Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie het weet mag het zeggen...

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mirrie_FR
nieuw lid

Wie het weet mag het zeggen...

Ongelezen bericht door Mirrie_FR »

Hallo,

Wij hebben sinds 1,5 week een pup in huis die we via kennissen van kennissen van kennissen hebben gekregen omdat het nestje zonder moeder was gevonden. Ze was waarschijnlijk 7 weken oud, nu dus ongeveer 9. Ondertussen is ze ontwormd, ontvlooid, bijna zindelijk en is ze redelijk gewend en krijgt ze volgende week haar eerste inenting. Ze is speels, maar slaapt ook nog heel erg veel. Kortom het gaat allemaal best heel goed. Behalve, ze eet heel weinig. Volgens de dierenarts zal ze ± 20 kilo gaan wegen, maar ze was er helemaal niet zeker van. Als ik dan uitga van de hoeveelheden die ze in dat geval (middelgrote hond) zou moeten binnenkrijgen per dag, daar komt ze dus lang niet aan. Als het een klein kaliber hond wordt, dan zijn de porties wel zo'n beetje goed, maar ik vind haar ook best mager... En ik wil natuurlijk wel dat ze gewoon voldoende eet naar wat ze nodig heeft! De dierenarts wil het even aankijken en waarschijnlijk heeft ze daar gelijk in, maar ik zag hier hoe sommigen van jullie uit een hond die op niets lijkt (in mijn ogen dan) toch verschillende rassen kunnen halen. Dus, ik hoop toch om via jullie alvast een klein beetje duidelijkheid te krijgen en op die manier te weten of ze wel of niet genoeg eet. Alvast bedankt voor jullie meningen en suggesties!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Wie het weet mag het zeggen...

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ja, vers is een goed plan.
Voeren doe je niet op het gewicht dat ze wordt,maar op het gewicht dat ze is.

Bij vers is dat als ze in de groei zijn ca 50-70 gram per kilo per dag.
Dus weegt ze bv 7 kilo, dan heeft ze van vers ongeveer 400-450 gram per dag nodig.
Dat pas je dus aan per gewicht, en als je eens per week weegt kom je heel aardig uit.
Wat weegt ze nu ongeveer?

Ik zie er een jachthond-achtig iets in.
Erg leuk kleurtje trouwens!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ontzettend mooi hondje :ok:

wat is haar schofthoogte nu?

kwa grootte lijkt ze een beetje op onze hond met 9 weken. en die is nu 63 cm. schofthoogte.

maar foto`s vertekenen altijd erg. dus kan niet vanaf die foto zien of het een grote hond gaat worden.

ik zou niet weten welke rassen erin zitten. kwa kleur dacht ik ook Kelpie. maar vind het daar verder niet op lijken.
Mirrie_FR
nieuw lid

Bedankt alvast! Ik ga dus naar de winkel om vers voer te proberen!

Eventjes op kelpie gegoogled en inderdaad, de kleur komt heel goed overeen! De oren niet echt :lol1:

Overigens weegt ze nu ongeveer 3 kilo en is de schofthoogte ongeveer 18 cm. Echt een ieniemini!

Het doet me goed dat jullie haar er niet ziekelijk uit vinden zien, als ze zo ligt zie je inderdaad de ribbetjes ook niet, maar als ze gewoon loopt zie je echt de borstkast en de heupbotten, daarom vind ik haar mager, maar ik zal me wel te druk maken...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mirrie_FR schreef:Bedankt alvast! Ik ga dus naar de winkel om vers voer te proberen!

Eventjes op kelpie gegoogled en inderdaad, de kleur komt heel goed overeen! De oren niet echt :lol1:

Overigens weegt ze nu ongeveer 3 kilo en is de schofthoogte ongeveer 18 cm. Echt een ieniemini!

Het doet me goed dat jullie haar er niet ziekelijk uit vinden zien, als ze zo ligt zie je inderdaad de ribbetjes ook niet, maar als ze gewoon loopt zie je echt de borstkast en de heupbotten, daarom vind ik haar mager, maar ik zal me wel te druk maken...
Deze kleur komt bij heel erg veel rassen voor, ben ik bang.
Dat zegt dus niet zoveel.
Je zou een mooie standfoto moeten hebben zodat de bouw zichtbaar is. Dan zie je meer.

Maar ze is 18 cm en weegt 3 kilo?
Dan wordt ze vast geen 20 kilo, straks.
Een stabijteef is ca 20 kilo, en als die 9 weken zijn, zijn ze ongeveer 25 cm hoog en wegen ze gemiddeld 5 kg.

Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Een westie weegt krap 3 kilo met 10 weken. Ik ga voor een eindgewicht van 10 kilo
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

Onze fauven wogen beiden zo`n 4,5 kg met 8 a 9 weken, 'eind gewicht'ligt zo rond de 13 kg, ik denk ook dat die 25 kg een heeeeeeeeeele ruime schatting is.

Erg leuk hondje om te zien trouwens!!
Afbeelding
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

Ik denk ook niet dat ze die 20 kilo gaat halen, op geen stukken na. 't is een super leuk ding om te zien :) Ik zie er ook iets jachthond achtigs in, maar vrij hoog op de pootjes lijkt wel.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
Mirrie_FR
nieuw lid

Nog even een "stand-foto, helaas-sta-ik-nooit-stil-dus-spring-foto"...

Het is dus duidelijk... onze Ziva eet waarschijnlijk gewoon genoeg naar haar bouw, ze weet zelf beter wat ze nodig heeft dan ik of de dierenarts, simpelweg omdat ze niet tot de 20 kilo hoeft! Ik denk het eigenlijk ook, want ze lijkt vrij tenger vind ik. Niet zo lekker puppy-rond als de puppy's van de "grotere/zwaardere" rassen.

Iedereen alsnog bedankt voor het meedenken en natuurlijk sta ik nog altijd open voor elke nieuwe gedachte die jullie maar kwijtwillen!!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mirrie_FR op 02 sep 2009 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mirrie_FR schreef:Het is dus duidelijk... onze Ziva eet waarschijnlijk gewoon genoeg naar haar bouw, ze weet zelf beter wat ze nodig heeft dan ik of de dierenarts, simpelweg omdat ze niet tot de 20 kilo hoeft!
Een pup eet niet naar wat hij gaat worden, maar naar wat hij op dat moment is.

Je moet dus echt kijken naar wat ze NU weegt en daar je hoeveelheid op afstemmen!

Heb je die foto ook iets groter? ;)

Afbeelding

Mirrie_FR
nieuw lid

Marjoleine schreef:Een pup eet niet naar wat hij gaat worden, maar naar wat hij op dat moment is. Je moet dus echt kijken naar wat ze NU weegt en daar je hoeveelheid op afstemmen! Heb je die foto ook iets groter? ;)
Inderdaad Marjoleine, dat is ook veel logischer! Ik heb dat idee gekregen omdat op mijn brojeszak de porties staan aangegeven uitgaande van het volwassen-gewicht. Maar vandaag ga ik op zoek naar ander eten, wat ik dan volgens jouw bovenstaande gewicht per kilo ga geven.

Maar ik ben al wel redelijk gerustgesteld eerlijk gezegd, hoewel ik haar nog altijd mager vind met haar kleine ribbetjes, maar misschien hoort dat wel gewoon bij d'r!
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Als je het echt wil weten, zou ik de kennissen van de kennissen van de kennissen eens opsporen :wink:. Dan heb je duidelijkheid. 18cm en 3kg...tsja, dat wordt geen Rottweiler :mrgreen:.
Ik zie d'r wel iets Jack Russelligs in, met een hoogpotiger ras erdoorheen (vooral op de foto met de blauwe achtergrond). Erg leuk hondje trouwens :D.
Mirrie_FR
nieuw lid

Bedankt allemaal voor de complimentjes voor ons mooie hondje!! Ze is ook echt heel leuk, dus we zijn helemaal happy met d'r!! Ondertussen heb ik de DA al weer gezien voor de 1e inenting, ook deze (ze zijn met zijn tweeën) schat haar rond de 20 kilo eindgewicht. We zien wel. Dat ze mager zou zijn, vindt hij niet, dat hoort bij haar bouw. Overigens is ze bijna 1 kilo zwaarder in 9 dagen tijd, dus hij vond eigenlijk dat ik me veels te druk maakte om de hoeveelheid brokjes die ze eet!! :smile:

Kortom, het gaat allemaal heel goed met Ziva en wie weet...volgend jaar laat ik jullie weten wat ze dan weegt....10, 15 of 35!! kilo!! Bedankt in ieder geval voor jullie reacties, dat heeft me toch gerustgesteld!!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”