Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Met muilkorf om, contact met roedeltje
Moderator: moderatorteam
-
estelle
Re: Met muilkorf om, contact met roedeltje
Vandaar dat hij met een muilkorf omloopt....
Maar goed, het is jouw hond.
-
estelle
Dat jouw honden het prima vinden of gewoon accepteren en hoogstens even laten weten dat ze het niet willen is toch ook niet te vergelijken met een hond die er absoluut niet van gediend is?christo schreef:Ik zie het aan de kont snuffelen en gesnuffeld worden niet noodzakelijkerwijs als iets dat voor een hond vreselijk is. Aidan reageert erop door weg te springen en contact te maken, ik heb hem nooit zien gaan snauwen omdat een andere hond snuffelen wil. Christo kan het soms intimiderend vinden, maar dat hoort een beetje bij hem, en is ook deels afhankelijk van de houding van de snuffelende hond in kwestie (opdringerig). En Durga, nou ja, dat is Durga, een reutje snauwt ze weg en een teefje dat wil ruiken kan een hijs voor de treiter krijgen.
.
Bij jouw honden zorgt het niet voor stress en is er niks aan de hand en dus is er dan idd niets vreselijks aan. Voor mijn Hera is het dat dus wel. Soms gebeurd het weleens dat ik haar vast moet pakken omdat er een losgeslagen teef bij haar komt snuffelen..... ze kan dan dus niks en moet zich laten besnuffelen en dat ondergaat ze. Maar ze is dan op dat moment diep ongelukkig en zou ik haar loslaten dan vermoord ze zo'n teef ter plekke.
Je kunt een sociale hond qua elkaar besnuffelen en de ernst ervan toch niet vergelijken met een niet sociale hond?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik denk dat Ben en Romeo aardig op mekaar lijkt wat betreft het contact met andere honden.Paulala schreef:Ik denk er gewoon heel anders over dan de meesten hier.
En jullie kennen Romeo niet.
Er zijn best reutjes waar hij wel mee overweg kan, en waar hij zelfs vriendelijk tegen is.
Hij is langzaam maar zeker aan het veranderen, en ik weet precies wat hij aankan en wat niet.
Hij vertrouwt mij nog steeds volledig, en zijn gedrag verandert in positieve zin.
Het is denk ik ook gewoon heel moeilijk uit te leggen via geschreven tekst, en zelfs als ik het persoonlijk zou vertellen.
Je moet Romeo in het dagelijks leven op straat zien om te begrijpen waar ik precies mee bezig ben.
Ten eerste is het niet de bedoeling dat ik dit dagelijks ga doen, en zeker niet zomaar bij elke hond.
Ten tweede heb ik al duidelijk aangegeven dat ik echt niet verwacht dat hij zal veranderen in een schatje die overal leuk los kan spelen met alle honden.
Ik merk dat mensen over alle positieve dingen heen lezen.
Zoals dat hij zelfs met de reu wilde spelen toen hij doorhad dat er niets was om op te reageren.
En dat hij heerlijk tussen die honden op zijn rug heeft liggen rollen, heerlijk speels en totaal ontspannen.
Vandaag was ik in de tuin van mijn nieuwe woning, en de reu van de buren was steeds naar hem aan het blaffen.
Hij reageerde totaal niet, en stond op negeerstand.
Toen vond hij het ineens toch wel interessant, en snuffelde hij door het hek heen, ze stonden neus aan neus, en Romeo kwispelde heel vriendelijk met een lage staart en ging toen weer verder met bramen plukken in de tuin.
Ik begrijp jullie reacties trouwens wel heel goed.
Als het over een hond zou gaan die ik niet kende, zou ik zeer waarschijnlijk precies het zelfde reageren.
ik heb geleerd om Romeo aan te voelen, daardoor weet ik nu precies wat hij aankan, en wanneer hij het vertrouwen in mij zal verliezen.
Dit is dus absoluut niet het geval.
Ik hou ontzettend veel van hem, en als dit niet goed zou zijn voor hem en zijn karakter en gedrag negatief zou beïnvloeden zou ik dit nooit doen.
Hij kan met sommige dominante of in ieder geval duidelijke teven goed omgaan, voornamelijk op
eigen terrein, en ook echt niet alle reuen zijn om te verscheuren. Maar
het kan dus met iedere hond anders zijn. Ik zou alleen muilkorf en toch kennis maken niet gauw doen, omdat Romeo ook signalen uitzend, en daarnaast hoeft dat helemaal niks te zeggen over verder contact met andere honden als het onder lichte dwang wel goed gaat bij 1 groep honden.
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik begrijp even niet wat je hiermee bedoelt.estelle schreef:Vandaar dat hij met een muilkorf omloopt....
Hij draagt die muilkorf zelden, omdat hij hem normaal gesproken helemaal niet nodig heeft.
Ik ben juist speciaal met hem naar buiten gegaan MET muilkorf, om te kijken wat hij zou doen als ik hem zijn gang liet gaan bij die vier honden.
Hij ging er zelf naartoe toen ik daar even stond, hij kreeg van mij gewoon de vrijheid om te gaan of juist niet te gaan.
Hij gaat zelf met zijn kont richting het roedeltje staan, en dus neemt de reu de kans om even aan hem te ruiken.
Romeo keek even achterom en daarna viel hij uit, en dat wilde ik niet hebben.
Ik zie hier dus geen probleem in, omdat ik Romeo ken.
Dat hij even later de reu zelfs uitdaagde om te spelen is voor mij voldoende om te weten dat ik juist gehandeld heb.
Dat jij en anderen daar anders over denken, dat kan, en dat mag.
Maar ik ben het er niet mee eens.

-
estelle
Ik snap gewoon niet waar je zo moeilijk over doet met Romeo.Paulala schreef:Ik begrijp even niet wat je hiermee bedoelt.estelle schreef:Vandaar dat hij met een muilkorf omloopt....
Hij draagt die muilkorf zelden, omdat hij hem normaal gesproken helemaal niet nodig heeft.
Ik ben juist speciaal met hem naar buiten gegaan MET muilkorf, om te kijken wat hij zou doen als ik hem zijn gang liet gaan bij die vier honden.
Hij ging er zelf naartoe toen ik daar even stond, hij kreeg van mij gewoon de vrijheid om te gaan of juist niet te gaan.
Hij gaat zelf met zijn kont richting het roedeltje staan, en dus neemt de reu de kans om even aan hem te ruiken.
Romeo keek even achterom en daarna viel hij uit, en dat wilde ik niet hebben.
Ik zie hier dus geen probleem in, omdat ik Romeo ken.
Dat hij even later de reu zelfs uitdaagde om te spelen is voor mij voldoende om te weten dat ik juist gehandeld heb.
Dat jij en anderen daar anders over denken, dat kan, en dat mag.
Maar ik ben het er niet mee eens.
Wat wil je nu eigenlijk bereiken? Het blijft toch altijd oppassen met andere reuen? daar verander je toch niks aan met dat geforceerde gedoe met in contact brengen bij andere honden? Ik zie gewoon niet wat je ermee opschiet behalve dat ik het dus sneu blijf vinden voor je hond.
In je eerste berichtje schrijf je trouwens niet dat hij leuk ging spelen met die reu maar dat hij leuk ging spelen met die teef.
-
Mojuan
- Zeer actief
En dat weet ik en begrijp ik.Aimee schreef: en daarnaast hoeft dat helemaal niks te zeggen over verder contact met andere honden als het onder lichte dwang wel goed gaat bij 1 groep honden.
Volgens mij heb ik dat geprobeerd duidelijk te maken, maar misschien was ik niet duidelijk genoeg, dat zou kunnen natuurlijk.
Deze honden zijn ontzettend leuk en gezellig, ik maak regelmatig een praatje met de eigenaars tijdens het uitlaten.
Romeo gaat dan gewoon zijn eigen gang.
Dit keer ging ik zelf dichterbij staan, en heb Romeo gewoon laten gaan, na een tijdje negeren werd hij toch nieuwsgierig.
Het zijn honden die absoluut niet vechtlustig zijn, beheersen de hondentaal gewoon goed.
En Romeo heeft er echt wel wat van opgestoken, die kans krijgt hij normaal niet, omdat ik hem niet in de buurt durf te laten.

-
Mojuan
- Zeer actief
Dit is wat ik schreef:estelle schreef:
In je eerste berichtje schrijf je trouwens niet dat hij leuk ging spelen met die reu maar dat hij leuk ging spelen met die teef.
Misschien heb je daar overheen gelezen.Paulala schreef: Uiteindelijk lag Romeo vol plezier op zijn rug te rollen en gek te doen, en daagde zelfs de volwassen reu uit tot spel, maar die vond hem maar een rare snuiter en ging er niet op in.
Ik zeg nergens dat ik daar iets aan denk te veranderen.estelle schreef: daar verander je toch niks aan met dat geforceerde gedoe met in contact brengen bij andere honden?
En nogmaals, er was niets geforceerds aan, hij mocht zelf bepalen of hij ernaartoe wilde of niet, ik heb hem nergens toe gedwongen.
Ik wil hem laten zien dat het ook best leuk kan zijn met de buurthonden, en dat heeft duidelijk gewerkt, want hij daagde de reu uit tot spel.
Hetgeen ik wilde bereiken, heb ik dus bereikt.
Laatst gewijzigd door Mojuan op 02 sep 2009 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

-
estelle
okay klopt sorry.
-
Fin
- Zeer actief
Ik reageerde daarmee op eerdere opmerkingen dat het snuffelen aan de kont een dominante handeling zou zijn van de snuffelende hond in kwestie.estelle schreef:Dat jouw honden het prima vinden of gewoon accepteren en hoogstens even laten weten dat ze het niet willen is toch ook niet te vergelijken met een hond die er absoluut niet van gediend is?christo schreef:Ik zie het aan de kont snuffelen en gesnuffeld worden niet noodzakelijkerwijs als iets dat voor een hond vreselijk is. Aidan reageert erop door weg te springen en contact te maken, ik heb hem nooit zien gaan snauwen omdat een andere hond snuffelen wil. Christo kan het soms intimiderend vinden, maar dat hoort een beetje bij hem, en is ook deels afhankelijk van de houding van de snuffelende hond in kwestie (opdringerig). En Durga, nou ja, dat is Durga, een reutje snauwt ze weg en een teefje dat wil ruiken kan een hijs voor de treiter krijgen.
.
Bij jouw honden zorgt het niet voor stress en is er niks aan de hand en dus is er dan idd niets vreselijks aan. Voor mijn Hera is het dat dus wel. Soms gebeurd het weleens dat ik haar vast moet pakken omdat er een losgeslagen teef bij haar komt snuffelen..... ze kan dan dus niks en moet zich laten besnuffelen en dat ondergaat ze. Maar ze is dan op dat moment diep ongelukkig en zou ik haar loslaten dan vermoord ze zo'n teef ter plekke.
Je kunt een sociale hond qua elkaar besnuffelen en de ernst ervan toch niet vergelijken met een niet sociale hond?
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Je spreekt jezelf zo vaak tegen (of eigenlijk vergoelijkt wat je eerder schrijft) dat ik niet zo veel zin meer heb om te reageren, eigenlijk.
Ik kan er jouw topics nog eens op na lezen maar daar heb ik niet zo zin in. Als ik er snel even doorheen scroll schreef je in ieder geval op dinsdag 8 augustus nog dit:
"En hoe rot het ook is (ik heb het nog niet hoeven doen gelukkig) als het echt nodig is, krijgt zo'n hond een schop van me.
Weg wezen bij mijn hond, ik ben het nml spuugzat al die opdringerige honden waar Romeo totaal geen behoefte aan heeft."
Uit topic: Drie keer deze week...
En:
"Daar heb ik dan weer geen last van dat Romeo alle reutjes zomaar wil grijpen uit het niets.
Hij doet het echt alleen maar als ze op hem af komen denderen of ineens zomaar aan zijn kont zitten ofzo."
Bovenstaand schreef je in juli van dit jaar...
En dit nog geen jaar geleden...
"Hij heeft het totaal niet naar zijn zin, en hij reageert echt heel fel op andere honden die hij ziet als hij de korf om heeft.
Zowiezo weet ik 100% zeker dat hij hem af krijgt als hij echt wil, en dan is hij zo vreselijk opgefokt dat hij een hond wel eens dood zou kunnen bijten.
Dus dat ga ik echt niet doen."
En verder vond ik nog een topic over Romeo die ene Max greep (omdat je dacht dat jullie wel samen konden wandelen) en er staat me iets bij van een incident op de hondenschool.
Nou ja, dat ik dit aanhaal vind je waarschijnlijk heel flauw, maar ik wil er alleen maar mee aangeven dat forummers niets anders kunnen dan afgaan op jouw geschreven woord. Ik ken jou en Romeo immers alleen maar via het forum. Maar als alles wat door mij of door andere forummers geschreven wordt afgedaan wordt: met 'Maar je kent mijn hond niet', dan is het wel een beetje klaar. Voor mij dan.
Ik kan er jouw topics nog eens op na lezen maar daar heb ik niet zo zin in. Als ik er snel even doorheen scroll schreef je in ieder geval op dinsdag 8 augustus nog dit:
"En hoe rot het ook is (ik heb het nog niet hoeven doen gelukkig) als het echt nodig is, krijgt zo'n hond een schop van me.
Weg wezen bij mijn hond, ik ben het nml spuugzat al die opdringerige honden waar Romeo totaal geen behoefte aan heeft."
En:
"Daar heb ik dan weer geen last van dat Romeo alle reutjes zomaar wil grijpen uit het niets.
Hij doet het echt alleen maar als ze op hem af komen denderen of ineens zomaar aan zijn kont zitten ofzo."
"Hij heeft het totaal niet naar zijn zin, en hij reageert echt heel fel op andere honden die hij ziet als hij de korf om heeft.
Zowiezo weet ik 100% zeker dat hij hem af krijgt als hij echt wil, en dan is hij zo vreselijk opgefokt dat hij een hond wel eens dood zou kunnen bijten.
En verder vond ik nog een topic over Romeo die ene Max greep (omdat je dacht dat jullie wel samen konden wandelen) en er staat me iets bij van een incident op de hondenschool.
Nou ja, dat ik dit aanhaal vind je waarschijnlijk heel flauw, maar ik wil er alleen maar mee aangeven dat forummers niets anders kunnen dan afgaan op jouw geschreven woord. Ik ken jou en Romeo immers alleen maar via het forum. Maar als alles wat door mij of door andere forummers geschreven wordt afgedaan wordt: met 'Maar je kent mijn hond niet', dan is het wel een beetje klaar. Voor mij dan.
-
Mojuan
- Zeer actief
Ik heb het idee dat de meesten denken dat ik wil dat Romeo een leuk sociaal hondje wordt.
Maar dat is totaal niet mijn streven.
Hopelijk heeft mijn vorige post dat verduidelijkt.
Zijn plezier staat voorop, en ik weet heel goed wat ik doe.
Dat hij de reu uitdaagde tot spel vond ik leuk, niet voor mezelf, maar voor hém.
En dat hij daarnaast ook nog eens relaxter reageert op andere honden doordat hij doorheeft dat het niet zo nodig is om er meteen op te klappen als iets hem niet zint, is mooi meegenomen.
Maar dat is totaal niet mijn streven.
Hopelijk heeft mijn vorige post dat verduidelijkt.
Zijn plezier staat voorop, en ik weet heel goed wat ik doe.
Dat hij de reu uitdaagde tot spel vond ik leuk, niet voor mezelf, maar voor hém.
En dat hij daarnaast ook nog eens relaxter reageert op andere honden doordat hij doorheeft dat het niet zo nodig is om er meteen op te klappen als iets hem niet zint, is mooi meegenomen.

-
Mojuan
- Zeer actief
Ik zal overal even op reageren om één en ander te verduidelijken.
Er is nml heel wat veranderd in positieve zin sinds het incident met Max, en sinds hij de muilkorf voor het eerst om had.
Ik zeg nog veel meer dan dat, jij leest daar schijnbaar overheen.
Dat jullie Romeo niet kennen zoals ik hem ken, heeft er wel degelijk mee te maken hoe er over gedacht wordt.
En volgens mij geef ik ook al aan dat ik begrijp dat er zo gedacht wordt, dus ik snap je probleem niet zo goed.
Er is nml heel wat veranderd in positieve zin sinds het incident met Max, en sinds hij de muilkorf voor het eerst om had.
Ik zeg niet alleen maar 'je kent mijn hond niet'Rami schreef:Je spreekt jezelf zo vaak tegen (of eigenlijk vergoelijkt wat je eerder schrijft) dat ik niet zo veel zin meer heb om te reageren, eigenlijk.
Dit is niet te vergelijken met het verhaal uit dit topic.
Hier heeft Romeo nml zelf de keuze gehad om naar de honden te gaan, of erbij weg te blijven.
Honden die zomaar los op hem af komen denderen wil ik idd ver uit mijn buurt houden, is dat zo gek?
En:
Dit klopt ook, en ik vind het totaal niet nodig dat honden zomaar op hem af komen stieven, jij wel?
En nogmaals, hij is zelf vlakbij de honden gaan staan, zonder dwang.
Dit was toen hij nog moest wennen aan de muilkorf, nu is hij eraan gewend, en heeft er totaal geen problemen mee.
Dingen worden op deze manier totaal uit hun verband gerukt als er stukjes tekst zomaar worden samengevoegd.
Dat met Max was een hele domme fout van mij, is al eerder ter sprake gekomen.
Dat op de hondenschool is lang geleden, en was niet mijn schuld.
Overigens begrijp ik niet wat die incidenten te maken hebben met mijn topic![]()
Ik zeg nog veel meer dan dat, jij leest daar schijnbaar overheen.
Dat jullie Romeo niet kennen zoals ik hem ken, heeft er wel degelijk mee te maken hoe er over gedacht wordt.
En volgens mij geef ik ook al aan dat ik begrijp dat er zo gedacht wordt, dus ik snap je probleem niet zo goed.

-
Mojuan
- Zeer actief
Om er nog even op terug te komen.
Ik vind het helemaal niet flauw dat je dit aanhaalt, zo heb ik toch gewoon de kans om alles te verduidelijken en de context waarin het is geschreven uit te leggen?
Geen enkel probleem hoor.
Ook vind ik het niet erg dat mensen er heel anders over denken dan ik.
Ieder zijn eigen mening, dat moet kunnen.
Zelfs als die mening zeer uitgesproken is.
Ik vind het helemaal niet flauw dat je dit aanhaalt, zo heb ik toch gewoon de kans om alles te verduidelijken en de context waarin het is geschreven uit te leggen?
Geen enkel probleem hoor.
Ook vind ik het niet erg dat mensen er heel anders over denken dan ik.
Ieder zijn eigen mening, dat moet kunnen.
Zelfs als die mening zeer uitgesproken is.

-
Da-ki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita -japans-
- Aantal honden: 3
Rami schreef:Het gaat in dit topic helemaal niet over de muilkorf an sich, maar over het moedwillig in contact brengen van honden die het niet trekken om geconfronteerd te worden met sexe-genoten van hun eigen kaliber, mét muilkorf.duitse herder schreef:Daar ga ik helemaal in meeDa-ki schreef:Hier wordt er geen wandeling meer gedaan zonder gemuilkorfde Kino.
Ik vind het een uitkomst, ik projekteer mijn onzekerheid niet en hij kan zichzelf zijn
ik weet zeker dat het een goede aktie van je isJe loopt zelf een stuk relaxer want je weet dat er niets kan gebeuren
dat begreep ik pas later...
en het klinkt idd te manipulatief......

-
Mojuan
- Zeer actief
Ja zeg, klinkt idd zo als je leest wat anderen ervan maken!Da-ki schreef:Rami schreef:
Het gaat in dit topic helemaal niet over de muilkorf an sich, maar over het moedwillig in contact brengen van honden die het niet trekken om geconfronteerd te worden met sexe-genoten van hun eigen kaliber, mét muilkorf.
dat begreep ik pas later...![]()
en het klinkt idd te manipulatief......
Ik val in herhaling, maar is schijnbaar nodig.
Romeo heeft zelf de keuze gehad om bij de honden te gaan staan of niet.
Niets manipulatief aan, maar goed, dat vind ik, kan zijn dat jij dat anders ziet.

-
Da-ki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita -japans-
- Aantal honden: 3
vaak zijn situaties ook moeilijk te omschrijven
Wanneer jij overtuigd bent van jouw keuze, dan zou het ook niet meer uitmaken wat andere denken.
Blijf bij je eigen gevoel, en als jij denkt dat jouw hond er beter/vrijer/socialer van wordt dan is het zo
Succes....
Wanneer jij overtuigd bent van jouw keuze, dan zou het ook niet meer uitmaken wat andere denken.
Blijf bij je eigen gevoel, en als jij denkt dat jouw hond er beter/vrijer/socialer van wordt dan is het zo
Succes....

-
estelle
Je hebt later nog iets aan je post toegevoegd. Dus daar reageer ik nog evne op.Paulala schreef:Ik zeg nergens dat ik daar iets aan denk te veranderen.estelle schreef: daar verander je toch niks aan met dat geforceerde gedoe met in contact brengen bij andere honden?
En nogmaals, er was niets geforceerds aan, hij mocht zelf bepalen of hij ernaartoe wilde of niet, ik heb hem nergens toe gedwongen.
Ik wil hem laten zien dat het ook best leuk kan zijn met de buurthonden, en dat heeft duidelijk gewerkt, want hij daagde de reu uit tot spel.
Hetgeen ik wilde bereiken, heb ik dus bereikt.
Je hebt hem niet gedwongen nee maar je laat hem wel express in een voor hem moeilijk situatie terecht komen.
Dan negeert hij de reu in kwestie netjes door om te draaien waarop de reu de kans krijgt te snuffelen. Dan valt hij uit en dan krijgt hij op zijn lazer.
Ik vraag mij dan af waarom je hem niet beloond op het moment dat hij netjes de hond negeert. Want dat is toch wat je wilt? Dat hij niet zo debiel gaat doen aan de lijn?
Of is dan toch je doel dat hij gewoon als een sociale hond tussen groepen honden moet kunnen staan?
-
chrico
- Zeer actief
En wat als zijn keuze is gezellig bij anderen te gaan buurten en het gaat fout doordat de situatie verkeerd si ingeschat?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Mojuan
- Zeer actief
Dat heb ik dan waarschijnlijk niet duidelijk omschreven.estelle schreef:
Je hebt later nog iets aan je post toegevoegd. Dus daar reageer ik nog evne op.
Je hebt hem niet gedwongen nee maar je laat hem wel express in een voor hem moeilijk situatie terecht komen.
Dan negeert hij de reu in kwestie netjes door om te draaien waarop de reu de kans krijgt te snuffelen. Dan valt hij uit en dan krijgt hij op zijn lazer.![]()
Ik vraag mij dan af waarom je hem niet beloond op het moment dat hij netjes de hond negeert. Want dat is toch wat je wilt? Dat hij niet zo debiel gaat doen aan de lijn?
Of is dan toch je doel dat hij gewoon als een sociale hond tussen groepen honden moet kunnen staan?
De momenten waarop hij rustig bleef of negeerde heb ik zeker wel beloond door hem vriendelijk toe te spreken en hem te aaien.
Het valt ook niet mee om alles meteen kloppend te schrijven, plus dat het dan zo'n ellenlang verhaal wordt.
Ik probeer het altijd zo kort mogelijk te houden :N:

-
Mojuan
- Zeer actief
Kijk, dit vind ik een goede vraagchrico schreef:En wat als zijn keuze is gezellig bij anderen te gaan buurten en het gaat fout doordat de situatie verkeerd si ingeschat?
De honden waarbij ik hem heb gelaten zijn hele fijne en sociale honden die niet vechten.
Dus ik wist zeker dat hij niet aangevallen zou worden.
Bij honden waarbij ik ook maar enigszins twijfel of het mis kan gaan, daar laat ik hem echt niet bij in de buurt met muilkorf en ook niet zonder natuurlijk.
En ook dat zeg ik niet correct.
Eigenlijk moet ik het zo zeggen: pas als ik er 100% zeker van ben dat hij de honden leuk vindt, mag hij ernaartoe zonder korf.
En pas als ik er 100% zeker van ben dat het fijnde honden zijn, mag hij ernaartoe met muilkorf.
ik ken deze honden dan ook al erg lang, de reu al van pup af aan.
De teef sinds ze haar hebben, en de pups ook hun hele leven al.

-
estelle
Nou ja dan zou ik hem daarna dus uit die situatie halen. En niet wachten tot het moment daar komt dat hij alsnog uit gaat vallen.Paulala schreef:Dat heb ik dan waarschijnlijk niet duidelijk omschreven.estelle schreef:
Je hebt later nog iets aan je post toegevoegd. Dus daar reageer ik nog evne op.
Dan negeert hij de reu in kwestie netjes door om te draaien waarop de reu de kans krijgt te snuffelen. Dan valt hij uit en dan krijgt hij op zijn lazer.![]()
De momenten waarop hij rustig bleef of negeerde heb ik zeker wel beloond door hem vriendelijk toe te spreken en hem te aaien.
Het valt ook niet mee om alles meteen kloppend te schrijven, plus dat het dan zo'n ellenlang verhaal wordt.
Ik probeer het altijd zo kort mogelijk te houden :N:
Maar goed, ik zou mijn hond dus al nooit in zo'n situatie laten komen.
-
Mojuan
- Zeer actief
Wat voor mij het belangrijkst is, is dat hij het daarna helemaal naar zijn zin had.
Hij heeft heerlijk met de teef gespeeld, lekker in het gras gerold, en de reu uitgedaagd tot spel.
Het had dus de afloop die ik verwacht had, en voor mij is dit weer een bevestiging dat ik mijn hond beter heb leren kennen, en dat ik de juiste weg in sla met hem.
Anderen mogen daar gerust heel anders over denken, en een heel ander beeld bij hebben.
Dit is mijn mening, en Romeo is er echt niet slechter of ongelukkiger van geworden, integendeel zelfs.
En nu ga ik gezellig met Julia een stukje wandelen.
Daarna weer met Romeo, zonder korf
Hij heeft heerlijk met de teef gespeeld, lekker in het gras gerold, en de reu uitgedaagd tot spel.
Het had dus de afloop die ik verwacht had, en voor mij is dit weer een bevestiging dat ik mijn hond beter heb leren kennen, en dat ik de juiste weg in sla met hem.
Anderen mogen daar gerust heel anders over denken, en een heel ander beeld bij hebben.
Dit is mijn mening, en Romeo is er echt niet slechter of ongelukkiger van geworden, integendeel zelfs.
En nu ga ik gezellig met Julia een stukje wandelen.
Daarna weer met Romeo, zonder korf

-
Maris88
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffords
Ik vind het eigenlijk wel een goede zet. zeker op de manier hoe jij (paulala) het hebt aangepakt. Netjes positief gedrag belonen. En ja belonen kan ook op andere manieren dan met lekkers.
Je hebt honden die eigenlijk nooit de hondentaal geleerd hebben. Of gewoon zo heetgebakerd zijn dat ze een corrigerende grom al als een een teken zien om te gaan vechten.
Op de manier die hier gebruikt is, leer je de hond inzien dat een grom niet altijd betekent dat hij moet gaan knokken. Of te wel hij leert de hondentaal. Hij heeft er een goede ervaring aan over gehouden, want hij heeft een poos leuk kunnen spelen met een andere hond, wat hij normaal niet kan/mag. Ik zie dan niet in waarom dit zo fout zou zijn. By the way, er zijn zelfs hondenscholen die met deze methode werken om de hond te leren loslopen.
Er zit echter 1 nadeel aan. Mocht je de verkeerde hond treffen, dan kan je eigen hond niets terug doen ivm de korf. Dit zou het alleen maar erger kunnen maken.
Als mijn reutje niet elke korf die er te krijgen is af zou krijgen, zou ik deze manier zeker ook proberen.
Je hebt honden die eigenlijk nooit de hondentaal geleerd hebben. Of gewoon zo heetgebakerd zijn dat ze een corrigerende grom al als een een teken zien om te gaan vechten.
Op de manier die hier gebruikt is, leer je de hond inzien dat een grom niet altijd betekent dat hij moet gaan knokken. Of te wel hij leert de hondentaal. Hij heeft er een goede ervaring aan over gehouden, want hij heeft een poos leuk kunnen spelen met een andere hond, wat hij normaal niet kan/mag. Ik zie dan niet in waarom dit zo fout zou zijn. By the way, er zijn zelfs hondenscholen die met deze methode werken om de hond te leren loslopen.
Er zit echter 1 nadeel aan. Mocht je de verkeerde hond treffen, dan kan je eigen hond niets terug doen ivm de korf. Dit zou het alleen maar erger kunnen maken.
Als mijn reutje niet elke korf die er te krijgen is af zou krijgen, zou ik deze manier zeker ook proberen.

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
- Rami
- Zeer actief
Allemaal leuk en aardig, maar gaat wel een beetje voorbij aan de raseigenschappen van de Amstaff. Raseigenschappen die niet uit te vlakken zijn. En dat bedoel ik helemaal niet negatief, maar wel iets wat gewoon een gegeven is.Maris88 schreef:Ik vind het eigenlijk wel een goede zet. zeker op de manier hoe jij (paulala) het hebt aangepakt. Netjes positief gedrag belonen. En ja belonen kan ook op andere manieren dan met lekkers.
-
Maris88
- Actief
- Mijn ras(sen): Staffords
Maar waarom zou je het niet proberen? Niet geschoten is altijd mis...
Je kan een jachthond ook proberen af te leren achter wild aan te gaan, of het je gaat lukken is wat anders. Soms zal het wel lukken soms niet. Lukt het wel, is het mooi meegenomen. Lukt het niet, nou ja dan pech.. dat wist je toen je de hond kocht/nam dat je daar last mee zou kunnen krijgen.
Je kan een jachthond ook proberen af te leren achter wild aan te gaan, of het je gaat lukken is wat anders. Soms zal het wel lukken soms niet. Lukt het wel, is het mooi meegenomen. Lukt het niet, nou ja dan pech.. dat wist je toen je de hond kocht/nam dat je daar last mee zou kunnen krijgen.

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
-
Mojuan
- Zeer actief
Je kunt natuurlijk ook alles in het negatieve draaien.
Ik vermoed dat zijn leeftijd ook echt wel een rol speelt, en de Bach-bloesem therapie.
En daarnaast was ik al een heel eind met hem, hij is al lange tijd zeer relaxt in het bijzijn van andere reuen.
De vechtlust is dus al een flink stuk afgenomen.
De laatste maanden maak ik met enorm veel mensen een leuk praatje op straat, en dus ook heel veel mensen die een reu bij zich hebben.
Romeo gaat dan gewoon zijn eigen gang over het algemeen.
Mits ik een bepaalde afstand hou.
En nogmaals, ik verwacht echt niet dat hij straks leuk in het park los kan spelen.
Maar elk klein stapje is er 1.
En dit was weer een stapje de goede richting uit.
Hij reageert nu nog minder op andere honden dan hij al deed, dus ik ben er blij mee, en ik doe het zoals ik zie dat goed is.
Dat hij vanmiddag zomaar door het hek neus aan neus stond met de hond van de buren (zat ook nog gaas tussen, dus kon niet fout gaan) vond ik heel wat.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij uit zou vallen, dat is nml hetgeen hij normaal gesproken zou doen.
Dus ja, ik zie direct al verandering, en dan kan voor mijn part de halve wereld denken dat dit onmogelijk is, ik zie wat ik zie en gelukkig zien de mensen in mijn directe omgeving dit ook.
Dat vind ik veel belangrijker dan een stel mensen op een forum.
Ik vermoed dat zijn leeftijd ook echt wel een rol speelt, en de Bach-bloesem therapie.
En daarnaast was ik al een heel eind met hem, hij is al lange tijd zeer relaxt in het bijzijn van andere reuen.
De vechtlust is dus al een flink stuk afgenomen.
De laatste maanden maak ik met enorm veel mensen een leuk praatje op straat, en dus ook heel veel mensen die een reu bij zich hebben.
Romeo gaat dan gewoon zijn eigen gang over het algemeen.
Mits ik een bepaalde afstand hou.
En nogmaals, ik verwacht echt niet dat hij straks leuk in het park los kan spelen.
Maar elk klein stapje is er 1.
En dit was weer een stapje de goede richting uit.
Hij reageert nu nog minder op andere honden dan hij al deed, dus ik ben er blij mee, en ik doe het zoals ik zie dat goed is.
Dat hij vanmiddag zomaar door het hek neus aan neus stond met de hond van de buren (zat ook nog gaas tussen, dus kon niet fout gaan) vond ik heel wat.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat hij uit zou vallen, dat is nml hetgeen hij normaal gesproken zou doen.
Dus ja, ik zie direct al verandering, en dan kan voor mijn part de halve wereld denken dat dit onmogelijk is, ik zie wat ik zie en gelukkig zien de mensen in mijn directe omgeving dit ook.
Dat vind ik veel belangrijker dan een stel mensen op een forum.

- Rami
- Zeer actief
En dat is dus precies wat ik bedoel! Kies je voor een Amstaff kun je er van uitgaan dat ontspannen hond-hond contacten (met honden buiten de roedel) niet erg voor de hand liggen. Kies je voor een jachthond, is de kans groot dat 'ie achter een konijn (of kat) aan kan gaan.Maris88 schreef:Maar waarom zou je het niet proberen? Niet geschoten is altijd mis...
-
Mojuan
- Zeer actief
Daar ben ik het mee eens ja.Maris88 schreef:
Daarom heb ik ook heel zorgvuldig de honden uitgekozen waarbij dit kan.
Ik zou dit nooit zomaar met elke hond aandurven.
Romeo kreeg zijn korf eerst ook af, toen heb ik een touwtje vastgebonden aan de korf, die loopt tussen zijn ogen door, en zit vast gemaakt aan het bandje dat om zijn nek zit.
Nu kan hij hem niet meer af krijgen.
Dit heb ik ooit eens bij iemand anders gezien, die dit ook zelf had gemaakt, en dat vond ik echt een slim idee.
En het werkt.

- Rami
- Zeer actief
Zo is dat. Alleen wel een beetje jammer van al die mensen die tijd en moeite steken in jouw topic.Paulala schreef: Dat vind ik veel belangrijker dan een stel mensen op een forum.
Ik houd er dan ook nu echt mee op.
-
Mojuan
- Zeer actief
Dat besef ik echt wel hoor.Rami schreef:En dat is dus precies wat ik bedoel! Kies je voor een Amstaff kun je er van uitgaan dat ontspannen hond-hond contacten (met honden buiten de roedel) niet erg voor de hand liggen. Kies je voor een jachthond, is de kans groot dat 'ie achter een konijn (of kat) aan kan gaan.Maris88 schreef:Maar waarom zou je het niet proberen? Niet geschoten is altijd mis...
Wat ik vergeet te vertellen, is dat hij als jonge hond door mijn ex heel erg opgefokt is tegenover andere honden.
In hoeverre zijn gedrag genetisch bepaald is kan ik dus niet zeggen.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar Julia, die is enorm sociaal, zelfs met balletjes en andere honden is ze zeer relaxt.
Ik let wel op, want ik weet dat het mis kan gaan, dus daar hoef ik geen commentaar over.
Julia is nu vijf jaar oud, en heeft nooit een hond verwond uit agressie, zelfs niet toen zij zelf is aangevallen.
Zij is nooit opgefokt bij andere honden door een baasje.
Romeo dus wel.
Natuurlijk weet ik dat het puur geluk is dat Julia zo is, ze heeft geen rastypisch karakter.
Bij Romeo is het voor mij nog steeds de vraag in hoeverre zijn gedrag genetisch is, en in hoeverre het is ontstaan door verkeerde omgang.
Hij heeft heel wat traumatische ervaringen opgedaan, met een deel daarvan ben ik nu aan het werk.
Ik ben ook van plan om hiermee verder te gaan met de GT, ik wil nog meer weten en leren.
Maar goed, stapje bij stapje leer ik hem beter kennen, en het feit dat hij met de reu wilde spelen zegt voor mij heel veel.
Er zit dus meer in hem dan vechtgedrag.
Ik denk zelf dat het een combinatie is van aangeleerd gedrag en erfelijk gedrag.
Hij is erg mishandeld door mijn ex, en mijn ex vond het zeer stoer om hem op te fokken zodat hij vreselijk tekeer ging tegen andere honden.
Toch heeft Romeo het huis gedeeld met een Rottweiler reu en teef.
En heeft hij vriendschap gesloten met de boxer reu van een vriend van ons.
En nu is hij ook weer zeer vriendelijk tegen het reutje van de nieuwe buren.
Om zijn hele leven op te schrijven is gewoon veel te veel, maar misschien is dat wel de enige manier om een goed beeld van hem te krijgen.
In principe zou je Rmeo kunnen zien als herplaatshond.
Hij heeft een nieuw baasje gekregen toen ik met mijn vriend ging samen wonen.
Een baasje dat hij kan vertrouwen, en dat was heel vreemd voor hem na zo mishandeld te zijn, altijd tegen hem schreeuwen, schoppen en slaan.