Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De hond voorstellen laten doen
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
De hond voorstellen laten doen
Het klinkt natuurlijk heel erg vermenselijkt, maar ik vraag me af hoe jullie ertegenover staan. Jamey mag hier dingen 'vragen'. Ze mag vragen of ze bij mij op de bank of op bed mag komen, op de bank is meestal ja, op bed is meestal nee, maar als het een keer anders is, wordt dat ook gewoon geaccepteerd. Dus zij mag het komen vragen, ik bepaal het uiteindelijk.
Met spelen gaat het eigenlijk hetzelfde. Jamey zoekt even mijn blik, pakt een speeltje, kijkt vragend en dan is het ja, dan komt ze hem brnegen en spelen we, of nee en dan is het ook goed... Eigenlijk begint zij dan het spel dus, als ik ja zeg, maar ik vind er op deze manier eigenlijk weinig fouts aan.
Soms krijg ik ook ineens een speeltje in mijn handen gedrukt en dergelijken, dat is gewoon standaard een nee, maar als het netjes 'gevraagd' wordt is het regelmatig wel een ja (en ongeveer net zo vaak een nee, dat staat ongeveer op 50/50).
Het werkt voor Jamey en mij, dus ik ben niet echt van plan dit te veranderen, maar ik ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die op deze manier consequent zijn. Ja is ja en nee is nee, je mag het bij sommige dingen vragen en je hebt kans op allebei de uitkomsten... Sommige dingen zijn ook altijd ja of altijd nee en ook dat weet ze...
Met spelen gaat het eigenlijk hetzelfde. Jamey zoekt even mijn blik, pakt een speeltje, kijkt vragend en dan is het ja, dan komt ze hem brnegen en spelen we, of nee en dan is het ook goed... Eigenlijk begint zij dan het spel dus, als ik ja zeg, maar ik vind er op deze manier eigenlijk weinig fouts aan.
Soms krijg ik ook ineens een speeltje in mijn handen gedrukt en dergelijken, dat is gewoon standaard een nee, maar als het netjes 'gevraagd' wordt is het regelmatig wel een ja (en ongeveer net zo vaak een nee, dat staat ongeveer op 50/50).
Het werkt voor Jamey en mij, dus ik ben niet echt van plan dit te veranderen, maar ik ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn die op deze manier consequent zijn. Ja is ja en nee is nee, je mag het bij sommige dingen vragen en je hebt kans op allebei de uitkomsten... Sommige dingen zijn ook altijd ja of altijd nee en ook dat weet ze...

You'll be in my heart... Always...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita -japans-
- Aantal honden: 3
Re: De hond voorstellen laten doen
Ik heb er 1 die absoluut een 'kop' heeft, soms mag hij dus de route kiezen
ik vraag um dan rechts ?? of rechtdoor ?? (heus.. ik wijs erbij)
je ziet um 2 kanten omstebeurt naar kijken en vervolgens een besluit nemen.
Wanneer ik het bij de ander doe, raakt ie van slag... die kan je nix vragen
nou ja.... misschien of hij liever het ene snoepje heeft of het andere....
ik vraag um dan rechts ?? of rechtdoor ?? (heus.. ik wijs erbij)
je ziet um 2 kanten omstebeurt naar kijken en vervolgens een besluit nemen.
Wanneer ik het bij de ander doe, raakt ie van slag... die kan je nix vragen
nou ja.... misschien of hij liever het ene snoepje heeft of het andere....

zolang het tot geen problemen leidt, is het allemaal prima. Als hij echt drammerig erin gaat worden, zou ik het indammen.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Een goede leider kenmerkt zich door verdraagzaamheid en kan zich inconsequent gedrag ook "veroorloven".
Hier gebeurt het niet zo specifiek als jij omschrijft maar het gebeurt wel.
En wij hebben daar geen enkel probleem mee.
Hier gebeurt het niet zo specifiek als jij omschrijft maar het gebeurt wel.
En wij hebben daar geen enkel probleem mee.
-
- Zeer actief

- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 0
Cor is heel consequent, ik wat minder 

Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- Moos
- Zeer actief
Hier doet met name Vera het ook. Saar is niet zo van het eigen initiatief (gossie
), dus die vraagt eigenlijk ook nooit ergens om. Vera dus wel. Ze kan bijvoorbeeld tijdens het aangelijnd wandelen heeeel zachtjes met haar neus mijn hand aantikken. Dat betekent "mag ik de riem in mijn bek?". Als het op een plek is waar geen auto's dicht in de buurt langs rijden mag het bijna altijd wel. Kan, of mag, het niet, dan hou ik een heel praatje met d'r
"ja Vera ik weet wat je wil hoor, maar dat kan nu even niet" (weer hand aantikken) "nee, Vera straks misschien, nu is het te druk, kan echt niet". En dan loopt ze rustig verder.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Dit zijn altijd van die vragen waarbij ik heel diep moet nadenken, want veel handelingen gaan hier automatisch.
Ik denk dat ik redelijk inconsekwent ben met Jan, de ene keer mag hij iets bepalen de andere keer niet
Denk dat dat ook komt omdat er geen rangorde problemen zijn. Mochten die wel ontstaan dan zal ik eventjes wat minder 'makkelijk' zijn en de touwtjes wat strakker aanhalen.
Met Gina is het anders, die is niet zo nadrukkelijk aanwezig en voelt zich het fijnst als ze haar eigen gangetje kan gaan. De enkele keer dat zij echt graag wil spelen ga ik daar ook onmiddellijk op in, juist omdat het zo weinig voorkomt.
Gina is ook veel beleefder dan Jan, zij zal nooit als eerste een deur of hek doorgaan bijvoorbeeld terwijl Jantje dat nog wel eens graag wil proberen. Soms mag ie dat en soms mag ie dat niet.
Het houdt hem en mij bij de les als ik het zo doe
Ik denk dat ik redelijk inconsekwent ben met Jan, de ene keer mag hij iets bepalen de andere keer niet
Denk dat dat ook komt omdat er geen rangorde problemen zijn. Mochten die wel ontstaan dan zal ik eventjes wat minder 'makkelijk' zijn en de touwtjes wat strakker aanhalen.
Met Gina is het anders, die is niet zo nadrukkelijk aanwezig en voelt zich het fijnst als ze haar eigen gangetje kan gaan. De enkele keer dat zij echt graag wil spelen ga ik daar ook onmiddellijk op in, juist omdat het zo weinig voorkomt.
Gina is ook veel beleefder dan Jan, zij zal nooit als eerste een deur of hek doorgaan bijvoorbeeld terwijl Jantje dat nog wel eens graag wil proberen. Soms mag ie dat en soms mag ie dat niet.
Het houdt hem en mij bij de les als ik het zo doe

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- vaddie
- Actief
- Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.
- Aantal honden: 2
Heel herkenbaar allemaal.
Floortje, onze oudste teef vraag ook regelmatig wat. Meestal om eten (wat ze meestal niet krijgt) en heel vaak om een knuffel (die ze meestal wel krijgt)
Ook vraag ik haar wel eens wat. Tijdens het lopen welke kant op, kiezen tussen wat lekkers (bijvoorbeeld een oor of een neus)
Voor haar werkt dat prima.
Cazz, onze man hoef ik dat (nog) niet te vragen. Nou is hij nog niet zo lang bij ons, vijf weken, maar hij raakt er helemaal van slag van. Hij is een beetje onzeker en we kunnen hem echt alleen duidelijk dingen vragen. Dingen zonder een keuze. (wel of geen koekje, wel of niet spelen)
Floortje, onze oudste teef vraag ook regelmatig wat. Meestal om eten (wat ze meestal niet krijgt) en heel vaak om een knuffel (die ze meestal wel krijgt)
Ook vraag ik haar wel eens wat. Tijdens het lopen welke kant op, kiezen tussen wat lekkers (bijvoorbeeld een oor of een neus)
Voor haar werkt dat prima.
Cazz, onze man hoef ik dat (nog) niet te vragen. Nou is hij nog niet zo lang bij ons, vijf weken, maar hij raakt er helemaal van slag van. Hij is een beetje onzeker en we kunnen hem echt alleen duidelijk dingen vragen. Dingen zonder een keuze. (wel of geen koekje, wel of niet spelen)
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
- Aantal honden: 2
Ja, mijn vorige hond die kon vanalles 'vragen'. Meestal kreeg hij het ook. Hij luisterde perfect, dus ik had er geen enkel probleem mee. Ik vond het zelfs heel handig, want toen hij kanker had gekregen wat uitgezaaid was had hij goede en minder goede dagen. Hij mocht dan de route kiezen die we wandelden, zo lang of kort als hij kon hebben die dag. Op dezelfde manier als Da-ki zeg maar. Met Rhodin doe ik het niet. Ik zou willen dat het zou kunnen, maar hij is er (op dit moment) nog niet klaar voor, maar dat komt nog wel als hij ouder is ga ik van uit.
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Dat is het hier ook. Er mag van alles en wie waarmee begint of waarom vraagt let ik helemaal niet zo zeer op, ik wil alleen geen gedoe. En komt er wel gedoe, dan is het klaar en dat verstaat Frenk dan prima.Inge O schreef:ja, dat gebeurt hier wel met sommige dingen. voor mij valt het ook niet onder inconsequent want je bent er gewoon wel consequent over dat je geen gezeur accepteert en dat jij bepaalt wat er wel of niet gebeurt.

- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Hij is lang niet gek hoor, het duurde alleen even tot ik bij de pinken wasInge O schreef:gek toch hèFrenk schreef: en dat verstaat Frenk dan prima.?

Saar bepaalt welke route we lopen. Al jaar en dag. Bevalt haar en ons prima.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Boomer idem, die 'vraagt' dingen en ik bepaal of het wel of niet gebeurt. Als het niet gebeurt geef ik ala Marloes aan Vera een heel verhaal als uitleg, incl. reacties van Boomer en mijn reacties daarop..
Wordt het drammen, dan is het Klaar, Basta! en dan is het direct afgelopen, met een diepe zucht van Boomer van teleurstelling.
Wordt het drammen, dan is het Klaar, Basta! en dan is het direct afgelopen, met een diepe zucht van Boomer van teleurstelling.
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Ook hier staat vragen vrij hoor. Het antwoord kan slechts ja of nee wezen, en als het nee is moet het klaar zijn. Werkt prima voor ons. 

- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Op zich is het allemaal best. Ik doe alleen regelmatig probleem honden en dan is dit het eerste wat "eruit" gaat. Zodra je een probleem hebt met je hond, moet je zelf als leider weer ferm de touwtjes in handen nemen.
Maar zolang alles lekker loopt en niemand heeft er problemen mee, zou ik het lekker doen. Ik vermoed dat iemand tegen je gezegd heeft dat dat niet goed is of niet mag. Hihi, en dat is dan vast iemand met een hond die wel een probleem(pje) heeft gehad, dus dan leer je wel om dat niet meer te doen. En tsja, misschien wil hij jou ook behoeden.
Kijk gewoon kritisch naar je hond en zodra je vervelende dingen ziet, is dit het eerste wat stopt. Oh ja, en met problemen bedoel ik dus bv ook niet komen als je hem roept of zoiets. Mensen denken vaak dat het probleem dan ook bij de bank moet zijn, wil je niet meer op het verzoek om op de bank te mogen ingaan. Daar heeft het dan weer niets mee te maken.
Maar zolang alles lekker loopt en niemand heeft er problemen mee, zou ik het lekker doen. Ik vermoed dat iemand tegen je gezegd heeft dat dat niet goed is of niet mag. Hihi, en dat is dan vast iemand met een hond die wel een probleem(pje) heeft gehad, dus dan leer je wel om dat niet meer te doen. En tsja, misschien wil hij jou ook behoeden.
Kijk gewoon kritisch naar je hond en zodra je vervelende dingen ziet, is dit het eerste wat stopt. Oh ja, en met problemen bedoel ik dus bv ook niet komen als je hem roept of zoiets. Mensen denken vaak dat het probleem dan ook bij de bank moet zijn, wil je niet meer op het verzoek om op de bank te mogen ingaan. Daar heeft het dan weer niets mee te maken.
-
- Zeer actief
Hier wordt regelmatig gespeeld op uitnodiging van de honden of geknuffeld. Sta er eigenlijk niet bij stil heo vaak ik het negeer of accepteer. Ligt aan wat ik aan het doen ben of ik er tijd en zin voor heb. En zolang beide daar goed mee omgaan, zal het zo ook blijven gaan. Ik ben sowieso niet bezig met de dominantie regels. Honden gaan het eerst de deur uit, eten vaak voordat wij gegeten hebben, liggen op bank/bed en toch weten ze heel goed dat er ook zo af en toe geluisterd moet worden 

Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- MechelGin
- Vaste gebruiker
Ja, dat vragen herken ik! Ook wij doen hier aan mee hoor. En wat je zelf al zegt, JIJ bepaalt uiteindelijk.
Wij hebben dat met name bij op de bank gaan. Dan zit mevrouw voor je en als je niet snel genoeg reageert drukt ze haar neus tegen je been, en als dat niet helpt legt ze een pootje op de bank en kijkt dan heel vragend ja. Moeilijk te weerstaan.
Zolang het voor jullie werkt is het prima!
Wij hebben dat met name bij op de bank gaan. Dan zit mevrouw voor je en als je niet snel genoeg reageert drukt ze haar neus tegen je been, en als dat niet helpt legt ze een pootje op de bank en kijkt dan heel vragend ja. Moeilijk te weerstaan.
Zolang het voor jullie werkt is het prima!
- K@ren
- Actief
- Contacteer:
Kuno vraagt of hij op de bank mag. Is hij vies dan krijgt hij een nee, anders al gauw een ja.
Kenya kan prachtig duidelijk maken dat ze naar buiten moet. Ze is op dit moment in de dunne en liep vanmiddag naar de deur, keek vervolgens mij aan en daarna weer naar de deur. Oke, ik met haar naar buiten. En ze moest.
Myrthe ging altijd balstaren (bal lag hoog buiten haar bereik) als ze wilde spelen.
Kenya stuitert altijd van mij naar haar speeltjes als ze wil spelen. Soms ga ik daar op in, soms niet.
Dus ja, genoeg voorstellen van de honden. Maar ook hier wordt door ons bepaald wat er vervolgens gebeurt.
Ze luisteren prima, dus waarom niet.
Kenya kan prachtig duidelijk maken dat ze naar buiten moet. Ze is op dit moment in de dunne en liep vanmiddag naar de deur, keek vervolgens mij aan en daarna weer naar de deur. Oke, ik met haar naar buiten. En ze moest.
Myrthe ging altijd balstaren (bal lag hoog buiten haar bereik) als ze wilde spelen.
Kenya stuitert altijd van mij naar haar speeltjes als ze wil spelen. Soms ga ik daar op in, soms niet.
Dus ja, genoeg voorstellen van de honden. Maar ook hier wordt door ons bepaald wat er vervolgens gebeurt.
Ze luisteren prima, dus waarom niet.
Groetjes,
Karen

Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
Karen

Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
- Aantal honden: 1
ja hoor, Bonnie vraagt regelmatig dingen.
Als ik een bepaalde route wil lopen en zij niet ( te ver, teveel honden enz enz) dan gaat ze stil staan en me aankijken. als ik zeg: wil je niet? welke kant gaan we dan op?" dan gaat ze die kant op waar ze wel heen wil.
maar zeg ik:"Nee bon, nu niet, kom. " Dan gaat ze ook mee.
Hetzelfde met op bed, ze mag me wakker maken, wil ik haar op bed dan zeg ik dat ze mag komen, wil ik dat niet krijgt ze een aai over dr snoet en gaat ze weer in dr mand.
Met eten ook, schooien heb ik een hekel aan, ze mag het vragen, zeg ik nee, dan gaat ze liggen.
Do, de pincher in mijn onderschrift, mag niks vragen. die heeft te luisteren. Die vroeg op een ggm of ze op de bank mocht, mocht niet, en hing in mijn hand.. nou, laat maar zitten, dan gaan we eerst maar luisteren. stomme rat
Als ik een bepaalde route wil lopen en zij niet ( te ver, teveel honden enz enz) dan gaat ze stil staan en me aankijken. als ik zeg: wil je niet? welke kant gaan we dan op?" dan gaat ze die kant op waar ze wel heen wil.
maar zeg ik:"Nee bon, nu niet, kom. " Dan gaat ze ook mee.
Hetzelfde met op bed, ze mag me wakker maken, wil ik haar op bed dan zeg ik dat ze mag komen, wil ik dat niet krijgt ze een aai over dr snoet en gaat ze weer in dr mand.
Met eten ook, schooien heb ik een hekel aan, ze mag het vragen, zeg ik nee, dan gaat ze liggen.
Do, de pincher in mijn onderschrift, mag niks vragen. die heeft te luisteren. Die vroeg op een ggm of ze op de bank mocht, mocht niet, en hing in mijn hand.. nou, laat maar zitten, dan gaan we eerst maar luisteren. stomme rat