een andere keer hoe leuk ze het ook vind om tespelen
maar de risico,s zijn groot dat ze gedekt zal worden als je haar en of de reuen niet aan gelijnt houd
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”