Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

speuren, aanduiden van voorwerpen

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

speuren, aanduiden van voorwerpen

Ongelezen bericht door maart »

Fax speurt goed, gedreven, enthousiast, netjes,... (van alles een beetje té, maar goed :wink: ). Hij speurt met gemak 300-400 passen, 4 hoeken, praktisch niets van voer etc.
Alleen heb ik wat problemen met zijn voorwerpen. Hij verstaat het concept van het aanduiden, maar het probleem is nu dat zijn gedrevenheid om verder te speuren, groter is dan het (blijven) liggen bij het voorwerp :ugh:

Hij duidt ze dus wel aan, in de zin van het (heel) even door zijn poten gaan, maar gaat dan gewoon verder.
Nu had ik al geprobeerd om dan telkens verbaal het commando 'af' te geven, maar ik krijg de indruk dat hij begint te wachten op dat commando... geen goed plan dus :oeps:
Ruk aan de lijn idem.

Nu was ik van plan om een paar speuren te beginnen leggen met enkel en alleen voorwerpen (korte speurkes, lengte weet ik dat hij kan, dus daar hoef ik even niet op te werken) en telke malen duck ofzo te geven bij de voorwerpen (niet dat het soort voedsel bij het voorwerp hem veel kan schelen, hij is met alles blij :mrgreen: )
Dat lijkt me een beter plan niet?

Fax is trouwens sinds vorge week pas een jaar, het dringt dus niet om een oplossing te vinden. Maar Ds had/heeft het probleem ook en das bij haar nooit goed gekomen (jawel, op training, op wedstrijd wist ze het wel :roll: ).

Als iemand anders een beter idee heeft, laat gerust weten :ok:
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Re: speuren, aanduiden van voorwerpen

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

Wat wij gedaan hebben bij een hondje met soortgelijk probleem is het voorwerp buiten het spoor aanleren.

Een paar voorwerpjes achter elkaar met een 5 tal passen er tussen.
Zodra de hond het voorwerp met neus aantikt en ligt neigt naar af dan klikken en belonen met brokjes
De hond was trouwens met een clicker opgebouwd.
Al snel had hij het door en ging steeds dieper af en dit volgehouden netzolang de hond helemaal af ging
Pas toen dat zeker was het voorwerp weer geintroduceerd op het spoor.
Bij het voorwerp niet meer klikken omdat hij dan scheef ging liggen en ging omkijken.
maart
Zeer actief

zo leer ik voorwerpen ook aan (altijd buiten het spoor). Hij weet dus wel dat hij moet gaan liggen, alleen vindt hij het zoeken zelf veel leuker :ugh:

(ik kan ook gelijk waar mijn speur leggen, mag het nog op het einde van het veld gaan leggen, bij het uitlaten weet hij al perfect waar het te doen zal zijn, hop die neus in de lucht, eens snuiven en ja hoor... daar zal het te doen zijn zie je hem denken :cheer: )
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Diego gaat wel af op mijn commando maar wil eigenlijk ook zo snel mogelijk weer door met speuren. ik ga nu achter hem op de riem staan pak dan het voorwerpje voor hem op, beloon hem zelf met een brokje, voorwerpje omhoog houden in de zak, lijn pakken en weer verder. Zo kan hij in ieder geval niet opstaan.
maart
Zeer actief

Daarnet geweest, meneer zette niet meer aan na zijn eerste voorwerp :ugh:

kzal maar eens een weekje rust inlassen vooraleer ik hem iets aandoe :M:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Charles vd B schreef:Wat wij gedaan hebben bij een hondje met soortgelijk probleem is het voorwerp buiten het spoor aanleren.

Een paar voorwerpjes achter elkaar met een 5 tal passen er tussen.
Zodra de hond het voorwerp met neus aantikt en ligt neigt naar af dan klikken en belonen met brokjes
De hond was trouwens met een clicker opgebouwd.
Al snel had hij het door en ging steeds dieper af en dit volgehouden netzolang de hond helemaal af ging
Pas toen dat zeker was het voorwerp weer geintroduceerd op het spoor.
Bij het voorwerp niet meer klikken omdat hij dan scheef ging liggen en ging omkijken.
Als vraagje uit nieuwschierigheid. :wink:
Waarom mag hij niet omkijken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

dat kost punten op een examen.
Je hond moet het voorwerp zo recht mogelijk verwijzen. En ook zo strak mogelijk. Dus geen meter voor het voorwerp al af gaan maar het liefst zo'n beetje tussen de voorpoten in.
ranetje
Zeer actief

estelle schreef:dat kost punten op een examen.
Je hond moet het voorwerp zo recht mogelijk verwijzen. En ook zo strak mogelijk. Dus geen meter voor het voorwerp al af gaan maar het liefst zo'n beetje tussen de voorpoten in.
Maar moet hij dan geen contact zoeken met de baas?
Alleen door te gaan liggen aangeven dat er iets is gevonden?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nee die loopt er 10 mtr. achter dus ziet als de hond het voorwerp verwijst dat er iets is...
Hij moet naar voren blijven kijken, voorwerp tussen de voorpoten. (als hij gaat liggen)
Hij mag ook zitten of blijven staan overigens
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ranetje schreef:
estelle schreef:dat kost punten op een examen.
Maar moet hij dan geen contact zoeken met de baas?
Alleen door te gaan liggen aangeven dat er iets is gevonden?
ja wat Fenella al zegt. De geleider loopt 10 meter achter de hond. De hond gaat liggen als hij een voorwerp heeft gevonden.
Op het moment dat de hond ligt loopt de geleider naar de hond toe, pakt het voorwerp op en steekt deze in de lucht zodat de keurmeester kan zien dat er iets gevonden is.
Daarna wordt de hond weer aangezet op het spoor.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

ik heb er niks meer aan toe te voegen

ps op een examen of wedstrijd mag de hond het voorwerp ook opnemen oftewel in de bek pakken maar mag dan niet doorlopen en zeker niet op kauwen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Charles vd B schreef:ik heb er niks meer aan toe te voegen

ps op een examen of wedstrijd mag de hond het voorwerp ook opnemen oftewel in de bek pakken maar mag dan niet doorlopen en zeker niet op kauwen
klopt, ik heb met Xena geapporteerd (wist niet anders want dat deden ze alleen maar op mn eerste vereniging) maar zou dat zeker niet aanraden... het heeft me enorm veel punten gekost altijd.
Met mn andere honden verwijs ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

Bedankt voor de uitleg dames :ok:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Zit je beginvraag een paar keer door te lezen.. misschien een heel raar idee... maar als je nu eens een aantal keren maar 1 lang strek loopt met alleen op het eind het voorwerp.. dat dan goed verwezen dient te worden.. en vervolgens de beloning wat je ook gebruikt om aan te duiden dat het speuren afgelopen is.. als hij dat ene voorwerp op een gegeven moment telkens uit zichzelf goed verwijst weer een spoor verder uitlopen...naar een L en dan het tweede voorwerp weer op het eind.. beetje uitbouwen weer..
Beetje beloning verleggen.. nu beloont hij zichzelf omdat hij liever verder speurt dan te verwijzen lijkt het..

Zomaar een idee hoor.. als de kenners dit een niet zo´n goed plan vinden dan eh.. lezen ik het graag..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ga maar een keer mee naar het seminair wat ik je pb-de :mrgreen:
Is denk ik heel moeilijk uitleggen, je moet het doen....
Afbeelding
maart
Zeer actief

Gisteren wezen speuren en het was aanvaardbaar enkel op het einde begon hij weer tegendraad te doen maar dat had ik vooraf verwacht (kzal hem nog leren kennen :F: ) en dus had ik op het einde terug praktisch in iedere voetstap een voertje gelegd. Dus toen hij koppig begon te doen, was hij bijna aan het laatste stuk. Even aangemoedigd en toen kwam hij bij de vele kaasstukjes, dus toen ging hij wel weer netjes :ok:

de duck bij de voorwerpen lijkt wel te helpen :ok:

@ blondie: ik beloon elk voorwerp evenveel, zodat elk voorwerp leuk is om te verwijzen, niet alleen het laatste.
Enkel bij het laatste roep ik hem dan aan de voet, steek wat volgwerk in en beloon hem dan door hem vrij te geven.
Nooit met een balletje of dergelijk. Waarom niet, omdat hij het dan toch niet wil, hij is dan nog te veel met het speuren bezig. En tis een man hé, die kan maar aan één iets tegelijk denken :Q:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

maart schreef:Gisteren wezen speuren en het was aanvaardbaar enkel op het einde begon hij weer tegendraad te doen maar dat had ik vooraf verwacht (kzal hem nog leren kennen :F: ) en dus had ik op het einde terug praktisch in iedere voetstap een voertje gelegd. Dus toen hij koppig begon te doen, was hij bijna aan het laatste stuk. Even aangemoedigd en toen kwam hij bij de vele kaasstukjes, dus toen ging hij wel weer netjes :ok:

@ blondie: ik beloon elk voorwerp evenveel, zodat elk voorwerp leuk is om te verwijzen, niet alleen het laatste.
Enkel bij het laatste roep ik hem dan aan de voet, steek wat volgwerk in en beloon hem dan door hem vrij te geven.
Nooit met een balletje of dergelijk. Waarom niet, omdat hij het dan toch niet wil, hij is dan nog te veel met het speuren bezig. En tis een man hé, die kan maar aan één iets tegelijk denken :Q:
Ik zat met de gedachtengang omdat je zei dat hij niet correct wil verwijzen omdat hij door wil speuren.. vandaar mijn gedachtengang om dus even dat niet meer te doen.. dat doorspeuren na een voorwerp.. dus een heel lang strek en een eindvoorwerp en dan klaar met speuren.. tot hij naar behoren verwijst en weer een langer spoor krijgt met een tweede en derde voorwerp
Haha ja die van mij zoekt ook graag door maar hem is geleerd dat als het zitcommando komt dat het over is.. en om dat extra te benadrukken spelen met bal-bijtrol en baas is maar net wat de hond gewend is denk.
maart
Zeer actief

blondie schreef:
maart schreef:Gisteren wezen speuren en het was aanvaardbaar enkel op het einde begon hij weer tegendraad te doen maar dat had ik vooraf verwacht (kzal hem nog leren kennen :F: ) en dus had ik op het einde terug praktisch in iedere voetstap een voertje gelegd. Dus toen hij koppig begon te doen, was hij bijna aan het laatste stuk. Even aangemoedigd en toen kwam hij bij de vele kaasstukjes, dus toen ging hij wel weer netjes :ok:

Ik zat met de gedachtengang omdat je zei dat hij niet correct wil verwijzen omdat hij door wil speuren.. vandaar mijn gedachtengang om dus even dat niet meer te doen.. dat doorspeuren na een voorwerp.. dus een heel lang strek en een eindvoorwerp en dan klaar met speuren.. tot hij naar behoren verwijst en weer een langer spoor krijgt met een tweede en derde voorwerp
Haha ja die van mij zoekt ook graag door maar hem is geleerd dat als het zitcommando komt dat het over is.. en om dat extra te benadrukken spelen met bal-bijtrol en baas is maar net wat de hond gewend is denk.
das het probleem met Fax, zelfs al leg je maar één voorwerp en hou je er mee op, dan nog is er nog altijd 'het spoor' dat je gelopen hebt nadat het eigenlijk speur teneinde is. Dan gaat hij dat wel aanduiden als ik hem vrij gegeven heb :oeps:
Daarmee dat hij standaard niet beloont wordt na het speuren, omdat hij dat toch niet wil.

Maar ik kan het natuurlijk altijd wel eens proberen :ok:
Zaterdag ga ik met iemand mee, eens zien wat hij zegt.
maart
Zeer actief

Zijn euro lijkt gevallen te zijn :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

kijk da's mooi! :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

maart schreef:Zijn euro lijkt gevallen te zijn :ok:
Dat is mooi :ok:
Hoe?
Iets speciaals gedaan?
Afbeelding
maart
Zeer actief

ranetje schreef:
maart schreef:Zijn euro lijkt gevallen te zijn :ok:
Dat is mooi :ok:
Hoe?
Iets speciaals gedaan?

Ik beloon nu steevast met Duck bij zijn voorwerpen, dat lijkt te helpen. Bij een voorwerp laat ik hem nu ook een tijd liggen (thx mal voor de tip :ok: ) tot hij terug kalm en rustig is, ik kom er ook geregeld weer terug naast staan en aai hem zacht.
Van zodra hij terug zelf wilt rechtstaan geef ik het commando 'af' en laat hem nog wat langer liggen.

Na zijn voorwerp leg ik ook een aantal meters niets van voedsel meer (tip van clubmakker) om dan na een 20tal meter bij een voetstap een ganse hoop te leggen.
Fout van mij was dat hij iets te veel op het voedsel gericht was, dit heb ik dus afgebouwd.

en de voorwerpen leg ik nu ook wel erg duidelijk open en bloot, zodat het al zéker niet kan dat hij het toevallig zou 'overlopen' zijn. Alhoewel hij wel duidelijk weet wat de bedoeling is, want hij legt zich nu al vaak 2 meter voor het voorwerp neer :roll:

Verder speur ik nu ook met een prikband aan, zodat als hij toch wat moest te snel gaan, hij zichzelf gaat inhouden. Hoewel dat na 2 keer speuren al niet meer gebeurde, lang hangt netjes door. maar het maakt ook dat wel makkelijker, zo doet hij ook dat zelfstandig.
ranetje
Zeer actief

Bedankt voor je uitleg @maart :ok:
Het meeste kan ik me heel goed voorstellen :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”