Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met muilkorf om, contact met roedeltje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Re: Met muilkorf om, contact met roedeltje

Ongelezen bericht door Mojuan »

Inge O schreef:
Paulala schreef:
Maris88 schreef:
Er zit echter 1 nadeel aan. Mocht je de verkeerde hond treffen, dan kan je eigen hond niets terug doen ivm de korf. Dit zou het alleen maar erger kunnen maken.

Als mijn reutje niet elke korf die er te krijgen is af zou krijgen, zou ik deze manier zeker ook proberen.
Daar ben ik het mee eens ja.
Daarom heb ik ook heel zorgvuldig de honden uitgekozen waarbij dit kan.
Ik zou dit nooit zomaar met elke hond aandurven.
maar je geeft wel toe dat je al eerder inschattingsfouten hebt gemaakt (en wie zou dat niet doen)?

Ja dat klopt, ik heb absoluut fouten gemaakt.

Niet ten koste van mijn hond, maar wel van die van anderen.
En daar heb ik echt wel van geleerd.
Het is niet voor niets dat er sinds de fout met Max niets meer is voorgevallen.
Zelfs al denk ik dat het wel gaat met een bepaalde teef, maar een gevoel ergens zegt 'niet doen' dan hou ik hem erbij weg.
Want ja, ook teven valt hij aan.
Ik begin ook steeds meer en meer aan hem te zien dat het niet alleen maar dominantie is, maar ook een deel onzekerheid door zijn verleden.

Maar nog even over de fouten.
Doordat ik fouten heb gemaakt, ben ik heel zorgvuldig geworden, neem ik overal veel meer de tijd voor, en denk ik overal tig keer over na voor ik een keuze maak.
Laatst gewijzigd door Mojuan op 02 sep 2009 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
:zweep:
Mojuan
Zeer actief

Rami schreef:
Paulala schreef: Dat vind ik veel belangrijker dan een stel mensen op een forum.
Zo is dat. Alleen wel een beetje jammer van al die mensen die tijd en moeite steken in jouw topic.
Ik houd er dan ook nu echt mee op. :wink:
Ik lees alles echt wel hoor.
En denk er ook best wel over na.
Maar ik ben het er niet mee eens.
Wil niet zeggen dat het nutteloos is dat mensen er tijd in steken.
Maar dat mensen een bepaalde mening hebben, wil nog niet zeggen dat ik die mening deel of dat mijn mening daardoor moet veranderen.
Ik kan wel gaan roepen, oh, ja, je hebt gelijk, maar dat vind ik gewoon niet, dus doe ik dat niet.
En ik denk dat er best andere mensen zijn die meelezen die wel wat hebben aan alle meningen die gedeeld worden in dit topic.
Het kan altijd leerzaam zijn.
En zoals ik al eerder zei, als het over een hond zou gaan die ik niet kende, dan zou ik het er zeer waarschijnlijk wel mee eens zijn, omdat het dan gewoon heel anders is en je er anders over nadenkt.

Dus ik vind jullie reacties totaal niet vreemd, integendeel, ik kan ze begrijpen.
Maris88
Actief
Mijn ras(sen): Staffords

Ongelezen bericht door Maris88 »

Paulala schreef: Romeo kreeg zijn korf eerst ook af, toen heb ik een touwtje vastgebonden aan de korf, die loopt tussen zijn ogen door, en zit vast gemaakt aan het bandje dat om zijn nek zit.
Nu kan hij hem niet meer af krijgen.
Dit heb ik ooit eens bij iemand anders gezien, die dit ook zelf had gemaakt, en dat vond ik echt een slim idee.
En het werkt.
Dat is ook nog een idee ja. Wie weet ga ik dat ook ooit nog eens proberen. :wink:
Afbeelding

Tyson 15-01-2002 † 11-01-2010
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

@Paulala - ik vind het jammer dat je om begrip bij andere mensen te kweken nu persoonlijke info op het forum zet wat je er anders misschien niet gezet zou hebben. Ik vind het jammer dat dat nodig blijkt.

Kijk gewoon wat je uit Romeo kunt halen, hij zou ook niet de eerste reu zijn die met het ouder worden milder wordt. Kijk wel uit dat je je niet laat drijven door schuldgevoel, zorg dat het je beoordelingsvermogen niet beinvloedt, en laat het verleden voor wat het is. Romeo leeft in het nu, volg daarin zijn voorbeeld. En af en toe een duwtje in de goede richting geven vind ik alleen maar prima, maar laat het wel aan hem over om zelf een nieuwe richting in te slaan.

Voor de rest vind ik wat je nu heel voorzichtig probeert, zolang je het voorzichtig doet, alleen maar heel erg positief. :ok:
Mojuan
Zeer actief

christo schreef:@Paulala - ik vind het jammer dat je om begrip bij andere mensen te kweken nu persoonlijke info op het forum zet wat je er anders misschien niet gezet zou hebben. Ik vind het jammer dat dat nodig blijkt.

Kijk gewoon wat je uit Romeo kunt halen, hij zou ook niet de eerste reu zijn die met het ouder worden milder wordt. Kijk wel uit dat je je niet laat drijven door schuldgevoel, zorg dat het je beoordelingsvermogen niet beinvloedt, en laat het verleden voor wat het is. Romeo leeft in het nu, volg daarin zijn voorbeeld. En af en toe een duwtje in de goede richting geven vind ik alleen maar prima, maar laat het wel aan hem over om zelf een nieuwe richting in te slaan.

Voor de rest vind ik wat je nu heel voorzichtig probeert, zolang je het voorzichtig doet, alleen maar heel erg positief. :ok:
Ik vind het niet erg om een beter beeld te geven van hoe Romeo is en wat hij heeft meegemaakt.
Zo erg persoonlijk is dat voor mij niet, het zijn gewoon feiten, en Romeo heeft nu een fijn leven.
Trouwens, ik heb dit al eens eerder op het forum verteld, en zelfs nog veel uitgebreider.

En ik blijf ook erg voorzichtig.
Deze ervaring vond ik goed, en voorlopig hou ik het ook even zoals het nu is.
Het is niet mijn bedoeling om dit dagelijks, en zelfs niet wekelijks te doen.
Het kwam gewoon zo uit, en het voelde goed.
Ik wil niet dat hij het gaat zien als iets naars, want hij heeft er nu juist een goede ervaring aan overgehouden, en dat wil ik heel graag zo houden.
Dus voorlopig was dit even genoeg, en gaan we gewoon verder zoals de afgelopen tijd.
Fin
Zeer actief

Paulala schreef:Ik vind het niet erg om een beter beeld te geven van hoe Romeo is en wat hij heeft meegemaakt.
Zo erg persoonlijk is dat voor mij niet, het zijn gewoon feiten, en Romeo heeft nu een fijn leven.
Trouwens, ik heb dit al eens eerder op het forum verteld, en zelfs nog veel uitgebreider.

En ik blijf ook erg voorzichtig.
Deze ervaring vond ik goed, en voorlopig hou ik het ook even zoals het nu is.
Het is niet mijn bedoeling om dit dagelijks, en zelfs niet wekelijks te doen.
Het kwam gewoon zo uit, en het voelde goed.
Ik wil niet dat hij het gaat zien als iets naars, want hij heeft er nu juist een goede ervaring aan overgehouden, en dat wil ik heel graag zo houden.
Dus voorlopig was dit even genoeg, en gaan we gewoon verder zoals de afgelopen tijd.
Top. :ok:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Waarschijnlijk krijg ik spijt van wat ik zeg en moet ik eerst de rest lezen (doe ik later wel) waarom een muilkorf?

als hij niet met andere honden wil en kan is het niet anders. laat hem in zijn waarde, ga hem niet ergens toe dwingen omdat jij het zo graag wilt. hij kan met muil nu ineens onderdanig gaan doen omdat hij ook wel weet dat hij het niet "haalt" en leuk gaan spelen want ja, wat moet hij anders :denken: berust er gewoon in dat je hond gewoon geen allemansvriend is, en dat hij niet los kan, nu dwing je hem ergens toe wat niet bij hem past. Ongetwijfeld heb je menig schouderklopje gekregen dat je het probeert met je hond, en tuurlijk als dat de manier is heb je gelijk. Maar dat is volgens mij (denk ik) niet de manier. Nu "laat" je hem onderdanig naar andere toe zijn omdat hij niet anders kan.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cantus »

mijn vraag is:

wat is je uiteindelijke doel?

je zegt dat je niet verwacht dat ie opeens "sociaal" wordt(kan ook niet), dus ga ik er even vanuit dat je gewoon rustig wilt kunnen lopen zonder dat hij in de riem hangt en gaat uitvallen naar andere honden...een andere reden kan ik me niet bedenken...

ik kan zelf dongo niet bij, vooral dominante, intacte reuen laten en ook zelfs voor teven en gecastreerde reuen moet ik goed uitkijken, want die wilt hij ook nog wel eens graag aanvallen als die de kans krijgt...ik ben dus ook dongo aan het leren om dat niet meer te doen en ook om andere honden te negeren, maar ik hou de aanpak heel simpel...

ik vermijd juist rechtstreekse contacten en loop bijvoorbeeld gewoon aan de overkant van de straat als er een hond aan komt lopen...zodra dongo wilt uitvallen, pak ik hem aan zijn tuig en til ik hem op zodat ie wel MOET stoppen en zodra die rustig is mag hij weer lopen...als hij vervolgens bij een volgende hond wel rustig blijft en de andere hond negeert, prijs ik hem...

of het de juiste manier is weet ik niet, maar tot nu toe werkt dat voor mij goed, hij doet het nu al een stuk minder als een tijdje terug...als hij dalijk op bepaalde afstand echt elke hond negeert probeer ik het steeds een stukje dichterbij...hopelijk in de toekomst kan ik met dongo gewoon langs een andere hond lopen zonder dat hij bij wijze van spreke ook maar kijkt naar die hond...zodra dat gelukt is ben ik blij...spelen kan hij met vanna, dat hoeft niet met anderen...sterker nog, ik zou bang zijn dat het "gedwongen" spelen met anderen de training van het negeren zou hinderen...

in dongo zit trouwens niks van staff of pit in, dus ik zou hem zelfs misschien wel kunnen trainen om hem weer socialer te maken zonder enige vechtlust(want voordat hij voor de 3de keer was aangevallen, was hij supersociaal)...maar daar zou ik dingen voor moeten forceren en dan pas ik er gewoon voor...
miranda1982
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): mechelse herder,border collie en een australian shepherd

Ongelezen bericht door miranda1982 »

ik zou persoonlijk zelf niet mijn hond hieraan blootstellen
ook zou ik als honden vast zitten ze niet aan elkaars kont laten ruiken is behoorlijk dominant en ze kunnen niet weg als ze dat zouden willen
als er een hond bij kyra dit zou doen die snauwt hem dan gelijk af en als ze los loopt draait ze gewoon weg
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Gewoon een welgemeende vraag want ik snap het niet zo (ik heb ook geen ervaring met dit ras). Met wat voor doel voor ogen doe je dit? Als ik het zo lees beseft Romeo dondersgoed dat hij gemuilkorfd is en kiest hij eieren voor zijn geld. Vind je het mens contact (want dat gaat wel goed begrijp ik) en het contact met Julia niet voldoende voor hem? Heb je het idee dat hij wat mist?
Afbeelding
Fin
Zeer actief

alm@ schreef:Gewoon een welgemeende vraag want ik snap het niet zo (ik heb ook geen ervaring met dit ras). Met wat voor doel voor ogen doe je dit? Als ik het zo lees beseft Romeo dondersgoed dat hij gemuilkorfd is en kiest hij eieren voor zijn geld. Vind je het mens contact (want dat gaat wel goed begrijp ik) en het contact met Julia niet voldoende voor hem? Heb je het idee dat hij wat mist?
Een hond die daadwerkelijk gaat spelen met de andere honden kiest toch geen eieren voor zijn geld?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

christo schreef:
alm@ schreef:Gewoon een welgemeende vraag want ik snap het niet zo (ik heb ook geen ervaring met dit ras). Met wat voor doel voor ogen doe je dit? Als ik het zo lees beseft Romeo dondersgoed dat hij gemuilkorfd is en kiest hij eieren voor zijn geld. Vind je het mens contact (want dat gaat wel goed begrijp ik) en het contact met Julia niet voldoende voor hem? Heb je het idee dat hij wat mist?
Een hond die daadwerkelijk gaat spelen met de andere honden kiest toch geen eieren voor zijn geld?
Ik vraag mij dus af hoe hij in de door Paula beschreven situatie had gereageerd zonder muilkorf. Ik denk namelijk dat een hond heel goed beseft dat hij/zij gemuilkorfd is en daardoor misschien ander gedrag laat zien dan normaal. Het kan ook zijn dat ik er volkomen naast zit.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ik moet het ook maar raden. Maar ik denk dat een gespannen hond die zich in zo'n situatie ellendig voelt niet zal gaan spelen. Er is wel iets geforceerd, maar zoals zij het beschrijft is dat niet het contactmaken zelf, want daar gaf ze hem een keus in, ze heeft alleen ingegrepen toen hij heel fel reageerde op het besnuffeld worden, en door middel van een correctie geforceerd dat hij wat dat betreft een andere reaktie koos. Maar dat had ook vluchten of bevriezen kunnen zijn, en beiden zijn met een gespannen hond veel waarschijnlijkere keuzes.
Mojuan
Zeer actief

christo schreef:Ik moet het ook maar raden. Maar ik denk dat een gespannen hond die zich in zo'n situatie ellendig voelt niet zal gaan spelen. Er is wel iets geforceerd, maar zoals zij het beschrijft is dat niet het contactmaken zelf, want daar gaf ze hem een keus in, ze heeft alleen ingegrepen toen hij heel fel reageerde op het besnuffeld worden, en door middel van een correctie geforceerd dat hij wat dat betreft een andere reaktie koos. Maar dat had ook vluchten of bevriezen kunnen zijn, en beiden zijn met een gespannen hond veel waarschijnlijkere keuzes.
Ik heb het idee dat jij het precies begrijpt.
Meer uitleggen dan ik heb gedaan kan ik ook eerlijk gezegd niet.
Cantus
Zeer actief

maar nog steeds snappen we je doel niet helemaal...dus is het onnodig om romeo in die situatie te brengen...
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Ik kan me heel goed voorstellen dat het doel is om Romeo te leren primair andere honden te negeren. Dat heeft ze zo te lezen al in een aantal situaties bereikt. Maar niet alle honden láten zich negeren. Ik weet niet hoe dat bij jullie in de buurt is, maar ik kom regelmatig honden tegen die, ook al zijn die van mij aangelijnd, toch op je af komen. Of waarvan de baas ze zelfs aangelijnd naar je toe laat komen.

Ik kan me dus goed voorstellen dat je je hond probeert te leren om óók in het geval van 'gedwongen' contact met een andere hond, niet gelijk er bovenop te klappen. Om eerst te proberen te negeren zodat de ander afdruipt. Dan heeft het voor Romeo ook het gewenste effect, nl geen contact met de andere hond, maar gaat het op een manier die in onze samenleving nu eenmaal wat beter wordt geaccepteerd :engel: Want als Amstaff baasje heb je het natuurlijk wel altijd gedaan en is jouw hond vals als hij uitvalt. Ook al doet hij alles netjes volgens de hondentaalregels.

Als Romeo wel heeft geleerd onmiddellijk uit te vallen van zijn vorige baasje, dan moet je er hard aan werken om die eerste reactie om te buigen naar een negeer-reactie. En dat is wat ze volgens mij nu probeert te bereiken. Vraag blijft in hoeverre dat lukt als je weet dat het een Amstaff reu is met een dergelijk verleden, maar het is wel het proberen waard.

In mijn ogen zal het voor Romeo altijd de meest veilige, en voor hem waarschijnlijk meets comfortabele situatie zijn als hij er zèlf voor kan kiezen een andere hond te negeren. Maar als de ander contact maakt, dan moet hij natuurlijk wel extra zijn best doen om te blijven negeren. En dat is precies het stapje waar ze hier mee bezig was. Tenminste, zo lees ik het verhaal :wink:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Zeeuwse labjes schreef:Ik kan me dus goed voorstellen dat je je hond probeert te leren om óók in het geval van 'gedwongen' contact met een andere hond, niet gelijk er bovenop te klappen. Om eerst te proberen te negeren zodat de ander afdruipt. Dan heeft het voor Romeo ook het gewenste effect, nl geen contact met de andere hond, maar gaat het op een manier die in onze samenleving nu eenmaal wat beter wordt geaccepteerd :engel: Want als Amstaff baasje heb je het natuurlijk wel altijd gedaan en is jouw hond vals als hij uitvalt. Ook al doet hij alles netjes volgens de hondentaalregels.

Als Romeo wel heeft geleerd onmiddellijk uit te vallen van zijn vorige baasje, dan moet je er hard aan werken om die eerste reactie om te buigen naar een negeer-reactie. En dat is wat ze volgens mij nu probeert te bereiken. Vraag blijft in hoeverre dat lukt als je weet dat het een Amstaff reu is met een dergelijk verleden, maar het is wel het proberen waard.

.:
Ik denk dat je bij een hond als Romeo atlijd heel voorzichtig moet zijn met het in contact laten komen met vreemde reuen.
Ik bedoel dan dat je, op het moment dat er een vreemde hond nadert, hem moet kunnen beletten te bijten. Ik zou er dan niet vanuit durven te gaan dat hij zo'n hond wel leert negeren.
Dan zou ik dus het zekere voor het onzekere nemen en hem gewoon zodanig vasthouden dat hij niks kan.
Heb je ook geen kans op ongelukjes ala 'goh normaal negeert hij ze altijd maar nu eventjes niet'.

Zo doe ik het ook met mijn agressieve hond. Die ene keer dat er een hond te dichtbij komt gaat ze in de houdgreep en kan ze gewoon niks meer. Natuurlijk kan ik haar gaan leren te negeren maar voor mezelf zou ik dat dan toch nooit helemaal vertrouwen en ik wil het dus echt niet op mijn geweten hebben dat ze toevallig net even een keertje niet negeert en in zo'n niets vermoedende hond hangt met alle gevolgen van dien.

En dan hoef ik dus ook niet al dat stressige gedoe te gaan uithalen met gedwongen contacten e.d.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

estelle schreef:
Zeeuwse labjes schreef:Ik kan me dus goed voorstellen dat je je hond probeert te leren om óók in het geval van 'gedwongen' contact met een andere hond, niet gelijk er bovenop te klappen. Om eerst te proberen te negeren zodat de ander afdruipt. Dan heeft het voor Romeo ook het gewenste effect, nl geen contact met de andere hond, maar gaat het op een manier die in onze samenleving nu eenmaal wat beter wordt geaccepteerd :engel: Want als Amstaff baasje heb je het natuurlijk wel altijd gedaan en is jouw hond vals als hij uitvalt. Ook al doet hij alles netjes volgens de hondentaalregels.

.:
Ik denk dat je bij een hond als Romeo atlijd heel voorzichtig moet zijn met het in contact laten komen met vreemde reuen.
Ik bedoel dan dat je, op het moment dat er een vreemde hond nadert, hem moet kunnen beletten te bijten. Ik zou er dan niet vanuit durven te gaan dat hij zo'n hond wel leert negeren.
Dan zou ik dus het zekere voor het onzekere nemen en hem gewoon zodanig vasthouden dat hij niks kan.
Heb je ook geen kans op ongelukjes ala 'goh normaal negeert hij ze altijd maar nu eventjes niet'.

Zo doe ik het ook met mijn agressieve hond. Die ene keer dat er een hond te dichtbij komt gaat ze in de houdgreep en kan ze gewoon niks meer. Natuurlijk kan ik haar gaan leren te negeren maar voor mezelf zou ik dat dan toch nooit helemaal vertrouwen en ik wil het dus echt niet op mijn geweten hebben dat ze toevallig net even een keertje niet negeert en in zo'n niets vermoedende hond hangt met alle gevolgen van dien.

En dan hoef ik dus ook niet al dat stressige gedoe te gaan uithalen met gedwongen contacten e.d.
Tuurlijk, die controle moet je denk ik ook houden. Maar het één sluit het ander niet uit in mijn ogen.
Het doel is denk ik ook niet om Romeo onaangelijnd met andere honden in contact te laten komen zonder dat het fout gaat. Het doel is om hem juist minder gestressed te laten zijn in het bijzijn van andere honden. Hem te leren dat hij de keuze heeft om te negeren èn uiteraard hem te beletten de fout in te gaan.
Zoals ik al aangaf, het blijft een Amstaff en bovendien nog één met een verleden. Maar het zou voor zowel baas als hond geen kwaad kunnen zoveel mogelijk ontspanning te brengen in dit soort situaties, juist omdat ze bijna niet te vermijden zijn. En soms moet je wat stress opzoeken om je hond te leren daarmee om te gaan. De kunst is dan om die stress zodanig te doseren dat de hond ontspannen genoeg blijft om niet te blokkeren en er dus iets van te leren.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Maar dat negeren kun je ook leren zonder vreemde honden aan de kont te laten snuffelen.
Hera kan ondertussen ook prima een hond negeren die een paar meter verderop loopt.
Cantus
Zeer actief

precies..het leren negeren kan ook zonder romeo in voorgenoemde situatie te brengen...lees mijn oplossing maar...
Mojuan
Zeer actief

estelle schreef:Maar dat negeren kun je ook leren zonder vreemde honden aan de kont te laten snuffelen.
Hera kan ondertussen ook prima een hond negeren die een paar meter verderop loopt.
Met Romeo was ik inmiddels al zover dat hij vrijwel alle honden kan negeren die op anderhalve meter van hem vandaan staan terwijl ik een praatje sta te maken :ok:
Mojuan
Zeer actief

Zeeuwse labjes schreef:
Ik kan me dus goed voorstellen dat je je hond probeert te leren om óók in het geval van 'gedwongen' contact met een andere hond, niet gelijk er bovenop te klappen. Om eerst te proberen te negeren zodat de ander afdruipt. Dan heeft het voor Romeo ook het gewenste effect, nl geen contact met de andere hond, maar gaat het op een manier die in onze samenleving nu eenmaal wat beter wordt geaccepteerd
Waarom kan jij het nou zo goed verwoorden, want dit is eigenlijk precies het gevoel dat ik erbij heb.
Cantus
Zeer actief

Paulala schreef: Met Romeo was ik inmiddels al zover dat hij vrijwel alle honden kan negeren die op anderhalve meter van hem vandaan staan terwijl ik een praatje sta te maken :ok:
nu snap ik dus helemaal niet meer waarom je dit dus aan het doen bent...
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

heb het hele topic gelezen en wat ik me afvraag ( en dat bedoel ik ook niet vervelend maar ik zou dat echt niet weten ) is of een hond die niet met andere kan of wil omgaan er echt gelukkiger van zal worden als hij dit leert ?

Mijn reu kan absoluut niet met andere reuen. daar klapt hij dus echt op. hij kan ze wel negeren. Ik kan ook gewoon met iemand op straat kletsen met een meter er tussen. ik moet ze gewoon niet los bij elkaar laten. Als ik een andere onbekende hond aan zei komen dan laat ik hem volgen en dat gaat prima...
Hij kan met mijn andere hond en met de hond van de buurtjes. dat is voor mij genoeg.

wat zou het nou in zijn leven toevoegen als hij met iedere hond los zou kunnen ( spelen )

persoonlijk lijkt mij het genoeg als ze andere honden kunnen negeren...
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”