Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IPO voor mechelse herder pup

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

ella-diablo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

IPO voor mechelse herder pup

Ongelezen bericht door ella-diablo »

Ik heb een mechelse herder pup van 4 mnd. Gisteren was ik op een hondenshow van de vereniging waar ik puppycursus volg.
Ik kwam daar in gesprek met een man die zei dat ik beter kon stoppen met puppycursus en met IPO kon beginnen, daar zou mijn pup veel meer aan hebben.
Ik was altijd in de veronderstelling dat je eerst die puppy cursus gedaan moest hebben, maar hij zei dat dit niet perse nodig was.
Want als dat zo is ga ik liever IPO doen.
Weet iemand hier meer over, of hoe ik er achter kan komen hoe het precies zit.
“All that we are is the result of what we have thought. The mind is everything. What we think we become.”
frank1985
Zeer actief

Re: IPO voor mechelse herder pup

Ongelezen bericht door frank1985 »

volgens mij is het idd niet nodig. Wel moetje voor evt IPO1 examen eerst je VZH zien te halen.
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
MechelGin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MechelGin »

Het is bij onze hondeschool inderdaad ook niet verplicht om eerst de puppy cursus af te maken, je kan direct instromen bij IPO.
Ik vond het echter wel erg belangrijk om mijn hond eerst wat ongedwongen kennis te laten maken met andere honden / mensen zonder dat er iets verwacht werd van hem (bij IPO wordt toch wat van je hond verwacht, ondanks dat ze voor pups aangepast programma hebben).

Je kunt dus nu al met IPO beginnen als je zou willen.
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Oke, fijn om te weten dat het nu al kan.
Ik zit nu al op een puppy cursus met hem, maar merk dat hij erg snel verveeld raakt van de oefeningen.
Hij kan de oefeningen goed doen als hij wilt, maar na een tijdje is hij dus verveeld en dan zoekt hij iets om te gaan doen.
Verder is hij als enige niet moe na de training, dus energie genoeg voor hem
Ik merk aan hem dus dat ik meer met hem moet gaan doen, wat ook de bedoeling was na de puppy cursus.
Maar wat ik te horen kreeg zou het voor mijn hond erg goed zijn om nu dus al met IPO te beginnen. Hij is namelijk erg vurig, en hij zou veel meer leren van IPO.
Heeft iemand nog tips waar ik het beste IPO kan gaan doen in de buurt van Den Haag?
“All that we are is the result of what we have thought. The mind is everything. What we think we become.”
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

het is idd niet verplicht, maar kan de fokker je hier niet in adviseren....
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik kan het idd wel bij de fokker navragen.
Maar we hebben de hond uit Mill, en normaal gesproken gaan de pups uit een nestje van haar naar mensen uit de buurt.
En dan worden ze vooral voor politiedoeleinden gebruikt, dus trainingen KNPV denk ik.
Maar kan het idd wel aan haar vragen.
Maar weet iemand een goede IPO vereniging in de buurt van Den Haag?
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

In rijswijk zitten 2 NBG verenigingen en in Hillegom zit er 1

Kijk eens op de site van de NBG
http://www.nbg-hondensport.nl/

en dan onde rhet kopje verenigingen
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt voor de info...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

ella-diablo schreef: Ik zit nu al op een puppy cursus met hem, maar merk dat hij erg snel verveeld raakt van de oefeningen.
Hij kan de oefeningen goed doen als hij wilt, maar na een tijdje is hij dus verveeld en dan zoekt hij iets om te gaan doen.
Verder is hij als enige niet moe na de training, dus energie genoeg voor hem.
Dit ligt natuurlijk niet aan de puppycursus, maar aan jezelf :wink: Ik ben een uur bezig met mijn pup tijdens puppycursus en sta niet steeds te wachten op anderen wat jij blijkbaar wel doet. Puppycursus is voor mij niet het aanleren van zit en af, maar aandacht hebben voor mij met heel veel afleiding. En samen lol hebben. Daarbij maken ze er ook nog eens iets heel leuks van op de school waar ik zit. Zo gingen we de vorige keer het agilityveld op. En ja, die van mij kan meer dan veel andere pups, maar we vervelen ons geen moment hoor :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
ella-diablo schreef: Ik zit nu al op een puppy cursus met hem, maar merk dat hij erg snel verveeld raakt van de oefeningen.
Dit ligt natuurlijk niet aan de puppycursus, maar aan jezelf :wink: Ik ben een uur bezig met mijn pup tijdens puppycursus en sta niet steeds te wachten op anderen wat jij blijkbaar wel doet. Puppycursus is voor mij niet het aanleren van zit en af, maar aandacht hebben voor mij met heel veel afleiding. En samen lol hebben. Daarbij maken ze er ook nog eens iets heel leuks van op de school waar ik zit. Zo gingen we de vorige keer het agilityveld op. En ja, die van mij kan meer dan veel andere pups, maar we vervelen ons geen moment hoor :wink:
Het is niet zo dat ik op puppycursus daar alleen maar sta te wachten tot ik een oefening moet doen.
We moeten wel constant bezig zijn met ons hondje, ze doen namelijk veel oefeningen waarbij het hondje aandacht voor jou moet houden. En wat ik al zei, hij doet het allemaal erg goed maar verveeld zich snel. Hij wil namelijk gewoon liever met een bal spelen of graven of lekker stoeien, wat dan weer niet kan op puppycursus.
Het is gewoon een hondje die lekker bezig wil zijn, hij moet iets meer energie kwijt dan hij op puppy cursus kan doen.
En voor mij is puppy cursus ook niet iets om hem "kunstjes" te leren, dat kan ik hem thuis ook. Maar idd gewoon bezig zijn met hem zodat hij een beetje zijn energie kwijt kan. En ik denk dat dat beter gaat als hij iets meer bezig kan zijn met sport dan met puppy cursus. Maar tot nu toe doe ik nog steeds puppycursus, heb er toch al voor betaald.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Heb je wel echt de tijd voor IPO? Een hele avond en een dag in het weekend. Persoonlijk kon ik dat niet opbrengen.
Als je het goed aanpakt kan je hond er veel aan hebben. Wij hebben zelf gekozen voor behendigheid. Onze hond raakte onaangepast van IPO. Teveel nadruk op jutten en bijten terwijl ik zelf juist alles deed om een lieve hond te krijgen. Nu met behendigheid is de hond nog steeds heel vurig maar ook lief.
Afbeelding
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ja tijd heb ik wel om IPO te gaan doen.
Mijn vrienden wonen allemaal in Brabant dus doordeweeks doe ik 's avonds niet zo veel.
Ik kan zelf niet echt gaan sporten, dus daar ben ik geen tijd aan kwijt.
Daarom zou voor mij IPO ook wel goed zijn, want dan ben ik zelf ook bezig.
En ook in het weekend kan ik wel tijd vinden om met de hond te trainen.
Maar voordat ik aan IPO begin ga ik natuurlijk wel eerst kijken of het goed is voor mijn hond.
Het lijkt me in ieder geval wel leuk, maar moet natuurlijk niet zo zijn dat mijn hond hier onaangepast van word.
Ook ik wil natuurlijk een lieve hond.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ella-diablo schreef:Ja tijd heb ik wel om IPO te gaan doen.
Mijn vrienden wonen allemaal in Brabant dus doordeweeks doe ik 's avonds niet zo veel.
Maar voordat ik aan IPO begin ga ik natuurlijk wel eerst kijken of het goed is voor mijn hond.
Het lijkt me in ieder geval wel leuk, maar moet natuurlijk niet zo zijn dat mijn hond hier onaangepast van word.

mss niet helemaal de juiste volgorde,
kijk, Marc en Martijn hebben een lakense, die zijn gewoon minder op het IPO/KNPV gebeuren gefokt,
de hond die jij hebt (zeker uit die regio en denk ook wel te weten welke fokker) is hoofdzakelijk voor het werk gefokt (je geeft zelf al aan dat de meeste in het KNPV programma zitten) en nu ze er is ga je pas nadenken of je uberhaupt iets met haar wilt gaan doen....jammer voor de hond en ook niet netjes in mijn ogen van de fokker....
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

ella-diablo schreef:En wat ik al zei, hij doet het allemaal erg goed maar verveeld zich snel. Hij wil namelijk gewoon liever met een bal spelen of graven of lekker stoeien, wat dan weer niet kan op puppycursus.
Maar is dat nou niet net onderdeel van wat hij moet leren? :wink: Dat hij dus niet kan doen wat hij wil, maar dat jullie doen wat jij wilt? En dat hem dat een beloning oplevert? Namelijk iets lekkers, of even spelen en dan weer aandacht voor jou?
Afbeelding
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

crutz schreef:
ella-diablo schreef:Ja tijd heb ik wel om IPO te gaan doen.

mss niet helemaal de juiste volgorde,
kijk, Marc en Martijn hebben een lakense, die zijn gewoon minder op het IPO/KNPV gebeuren gefokt,
de hond die jij hebt (zeker uit die regio en denk ook wel te weten welke fokker) is hoofdzakelijk voor het werk gefokt (je geeft zelf al aan dat de meeste in het KNPV programma zitten) en nu ze er is ga je pas nadenken of je uberhaupt iets met haar wilt gaan doen....jammer voor de hond en ook niet netjes in mijn ogen van de fokker....
Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrepen hebt.
Wat mijn hond zelf betreft, ik denk dat ik al weet welke fokker jij bedoelt, maar daar komt hij niet vandaan. En heb niet gezegd dat de meest op KNPV zitten, want weet het zo niet zeker, het is iets wat ik denk. Mijn pup komt uit een "oeps" nestje, moeder een politiehond en vader een bastaard. Omdat het nog niet duidelijk was hoe het karakter zou ontwikkelen qua "politiehond/werkhond" heb ik alleen naar de mogelijkheden gekeken en nog niet echt specifiek mee bezig geweest. Mijn pup was wel het drukste van het nest, en is erg vurig en eigenwijs, maar je weet nooit. Ik heb regelmatig contact met de fokker en mijn pup heeft het karakter helemaal geerft van moeder en oma (beide politiehonden), dus helemaal niets van zijn vader (of in ieder geval geen duidelijke karaktereigenschappen). Het blijkt nu dat ik dus wel wat moet doen richting die kant zoals IPO/KNPV. Omdat ik niet had gedacht dat dit blijkbaar toch iets is wat voor mijn hond geschikt was ben ik begonnen met puppycursus om daarna EG + VEG + VZH te gaan doen en dan zou hij oud genoeg zijn om flyball of agillity te gaan doen (ja ik heb me heus wel ingelezen) Nu blijkt dus dat het voor mijn hond uiterst goed zou zijn om toch richting IPO/KNPV te gaan. En dan na wat dingen gelezen te hebben zou ik voor IPO kiezen.
Frenk schreef:
ella-diablo schreef:En wat ik al zei, hij doet het allemaal erg goed maar verveeld zich snel. Hij wil namelijk gewoon liever met een bal spelen of graven of lekker stoeien, wat dan weer niet kan op puppycursus.
Maar is dat nou niet net onderdeel van wat hij moet leren? :wink: Dat hij dus niet kan doen wat hij wil, maar dat jullie doen wat jij wilt? En dat hem dat een beloning oplevert? Namelijk iets lekkers, of even spelen en dan weer aandacht voor jou?
Weet je natuurlijk is dat iets wat hij moet leren, en dat kan hij ook gewoon zonder problemen. Maar tempo is gewoon laag, en dan ben je meer met de hond bezig dan oefeningen te doen, en dat kan ik natuurlijk thuis ook. En ik ben zelf iemand die ook snel leert waardoor ik me ook snel verveel en dan gaat mijn concentratie ook ergens anders naartoe. Ik begrijp die hond dus wel een beetje. Hij kan het allemaal, maar voor hem ligt het tempo te laag. Want van wat hij tot nu toe geleerd heeft is allemaal thuis gebeurd, om zo ons maar zover te krijgen dat we met de bal spelen zodat hij kan apporteren. En bij puppycursus mag je niet met een bal spelen, alleen snoepjes of ander speeltje gebruiken. Maar mijn hond vind snoepjes helemaal niet lekker, en zijn speeltje is de bal. Of een knuffel, maar die sloopt hij helemaal.
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

ditzelfde heb ik met mijn mechel ook meegemaakt. Ik denk dat dat meer aan de manier van lesgeven ligt dan aan jou.
Toen ik mijn hond net had, had ik ook niet echt een duidelijk idee welke sport ik met haar zou gaan doen.
Ik ben begonnen met gehoorzaamheid, voor elke hond wel goed denk ik. Toen behendigheid, daarna EG en uiteindelijk bij KNPV uitgekomen.
Ga gewoon eens kijken bij de verschillende verenigingen en verschillende disciplines. Er zijn heel veel leuke dingen te doen, en op heel veel verschillende manieren. Zoek een club die je aanstaat. Jij moet je kunnen vinden in de manier van lesgeven. Zoek iets wat jij en je hond leuk vinden.
Succes!
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Mechelfan schreef:ditzelfde heb ik met mijn mechel ook meegemaakt. Ik denk dat dat meer aan de manier van lesgeven ligt dan aan jou.
Toen ik mijn hond net had, had ik ook niet echt een duidelijk idee welke sport ik met haar zou gaan doen.
Ik ben begonnen met gehoorzaamheid, voor elke hond wel goed denk ik. Toen behendigheid, daarna EG en uiteindelijk bij KNPV uitgekomen.
Ga gewoon eens kijken bij de verschillende verenigingen en verschillende disciplines. Er zijn heel veel leuke dingen te doen, en op heel veel verschillende manieren. Zoek een club die je aanstaat. Jij moet je kunnen vinden in de manier van lesgeven. Zoek iets wat jij en je hond leuk vinden.
Succes!
Ja het zal idd ook de manier van lesgeven zijn wat daar in mee speelt.. Maar natuurlijk wordt er gekeken naar een algemene cursus die voor elke hond geschikt is. En ik heb het gevoel dat mijn hond hier niet in past en wel wat meer uitdaging kan gebruiken. Dus mijn bedoeling is ook om bij verschillende verenigingen te gaan kijken en dan te beginnen met VZH en dan IPO. En dan misschien uitbreiden met behendigheid of flyball.
Zoek stok!
Zeer actief

ella-diablo schreef:
Zoek stok! schreef:
Het is niet zo dat ik op puppycursus daar alleen maar sta te wachten tot ik een oefening moet doen.
We moeten wel constant bezig zijn met ons hondje, ze doen namelijk veel oefeningen waarbij het hondje aandacht voor jou moet houden. En wat ik al zei, hij doet het allemaal erg goed maar verveeld zich snel. Hij wil namelijk gewoon liever met een bal spelen of graven of lekker stoeien, wat dan weer niet kan op puppycursus.
Het is gewoon een hondje die lekker bezig wil zijn, hij moet iets meer energie kwijt dan hij op puppy cursus kan doen.
En voor mij is puppy cursus ook niet iets om hem "kunstjes" te leren, dat kan ik hem thuis ook. Maar idd gewoon bezig zijn met hem zodat hij een beetje zijn energie kwijt kan. En ik denk dat dat beter gaat als hij iets meer bezig kan zijn met sport dan met puppy cursus. Maar tot nu toe doe ik nog steeds puppycursus, heb er toch al voor betaald.
We verschillen hier gewoon van mening over. Een werkhond hoeft niet steeds balletjes te halen en te graven en te spelen. Als je IPO gaat doen, is het ook niet steeds actie. Je weet toch wel dat appel een onderdeel is? Ik denk dat als jij steeds actie wilt bieden, je juist in een cirkel terecht komt dat je hond zich niet kan concentreren, maar steeds wil springen en gek doen. Trainen op kalm zijn en concentratie is net zo belangrijk als de drive van de hond gebruiken. Ik kan ook wel elke dag iets nieuws zoeken voor mijn hond omdat ze zoveel energie en drive heeft. Maar dat doe ik dus juist niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Bij veel verenigingen (ik praat dan over NVBH-kringgroepen) moet je eerst VZH-examen met goed gevolg hebben afgesloten voordat je verder kunt in de IPO.
Je zou in de buurt van Den Haag ook kunnen kiezen voor een NVBH-kringgroep (dan moet volgens mij je hond wél een stamboom hebben). In Hazerswoude-Dorp zit er bijvoorbeeld eentje (Kringgroep Rijn en Gouwe).
Via de website van de NVBH kun je de contact- en adresgegevens van deze club wel terugvinden denk ik.

* Edit: zie nu pas dat je hond een kruising is, mijn bovenstaande verhaal gaat dus niet op.
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik heb inderdaad contact gehad met iemand van Kringgroep Den Haag, daar ga ik een afspraak mee maken voor meer info.
Hij heeft het er niet over gehad dat je een stamboom moet hebben, want die heeft die van mij niet, het blijft een kruising.
Maar goed, kan wel gegevens opvragen van moeder en oma en ga zo maar verder terug in de stamboom.
Dat hij eerst VZH moet hebben voordat hij IPO doet is niet zo erg, want voor zover ik gelezen heb over VZH, kan dat voor hem geen kwaad.
Maar het is even afwachten wat er uit dat gesprek met diegene van kringgroep Den Haag komt.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar de afkomst van je pupje, staat de moeder op bloedlijnen.nl?
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Heb net maar even een bericht gestuurd naar de fokker.
Want heb toen wel stamboom gezien van vader van oma of moeder, maar kan daar niet zo'n wijs uit.
En heb gekeken op bloedlijnen.nl maar kon er niet zoveel over vinden.
Nu weet ik alleen niet meer hoe nu die hond heette van hun waarvan ik de stamboom heb gezien, anders kon ik zelf even kijken. Nou ja meer informatie volgt.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

ella-diablo schreef:
Frenk schreef:
Weet je natuurlijk is dat iets wat hij moet leren, en dat kan hij ook gewoon zonder problemen. Maar tempo is gewoon laag, en dan ben je meer met de hond bezig dan oefeningen te doen, en dat kan ik natuurlijk thuis ook.
Nee, dat kun je thuis niet, want thuis heb je niet de afleiding die je op een veld wel hebt. :wink:
En bij puppycursus mag je niet met een bal spelen, alleen snoepjes of ander speeltje gebruiken. Maar mijn hond vind snoepjes helemaal niet lekker, en zijn speeltje is de bal. Of een knuffel, maar die sloopt hij helemaal.
Waarom zou je niet met een bal mogen spelen? Bij ons mag je met een bal in een sok of aan een touwtje gerust spelen op het veld. En ook met een tennisbal hoor. Maar ze hebben liever niet dat je ermee weg gaat gooien, omdat dat gewoonweg vanwege de praktische ruimte niet handig is.
Afbeelding
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

En bij puppycursus mag je niet met een bal spelen, alleen snoepjes of ander speeltje gebruiken. Maar mijn hond vind snoepjes helemaal niet lekker, en zijn speeltje is de bal. Of een knuffel, maar die sloopt hij helemaal.
Waarom zou je niet met een bal mogen spelen? Bij ons mag je met een bal in een sok of aan een touwtje gerust spelen op het veld. En ook met een tennisbal hoor. Maar ze hebben liever niet dat je ermee weg gaat gooien, omdat dat gewoonweg vanwege de praktische ruimte niet handig is.[/quote]

Ja juist om de reden dat per ongeluk de bal uit je handen glipt en weg rolt ofzo, dan heb je een probleem, dus daarom geen bal. Maar buiten dat, met de bal spelen betekent apporteren.
Zal even goed zijn gedrag in kaart brengen mbt spelen:
Bal = apporteren, hij komt bal brengen, legt voor je voeten en gaat zitten wachten tot je weer weg gooit. Als hij denkt dat je de bal niet gezien heeft wil hij hem nog wel eens verleggen. Verder blijft hij dus net zo lang wachten, met steeds luider piepconcert tot je weg gooit. En dit houdt hij uren vol, zoontje van mijn vriend is zo laatst heel de ochtend bezig geweest, die was daarna mee moe dan de hond, want die kon nog wel door gaan.
Verder heeft hij ook nog knuffels, maar die zijn alleen leuk voor het slopen.
Als er geen bal is dan zijn wij aan de beurt, dan wil hij stoeien, wat bij hem vooral in de vorm van bijten gaat (en hij wordt steeds feller), dus onze armen zitten vaak onder de krassen.
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat mijn pup echt niet normaal is met spelen, en dat het moeilijk is om dat als beloning te doen ook. want hij neemt geen genoegen met eventjes. Dus als je 5 minuten speelt en dan weer de volgende oefening moet doen dan wilt hij al niet meer, want hij wilt spelen. En snoepjes, die pakt hij en hij gooit hij dan weg, hij moet ze niet.
CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

ella-diablo schreef:Bal = apporteren, hij komt bal brengen, legt voor je voeten en gaat zitten wachten tot je weer weg gooit.

Als je straks IPO wilt gaan trainen dan zou ik dit maar zo snel mogelijk aanpassen.

Apporteren is iets bij jou aanbieden en vasthouden totdat jij zegt dat hij het los moet laten (op het moment dat jij het aanpakt)
Het apport laten vallen betekent een aftrek van 3 punten.
Niet opnieuw oppakken betekent apport niet gebracht en dan ben je alle punten voor die oefening kwijt.

En er zijn 3 apporteeroefeningen die samen 40 punten waard zijn. Je mag maar maximaal 30 punten verspelen om nog te kunnen slagen.
Zoek stok!
Zeer actief

ella-diablo schreef: Zal even goed zijn gedrag in kaart brengen mbt spelen:
Bal = apporteren, hij komt bal brengen, legt voor je voeten en gaat zitten wachten tot je weer weg gooit. Als hij denkt dat je de bal niet gezien heeft wil hij hem nog wel eens verleggen. Verder blijft hij dus net zo lang wachten, met steeds luider piepconcert tot je weg gooit. En dit houdt hij uren vol, zoontje van mijn vriend is zo laatst heel de ochtend bezig geweest, die was daarna mee moe dan de hond, want die kon nog wel door gaan.
Als er geen bal is dan zijn wij aan de beurt, dan wil hij stoeien, wat bij hem vooral in de vorm van bijten gaat (en hij wordt steeds feller), dus onze armen zitten vaak onder de krassen.
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat mijn pup echt niet normaal is met spelen, en dat het moeilijk is om dat als beloning te doen ook. want hij neemt geen genoegen met eventjes. Dus als je 5 minuten speelt en dan weer de volgende oefening moet doen dan wilt hij al niet meer, want hij wilt spelen.
Je snapt toch wel dat je hem dit zelf hebt aangeleerd? Dit is precies de cirkel waar ik het over had :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

ella-diablo schreef: Bal = apporteren, hij komt bal brengen, legt voor je voeten en gaat zitten wachten tot je weer weg gooit. Als hij denkt dat je de bal niet gezien heeft wil hij hem nog wel eens verleggen. Verder blijft hij dus net zo lang wachten, met steeds luider piepconcert tot je weg gooit. En dit houdt hij uren vol, zoontje van mijn vriend is zo laatst heel de ochtend bezig geweest, die was daarna mee moe dan de hond, want die kon nog wel door gaan.
Afgezien van het feit dat je hem toch zelf hebt geleerd dat er na zeuren meer ballen volgt :wink: , zou ik met een pup van 4 maanden geen hele ochtend balletjes gooien i.v.m de gewrichten. Een beetje fanatieke pup gaat inderdaad toch wel door en door, en stopt echt niet als het eigenlijk al veel teveel is :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ook bij een NBG/NVBH club mag je eerste hond een stamboomloze hond zijn (vaak wordt gezegd eerste, maar het gaat er om dat je 1 stamboomloze hond mag brengen),
het zou dus geen probleem moeten zijn om met deze kruising IPO te gaan oefenen, alleen wordt je bij bepaalde wedstrijden uitgesloten, dan heb ik het wel over kampioenschappen, maar de IPO kenners kunnen daar vast meer over vertellen.
ella-diablo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
ella-diablo schreef: Zal even goed zijn gedrag in kaart brengen mbt spelen:
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat mijn pup echt niet normaal is met spelen, en dat het moeilijk is om dat als beloning te doen ook. want hij neemt geen genoegen met eventjes. Dus als je 5 minuten speelt en dan weer de volgende oefening moet doen dan wilt hij al niet meer, want hij wilt spelen.
Je snapt toch wel dat je hem dit zelf hebt aangeleerd? Dit is precies de cirkel waar ik het over had :wink:
Helaas is dit niet iets wat we hem aangeleerd hebben, dit zit in zijn karakter, het dwingen tot spelen, zijn moeder heeft het ook.
Het is niet zo dat we hem elke keer zijn zin geven als hij met de bal komt, wij hebben daar ook niet altijd zin in.
Maar van begin af aan is hij dwingend geweest met spelen. Hij komt met zijn speeltje en gaat bij je op de grond zitten, als je daar niet op reageerd dan springt hij op de bank en als je dan nog niet reageerd dan duwt hij het speeltje in je gezicht. Dat is van begin af zo geweest, en we hebben dit echt geprobeerd te negeren, maar als hij bijna bovenop je staat dan is het moeilijk om niet boos op hem te worden en het speeltje van de bank te gooien om hem duidelijk te maken dat we niet willen spelen. Maar zodra je het speeltje van de bank gooit dan ziet hij dit als spelen. Laat je het op de bank liggen en zet je alleen de hond eraf dan gaat hij weer zitten wachten tot je het speeltje weg gooit en doe je dit niet dan begint alles weer opnieuw.
Dit is van begin af aan zo geweest, en we zijn sindsdien bezig om hem dit gedrag af te leren, en het gaat steeds beter, maar blijft moeilijk omdat dit gewoon zijn karakter is.
Moos schreef:
ella-diablo schreef: Bal = apporteren, hij komt bal brengen, legt voor je voeten en gaat zitten wachten tot je weer weg gooit. Als hij denkt dat je de bal niet gezien heeft wil hij hem nog wel eens verleggen. Verder blijft hij dus net zo lang wachten, met steeds luider piepconcert tot je weg gooit. En dit houdt hij uren vol, zoontje van mijn vriend is zo laatst heel de ochtend bezig geweest, die was daarna mee moe dan de hond, want die kon nog wel door gaan.
Charles vd B schreef:
ella-diablo schreef:Bal = apporteren, hij komt bal brengen, legt voor je voeten en gaat zitten wachten tot je weer weg gooit.

Als je straks IPO wilt gaan trainen dan zou ik dit maar zo snel mogelijk aanpassen.

Apporteren is iets bij jou aanbieden en vasthouden totdat jij zegt dat hij het los moet laten (op het moment dat jij het aanpakt)
Het apport laten vallen betekent een aftrek van 3 punten.
Niet opnieuw oppakken betekent apport niet gebracht en dan ben je alle punten voor die oefening kwijt.

En er zijn 3 apporteeroefeningen die samen 40 punten waard zijn. Je mag maar maximaal 30 punten verspelen om nog te kunnen slagen.
Ik heb gelezen ja dat de hond het moet afgeven, en dit deden we eerst ook zo maar hij had soms moeite om nadat hij had los gelaten niet meteen weer te pakken dus toen hebben we het zo gedaan. Maar dat kunnen we nog wel aanleren om hem de bal aan ons te moeten geven.
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Als ik je verhaal zo lees heb je op alles wel een excuus en komt het allemaal door de hond.. zijn moeder had het namelijk ook ...

Net als een paar bovengangers denk ik ook dat het meer aan jou ligt. Want gehoorzaamheid is toch wel 1 puntje denk ik die zobieso bij alle sporten terug komt. Dat hij nu nog niet een vol uur zn aandacht er bij kan houden is logisch maar om nou te zeggen dat hij het gelijk saai vind.

Dat spelen had ik denk ik vanaf nu ook anders aangepakt. hij kon bij mij een concert weg geven tot aan tokio als ik de bal niet meer wil gooien houd het op. Klaar is klaar en dat is met dat ruige spel van hem net zo . Ik denk dat jij daar wat duidelijker in moet gaan worden.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”