Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tips voor fietsen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

marjoleinn
Actief

tips voor fietsen?

Ongelezen bericht door marjoleinn »

Ik ben met Diego nu het fietsen aan het opbouwen qua conditie. Het naast de fiets lopen doet hij erg netjes en ik hoef weinig te corrigeren.
Behalve als hij dus een andere hond ziet. Het is niet zo dat hij erop af wil, maar hij neemt een flinke sprint en trekt mij dus erachter aan.
En je moet me geloven dat gaat erg hard, en is niet erg veilig :ugh: Het lijkt wel alsof hij er op die manier zo snel mogelijk voorbij wil ofzo.

Heeft iemand tips om te leren andere honden te negeren bij het fietsen (ik moet zeggen met wandelen lukt het hem ook nog niet, maar dat is minder gevaarlijk dan als ik op de fiets zit). Ik heb hem nu met fietsen alweer aan de slipketting gedaan zodat ik nog enigzins invloed heb, maar erg fijn is het niet.
Dus alle tips zijn erg welkom :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Re: tips voor fietsen?

Ongelezen bericht door Moos »

Je zou er misschien een commando aan kunnen koppelen? Ik gebruik voor Vera "kijk eens" voor als ze op mij moet letten (ook tijdens wandelen), "let op" voor als ik een bocht ga maken zodat ze weet dat tja op moet letten :mrgreen: , en "hoooooo" voor als ik af ga remmen, maar ook voor als ze opeens gaat galloperen omdat ze doorheeft dat we bijna bij het water zijn.
Werken allemaal nog niet geheel feilloos (behalve dan de "kijk eens", maar die was er al voor het fietsen :mrgreen: ), maar het is het idee :F: :wink:
Afbeelding
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Slipketting lijkt mij niet handig. Want je vernielt compleet de nek. Ik zou dus in ieder geval een tuigje om doen.

Mijn hond is denk ik wel een stuk lichter (21 kg). Maar ik reageer op tijd. Als ik een andere hond ziet dan houd ik hem korter.En zeg kom op door lopen en af en toe een duidelijk Nee. En als hij netjes mee loopt dan is hij super braaf. Maar goed hij trekt niet super hard. Het zijn vaak andere honden die op hem reageren. Binky loopt dan met zijn neus ver in de lucht verder, ik zie je toch niet denkt hij dan volgens mij. Zo verwaant.
Soms neem ik koekjes mee en als hij dat weet hoef ik alleen maar kijk te zeggen. Volgen naast de fiets dus. Dat is trouwens ook gewoon een leuke oefening. Ik doe dit ook vaak los op de dijk.
En anders misschien even stoppen en de aandachtsoefening doen. Zeker als hij met wandelen ook zo reageert.
Zowel met wandelen als met fietsen moet je het "goed" gaan doen. De hond snapt niet dat hij met wandelen wel mag en met fietsen niet.
Dus ik denk dat je veel moet gaan trainen om de aandacht bij jou te houden.
Succes.
Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Ik denk dat je het beste kan oefenen als je aan het wandelen bent, elke keer als je zo'n situatie ziet aankomen, zeg je bijv. "kijk eens" en belloon je hem door een koekje of speeltje of dergelijke, zo afleiden dat ie op een gegeven moment meer aandacht voor jou heeft dan voor de hond...Als je dat lukt met wandelen dan lukt dat ook op de fiets als je maar elke keer hetzelfde "commando" gebruikt...

Succes!
Groetjes Lianne
marjoleinn
Actief

Het fietsen met een tuigje heb ik inderdaad al geprobeerd, maar dan is het trekken nog erger. Met een slipketting heb ik nog enigzins controle over hem.
Ik snap zelf ook dat het niet de beste manier is en ik wil ook zsm weer met een tuig fietsen, maar daardoor moet hij het eerst goed leren. Er is bij Diego een
groot verschil met een hond tegen komen met wandelen of met fietsen. Met wandelen wil hij ernaartoe, (soms zelfs uitvallen) maar hierin is hij best te controleren.
Ik heb daaraan het commando 'doorlopen' gekoppeld en dat begint nu echt te komen dat hij dat door krijgt en het ook werkt. We trainen er hard mee. Met fietsen
daarintegen wil hij helemaal niet naar de hond toe, maar neemt een flinke sprint om er zo snel mogelijk voorbij te zijn. Hij kijkt er zelfs amper naar. Maar in die sprint trekt hij mij natuurlijk mee op de fiets. Ik ben gister echt heeeeeel rustig langs een andere hond gefietst en hem heel kort aan de riem. En dan het commando rustig doorlopen. Het ging wel al iets beter. En daarna natuurlijk flink beloond. Dus dan gaan we het op die manier maar proberen in de hoop dat hij het door krijgt.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Bowie van mij kan ook zo achterlijk reageren.
Ik heb haar aan de springer vast en tevens aan dat tuig een lijn die ikzelf vast heb, zo kan ik altijd corrigeren en zorgen dat ze mij niet alle kanten op sleept..ik fiets namelijk met mijn opoe fietsje en die is niet zo heel van de stevige :mrgreen:
Ik merk sinds ik haar aan de spinger heb dat ze veel minder trekt om dat het gewoon zwaarder is, en als ze heel erg trekt ga ik gewoon 1x de hoge brug heen en weer en dan is dat ook weer over... :E:
Afbeelding
lianne05
Zeer actief

jacq1970 schreef:Bowie van mij kan ook zo achterlijk reageren.
Ik heb haar aan de springer vast en tevens aan dat tuig een lijn die ikzelf vast heb, zo kan ik altijd corrigeren en zorgen dat ze mij niet alle kanten op sleept..
Corrigeren aan een tuig??? :denken:
Groetjes Lianne
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Rhodin is doof aan één oor en kan soms ineens een sprint trekken als hij schrikt van een hard geluid. Ook niet echt veilig dus. Ik fiets met hem met een U-lead als ik weet dat ik door een druk gebied moet. Hiermee is hij goed te houden. Ook heb ik al een paar keer een loslopende hond achter ons aan gehad, dan werkt een U-lead ook goed. En zoals je weet houdt Rhodin niet van reuen. ;)
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik heb ook wel gefietst met een hond die zo enthousiast was dat ze het liefst met 50 km per uur rondfietste met mij erachteraan :mrgreen:
Bij haar had ik een gentle leader en een halsband beide vast, maar je zou ook combi halsband aan de springer (die was er toen nog niet) GL in de hand. En dan zonder corrigeren natuurlijk
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

lianne05 schreef:
Ik heb haar aan de springer vast en tevens aan dat tuig een lijn die ikzelf vast heb, zo kan ik altijd corrigeren en zorgen dat ze mij niet alle kanten op sleept..
Waarom zou dat niet kunnen?
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

lianne05 schreef:
met corrigeren bedoel ik dat ik zelf de lijn vast hou en haar eventueel weer terug kan zetten ipv dat ze opspringt enzo... anders zit ze alleen aan de springer en dat vind ik niet zo en straks plan... vaak als ze een hond ziet dat geef ik een klein rukje met een "let opBowie" aan de lijn zodat ze merkt dat ik er ook nog ergens aan vast zit en dan loopt ze eigenlijk gewoon door.
Ook bij het naderen van een verkeerslicht zet ik even iets druk op de lijn en zeg " hoho langzaam" zodat ze niet een ruk van de springer krijgt als ik rem... Bowie kan erg onstuimig zijn en zo kan ik haar ene beetje beter begeleiden.
Afbeelding
marjoleinn
Actief

Een u-lead of een gentleleader is inderdaad misschien nog wel een idee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar nog nooit zo in heb verdiept.
Kan je die gewoon aanschaffen of zijn er verschillen, en waar moet je op letten? Vinden de meeste honden dit direct prima om om te doen (er loopt toch een bandje over de snuit?) of moet je het opbouwen?
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Buster weegt ook nogal wat, en wil ook naar andere honden.

ik heb hem met een tuig vast aan de springer. en hij heeft een halti/gentle leader achtig ding om. waar een riem aanzit en die hou ik losjes vast. dan kan ik hem heel makkelijk houden wanneer hij naar een hond wil.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

marjoleinn schreef:Een u-lead of een gentleleader is inderdaad misschien nog wel een idee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar nog nooit zo in heb verdiept.
Kan je die gewoon aanschaffen of zijn er verschillen, en waar moet je op letten? Vinden de meeste honden dit direct prima om om te doen (er loopt toch een bandje over de snuit?) of moet je het opbouwen?
ik heb hem eerst een paar keer om en af gedaan waarbij hij wat lekkers kreeg. met de wandeling daarna heb ik hem af en toe afgeleid met koekje omdat hij hem anders wou af doen. dat lukt niet, maar hij wou het eerst wel. maar de koekjes wonnen toch.
ik gebruik hem nu enkel nog met fietsen. maar hij wordt al rustiger, en van de zomer heb ik niet gefiets. misschien dat het deze winter niet meer nodig is?

ik heb hem in de winkel gekocht. koste niks. en het gaat met een bandje om de snuit (en om de kop). daaronder wordt de riem vastgemaakt. als hij niet trekt kan hij nog apporteren en hijgen en takje knabbelen. als hij trekt wordt het snuitbandje aangetrokken waardoor hij niet meer kan trekken. er staan rassen op de verpakking voor de maat. bij een kruising kun je gewoon een ras nemen die kwa kop en snuit op een ras lijkt. wij hebben er een die ook voor een rottweiler (dacht ik) kon.

pas wel even op als de hond echt heel gek doet met fietsen dat je geen nekblessure kan krijgen.
marjoleinn
Actief

Is er nog een verschil tussen een u-leud, een gentleleader en een halti?
Ik lees namelijk op verschillende sites dat het absoluut niet hetzelfde is. Welke zou voor het fietsen dan de beste optie zijn?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het staat los van het fietsen. Als je wilt dat hij niet zo reageert op andere honden zul je daarmee aan de slag moeten (afleiden), en dan liefst niet op de fiets maar wandelend :mrgreen:
Als je nu toch wilt fietsen moet je een fiets zoeken met een beetje goede achteruit trap rem (als je die nog niet hebt).
Knijpremmen en honden vind ik persoonlijk een wat minder geslaagde combinatie :wink:
Maar fietsen met hulp- of correctiemiddel om vind ik helemáál een slecht idee om eerlijk te zijn.
Ik zou zeggen, koop een gewoon tuigje en een (oude) fiets met een gewone terugtrap rem, dan kan je weinig gebeuren.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou absoluut niet met een U-lead om gaan fietsen... de ring waar je de lijn aandoet zit namelijk op d eborst..als de hond in ene in d elijn hangt wordt hij dus een halve draai omgedraaid en staat de hond dus met zijn kop de andere kant op.. dit is echt levensgevaarlijk dus niet met een u-lead fietsen...
Ik heb voor Bowie zelf een U-lead en gelukkig hoef ik deze nog maar heel af en toe tegebruiken als het weer wat mis dreigt tegaan, maar ik weet de inwerking ervan en zou dus nooit fietsen met dat ding...
Met de andere heb ik geen ervaring dus ik zou het niet weten.. ik weet wel dat je aardig wat problemen kan krijgen als je zo ee ding verkeerd gebruikt, gebroken neus of nekproblemen etc... dus ik zou heel erg goed uitkijken, op fiets heb je toch meer vaart dan lopend dus de impact van een corrigerend middel is veel groter.
Afbeelding
lianne05
Zeer actief

Hetty2501 schreef:
lianne05 schreef:
Waarom zou dat niet kunnen?
Omdat een tuig daar niet voor is, een tuig is ideaal als hulpmiddel bij bijvoorbeeld fietsen, ik gebruik hem zelf ook maar je gaat niet met een tuig lopen om te corrigeren!
Groetjes Lianne
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”